AMD Radeon R9 390X fördubblar prestandan i DirectX 12

Permalänk

Tror ni ett vanligt 390 kommer gynnas lika mycket av dx12 som 390x? Liksom 390x är ju inte mycket snabbare just nu med dx11 men det kanske drar ifrån 390 med dx12?

EDIT: Hitta en video, löjligt vad det verkar fint för oss gamers! Och sen kombinera det med nya broadwell

https://www.youtube.com/watch?v=OuUcIfcMDtc

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Negativ ton? Rent skitsnack. Sen kanske man inte ska förvänta sig hyllanden när dom gjorde folk besvikna med Fury X.

Hur vet du att folk är brsvikna? Har du kanske läst det i en negativ artikel om AMD. Om Nvidia släppt EXAKT samma kort så hade det varit en annan ton. Man hade pratat massvis om hur revolutionerande HBM är, hur lite ström kortet drar i idle osv osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

En orsak till att det skiljer så mycket för AMD i DX11 är helt enkelt att Nvidia klarar dubbelt så många draw calls i DX11.
I DX11 blir detta en flaskhals för AMD:s kort, den flaskhalsen försvinner i DX12, där AMD faktiskt är något bättre än Nvidia vad gäller draw calls, nu spelar säkert inte någon roll vad gäller spel i DX12, draw calls är inte längre en flaskhals för någon av aktörerna där.
Detta spel hade varit svårt att lansera innan DX12 kom och kommer kanske bli det häftigaste RTS spelet på väldigt länge.
Synd bara att jag är så himla kass på RTS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Enligt detta testet var ju nvidia snabbare i dx12 (mycket lite men endå) och mycket snabbare i dx11.

Permalänk

Der går nu att lipa.
Det är ju svinbra att se en förbättring, oavsett vad den beror på så är det ju bra för alla. Eller har jag missat något fundamentalt?
Justja.... Fanboikulturen... Fan.

Jag är en riktig slyna som ligger runt med alla tillverkare, oftast den som jag för tillfället finner mest intressant eller enligt tester ger mest prestanda för pengarna i det spel jag spelar mest då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

http://s11.postimg.org/9pnts7on3/Screenshot_3.jpg

Ok.

Edit: Vet inte varför bilden blir så liten, men här är i alla fall en länk till den: http://postimg.org/image/9pnts7on3/

Oavsett om det visar sig att alla parter haft exakt samma förutsättningar så är ett spel inte direkt något urval man kan dra några slutsatser från. Innan vi har en 10ish titlar så är detta inte ett pålitligt test av vem som har bäst dx12 prestanda.

Fick detta svar:

Skrivet av skruvis:

Tur du tillför något nytt!

Ditto.

Men för att förklara för dig som inte hängde med, jag påstod att spelet var optimerat för AMD hårdvara och fick mothugg med att alla tillverkare haft lika goda chanser. Att spelet har AMD loggan på sig kanske kan visa på annat?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Snälla låt Star Wars: Battlefront få DX12 stöd. Kommer ju uppgradera till ett 980 Ti, med ett sådant snabbare kort en ett nedbrant kort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur vet du att folk är brsvikna? Har du kanske läst det i en negativ artikel om AMD. Om Nvidia släppt EXAKT samma kort så hade det varit en annan ton. Man hade pratat massvis om hur revolutionerande HBM är, hur lite ström kortet drar i idle osv osv.

Därför att många har sagt det. Du missar totalt poängen dessutom. Nvidia är den som dominerar marknaden, och det behövs bättre konkurrens i toppen, förut fanns det ju ingen alls. Då börjar AMD snacka om Fury X, folk blir sjukt hypeade, hoppas på att dom kommer spöa Nvidia (eftersom det är vad som krävs) men trots det omtalade HBM minnet, trots alla specs så blev Fury X som bäst ungefär lika bra som 980Ti, t.o.m sämre beroende på titel och upplösning. När man är "underdog" så att säga så krävs det att man visar vad man går för, om man som bäst kan nå upp till konkurrenten men samtidigt faller i många områden så är det en besvikelse och folk kommer välja 980Ti. Tror knappast man hade pratat annorlunda bara för att det varit Nvidia. Hade Nvidia släppt kort med HBM först och inte lyckats nå upp till förväntningarna så hade dom knappast blivit hyllade förutom från fanboys.

