Dator kan inte ansluta till trådlösa nätverket - help!

Permalänk
Medlem

Dator kan inte ansluta till trådlösa nätverket - help!

Fick för ett par dagar sedan fiber indraget i huset - Telia Öppen fiber - och kopplade in min router "Dovado Pro".
Två surfplattor fick kontakt direkt, men min Elitebook laptop får inte kontakt med trådlösa nätet. Inte heller mobiltelefonerna.
Innan fiberinstallationen fungerade alla enheter utan problem mot Dovado-routern.

Kopplar jag datorn direkt mot mediacentret (fiberdosan i huset) med kabel, fungerar det prima.

Varför i helsicke vill/kan inte laptopen ansluta trådlöst, är min fråga? Tar så gärna emot förslag på åtgärder från expertpanelen.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vilka delar har du ? Du har väl en fiberkonverter och sedan en switch och så sitter Dovadon efter den, Dovadon är inkopplad via wanporten mot switchen och alla klienter ansluts på Dovadons lansida ?
Du har alltså problem med wifi i lanet ? har du valt rätt land så att du inte har satt Dovadon på kanal över 11 men spärrat klienterna från att gå över 11?

Har klienterna tidigare varit anslutna mot Dovadon ?
Har du provat att byta ssid och wpa nyckel för att tvingas göra en ny anslutning i klienterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vilka delar har du ? Du har väl en fiberkonverter och sedan en switch och så sitter Dovadon efter den, Dovadon är inkopplad via wanporten mot switchen och alla klienter ansluts på Dovadons lansida ?
Du har alltså problem med wifi i lanet ? har du valt rätt land så att du inte har satt Dovadon på kanal över 11 men spärrat klienterna från att gå över 11?

Har klienterna tidigare varit anslutna mot Dovadon ?
Har du provat att byta ssid och wpa nyckel för att tvingas göra en ny anslutning i klienterna ?

- Dovadon är ansluten mot LAN1 på fiberkonvertern, precis som det står i anvisningarna att den ska.
Enheter i nätverket ansluter mot Dovadon ja. Jag har inte ändrat några inställningar överhuvudtaget i routern eftersom två enheter anslöt utan problem så snart jag kopplade på den igen.

Det är alltså bara en Laptop som inte når får kontakt. Anslutningen syns i listan, men det står bara "begränsad nätverksåtkomst, ingen internetåtkomst", eller liknande. Alltså en gul markering på nätverkssymbolen nere i aktivitetsfältet.
Jag kör Windows 10, men det har fungerat prima tidigare med Dovado-routern, så inget är alltså ändrat i konfigen vare sig på routern eller i datorn.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perfetto:

- Dovadon är ansluten mot LAN1 på fiberkonvertern, precis som det står i anvisningarna att den ska.
Enheter i nätverket ansluter mot Dovadon ja. Jag har inte ändrat några inställningar överhuvudtaget i routern eftersom två enheter anslöt utan problem så snart jag kopplade på den igen.

Det är alltså bara en Laptop som inte når får kontakt. Anslutningen syns i listan, men det står bara "begränsad nätverksåtkomst, ingen internetåtkomst", eller liknande. Alltså en gul markering på nätverkssymbolen nere i aktivitetsfältet.
Jag kör Windows 10, men det har fungerat prima tidigare med Dovado-routern, så inget är alltså ändrat i konfigen vare sig på routern eller i datorn.

Jo det kan ha ändrats saker, tex om du har "autoläge" på accesspunkten i routern eller att firewallen reagerat på att du byter anslutning och behöver konfigureras om.
Det kan därför vara bra att skapa en helt ny anslutning och tvinga klienterna att uppdatera allt och konfa det rätt, du kan även testa att låsa kanalen på 1, 6 eller 11 och kanalbredd till 20MHz och med och utan kryptering och med och utan säkerhetsprogram/brandvägg aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan ha ändrats saker, tex om du har "autoläge" på accesspunkten i routern eller att firewallen reagerat på att du byter anslutning och behöver konfigureras om.
Det kan därför vara bra att skapa en helt ny anslutning och tvinga klienterna att uppdatera allt och konfa det rätt, du kan även testa att låsa kanalen på 1, 6 eller 11 och kanalbredd till 20MHz och med och utan kryptering och med och utan säkerhetsprogram/brandvägg aktiv.

- Hur tar jag bort den befintliga trådlösa anslutningen? Jag vet hur man inaktiverar den, men räcker det?
Var hittar jag kanalerna du nämner, så de kan låsas?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Dovadon är ansluten mot LAN1 på fiberkonvertern

Det är alltså bara en Laptop som inte når får kontakt. Anslutningen syns i listan, men det står bara "begränsad nätverksåtkomst, ingen internetåtkomst", eller liknande.

Fiberkonv Lan1 mot Dovado WAN?

Kör du Lan mot Lan, används Dovadon som en switch - och då kan du få just problemen du beskriver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perfetto:

- Hur tar jag bort den befintliga trådlösa anslutningen? Jag vet hur man inaktiverar den, men räcker det?
Var hittar jag kanalerna du nämner, så de kan låsas?

