Permalänk
Medlem

rc bil???budget 1,5 k

Hej jag har börjat intressera mig för rc bilar nu och undrar om den här är ett bra val?
http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/electric-cars/1-10-s...

Krav
el eller nitro bränsle
off road bil
buggy bil

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

helt ärligt så ser den galet prisvärd ut! Jag har en Traxxas för 5ggr så mkt pengar

Gissar att du kommer behöva köpa fetare batteri, men är det någorlunda kvalité så ser det grymt ut

// LZ

Permalänk
Avstängd

15% nitro då går den som fan. Hade det på min rc bil så fort jag bara tycke lite lätt på gasen då gjorde massor volter i luften så jag repa hela chassi.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Nu var det ett tag sen jag höll på med sånt där.. Men om man siktar på att hålla på med RC som en ihållande hobby (ex vara med i en klubb med träningar eller småtävla lite och så) så är det jättebra att ha en butik lokalt då man kommer behöva delar rätt ofta. Är fördel att köpa en bil av de stora kända märkena direkt istället för nå no-name kopia då utbudet av reservdelar är mycket bättre och enklare att få tag i. Men visst kan man köpa nå billig skit först och se om det är kul. Samtidigt blir det roligare med bättre grejer som med allt annat. Är du redan säker på att det är nåt du vill hålla på med så spara lite till och bli nöjdare (y)

Kom även ihåg att om man ska hålla på seriösare så tillkommer det en del kringutrustning som rätta verktyg, extrabatterier, lager av slitdelar, vettigare laddare m.m.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Håller på med en hel del rc och tyvärr om jag ska vara ärlig så lär du säkert snart bli besviken på den, borstad motor, nimh batteri på endast 1800 mah. Kan nästan med hundra procent säkerhet säga att den inte kommer hålla någon längre stund. Mitt tips/råd är att spara lite pengar och köpa av ett kändare märke där det också är lättare att få tag på reservdelar. Gå gärna in på rsb.se och gör lite forskning innan du köper.

Permalänk
Medlem

är nog bäst att lägga ner minst 3-4k på en rcbil om man vill ha något som håller. hade en bil när jag var liten som gick på 2k, och den gick sönder en gång i veckan. visserligen var jag bara 10 år då, men så dålig förare var jag ändå inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

15% nitro då går den som fan. Hade det på min rc bil så fort jag bara tycke lite lätt på gasen då gjorde massor volter i luften så jag repa hela chassi.

Lät ju högst sannolikt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre:

Håller på med en hel del rc och tyvärr om jag ska vara ärlig så lär du säkert snart bli besviken på den, borstad motor, nimh batteri på endast 1800 mah. Kan nästan med hundra procent säkerhet säga att den inte kommer hålla någon längre stund. Mitt tips/råd är att spara lite pengar och köpa av ett kändare märke där det också är lättare att få tag på reservdelar. Gå gärna in på rsb.se och gör lite forskning innan du köper.

är denna bättre http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/electric-cars/1-8-sc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lät ju högst sannolikt.

Inget ovanligt. Dagens RC bilar har redigt med krut.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumz:

Hej jag har börjat intressera mig för rc bilar nu och undrar om den här är ett bra val?
http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/electric-cars/1-10-s...

Krav
el eller nitro bränsle
off road bil
buggy bil

tacksam för svar

Den bilen bygger på gammal teknologi. Kommer ha rätt dålig batteritid.

Jag rekommenderar att du kör på en eldriven (helst borstlös med LiPo-batteri) bil då det är mindre strul med dessa. Och håll dig till etablerade märken så det är enkelt att få tag i reservdelar.
Traxxas har bra grejer och billiga reservdelar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Den bilen bygger på gammal teknologi. Kommer ha rätt dålig batteritid.

Jag rekommenderar att du kör på en eldriven (helst borstlös med LiPo-batteri) bil då det är mindre strul med dessa. Och håll dig till etablerade märken så det är enkelt att få tag i reservdelar.
Traxxas har bra grejer och billiga reservdelar

Håller helt med ovanstående, om du nu inte tvunget ska ha en buggy variant så kolla på Traxxas Slash, då borstlös variant och helst med Lipo batteri för att få längre körtid och mer fart i kärran. Karosserna på shortcourse tar en hel del av smällarna och skyddar på så vis andra vitala delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre:

Håller helt med ovanstående, om du nu inte tvunget ska ha en buggy variant så kolla på Traxxas Slash, då borstlös variant och helst med Lipo batteri för att få längre körtid och mer fart i kärran. Karosserna på shortcourse tar en hel del av smällarna och skyddar på så vis andra vitala delar.

kanske denna om man kan köpa till ett bra batteri
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/traxxas-slash-pro-4x4.html

Permalänk
Medlem

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25136__Basher_Sabe...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__55806__Basher_BSR_...