Den "negativa tonen" som du beskriver det märker jag inte överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om man utgår ifrån vem som har störst förbättring rent prestandamässigt jämfört med föregående direct X-version så är AMD rätt tydligt bättre på den punkten. Att Nvidia "protesterar" bara för att AMD nu i princip presterar likvärdigt är inget annat än gnäll och lip.

Jag håller med, i princip. Men gäller det verkligen om tidigare siffror är riktigt ritkigt usla?

Man är inte "bra" för att man har gått från "urkass" till "dålig"

Nu har dom som tur är gått från "urkass" till att ändå vara rätt bra, vilket är tur.

Men att ens ha med dessa DX11siffror i jämförelsen?

Det är som när SIBA höjer ett pris från 2100kr till 4000kr dagen innan jul, och sedan rear ut varan för 2000kr med "50% rabatt"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Fick detta svar:

Ditto.

Men för att förklara för dig som inte hängde med, jag påstod att spelet var optimerat för AMD hårdvara och fick mothugg med att alla tillverkare haft lika goda chanser. Att spelet har AMD loggan på sig kanske kan visa på annat?

Loggan visar inget då spelstudion klart & tydligt deklarerat att alla fått samma chans att delta & tydligen deltagit.. sen kan man knappast dra slutgiltiga slutsatser av detta enda test.. Men intressant är det iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur vet du att folk är brsvikna? Har du kanske läst det i en negativ artikel om AMD. Om Nvidia släppt EXAKT samma kort så hade det varit en annan ton. Man hade pratat massvis om hur revolutionerande HBM är, hur lite ström kortet drar i idle osv osv.

Är det inte klart som korvspad? Både folk som hejar på det röda laget och de som är för ökad konkurrens hade ju hoppats på att Fury X skulle vara ett monster utan dess like. Nu kantades lanseringen av en pump med ett jäkla oväsen, obefintlig överklockningspotential på ett kort som borde vara tvärt om och väldigt märklig för att inte säga rent utav dålig prestanda i 1080p.

Lägg där till att hela 300-serien enbart är rebrands. De enda som antagligen är nöjda är de som stod mellan valet och kvalet mellan 980 Ti eller ha is i magen och vänta på Fury X. Framtiden kanske (förhoppningsvis) ser annorlunda ut med bättre drivare och DX12 men i dagsläget så måste Fury- och 300-korten ses som en besvikelse.

Känns nästan som uppgjort för att AMD Zen ska gå samma öde till mötes, hypeas för mycket så även om det kommer vara bra så kommer säkert folk vara rejält besvikna ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

vänta bara, på att ny spelet som kan utnyttja hela bandbredden som deras nya memory "HBM" bjudet på. där kommer vi att se skillnader XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det inte klart som korvspad? Både folk som hejar på det röda laget och de som är för ökad konkurrens hade ju hoppats på att Fury X skulle vara ett monster utan dess like. Nu kantades lanseringen av en pump med ett jäkla oväsen, obefintlig överklockningspotential på ett kort som borde vara tvärt om och väldigt märklig för att inte säga rent utav dålig prestanda i 1080p.

Lägg där till att hela 300-serien enbart är rebrands. De enda som antagligen är nöjda är de som stod mellan valet och kvalet mellan 980 Ti eller ha is i magen och vänta på Fury X. Framtiden kanske (förhoppningsvis) ser annorlunda ut med bättre drivare och DX12 men i dagsläget så måste Fury- och 300-korten ses som en besvikelse.

Känns nästan som uppgjort för att AMD Zen ska gå samma öde till mötes, hypeas för mycket så även om det kommer vara bra så kommer säkert folk vara rejält besvikna ändå.

