Hur bra är nya ASUS STRIX R9 390 DirectCU III?

Permalänk
Medlem

Hur bra är nya ASUS STRIX R9 390 DirectCU III?

Tja!

Efter lite strul med mitt EVGA GTX 970 SSC ACX2.0+ så fick jag ett tillgodokvitto.
Jag såg nu att Asus släpper en ny variant av R9 390 och blev lite nyfiken på det.

Hur är DirectCU kylarna? Bra / dåliga? Tysta?
Vad tror ni man kan förvänta sig av kortet i övrigt, jämna steg med alla andra R9 390 som finns där ute?

Kortet är enligt mig väldigt snyggt och om det presterar bra är det ju ännu bättre .
Har inte lyckas hitta några tester på kortet på nätet så tänkte om någon här har ett som kan dela med sig av lite info?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruttyh:

Tja!

Efter lite strul med mitt EVGA GTX 970 SSC ACX2.0+ så fick jag ett tillgodokvitto.
Jag såg nu att Asus släpper en ny variant av R9 390 och blev lite nyfiken på det.

Hur är DirectCU kylarna? Bra / dåliga? Tysta?
Vad tror ni man kan förvänta sig av kortet i övrigt, jämna steg med alla andra R9 390 som finns där ute?

Kortet är enligt mig väldigt snyggt och om det presterar bra är det ju ännu bättre .
Har inte lyckas hitta några tester på kortet på nätet så tänkte om någon här har ett som kan dela med sig av lite info?

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Dårskap hur menar du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av makn:

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Dårskap? R9 390 presterar bättre än GTX 970, i princip på alla punkter, dock har det något högre strömförbrukning. Båda är i vilket fall bra kort.

Angående Asus kylare DirectCUII så verkar det finnas vissa som har haft problem med höga temperaturer pga dålig kontakt med heatpipesen, detta var på R9 290, vet inte om samma gäller på 390. Deras nya kylare DirectCUIII ska dock vara bättre.
Sapphire Nitro 390 som jag själv har anses vara ett av de bästa 390 korten, rekommenderar det om du inte kräver Asus variant av någon anledning. Bra ljudnivå och bra temperaturer.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Håller med

jag hade gått på ett grövre 970 nu när dom har bra priser:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955
Kan du klocka till runt 1.5Ghz core utan problem och krossar 390 vid den klocken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...
hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX Gissa varför

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Haha vad menar du?

R9 390 är snabbare och har mer än dubbla minnet, det fullständigt krossar i 1080p och är bra mycket mer gångbart i 1440p än vad 970 är, eller någonsin blir. Att Nvidia dessutom försämrar prestandan hos äldre kort med nya drivrutiner är ju knappast en fördel om man tänker använda sitt kort ett par år, ex fick användare av 670 och 680 sämre prestanda senaste tre månaderna än innan, nu är det åtgärdat men det är fult gjort.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har haft tre DirectCU kylare i rad nu på mina grafikkort, och jag måste bara säga. Värdelösa fläktar! Kylaren i sig är bra men dem har snålat in så in i berget på underlägsna fläktar, undvik Asus grafikkort så mycket som det bara går. Det förbättras inte överhuvudtaget med nya versioner av kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Håller med

jag hade gått på ett grövre 970 nu när dom har bra priser:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955
Kan du klocka till runt 1.5Ghz core utan problem och krossar 390 vid den klocken.

Fast överklockning kortar ner livslängden och förbrukar garantin hos dom flesta tillverkare om felet kan hänvisas till det. Knappast något man bör räkna med som glad amatör.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag har haft tre DirectCU kylare i rad nu på mina grafikkort, och jag måste bara säga. Värdelösa fläktar! Kylaren i sig är bra men dem har snålat in så in i berget på underlägsna fläktar, undvik Asus grafikkort så mycket som det bara går. Det förbättras inte överhuvudtaget med nya versioner av kylaren.

Har haft två stycken i rad och tycker precis tvärt om. Om du tyckte de var så dåliga, varför fortsatte du köpa dem...?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Första var pris/prestanda, andra var rea på GTX680 väldigt prisvärt, tredje var ett nytt 290X för 2500:- . Mest prestanda per krona helt enkelt!

Men i framtiden blir det något annat även om prislappen är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fast överklockning kortar ner livslängden och förbrukar garantin hos dom flesta tillverkare om felet kan hänvisas till det. Knappast något man bör räkna med som glad amatör.

MVH

Nej inte alls, såvida du inte byter ut BIOS och tar bort gränserna som tillverkaren själv har satt.
Har själv bytt MSI 970 som var klockat som en gud (1521 core) utan problem.

