Permalänk
Medlem

Hur drar man nätverk i villa?

Hej,

Vi har nyss flyttat till ett en plans hus med beboelig källare. Jag behöver dra nätverk till 4 rum på entré plan och 1 rum i källaren så som det ser ut idag. Efter som nätverket kommer vara bärare av internet(ADSL) så är modem och router lokaliserat i "datorrummet" på entreplan, det är möjligt att detta ändras när vi får fiber.

Min tanke är att ha modem och router i datorrummet(där 2 datorer finns) och dra 1 sladd från routern upp till vinden där jag sätter en Netgear GS108 switch. Från switchen går det en ner 3 sladdar på entré plan i olika rum och ytterligare 1 går ner i källaren via färdig kanal. Alla kablar kommer installeras utanpå väggarna men i kabellister. Samtliga rum som får LAN kabel dragen får också uttag, vissa får uttag för både nätverk och TV.

Är det så att man behöver nätverk i ytterligare rum i framtiden så är det enklare att dra 1 sladd från switchen och ner i rätt rum.

Låter detta som en rimlig installation? Eller finns det något jag bör tänka på?

Elektriker ska ha 4500 kr för det inkl material, det är då ett hus på 120 m2, är priset vettigt?

Jag hade kunnat dra sladdarna själv i kanaler men att installera eluttag på vinden gör jag inte och att dra kabel i kanalen ner till källaren känner jag mig ganska osäker på. Tror det är bättre att det blir installerat på rätt vis av de som kan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Några tankar:
1) Switch på vinden - fundera på värme o/e fukt. Central, lättillgänglig punkt i huset siktar man oftast på.
2) Vid ny dragning hade jag som minimum satt ett dubbel uttag i varje rum.
3) Mycket grovt kan säga 1tkr per uttag (vid enkeluttag).

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha dubbla uttag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Varför vill man ha dubbla uttag?

I mitt "arbetsrum" hemma har vi två uttag, ett till min dator och ett till sambons dator. Men jag hade behövt ett uttag till för skrivaren...

I vardagsrummet har jag ett dubbeluttag bakom TV-bänken. Ett till HTPCn, ett för IP-TV-boxen. Men den dagen min dotter får en TV-spelskonsol så saknas det ett uttag...

Så nej man vill inte ha dubbla uttag, man vill ha trippeluttag

Och för att få bra wifi-prestanda behövs ofta accesspunkter som behöver uttag.

Visst man kan ju alltid koppla in en switch för att få fler uttag i ett rum men det blir ju lite stökigt med 230V-kontakt etc.

Tänk på att det är IP-TV som gäller i framtiden också, en liten smart-TV i sovrummet så ryker ett uttag direkt (wifi ska undvikas för stationära prylar, spara wifi-bandbredden hemma till de mobila prylarna).

Sannolikheten att du kommer ångra dubbeluttag jämfört med enkeluttag är liten

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda synpunkten jag har är att du nog inte vill sätta switchen på vinden. Sätt upp någon form av "skåp" eller tilldela en plats där allt strålar samman inne i bostaden. Så slipper du både problem med värme/kyla uppe på vinden samt att du har prylarna lätt tillgängliga om du vill byta ut något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Varför vill man ha dubbla uttag?

För att kunna få fler funktioner på ett enkelt sätt, man kan ju grena en kabel med en switch men skulle du behöva ha olika nät behövs det vlan i så fall och det kräver mer konfigurering och prylarna blir dyrare, du kanske vill ha in tv eller telefon ? du kanske vill kunna flytta "hemmaroutern" och får behov av att ha både wan och lan i rummet. du kanske behöver mer bandbredd tex mot en server i lanet som kan få gå på en egen kabel.
Det mesta går att lösa med en kabel och vlan men det kräver mer kunskap och dyrare prylar så att dra minst 2 kablar till varje rum är att rekommendera för det blir mycket mer flexibelt då.

Du har ju också frågat lite om ljud och nätverkskabeln i sig går att använda till ljud och bild också både via nätverket och som ren kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den enda synpunkten jag har är att du nog inte vill sätta switchen på vinden. Sätt upp någon form av "skåp" eller tilldela en plats där allt strålar samman inne i bostaden. Så slipper du både problem med värme/kyla uppe på vinden samt att du har prylarna lätt tillgängliga om du vill byta ut något.

Det sår att switchen klarar upp till 50 grader? Så varmt kan det väll ändå inte bli på en vind? och kyla har vi ju inte merän -10-15, dessutom lär det vara lite varmare i vinden än utomhus.