Men det är ju just det här jag menar. I princip är Nvidias 700-serie också rebrands, men det är det tyst om.. När Nvidia rebrandar tiger media. När AMD rebrandar skriver media om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som allt detta benchmark visar är att AMD har en del problem i DX11 jämfört mot nvidia.
Mig veterligen har detta redan mätts upp otaliga gånger, AMDs drivrutiner är inte lika bra på drawcalls och är mer tungrodda.

Med det sagt är det så klart jättetrevligt för alla som redan har ett AMD-kort, de teoretiska prestandaskillnaderna minskar med DX12. Frågan är dock om majoriteten av spel kommer ha mycket fler drawcalls än förra generationen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

"Samtidigt protesterar Nvidia och påpekar att spelet är en tidig alfaversion med åtskilliga brister."

Butthurt much? Haha, maken till dålig förlorare.

Heh... de kan ju börja med att göra fungerande Windows 10 drivare... Finns ju uppsjö av trådar som handlar om just stackars Nvidia användare som har problem pga man inte kan använda senaste drivaren, som är både cerifierad, och stämplad av Nvidia som "för Windows 10"...

Om de tycker att deras drivruiner är i tidig alfaversion, varför släpper man den då som officiell?
För spelet, testet och tydligen AMDs kort fungerar helt utmärkt i detta tidiga stadie.

Skrivet av Videoapan:

Kort sammanfattning av ett bra test:

AMD suger stort i Dx11, Nvidia är 40% före.
Med AA på sjunker försprånget enstaka procent.

AMD har bra Dx12-stöd, lägger sig några få procent före Nvidia (=stor ökning mot Dx11)
Med AA så är förändringen ungefär samma som i Dx11, det vill säga AMD blir lite bättre jämfört med Nvidia (enstaka procent)

Således konstigt att Nvidia blev så arga när testet är konsekvent för AA i Dx11 och 12, mer så att AMD har väldigt dålig optimering för detta spel i Dx11 nu.

Jo man får se det som det är. Detta är inte Nvidia som gjort bort sig, utan AMD som inte kunnat optimera bra nog i DX11. Detta märks enormt på 290 korten som gick från att nöd o näppe hänga med 780(ej Ti) kort till att spöa 780Ti och tävla mot 970 kort (och vinna i vissa tester), endast pga drivrutinsoptimeringar.

Där är mycket prestanda under huven på dessa 290/390 kort. Problemet har varit att använda det, när drivrutinerna inte varit så mogna. Nu är de är DX12 optimerade (eller rättare sagt Mantle optimerade) sedan tidiga stadiet och därför visar de en stor vinst när drivruinernas flaskhals försvinner med DX12 och de kan sträcka på benen.

Man kan sura om man vill vara Nvidia, men även de lär få förbättrad prestanda. Dock lär 390X och 290X springa cirklar runt sina rivaler pga deras hårdvara har mer "under huven" och inte är så begränsade. De är väl sura för deras hårda jobb med att optimera för DX11 är som bortblåst när man går ner mot hårdvaran. Nvidia kanske behöver titta på att lägga till mer minnesbandbredd och andra förbättringar, istället för att göra billigare lösningen, vilket de ju ska göra med nästa gen och HBM minne.

290 korten (och även 7970) är dock fortfarande ett av de mest prisvärda korten genom tiderna verkar det som, när det kan hänga med så bra, trots rebrands och så många år
När Nvidia re-brandar brukar det blir mög i X20/X30 low end serien verkar det som, inte highend. Och de få gångerna de gör det i highend (680/770 tex) så är kortet uträknat innan det ens släpps...

Permalänk
Medlem

Satt och läste dessa tester och alla som skrev om det under natte. Det verkar som Nvidias protester tagits tillbaka.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Deleta

Edit: förstod nog detta fel

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det är ju just det här jag menar. I princip är Nvidias 700-serie också rebrands, men det är det tyst om.. När Nvidia rebrandar tiger media. När AMD rebrandar skriver media om det.

