Permalänk
Medlem

980ti sli

Mitt nya bygge. Investerade ca 23000kr i nya grafikkort, ssf
Ssd diskar och en acer predator xb270hu monitor med ips, 1440p och g sync. Har man väl testat det en gång så vill man aldrig köra med nått annat. Nedanför kommer alla specs

Chassi phantek Enthoo pro
Moderkort msi z97 krait
Cpu 4790k oc 4.7ghz
Kylare Nepton 120xl closed loop
Ram 16gb 2133hz ddr3 r9 gaming series
2x crucial 250gb ssd
Samsung 500gb ssd
2tb hdd
Gpu evga 980ti
Gpu palit 980ti
2x kraken g10 med två zalman lq 315
Evga sli brygga
Lepa 1000w modulärt nätaggregat

Sen spelar jag med en logitec g13 och en Rat7 mus.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Hur är tempen på gpu och vram?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Är inte original kylarna tystare

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är mycket bättre än på referens korten. Fläkten som följde med kraken g10 är faktiskt tystare än va jag trodde och du kan sätta dit en annan på 92mm ifall man inte gillar originalet. När ref korten är i idle så hör man knappt dom men spelar man maxat i ett par timmar så går ljudnivån upp ganska mycket och man skulle kunna grilla en korv vid utblåset☺ mina temperaturer va så här.
Ref kort idle ca 38 grader vid bench 80 och spel tempen ca 70 grader
Med kraken g10 med zalman lq 315 i push pull set up ligger jag. 29 grader idle max 47 grader vid en bench som tex heaven och om jag lirar Shadow of mordor uber maxat ett par timmar så går jag aldrig över 58 grader. Så det är en klar förbättring på alla plan. Även mycket billigare än att bygga en custom loop. Totala summan för min gpu kylning hamnade på ca 1400kr stor skillnad mot 3500 som det hade kostat om jag skulle byggt en custom loop med grejerna som jag hade spanat på.

Permalänk
Medlem

Hur är VRM/VRAM tempen på grafikkorten? funderat på Kraken G10, men.. är lite orolig för temperaturerna.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta dit lite sensorer från min nzxt fläktkontroll idag och kika. Tror dom är helt ok då en 92mm fläkt på max blåser på vram. Övriga temperaturer ligger kanon bra tycker jag iallafall. Har inget negativt att säga om kraken g10.

Permalänk
Avstängd

Var det 23K för hela paketet lät ju inte så blodigt som jag trodde.
Har själv sneglat på liknande setup men trodde det skulle landa på över 30K.
Så lade det åt sidan då.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kom över ett 980ti kort för 5000kr det drog ner totalen och att jag köpte ssd diskarna på tradera fick ner det ytterligare. Och gjorde ett klipp på mina två nya zalman lq 315 på ebay som jag använde till kraken g10. Det är värt och kika runt lite så kan man spara några lax☺ om man hade köpt allt för fullpris så hade det nog hamnat omkring 30k

Permalänk
Avstängd

2.1 i betyg på 10 röster, avundsjuka personer finns det iallafall 10 utav
Nice med 980 ti!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

skyst setup men inte så estetiskt tilltalande enligt mig iaf 5p på prestandan och en 1 på utseende

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Medveten om estiken men kommer bli bättre dom närmsta veckorna. Betyget borde vara lite högre än 2.1 med tanke på hårdvaran så det är väll lite som jaeger90 skrev.

Permalänk
Avstängd

Ja, vad fanken, en snygg yta ger inga prestanda under huven...
Min ser ut som ett ormbo (trots timmar på kabeldragning, är bara massor med grejer inpackat...), men har sällan haft så bra temps i chassit som nu när jag skruvade av sidoplåtarna, det är funktionen som räknas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Medveten om estiken men kommer bli bättre dom närmsta veckorna. Betyget borde vara lite högre än 2.1 med tanke på hårdvaran så det är väll lite som jaeger90 skrev.

Riktigt fint bygge synd att du riskerar komponenterna med ett rätt så dåligt nätagg, dina grafikkort förtjänar ett kvalitativt nätagg som inte kan haverera datorn

2p, med ett bra nätagg så får du 4p av mig

Edit: detta inlägg har jag skrivit i en tidigare tråd om lite eftersökningar om varför man ska unvika lepas nuvarande nätagg

Några anledningar till att man ska undvika Lepa agget är att det har en dålig fläkt som varit högljudd och haft missljud enligt den information jag hittat (prisjakt användarrecension), det har enbart 3 års garanti medan de större tillverkarna har minst 5år på sina finare serier, det har en okänd oem Yue-Lin Electrical Technolog, det finns ingen information om vad det har för kondensatorer så de är troligtvis inte kvalitativa japanska, det finns inga expert recensioner, det finns ingen information över om nätaggregatet har något över- eller underspänningsskydd (vilket är jätteviktigt att nätaggregatet har och har läst på något forum där någon skrivit att detta saknas på detta agg) och sedan säger det väl sig självt att något måste de sparat in på för att få ett 1000W 80+ gold i samma prisklass som andra leverantörers 650-750W 80+ gold.