Båda sjukt prisvärda, men hamnar nog på 2500-3000 med batterier och laddare - Men då är du redo för banan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumz:

Hej jag har börjat intressera mig för rc bilar nu och undrar om den här är ett bra val?
http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/electric-cars/1-10-s...

Krav
el eller nitro bränsle
off road bil
buggy bil

tacksam för svar

Skräp, fullt i klass med Biltemas leksaksbilar skulle jag tro. Behöver inte vara fel om man bra är ute för att roa sig en stund, men knappast det du är ute efter om jag tolkar ditt inlägg rätt. Dessutom verkar Nitrotek inte vara alltför seriösa. Har för mig att det fanns nån annan tråd här på forumet om nån som köpte bil av dom som gick sönder ganska omedelbart och sen gick det varken att få några reservdelar eller vettiga svar från Nitrotek, mao varningsflagg på dom.

Köp nåt bättre av något känt märke. Finns säkert bättre forum där du kan få svar av bilåkare.

Skrivet av zxhosting:

15% nitro då går den som fan. Hade det på min rc bil så fort jag bara tycke lite lätt på gasen då gjorde massor volter i luften så jag repa hela chassi.

Elbilar lär knappast kunna dra någon fördel av nitrometanhaltigt bränsle...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Lät ju högst sannolikt.

Bror på motorvolym större moter mer kraft kommer den får.
Sen så blanda man metanol och nitro.

Skrivet av Hurtigbullen:

Elbilar lär knappast kunna dra någon fördel av nitrometanhaltigt bränsle...

Han fråga om el bil och metanol.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

nitro är fruktansvärt dyrt i längden, framförallt i reservdelar. oftast brukar det vara drivlinor i plast man skär sönder; och får sedan sitta och vänta veckor på en ebayleverans med reservdelar i metall istället...

jag ger samma råd som andra här, köp från en lokal butik! (eller chansa och köp något från hobbykings sortiment, tex en Quantum Vandal. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63622__1_10_Quanum... )

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Satsa på begagnat!!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej!

(det här blev en del text, så jag skrev en slutpoäng längst ned)

Första bilen har jag typ haft. Den är väl ungefär konstruerad som en riktig radiostyrd bil, alltså inte att jämföra med rena leksaker.

Men plasten är dålig och likaså metalldelar, typ axlar. Axlarna har böjt sig ganska lätt vid smällar, och visas plastdelar har gått av.

Hade från början bilen i en version som ser ut som en Short Course. Byggde om den till att se ut som den du länkat för skoj skull. Chassit är exakt lika sånär som på några stötdämpartorn. Mest troligt för att karossen skulle fästas på annat sätt.

Jag bytte även motor och esc (fartreglaget) i den till en borstlös köpt från ebay. Stor skillnad i prestanda, men som sagt, plast och axlar var svaga punkter och det gjorde det lite dyrt att hålla på med den bilen i längden.

Nu har jag istället en Axial Exo Terra, men med samma motor som jag hade i den tidigare bilen. Totalt är upplevelsen mycket bättre, Axial-bilen tål mycket mer. Har endast varit tvungen att göra service på den, dvs rengöra lite. Ingenting har gått sönder.

Dock känns det att bilen är tyngre och att motorn egentligen är för klen. Jag har dock inte gjort några fler uppdateringar på bilen, och jag har egentligen inte heller kört något med den på sistone heller. Får se när det återupptas!

Slutpoäng: för körning på stora öppna ytor, sladda i grus osv så funkar den nog, men där det finns risk för krockar med kantsten eller träd vill jag avråda dig. I borstlös/lipoversion duger nog prestandan till om man inte har några speciella referenser sedan tidigare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Inget ovanligt. Dagens RC bilar har redigt med krut.

Nej visst är det fullt normalt att "lätt gas" gör så bilen gör "massor med volter i luften"? Hade förstått om det blir en wheelie och landar på taket, men inte fan kommer bilen lyfta och göra en massa volter i luften. Har själv ägt en nitro rc och hade inga problem med att dra wheelies, den gick i runt 100km/h.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

nitro är fruktansvärt dyrt i längden, framförallt i reservdelar. oftast brukar det vara drivlinor i plast man skär sönder; och får sedan sitta och vänta veckor på en ebayleverans med reservdelar i metall istället...