Samma med AMD:s 200-serie, men inte klagade många då.
Skillnaden är att med 600->700 och 7000->200 så sjönk siffran som visar prestanda och dessutom priset.
T.ex. 680->770 är samma krets. I AMD:s fall är det lite besvärligare då de bytte namnschema, men kretsarna sjönk i rankningen åtminstone.
Nu är det 290->390 och 290X->390X och dessutom är flera kretsar med i leken för tredje gången vilket inte brukar hända utanför multimediakorten. Hade det varit 290->380 och 290X->380X och de äldre kretsarna hade bytts ut till nya och det hade kommit nya 390/X hade inte många klagat. Fury X hade varit en haloprodukt som Titan X och Fury hade varit flaggskeppet till ett pris som inte är löjligt högt.
Visserligen är Fury/X ungefär det som jag skrev, men resten av kretsarna är inte det. En del steg i pris och t.ex. 390/X steg extra mycket för de som inte behöver 8GB minne. Prisvärda ändå, men hade kunnat göras i en ännu prisvärdare 4GB version och ägt ut Nvidia.
Sedan finns ju R7 370 som fick en höjd prestandasiffra (sifran efter R sänktes, men de flesta ser väl på nästsista siffran) vilket kan leda till att folk tror att det är rebrand av R9 270 och inte R7 265. Att den prestandanivån hållit samma prisnivå i 3 år är en annan sak, men där är Nvidia också med, fast med en ny krets.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Förlåt? Jag trodde Mantle tillkännagavs långs innan DX12, och det senare endast finns pga Mantle? Jag kan ha helt fel dock?

Dock har sannolikt både AMD och Nvidia haft tillgång till en hel del DX12 material långt innan varken Mantle eller DX12 tillkännagavs. GCN, i alla fall senare versioner, verkar ju vara byggd med lågnivå API i åtanke.

Omöjligt att veta säkert. Men det är en teori.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna blir så himla lustiga att läsa så fort något verkar blåsa i AMD's riktining "Naturligtvis är det för tidigt att dra några slutsatser" "Wow ett enda spel" "fullt av buggar mm." Otroligt mycket osäkerhet här. För det kan väl inte vara så att det röda laget lyckas nåt sånär emellanåt? För AMD har alltid flertrådat varit en ledstjärna så där har de konstant legat i framkant dock har inte program och spelmakare köpt det argumentet utan fortsatt att köra på få trådar i sina produkter. Som någon tidigare nämnt: "Intel och nVidia är kungar på singlethread" Hur kan folk bli förvånade när AMD lagt ner tid och resurser på att utveckla egna grafik API:t Mantle när nVidia inte lyft ett finger i det avseendet? AMD borde således ha mycket goda förutsättningar att optimera sina drivrutiner så om de lyckats extra bra nu så förvånar det iaf. inte mig. nVidia-fanatikerna kan lungt gotta sig ett tag till i att nuvarande spel antagligen lär fortsätta rulla överlägset AMD på DX11 fronten. Man kan diskutera hur mycket copy&paste DX12 är av Mantle dock medför ju DX12 en stor prestandavinst jämfört med DX11 så jag antar att speltillverkare kommer att anamma DX12 versionen snabbare än de gjorde med DX10/11. Grattis AMD till ett välförtjänt gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Kommentarerna blir så himla lustiga att läsa så fort något verkar blåsa i AMD's riktining "Naturligtvis är det för tidigt att dra några slutsatser" "Wow ett enda spel" "fullt av buggar mm." Otroligt mycket osäkerhet här. För det kan väl inte vara så att det röda laget lyckas nåt sånär emellanåt? För AMD har alltid flertrådat varit en ledstjärna så där har de konstant legat i framkant dock har inte program och spelmakare köpt det argumentet utan fortsatt att köra på få trådar i sina produkter. Som någon tidigare nämnt: "Intel och nVidia är kungar på singlethread" Hur kan folk bli förvånade när AMD lagt ner tid och resurser på att utveckla egna grafik API:t Mantle när nVidia inte lyft ett finger i det avseendet? AMD borde således ha mycket goda förutsättningar att optimera sina drivrutiner så om de lyckats extra bra nu så förvånar det iaf. inte mig. nVidia-fanatikerna kan lungt gotta sig ett tag till i att nuvarande spel antagligen lär fortsätta rulla överlägset AMD på DX11 fronten. Man kan diskutera hur mycket copy&paste DX12 är av Mantle dock medför ju DX12 en stor prestandavinst jämfört med DX11 så jag antar att speltillverkare kommer att anamma DX12 versionen snabbare än de gjorde med DX10/11. Grattis AMD till ett välförtjänt gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller alla fans som valt den mer populära sidan. När vinden blåser för konkurrenten så ska saltet och ursäkterna fram.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Största flaskhalsen kommer ändå alltid vara bildskärmen...

