Permalänk
Medlem

Nätverksplanering?

Hej

Efter ett par år i huset har jag äntligen tröttnat på oordningen i nätverket, har allt eftersom det ej fungerat inhandlat och gett bort nätverksdelar. Det jag har idag består av:
Modem: Asus DSL N12U
Router: RT-AC56U
Switch: 2x Dlink 8ports.
Har även cisco RE1000 range extender jag ej fått att fungera.

Har i dagsläget Draget Kablar ifrån kontoret till. "master bedroom", tv-hörna samt sovrum nr 2. dock enbart en kabel per rum, tänkte mig inte för och köpte dubbla nätverksuttag som jag skulle installer så jag lär ju dra fler kablar.

Problemet jag har idag är att wifi ej sträcker sig till tv-hörna från kontoret där jag har all utrustning. jag skulle vilja kunna vara både i garaget och hela huset och ha bra uppkoppling, då jag har sonos att styra. gärna även uteplatsen. så frågan är ifall jag måste inhandla lite accesspoints eller vad skulle ni rekomendera att göra? Bifogar en "ritning" av huset med förklaring om vad som ska kopplas in vart, utöver detta tillkommer ju även bärbara datorer / telefoner / surfplattor ja ni förstår ju säkert.

Huset är i trä och har relativt tunna väggar och är på 120 kvm.

Vad bör jag införskaffa för att få det vattentätt och hur bör jag sätta upp det?

Är det något som är oklart eller något som saknas i beskrivningen?
Det jag har idag, funkar ju nästan, fast inte i hela huset. dåligt med räckvidd på uteplats och längst bort i tv-hörnan och vardagsrummet.

Ritningen är ju inte skalenlig utan mera för att få en uppfattning hur det ser ut med väggar och dörrar, dåligt ritad i paint, men bättre än inget tänkte jag.

Tack på förhand.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

2st UniFi APs. En på kontor2 o en vid TV-hörna.
http://www.interprojekt.com.pl/unifi-c-108_182.html
Om du tar standard, long range, Pro, etc - hänger mest på hur mycket pengar du vill lägga. Bor du i fristående villa räcker standard (endast 2,4Ghz) säkert utmärkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd switchar i rummen om du behöver fler uttag så slipper du dra mer kabel om du inte absolut vill dra kabel, montera upp flera AP tex i tv hörnan och i sovrum 2, där kanske du kunde montera på utsidan huset i stället för att slippa passera ytterväggen med wifi om du vill ha bra täckning i uthusen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

2st UniFi APs. En på kontor2 o en vid TV-hörna.
http://www.interprojekt.com.pl/unifi-c-108_182.html
Om du tar standard, long range, Pro, etc - hänger mest på hur mycket pengar du vill lägga. Bor du i fristående villa räcker standard (endast 2,4Ghz) säkert utmärkt.

Tackar! Pro var väl lite i saftigaste laget tror jag, finns ju tre-pack med standard/long range inom ramen för vad man kan tänka sig. Villan är fristående men det är relativt tätt till grannarna, cirka 15m från hus till granne och garage till granne. Om nu det spelar någon roll. Hur fungerar dessa accesspunkterna då? Man får dra en ethernet kabel till dem antar jag? sen skapar dem egna nätverk eller går dem in och förstärker nätverk 1 utan att det störs och ska bytas nätverk hela tiden beroende på hur man rör sig i huset? eller kommer det bli som nätverk 1 "kontor" nätverk 2 sovrum 2 nätverk 3 tvhörna?

Skrivet av mrqaffe:

Använd switchar i rummen om du behöver fler uttag så slipper du dra mer kabel om du inte absolut vill dra kabel, montera upp flera AP tex i tv hörnan och i sovrum 2, där kanske du kunde montera på utsidan huset i stället för att slippa passera ytterväggen med wifi om du vill ha bra täckning i uthusen.

Switcharna sitter idag redan en på kontoret och en i tv-hörnan, men det hade ni säkert räknat ut, iom att det är mest grejer där, dock en bra idé att dra in switch i sovrummen också då det är väldigt tråkigt att dra kablarna på vinden med alla rör och skit som ska till.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickford:

Tackar! Pro var väl lite i saftigaste laget tror jag, finns ju tre-pack med standard/long range inom ramen för vad man kan tänka sig. Villan är fristående men det är relativt tätt till grannarna, cirka 15m från hus till granne och garage till granne. Om nu det spelar någon roll. Hur fungerar dessa accesspunkterna då? Man får dra en ethernet kabel till dem antar jag? sen skapar dem egna nätverk eller går dem in och förstärker nätverk 1 utan att det störs och ska bytas nätverk hela tiden beroende på hur man rör sig i huset? eller kommer det bli som nätverk 1 "kontor" nätverk 2 sovrum 2 nätverk 3 tvhörna?

Slå en titt med Wifi Analyzer eller dylikt för att få en uppfattning om hur trångt ni har det på 2.4. Hur många andra SSID kan du tex se på -75 dBm eller starkare?

En kabel från närmaste switch, ja. Sen finns det 2 skolor hur man gör.
1) Ett gemensamt SSID på alla tre enheter (AP,AP + router). Olika kanaler 1, 6 resp 11. Klienterna väljer själv "bästa" enhet att gå mot.
2) Olika SSID per enhet. Manuellt byte i klienterna.
Själv förespråkar jag 1).