Kortet går varmare = Högre fläktkurva
Att du får kortare livslängd är BS, du kommer garanterat byta kort innan det pajar PGA det

Det är mycket okunskap när det kommer till överklockning och garantier nu för tiden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kortet går varmare = Högre fläktkurva
Att du får kortare livslängd är BS, du kommer garanterat byta kort innan det pajar PGA det

Jag har ej påstått att kortet kommer gå sönder innan användaren byter ut det, det får du stå för.

Däremot är det ett faktum att ökad värme och ökad ström genom kretsen förkortar livslängden genom att det sliter ut komponenterna snabbare, och det anser åtminstone jag vara negativt OM användaren skall behålla kortet ett par år.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har ej påstått att kortet kommer gå sönder innan användaren byter ut det, det får du stå för.

Däremot är det ett faktum att ökad värme och ökad ström genom kretsen förkortar livslängden genom att det sliter ut komponenterna snabbare, och det anser åtminstone jag vara negativt OM användaren skall behålla kortet ett par år.

Visst värme påverkar, men pratar vi temperatur så är ju AMD i hästlängder efter..
Samt jag rekommenderade han ett Gigabyte G1, Bättre/större fläktar får du leta efter.

G1 är dessutom handplockade för att prestera bättre i överklockning så tyvärr men ditt argument faller
Vanlig garanti gäller oavsett hur mycket du klockar kortet (samt inte pillar på VGA bios)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Håller med

jag hade gått på ett grövre 970 nu när dom har bra priser:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955
Kan du klocka till runt 1.5Ghz core utan problem och krossar 390 vid den klocken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...
hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX Gissa varför

Skrivet av str8forthakill:

Jag har haft tre DirectCU kylare i rad nu på mina grafikkort, och jag måste bara säga. Värdelösa fläktar! Kylaren i sig är bra men dem har snålat in så in i berget på underlägsna fläktar, undvik Asus grafikkort så mycket som det bara går. Det förbättras inte överhuvudtaget med nya versioner av kylaren.

Skrivet av Aeig:

Fast överklockning kortar ner livslängden och förbrukar garantin hos dom flesta tillverkare om felet kan hänvisas till det. Knappast något man bör räkna med som glad amatör.

MVH

Har funderat på EVGA GTX 970 FTW och det räknas nog som ett av de grövre 970, eller hur @hakd ?
Riktigt intressant det där med försäljningssiffrorna, hade ingen aning om det.

@str8forthakill Det lät ju verkligen inge bra. Får se om det dyker upp någon recension på detta kort inom kort så får man se vad recensionen visar.

Detta var inte tänkt att bli någon jämförelse mellan R9 390 och GTX 970 men det blir väl det lite automatiskt antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst värme påverkar, men pratar vi temperatur så är ju AMD i hästlängder efter..
Samt jag rekommenderade han ett Gigabyte G1, Bättre/större fläktar får du leta efter.

G1 är dessutom handplockade för att prestera bättre i överklockning så tyvärr men ditt argument faller
Vanlig garanti gäller oavsett hur mycket du klockar kortet (samt inte pillar på VGA bios)

Är du säker på att garantin inte bryts om man överklockar? Detta var helt nytt för mig, i så fall är det bara dumt att inte överklocka sitt grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Tja!

Efter lite strul med mitt EVGA GTX 970 SSC ACX2.0+ så fick jag ett tillgodokvitto.
Jag såg nu att Asus släpper en ny variant av R9 390 och blev lite nyfiken på det.

Hur är DirectCU kylarna? Bra / dåliga? Tysta?
Vad tror ni man kan förvänta sig av kortet i övrigt, jämna steg med alla andra R9 390 som finns där ute?

Kortet är enligt mig väldigt snyggt och om det presterar bra är det ju ännu bättre .
Har inte lyckas hitta några tester på kortet på nätet så tänkte om någon här har ett som kan dela med sig av lite info?

Jag funderar själv på ett 390 i min kommande htpc. Håll koll på medianvärdet för 390 vs 970.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst värme påverkar, men pratar vi temperatur så är ju AMD i hästlängder efter..
Samt jag rekommenderade han ett Gigabyte G1, Bättre/större fläktar får du leta efter.

G1 är dessutom handplockade för att prestera bättre i överklockning så tyvärr men ditt argument faller

För det första är inte detta någon form av strid, jag skiter rätt hårt i vad du tycker, däremot så bör man inte fara med osanning.

När du säger att AMD är hästlängder efter menar du då Fury X som ligger på 55c full load mot 980ti och Titan X med 83c i Crysis 3?
Eller menar du Fury som ligger på 74c mot 970 på 80c?