Permalänk
Medlem

Positiva nyheter för AMD korten att det fungerar så bra med DX12.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haibane:

Fick detta svar:

Ditto.

Men för att förklara för dig som inte hängde med, jag påstod att spelet var optimerat för AMD hårdvara och fick mothugg med att alla tillverkare haft lika goda chanser. Att spelet har AMD loggan på sig kanske kan visa på annat?

Varför inte kika på prestanda? Nvidia är dubbelt så snabb i DX11 och aningen snabbare i DX12, detta mot ett jämnstarkt AMD-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja precis. Alltså är det bara ett kvitto på att AMD i det här fallet är bättre på att hantera "tidiga fel och brister" i mjukvaran. Jävla lipande från Nvidias sida rent ut sagt. AMD behöver positiv publicitet då journalister mest skriver skit om dem. Nvidia skrivs bara positivt om och de rullar sig i pengar. Jag tycker de ska sluta lipa.

Men va?
AMD's kort i dx11 suger ju hängpung ärligt talat, Optimeringen för dx12 tar AMD tillbaka upp till samma nivå som nvidia. Självklart blir det stora %ökningar när dx11 verren är nerfad så hård med gimp stick att inte ens Bert Karlson vill släppa en skiva med skiten.
Hur fan kan du vrida till detta till att vara något bra?
Jag kan dock hålla med om att nvidia borde varit tysta, inte för att dom skulle vara sura eller nått, men för att det är ju bara löjligt att jämnföra hur många % mer banan , Äpplen eller Päron är.
I korthet, prestandaökningen visar endast hur dålig dx11 versionen var på AMD kort, jämnfört med nvidia kort.

Detta luktar dock mygel långa vägar.
Inte fan sitter väl folk med AMD kort och senaste Skylake hejhå och pressar 30fps i 1080p på LOW med ett 390X på DX11.
Dessa spel är antingen nerfade med flit eller så jävla buggiga att dx11 version borde återkallas.
Helt enkelt PR-kupp för att promota dx12

*edit* Jag tror helt enkelt inte på att AMD's kort suger så hårt i DX11 som påstås här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Kommentarerna blir så himla lustiga att läsa så fort något verkar blåsa i AMD's riktining "Naturligtvis är det för tidigt att dra några slutsatser" "Wow ett enda spel" "fullt av buggar mm." Otroligt mycket osäkerhet här. För det kan väl inte vara så att det röda laget lyckas nåt sånär emellanåt? För AMD har alltid flertrådat varit en ledstjärna så där har de konstant legat i framkant dock har inte program och spelmakare köpt det argumentet utan fortsatt att köra på få trådar i sina produkter. Som någon tidigare nämnt: "Intel och nVidia är kungar på singlethread" Hur kan folk bli förvånade när AMD lagt ner tid och resurser på att utveckla egna grafik API:t Mantle när nVidia inte lyft ett finger i det avseendet? AMD borde således ha mycket goda förutsättningar att optimera sina drivrutiner så om de lyckats extra bra nu så förvånar det iaf. inte mig. nVidia-fanatikerna kan lungt gotta sig ett tag till i att nuvarande spel antagligen lär fortsätta rulla överlägset AMD på DX11 fronten. Man kan diskutera hur mycket copy&paste DX12 är av Mantle dock medför ju DX12 en stor prestandavinst jämfört med DX11 så jag antar att speltillverkare kommer att anamma DX12 versionen snabbare än de gjorde med DX10/11. Grattis AMD till ett välförtjänt gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller CPU har de ju erkänt att de hade fel. Ser man på fpsen för FX CPUerna i detta spel så vinner ju i3 fastän det sagts att dx12 kommer att hjälpa AMD med deras flera men svagare kärnor.