Permalänk
Rekordmedlem

Det går även att strömförsörja en del accesspunkter via nätverkskabeln (POE), endera har man en switch som matar eller en injektor, det kan förenkla monteringen.
Hur man gör med det logiska nätverket beror på behov, det finns flera varianter med egna för och nackdelar och man bör nog prova sig fram i ett hemmanät för att hitta det mest passande eftersom man troligen inte vill/har råd "att köpa bäst"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med angående unifi ap's.
Dock behöver du inte ens fundera på long range modellen.
På grund av PTS regler ger dom samma effekt som standard i Sverige så bara slöseri med pengar där.
Vill man ha 5ghz bandet och riktig PoE är det Pro som gäller.
Annars räcker standard väldigt långt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Slå en titt med Wifi Analyzer eller dylikt för att få en uppfattning om hur trångt ni har det på 2.4. Hur många andra SSID kan du tex se på -75 dBm eller starkare?

En kabel från närmaste switch, ja. Sen finns det 2 skolor hur man gör.
1) Ett gemensamt SSID på alla tre enheter (AP,AP + router). Olika kanaler 1, 6 resp 11. Klienterna väljer själv "bästa" enhet att gå mot.
2) Olika SSID per enhet. Manuellt byte i klienterna.
Själv förespråkar jag 1).

Kör med Apple-produkter, verkar som att man måste jailbreaka dem för att kunna få tag i något liknande. Men testade dock med min bärbara med motsvarande linux produkter och det såg ut som att det var dåligt med starka nätverk i närheten.

Så för att få alternativ ett är det i princip plug n play?

Skrivet av mrqaffe:

Det går även att strömförsörja en del accesspunkter via nätverkskabeln (POE), endera har man en switch som matar eller en injektor, det kan förenkla monteringen.
Hur man gör med det logiska nätverket beror på behov, det finns flera varianter med egna för och nackdelar och man bör nog prova sig fram i ett hemmanät för att hitta det mest passande eftersom man troligen inte vill/har råd "att köpa bäst"

Strömförsöjning via nätverkskabeln (POE) lät ju väldigt dyrt även om det får det att börja brinna i prylbögs hjärtat, visst kan det vara smidigt att slippa dra strömkabel till Accesspunkten ifall man ska ha den sitta i taket, men tyvärr tror jag att det blir att kosta mer än det smakar, även om jag gillar sådana lösningar så lär jag ju ändå ha ström till switcharna ifall jag inte skall byta ut dem också.

Med det logiska nätverket, menar du gemensamt SSID eller olika? Vad hade då vart det absolut bästa alternativet? Pengar känns som att dem är till att spenderas, även om vi alla har våra smärtgränser. Finns det bättre alternativ än dem jag redan har fått här?

Skrivet av Deejay_Alive:

Kan bara hålla med angående unifi ap's.
Dock behöver du inte ens fundera på long range modellen.
På grund av PTS regler ger dom samma effekt som standard i Sverige så bara slöseri med pengar där.
Vill man ha 5ghz bandet och riktig PoE är det Pro som gäller.
Annars räcker standard väldigt långt.

Det var bra att veta. då står det mellan standard och pro, vilket gör det hela väldigt enkelt då jag tyckte att pro var i det dyraste laget. Ser ut som att det kommer bli ett tre-pack med standard. Skulle jag inte behöva den sista finns det ju säkert en begagnat marknad.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickford:

Det var bra att veta. då står det mellan standard och pro, vilket gör det hela väldigt enkelt då jag tyckte att pro var i det dyraste laget. Ser ut som att det kommer bli ett tre-pack med standard. Skulle jag inte behöva den sista finns det ju säkert en begagnat marknad.

Jo, det sved faktiskt lite när jag bytte min ena standard mot pro, men ångrar mig inte.
Hastighetsskillnaden är enorm.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Pickford:
Om du inte ser andra starka nät på 2,4 går UniFi standard säkert utmärkt. Spec iom att du har så mycket på trådat.

Du installerar Ubiquitis kontroller program för att konfa APna. Relativt enkelt. Huruvida bra enheter kommer att roama mellan APs hänger på NIC, OS o drivers. I många fall kan man justera så kallad roaming aggressivness.

Till UniFi burkarna medföljer PoE-injektor.

Permalänk
Rekordmedlem

Ssid är bara det man ansluter mot trådlöst, det bestämmer inte vart trafiken sedan går utan man kan koppla AP med samma ssid mot olika nät, det går även att ha olika ssid på samma nät, normalt sett har man ju inte flera olika nät hemma men det går om man vill, tex för att köra iptv, däremot kan det kanske vara bra att ha olika ssid på olika APs på samma nät för att själv lätt kunna styra vilken accesspunkt respektive klient ansluter emot eftersom roaming brukar fungera dåligt om man inte har en wifikontroller som sköter om sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

roaming brukar fungera dåligt om man inte har en wifikontroller som sköter om sånt.

Nja. Det håller jag inte med om. Det är i princip alltid klinten som bestämmer när den skall roama.
En klient med dåligt stöd/ algoritmer kommer att roama dåligt oavsett om det finns en WLAN controller eller ej. Likaså roamar en "bra" klient utmärkt utan controller.

Men ja, en controller kan på olika sätt o till viss del påverka roamingupplevelsen för klienten, som tex genom att förbereda andra APs på klienten kan roama över eller att skicka klienten info om andra närliggande APs.

Skickades från m.sweclockers.com