Drivlinor i plast på nitrobilar? Mina har då aldrig haft en drivlina i plast. Nitro blir inte speciellt mycket dyrare i längden, så länge som man inte kör sönder motorerna (vilket är ganska lätt att göra om man är novis). LiPo ackarna slits ju också och är rätt dyra. Sköter man dom rätt så får man ut 200-300 laddcykler ur dom, men missköter man dom får man ut betydligt färre. Fast jag håller med om att elbil nog är det man ska satsa på.

Min erfarenhet är att det är "dyrt" att köra bil. Kör man tufft kör man sönder grejer och då är det meka och reservdelar som gäller, vilket är ännu ett skäl till att köpa en bil av ett märke med känd kvalité där det finns reservdelar att tillgå, ju lokalare, desto bättre.

Vilka märken som är bra idag vet jag inte. Sist jag köpte nåt så var det en Kyosho US Sports för att leka med och det är fascinerande hur mycket stryk den tålt.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

(det här blev en del text, så jag skrev en slutpoäng längst ned)

Första bilen har jag typ haft. Den är väl ungefär konstruerad som en riktig radiostyrd bil, alltså inte att jämföra med rena leksaker.

Men plasten är dålig och likaså metalldelar, typ axlar. Axlarna har böjt sig ganska lätt vid smällar, och visas plastdelar har gått av.
...

Du börjar med att skriva att det inte är en leksak och sen går du direkt vidare och beskriver det som jag typiskt kallar en leksak, dvs ser ut som en "riktig" bil, men byggd i skräpmaterial utan en tanke på funktion. Fast jag förstår din poäng, det bara lät lite skoj

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Dom är säkert ok för pengarna men den lilla erfarenhet jag har av RC säger mig detta att metanol är ett jävla kladd och mek och går bort så borstlös motor lipo och helst i en traxxas för dom håller förbannat bra View My Video om man råkar göra nått sånt här som jag och min bror

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Drivlinor i plast på nitrobilar? Mina har då aldrig haft en drivlina i plast. Nitro blir inte speciellt mycket dyrare i längden, så länge som man inte kör sönder motorerna (vilket är ganska lätt att göra om man är novis). LiPo ackarna slits ju också och är rätt dyra. Sköter man dom rätt så får man ut 200-300 laddcykler ur dom, men missköter man dom får man ut betydligt färre. Fast jag håller med om att elbil nog är det man ska satsa på.

Min erfarenhet är att det är "dyrt" att köra bil. Kör man tufft kör man sönder grejer och då är det meka och reservdelar som gäller, vilket är ännu ett skäl till att köpa en bil av ett märke med känd kvalité där det finns reservdelar att tillgå, ju lokalare, desto bättre.

Vilka märken som är bra idag vet jag inte. Sist jag köpte nåt så var det en Kyosho US Sports för att leka med och det är fascinerande hur mycket stryk den tålt.

Du börjar med att skriva att det inte är en leksak och sen går du direkt vidare och beskriver det som jag typiskt kallar en leksak, dvs ser ut som en "riktig" bil, men byggd i skräpmaterial utan en tanke på funktion. Fast jag förstår din poäng, det bara lät lite skoj

Ok, jag ska utrycka mig annorlunda.

Leksak: bil byggd med motor inbyggd i ett chassi som normal inte är en platta utan mer som en inkapsling. Kaross i hårdplast istället för lexan. AA batterier istället för laddbar lipo/nimh osv.

Riktig bil med bra eller dålig kvalitet: byggd på platta med åtkomliga delar för utbyte/service. Går att byta motor osv efter behov. Kraftigare batterier. Kaross utbytbar. Osv...

Edit: egentligen är väl båda leksaker på sitt sätt

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumz:

Bara för att svara på denna frågan först:
Nej, den laddaren som följer med funkar, men den är på 4A och batteriet som följer mer är på 3000mAh, så det tar 45min att ladda ett batteri. Det är åxå NiMH-batteri som medföljer, vilket känns lite förlegat. Lipo är lättare och, IMO, bättre på de flesta sätt.

För att själv komma med ett par förslag:

Jag är på inget sätt särskilt kunnig på RC-bilar, utan har mest hållit på med flyg genom åren. Jag köpte dock för ett tag sedan en 1/16 "riktig" RC-bil till min son och jag har själv kört den och köpte nyligen en 1/10 till mig själv.

Båda dessa är bilar i det det billigare spektrat bland "riktiga" RC-bilar.

Monster Beatle
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__13449__1_16_Brushless_...

Quanum Vandal XL
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__77898__1_10_Quanum_Van...