När det gäller GPUer har väl AMD den senaste tiden sett mera långsiktigt då HD 7970 och R9 290/X först var långsammare än GTX 680 och GTX 780/Ti, men kom ifatt månader senare och sedan förbi. Nvidia tänker mera kortsiktigt och släpper nya produkter oftare. När Maxwell släpptes var det ju långt kvar till dx12 så de fokuserade ju på dx11. I just detta spel kan ju AMD ha fokuserat helt på dx12 och inte brytt sig mycket om dx11 då det är en dx12-titel. Detta ledde (o)medvetet till bra PR.
I detta fall:
AMD: Väldigt dålig prestanda -> bra prestanda
Nvidia: Bra prestanda -> bra prestanda
Just detta gör att jag tror att de inte satsat alls på dx11 i detta spel. I nästan alla spel är det ju inte någon stor skillnad på AMD och Nvidia, men just i detta är det. De äldre spelen kör ju också dx11.

Jag tror och hoppas att nästa generation blir mycket intressant då båda två kommer att fokusera på dx12. Det borde väl leda till att Nvidia också kommer att tynga in fler kärnor. Förhoppningsvis blir det också nya kretsar i hela produktportföljen för båda och inte endast toppkorten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lordsqueak:

Men va?
AMD's kort i dx11 suger ju hängpung ärligt talat, Optimeringen för dx12 tar AMD tillbaka upp till samma nivå som nvidia. Självklart blir det stora %ökningar när dx11 verren är nerfad så hård med gimp stick att inte ens Bert Karlson vill släppa en skiva med skiten.
Hur fan kan du vrida till detta till att vara något bra?
Jag kan dock hålla med om att nvidia borde varit tysta, inte för att dom skulle vara sura eller nått, men för att det är ju bara löjligt att jämnföra hur många % mer banan , Äpplen eller Päron är.
I korthet, prestandaökningen visar endast hur dålig dx11 versionen var på AMD kort, jämnfört med nvidia kort.

Detta luktar dock mygel långa vägar.
Inte fan sitter väl folk med AMD kort och senaste Skylake hejhå och pressar 30fps i 1080p på LOW med ett 390X på DX11.
Dessa spel är antingen nerfade med flit eller så jävla buggiga att dx11 version borde återkallas.
Helt enkelt PR-kupp för att promota dx12

*edit* Jag tror helt enkelt inte på att AMD's kort suger så hårt i DX11 som påstås här.

En fullt rimlig förklaring till detta resultat är att spelet är designat från start att ha rätt mycket "draw-calls". Stort antal "draw-calls" är något man typiskt som pesten i DX11, så om AMDs kort suger på detta i DX11 spelar det i praktiken inte jättestor roll då det är något man aktivt optimerar för att minera. Vi har också sett att AMDs GPUer äter mer CPU-kraft än Nvidias, något som tyder på att man inte har lika effektiv DX11 kod.

Har för mig att 3D Marks DX12 "draw-call overhead" test visade liknande tendens, prestanda var bedrövligt på AMD-korten med DX11.