Här finns det en recension på ett nätagg ur lepas motsvarande 80+ bronze serie med samma oem http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5.... nästa så att man kommer få mardrömmar av när de monterar isär det.
OEM databaser: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page22979.htm
http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-psu-brands,3....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Ok det va nyttig information. Då har jag två alternativ ett xigmatek 650w mc651 det är 80+ det kom jag över på mitt jobb härrom dagen eller ett northq 860w som jag hade innan bytte pga av att en modulär kontakt inte funkar. Frågan är då ifall xigmatek Agget räcker för all min hårdvara får inräkna en överklockad 4790k till 4.7ghz och två små överklockningar på mina 980ti. För northq är inte ett 80+ agg och läst om vissa problem med det märket.

Har dock inte märkt av några problem än med Lepa Agget men kan vara bra o veta va man ska byta till ifall problem uppstår.
Tack för feedback alltid uppskattat ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Ok det va nyttig information. Då har jag två alternativ ett xigmatek 650w mc651 det är 80+ det kom jag över på mitt jobb härrom dagen eller ett northq 860w som jag hade innan bytte pga av att en modulär kontakt inte funkar. Frågan är då ifall xigmatek Agget räcker för all min hårdvara får inräkna en överklockad 4790k till 4.7ghz och två små överklockningar på mina 980ti. För northq är inte ett 80+ agg och läst om vissa problem med det märket.

Har dock inte märkt av några problem än med Lepa Agget men kan vara bra o veta va man ska byta till ifall problem uppstår.
Tack för feedback alltid uppskattat ☺

Säkra kort när man ska införskaffa bra nätagg:

Bra:
Corsair RMi, AXi och HXi
Evga supernova G2, P2 och T2
Cooler Master V-serien
De flesta Seasonic agg
De flesta xfx agg

Ok:
Vissa Superflower ,fsp och BeQuiet agg

De flesta nätagg från 850w av de jag nämnt ska inte ha några problem med att driva datorn

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Så kör du det på 1000W har du ens den blekaste vad två 980Ti drar?

Permalänk
Medlem

250w och nvidia rekommenderar en psu på 600w.
Hela mitt system behöver runt 650w - 750w om man ska lita på psu calculatorerna som finns online. Då får man lägga på lite eftersom jag överklockar. Ligger hellre några hundra watt på plus sidan än att dansa på sträcket.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska man överklocka 980Ti ordentligt så rekommenderas 1000w.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Hur tycker du att Krait moderkortet är och presterar?

Har sett och läst en del recensioner på just det moderkortet och de flesta kommer till slutsatsen att det inte är det bästa lr sämsta utan någonstans mittimellan som allround MB, mycket prestanda för pengen men som spel-MB så ligger det i kategorin sämre.

Samtidigt har jag sett en hel del byggen med just detta MB och alla är göör nöjda med MB:t och hur det presterar (så kanske har varit de första bios:et som inte varit helt hundra)

Så tänkte som sagt fråga en icke Hårdvarurecensent, en "Gemene man" hur han uppfattar prestandan och funktionen av sagt moderkort?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Har bara haft Krait kortet nån vecka och än så länge har jag bara en grej som retar mej lite och det är att det inte har en clear cmos knapp för det hade jag på mitt förra. Det va tänkt ett z97 maximus vii hero kort från början men naturligtvis så va det sista slut på netonnet 😕 kommer testa detta mer genomgående den närmsta tiden med lite högre överklockningar så får vi se va jag tycker om det sen☺.

Permalänk
Medlem

Catzilla 1080p benchmark worldrank plats 46 av 2900. Tycker att bygget förtjänar mer än 2.0...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajala:

Catzilla 1080p benchmark worldrank plats 46 av 2900. Tycker att bygget förtjänar mer än 2.0...

Avundsjukan, går ju inte va glad för någon annan när man inte har råd själv? hehe
Lägger någon upp samma med GTX 660 ti, så är det 4.5p bara för folk hört talas om kortet för det är vad dom haft råd med.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Haha dagens sanning😁

Permalänk
Medlem

Klättrade till plats 27 på catzillas leaderboard klockat gpun till 1430mhz☺ det bästa va att tempen aldrig gick över 55 grader under benchen..

Permalänk
Medlem

tycker din setup är redigt nice hårdvarumässigt men tycker personligen att det skulle behövas lite mera "tema"över det hela estetiska men läste i tråden att du har planer på att fixa och trixa med det estetiska. Sedan är ju smaken som baken delad så det du tycker är nice och stilrent kan andra tycka ser hemskt ut. xD

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att du köra massa blandade färger och lampor. Kanske inget jag skulle tänka mig använda just nu men det är ju ganska ovanligt att se nu för tiden.
På det har du finfin hårdvara, bra clock och temps. 4/5

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

undra hur det är med Vrm och Vram temps???

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/