Du syftar givetvis på den förra generationen med 290 och 290X, om vi isåfall skall prata om äldre generationer kan vi gå tillbaka till GTX 480 och 460 som låg omkring 90c under belastning.

Du får för övrigt rekommendera vilket kort du vill, men det du bör göra är att lära dig läsa vad som skrivs istället för att läsa in budskap mellan raderna och sedan försöka få det till min åsikt.

Jag har inte påstått att man ej bör överklocka eller ej kan, jag har endast lagt fram det faktum att ökad värme och ökad ström genom en krets förkortar livslängden, så är det, vad Du eller Ts eller någon annan beslutar sig för att göra efter kännedom om detta skiter jag återigen rätt hårt i, men för en glad amatör med ett nytt kort som kostat ett par tusen kanske överklockning inte är det lämpligaste dag ett.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Fruttyh:
Notera att du kan klocka Nvidia betydligt bättre än AMD och fortfarande ha ett tyst kort.

Har du någon nytta av 8GB ? AMDs egna värstingkort är 4k ready med endast 4GB vilket dom själv påstår.
EVGA är grymma ja, http://www.sweclockers.com/test/20391-evga-geforce-gtx-970-ss...
Har själv EVGA med 5års garanti och är mycket nöjd

Skrivet av Aeig:

För det första är inte detta någon form av strid, jag skiter rätt hårt i vad du tycker, däremot så bör man inte fara med osanning.

När du säger att AMD är hästlängder efter menar du då Fury X som ligger på 55c full load mot 980ti och Titan X med 83c i Crysis 3?
Eller menar du Fury som ligger på 74c mot 970 på 80c?

Du syftar givetvis på den förra generationen med 290 och 290X, om vi isåfall skall prata om äldre generationer kan vi gå tillbaka till GTX 480 och 460 som låg omkring 90c under belastning.

Du får för övrigt rekommendera vilket kort du vill, men det du bör göra är att lära dig läsa vad som skrivs istället för att läsa in budskap mellan raderna och sedan försöka få det till min åsikt.

Jag har inte påstått att man ej bör överklocka eller ej kan, jag har endast lagt fram det faktum att ökad värme och ökad ström genom en krets förkortar livslängden, så är det, vad Du eller Ts eller någon annan beslutar sig för att göra efter kännedom om detta skiter jag återigen rätt hårt i, men för en glad amatör med ett nytt kort som kostat ett par tusen kanske överklockning inte är det lämpligaste dag ett.

Dra upp volten och PL på valfritt 290 290x 390 390x och korten pissar värme (FAKTA, det kan du inte lura någon med)
Dra upp volten till max (ofta 87mV) på 970/980 och du märker knappt ingen skillnad i temp eller fläktkurva.

Nu ska killen i fråga inte köpa varken fury eller 980 TI så vet inte varför du tar upp det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Isri:

Har du någon nytta av 8GB ? AMDs egna värstingkort är 4k ready med endast 4GB vilket dom själv påstår.

Fast dom 4 GB är HBM, och inte GDDR5, så den jämförelsen faller platt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fast dom 4 GB är HBM, och inte GDDR5, så den jämförelsen faller platt.

Vilket visade sig göra marginell skillnad mot GDDR5, har du några mera genomtänkta argument ?
(980 GDDR5 vs fury HMB)

***bort/mod***

Fanboy-trams
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av makn:

Att välja ett r9 390 över 970 verkar ju dårskap såvida du verkligen inte behöver mer än 3.5gb minne

Jag bytte mitt 970 mot ett r9 290 med vattenblock + 300kr och är mycket nöjd att 290 kortet presterar bättre gör det ju inte sämre. Det skulle vara om man är jättenoga med låg energiförbrukning eller om man råkar spela väldigt mycket spel där Nvidia presterar bäst, då skulle jag välja 970 framför ett 390kort annars har ju 390 8gb ram vilket man vet inte kommer ta slut 3,5 känns mer tveksamt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dra upp volten och PL på valfritt 290 290x 390 390x och korten pissar värme (FAKTA, det kan du inte lura någon med)
Dra upp volten till max (ofta 87mV) på 970/980 och du märker knappt ingen skillnad i temp eller fläktkurva.

Nu ska killen i fråga inte köpa varken fury eller 980 TI så vet inte varför du tar upp det.

Det är ju du som konstant drar irrelevanta jämförelser, nu bygger du ännu en halmgubbe genom att jämföra förra generationens AMD kort med dom senaste från Nvidia. Fury X och Fury ligger på 55c för Fury X och 74c för Fury, det är vad som bör jämföras med 980 och 980ti.