Du behöver inte ta bort en anslutning även om det går satt göra i klienterna, vanligen via högerklick på den och ta bort, det enklaste är att logga in i routern och manuellt ange nya inställningar, då måste man ju ansluta klienterna på nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Fiberkonv Lan1 mot Dovado WAN?

Kör du Lan mot Lan, används Dovadon som en switch - och då kan du få just problemen du beskriver.

- Jag kör konverterarens LAN1 mot Dovadons WAN, inte LAN.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte ta bort en anslutning även om det går satt göra i klienterna, vanligen via högerklick på den och ta bort, det enklaste är att logga in i routern och manuellt ange nya inställningar, då måste man ju ansluta klienterna på nytt.

- Nej, "delete" är skuggad i menyvalet...alltså inte valbart. Enbart "disable" fungerar att göra.
I routern har jag inte provat ännu hur man anger manuella inställningar.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perfetto:

- Jag kör konverterarens LAN1 mot Dovadons WAN, inte LAN.

Hur ser konfen ut i Dovadon, den agerar router så den inte är bryggad eller liknande ? Alla klienter använder dhcp för att få inställningar ?
Jag förmodar att du har en Intenoswitch med inbyggd fiberkonverter men vet du att det är rätt port du använder på den så du inte ansluter mot en "iptv/teleport" ?
Vilken/vilka isp(er) och tjänster har du valt ? Skickar de ut nån typ av egen hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser konfen ut i Dovadon, den agerar router så den inte är bryggad eller liknande ? Alla klienter använder dhcp för att få inställningar ?
Jag förmodar att du har en Intenoswitch med inbyggd fiberkonverter men vet du att det är rätt port du använder på den så du inte ansluter mot en "iptv/teleport" ?
Vilken/vilka isp(er) och tjänster har du valt ? Skickar de ut nån typ av egen hårdvara ?

- Den är inte bryggad, så mycket vet jag. Andra anslutna enheter hittar och ansluter till det trådlösa nätverket utan några problem.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du ladda hem Inssider och skanna och posta en skärmdump med resultatet?
Versioner under 4 är gratis finn tex här
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du ladda hem Inssider och skanna och posta en skärmdump med resultatet?
Versioner under 4 är gratis finn tex här
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

- Jag kan posta skärmdumpar mha Windows egna Snipping Tool, om du bara talar om vilken bild du vill se. Är det från routerinställningarna eller adapterinställningarna på datorn?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perfetto:

- Jag kan posta skärmdumpar mha Windows egna Snipping Tool, om du bara talar om vilken bild du vill se. Är det från routerinställningarna eller adapterinställningarna på datorn?

Ta en skärmdump på inssdierfönstet, använd altgr och printscreen så får du bara med det aktiva fönstret, det kanske syns nått intressant i den bilden så börja med det.
Det bör alltså bli nått i den här stilen men med dina förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta en skärmdump på inssdierfönstet, använd altgr och printscreen så får du bara med det aktiva fönstret, det kanske syns nått intressant i den bilden så börja med det.
Det bör alltså bli nått i den här stilen men med dina förhållanden.
http://a5.mzstatic.com/us/r1000/118/Purple/v4/ac/b1/bf/acb1bf62-c85b-28b8-6e1d-85babfdc43f4/mzl.cwlmdqcz.800x500-75.jpg

- Ja men vad är inssdierfönster? I routern alltså?
Såhär ser det iallafall ut i Dovadoroutern på en av sidorna - "Internet":

http://www.ladda-upp.se/bilder/wudjqzewfyiyae/

(går det inte ladda upp bilder direkt från datorn?)

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Ja men vad är inssdierfönster? I routern alltså?
Såhär ser det iallafall ut i Dovadoroutern på en av sidorna - "Internet":

http://www.ladda-upp.se/bilder/wudjqzewfyiyae/

(går det inte ladda upp bilder direkt från datorn?)

Dovadon är inställd på Wan via USB. Byt till via WAN-porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser wifimässigt bra ut på bilden från Inssider men du bör nog som sagt ändra så att du får NAT på wanporten i Dovadon, just nu får du troligen adresskonflikter pga att du saknar ipnummer till klienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ser wifimässigt bra ut på bilden från Inssider men du bör nog som sagt ändra så att du får NAT på wanporten i Dovadon, just nu får du troligen adresskonflikter pga att du saknar ipnummer till klienterna.
http://ladda-upp.se/files/2015/b160541.png

- Märkligt..jag ställde om till NAT på Wanporten, och efter omstart (och jag kom ihåg att spara innan dess), var routern återigen tillbaka på "USB modem (NAT Enabled)"?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perfetto:

- Märkligt..jag ställde om till NAT på Wanporten, och efter omstart (och jag kom ihåg att spara innan dess), var routern återigen tillbaka på "USB modem (NAT Enabled)"?

Prova att göra en reset på Dovadon och konfa om den. Du kan ju även läsa igenom manualen till den utifall det är nått annat som kan påverka det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att göra en reset på Dovadon och konfa om den. Du kan ju även läsa igenom manualen till den utifall det är nått annat som kan påverka det.

- Tackar dig mrgaffe för hjälpen!

Problemet är löst i och med att jag äntligen lyckades få routern att ta omställningen till NAT på Wan:en till slut.
Tack återigen för tålamodet : )

Visa signatur

Laptop