Det sagt tycker jag ändå det är intressant att se lite "riktiga" resultat och fattar inte varför Nvidia gnäller så högt om detta. Borde vara uppenbart för alla inblandade att om DX12 betyder enklare drivare så kommer AMD relativt sett dra mer nytta av detta då Nvidias driver-team är långt större än AMDs. Endera är Nvidias gnäll obefogat och (vi lär se när det kommer fler titlar) och då framstår man som dåliga förlorare. Eller så gynnar denna titel AMDs kort på något sätt och då lär de flesta klara av att se detta när andra titlar visar på annat resultat.

Av vad jag läst om DX12 så är det faktiskt inte riktigt vad man normal kallar "låg-nivå API". Det är fortfarande en rätt abstrakt beskrivning av en GPU, den stora skillnaden att den abstraktion man använder är en långt bättre match för hur moderna GPUer fungerar jämfört med DX11. Vidare har man kapat en del "flexibilitet" som fanns i DX11, något som möjliggör rejält mycket mer optimeringar på sina håll (detta är ett område där det ändå finns potential att krama ur extra prestanda via drivaren).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

En fullt rimlig förklaring till detta resultat är att spelet är designat från start att ha rätt mycket "draw-calls". Stort antal "draw-calls" är något man typiskt som pesten i DX11, så om AMDs kort suger på detta i DX11 spelar det i praktiken inte jättestor roll då det är något man aktivt optimerar för att minera. Vi har också sett att AMDs GPUer äter mer CPU-kraft än Nvidias, något som tyder på att man inte har lika effektiv DX11 kod.

Har för mig att 3D Marks DX12 "draw-call overhead" test visade liknande tendens, prestanda var bedrövligt på AMD-korten med DX11.

Det sagt tycker jag ändå det är intressant att se lite "riktiga" resultat och fattar inte varför Nvidia gnäller så högt om detta. Borde vara uppenbart för alla inblandade att om DX12 betyder enklare drivare så kommer AMD relativt sett dra mer nytta av detta då Nvidias driver-team är långt större än AMDs. Endera är Nvidias gnäll obefogat och (vi lär se när det kommer fler titlar) och då framstår man som dåliga förlorare. Eller så gynnar denna titel AMDs kort på något sätt och då lär de flesta klara av att se detta när andra titlar visar på annat resultat.

Av vad jag läst om DX12 så är det faktiskt inte riktigt vad man normal kallar "låg-nivå API". Det är fortfarande en rätt abstrakt beskrivning av en GPU, den stora skillnaden att den abstraktion man använder är en långt bättre match för hur moderna GPUer fungerar jämfört med DX11. Vidare har man kapat en del "flexibilitet" som fanns i DX11, något som möjliggör rejält mycket mer optimeringar på sina håll (detta är ett område där det ändå finns potential att krama ur extra prestanda via drivaren).

AMD optimerade ganska bra angående drawcalls i DX11 med Catalyst 15.7. då gick man från att klara en tredjedel så många, till att klara hälften så många.
Dock inte oväsentligt i de titlar där antalet drawcalls var ett problem för AMD.

edit Lite om själva spelet.
http://www.escapistmagazine.com/news/view/140038-Ashes-of-the...
Synd att jag suger på RTS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite skumt är inte Ashes Ofthe Singularity utvecklad av AMD
Det står det på deras hemsida i alla fall.
http://www.ashesofthesingularity.com/

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att 7970GHz redan kommer att vara snabbare än gamla Titan som kostade hutlösa pengar när det släpptes.

http://www.sweclockers.com/test/17041-nvidia-geforce-gtx-780/... från början var titan 37% snabbare än 7970GHz idag är titan 18% snabbare.http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-... Så frågan är om det kan vara så att DX12 kommer att göra så 7970GHz kommer att krossa Titan. Kommer att bli mycket intressant när fler spel släpps med DX12.

Det som kommer att bli intressant är om 390X kommer att tappa eller vinna mot R9 Fury i DX12. Kan det bli så att 390X kommer att bli den stora vinnaren även här???

Idag så visar AMD 390 att det gröna laget endast har ett spelgrafikkort som är snabbare än AMD mid end 390 kort (Nvidia menar att Titan X inte är tänkt som ett spelgrafikkort)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090