Jag rekommenderar inte ens överklockning ÖHT, tvärtom jag anser det olämpligt för den genomsnittlige användaren.

Slutligen tog jag upp det därför att du häver ur dig ett påstående om att AMD ligger "hästlängder" efter i värme, varpå jag pekar ut tydligt att på den senaste generationen (Fury vs 900) så är Fury svalare.

Till TS; Köp ett 390X, det är mest Bang for the Buck och kör över ett 970.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

https://www.youtube.com/watch?v=-BTpXQkFJMY

Vilket visade sig göra marginell skillnad mot GDDR5, har du några mera genomtänkta argument ?
(980 GDDR5 vs fury HMB)

***bort/mod***

***bort/mod***

Du ställde frågan till TS om han behöver 8GB minne, ditt argument var att AMD på sitt toppkort har 4GB så det bör ju räcka. AMD har 4GB på sina toppkort därför att HBM har högre banbredd än GDDR5 och därför är det tillräckligt i högre upplösningar. I 1440P eller 4K räcker ej 4GB GDDR5, 6-8 är rekommenderat om man vill kunna maximera allt, men för HBM räcker 4GB.

Svaret är givetvis att han inte behöver 8GB om det är 1080p han skall spela i, i 1440P får ett 970 problem.

§1 i citat och svar /moderator
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ju du som konstant drar irrelevanta jämförelser, nu bygger du ännu en halmgubbe genom att jämföra förra generationens AMD kort med dom senaste från Nvidia. Fury X och Fury ligger på 55c för Fury X och 74c för Fury, det är vad som bör jämföras med 980 och 980ti.

Jag rekommenderar inte ens överklockning ÖHT, tvärtom jag anser det olämpligt för den genomsnittlige användaren.

Slutligen tog jag upp det därför att du häver ur dig ett påstående om att AMD ligger "hästlängder" efter i värme, varpå jag pekar ut tydligt att på den senaste generationen (Fury vs 900) så är Fury svalare.

Till TS; Köp ett 390X, det är mest Bang for the Buck och kör över ett 970.

MVH

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC ? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Tja!

Efter lite strul med mitt EVGA GTX 970 SSC ACX2.0+ så fick jag ett tillgodokvitto.
Jag såg nu att Asus släpper en ny variant av R9 390 och blev lite nyfiken på det.

Hur är DirectCU kylarna? Bra / dåliga? Tysta?
Vad tror ni man kan förvänta sig av kortet i övrigt, jämna steg med alla andra R9 390 som finns där ute?

Kortet är enligt mig väldigt snyggt och om det presterar bra är det ju ännu bättre .
Har inte lyckas hitta några tester på kortet på nätet så tänkte om någon här har ett som kan dela med sig av lite info?

Gick nyligen från 580 SLI till ett MSi 390, kortet är tyst (nu jämför jag ju med reaplanen som 580korten var) och tycker att det fungerar bra. Spelar i 1440p i ex ARK survival och ligger över 3.5GB Vram i det spelet - ej max inställningar. Nu kan det ju vara så att spelet inte är så optimerat än (early access).

Är ingen fanboy av något märke så men tyckte att 8GB vram var trevligt av ex ovan anledning och valde denna gång att gå på AMD - vem vet, nästa upgrade kanske det blir nvidia igen...
Nu har väl nvidia ordnat rätt ok med drivare så att man inte märker av de sista 500MB prestandadroppet?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad i enlighet med §1*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hakd:

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC ? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

Dold text

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Nej de måste absolut inte ha rätt, finns massor av exempel i historien där en majoritet haft väldigt fel.
Jag anser personligen att R9 390 är det bästa köpet.
Skulle jag köpt nytt i dag hade jag köpt ett R9 390.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om du ska spela i 1080p och om 970 är billigare, och/eller om det är viktigt med låg strömförbrukning/värmeutveckling så kör på 970 (speciellt om du ska överklocka) annars 390 alla dagar i veckan. Netonnet har väl ett sapphire för 3200kr eller nått sånt, bästa grafikkortsköpet just nu imo.

edit. Tydligen har dom inte kvar det priset... Synd, för 3200kr var Sapphire 390 Nitro ett riktigt bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Vad är det som gör att du låter "OT välja själv" medans Aeig drar in "han på villovägar"

"1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk) ;)"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation

Permalänk
Skrivet av hakd:

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC ? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Sålde mina Asus strix 970 och köpte 2st Msi 390 pga att jag beställde en freesync skärm.

Har mV på +63, power limit på max och 1250MHz på kärnan. Temperaturen liger på runt 70c mot mina 970 som låg runt 68. Så visst det är ju rätt hemskt.