Båda är ungefär lika snabba (ca 45km/h) och har bra med kraft för en nybörjare på RC-bilar som jag själv. Vandal XL är ju helt klart roligare att köra både pga att hela bilen är större och att den har så stora hjul och kan ta sig fram väldigt bra i terräng. Så jag skulle helt klart kolla på en bil i åtminstone 1/10-storlek, som du redan gjort.
Du får nog räkna med att lägga lite mer än 1500kr dock. Om du har en tajt budget är Monster Beatle enl. ovan åxå en kul bil, men tar sig inte fram lika bra i terräng.

Vandal XL säljs även under namnen FTX Carnage och Integy i10MT. Dessa finns även i buggyversion med mindre hjul, men samma chassi. De heter då Vandal (utan XL), Vantage eller i10B. Detta är väl en fördel i att det är relativt enkelt att få tag i reservdelar. Hobbyking kan ibland ha långa leveranstider med mycket saker restnoterat osv, så det kan vara bra att beställa lite reserdelar innan saker går sönder annars.

Hur som helst tycker jag Vandal XL är rolig och köra och jag tror det är mycket bil för pengen. Sedan är det ju kanske inte en bil för seriös bantävling, åtminstone inte direkt ur kartongen. Hjulen är ju inte jättebra balanserade tex. Ska man tävla osv inbillar jag mig att man får lägga betydligt mer pengar. För lite körning "på kul" funkar den bra, IMO.

Hur som helst så kombinerade jag med dessa ackar:
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idP...

och denna sändare:
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idP...

Sändaren går att använda med AA-batterier, men har har en liten 3s 500mAh lipo som jag hade sedan tidigare.

Till detta kommer laddare. Till ackar som är så stora som 2s på 5Ah vill du nog gärna ha en som kan ladda med åtminstone 100W (10A), gärna mer, om det inte ska ta lång tid. Med 100W kan man ladda en acke på ca 30min. MEd lägre effekt kommer man, såklart, billigare undan, men det tar längre tid att ladda.
Jag har ingen erfarenhet av denna laddare, men den verkar prisvärd och har fått bra omdömen verkar det som.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idPr...

Annars är denna nog okej om man vill hålla nere budgeten (finns dock inte på deras EU-lager) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__52178__HobbyKing_8...

Som strömförsörjning kan du använda en avlagd datornätdel som klarar lagom mycket på 12V.

Permalänk
Medlem

Har fått intresse för rc bilar. Jag har läst hela tråden och har en fråga då jag inte ser det beskrivet. Hur länge kan man köra på en laddning med ett bra batteri?
Om batteriet är slut, är det bara att byta till en annan och köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klauzer:

Har fått intresse för rc bilar. Jag har läst hela tråden och har en fråga då jag inte ser det beskrivet. Hur länge kan man köra på en laddning med ett bra batteri?
Om batteriet är slut, är det bara att byta till en annan och köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror till stor del på hur många mAh batteriet är på, men 15-20 minuter är väl rätt så vanligt.
Går att byta till ett annat så länge som spänningen är rätt och det passar i bilen. Men kan vara bra att låta elektroniken (Motor och ESC) svalna om de blir varma.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Beror på vad för batteri.
Mer mah mer körtid så att säga.
Jag körde min senaste bil traxxas emaxx borstlös med ett 5200mah lipo i ca 30 min om jag inte minns fel.
Ja tar batteriet slut så är det bara byta.
Man blr ha med sig minnst 2 uppsättningar om man ska iväg o h köra nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ok så att köra bil med 2 batteribyten ca 1h utan paus funkar?

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att skaffa en. Kommer ihåg att jag körde någon bensindriven sak när jag var liten och det var sjukt roligt. Ska man ha bensin eller el? Vart kan man egentligen köra? Jag testade på en grusparkering men finns det några andra ställen som man oftast inte tänker på? Finns det stor risk att bilen får flipp och drar iväg av sig själv, tänkte om man skulle hålla sig borta från större vägar och vatten t.ex.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumz:

Hej jag har börjat intressera mig för rc bilar nu och undrar om den här är ett bra val?
http://www.nitrotek.se/radiostyrda-bilar/electric-cars/1-10-s...

Krav
el eller nitro bränsle
off road bil
buggy bil

tacksam för svar

Jag råkar faktiskt ha en precis likadan, som sagt hade ett större batteri inte skadat. Laddaren man får med behöver flera timmar för att ladda ett batteri så skulle ha bytt den.

Annars går den riktigt bra, har dock behövt byta lite delar ibland då de har "trillat" av när jag har kört.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]