Är du säker på att detta verkligen är ett problem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Köper fortfarande inte era argument om flera uttag i väggen.

I lägenheten hade vi internet dragen till 3 rum, i datorrummet satt en 8 ports switch som nästan var fullpropad, här skulle inte dubbel uttag hjälpa nämnvärt. I vardagsrummet satt det också en 8 portars switch som var fullpropad. I sovrummet fanns det bara användning för en HTPC så där räkte det med 1, hade det behövts en till så är det inte så svårt att gömma en switch.

Att behöva olika nät i en privat villa känns ganska overkill.

Skulle routern/modemet byta plats så är det bara till att koppla in den i en switch i det rummet där den hamnar om nu inte uttagen räcker till? Förstår inte varför den måste ha direkt lina upp till switchen på vinden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Det sår att switchen klarar upp till 50 grader? Så varmt kan det väll ändå inte bli på en vind? och kyla har vi ju inte merän -10-15, dessutom lär det vara lite varmare i vinden än utomhus.

Är du säker på att detta verkligen är ett problem?

Tempen är troligen inget praktiskt problem men skåpet kan ju påverka fuktigheten, att montera i ett skåp som kommer att hålla sig lite varmare än omgivningen på vår och höst kommer att minska risken för kondens/oxidation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det sår att switchen klarar upp till 50 grader? Så varmt kan det väll ändå inte bli på en vind? och kyla har vi ju inte merän -10-15, dessutom lär det vara lite varmare i vinden än utomhus.

Är du säker på att detta verkligen är ett problem?

Det kan bli mer än 50 grader på en vind en varm sommar dag.
Om du ändå har tänkt att dra in fiber i framtiden tänkt på vart kommer den gå in i huset så du slipper göra om allt jobb igen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Att behöva olika nät i en privat villa känns ganska overkill.

Skulle routern/modemet byta plats så är det bara till att koppla in den i en switch i det rummet där den hamnar om nu inte uttagen räcker till? Förstår inte varför den måste ha direkt lina upp till switchen på vinden?

De flesta iptvsystem går på eget nät för att man ska kunna trafikprioritera dem bra, många som skriver på forumet vill ha servrar för diverse saker, så nog finns det behov av att kunna ha flera nät hemma även om det inte alltid är helt nödvändigt.
En del vill ha maximal fart till servrar/nasar och använder flera nätverkskort i dem och en del kör link aggregation och liknande tekniker, om man vill ha maximal prestanda bör man inte använda för många switchar eftersom klienterna då delar på länken mellan switcharna, det hänger alltså på prestandakraven, vlan kan lösa kopplingarna men om du har en kabel/port (1Gbit) så delas ju den kapaciteten av allt i trunken, det går ju inte heller att blanda in audio/video signaler utan kvalitetsförlust om man tex kommer på att man vill överföra hdmi för hdmi kräver över 1Gbit.

Man är nog mest dumsnål om man inte monterar och drar till minst ett dubbeluttag per rum o man gör en riktig installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Neon Ska man ändå dra nya rör så är det obetydligt dyrare att dra i 2 kablar? Jag hade en setup i min förra lägenhet där jag av olika anledningar fick nytta av dubbeluttag på vissa ställen. (Visserligen hade det gått att lösa om man haft stöd för VLAN i båda ändar)
Om inte annat så kan det vara sjukt skönt att slippa ha en switch liggandes här och var

TS: pris är svårt stt säga, men 4500 låter inte overkill om det är till 4 olika rum du ska ha kabel.
Som referens brukar det kosta mellan 1000 och 1500 att flytta uttaget från hallen in till valfritt rum vid en nyinstallarion av fiber/lan i dom upphandlingar jag varit med i. Och då är ju ändå gubbarna redan på plats..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tempen är troligen inget praktiskt problem men skåpet kan ju påverka fuktigheten, att montera i ett skåp som kommer att hålla sig lite varmare än omgivningen på vår och höst kommer att minska risken för kondens/oxidation.

Vad bör det vara för skåp då? Känns inte som att det behöver vara särskilt stort?

Skrivet av vinylens:

Det kan bli mer än 50 grader på en vind en varm sommar dag.
Om du ändå har tänkt att dra in fiber i framtiden tänkt på vart kommer den gå in i huset så du slipper göra om allt jobb igen.

Jasså? hmm får kolla med netgear vad de säger hade bara varit smidigt att ha det på vinden känns det som. Fiber är inte ens beställt än så det lär dröja och var de kommer dra in den vet jag inte ihäller tyvärr men jag ser inte riktigt problemet här, har jag dragen nätverk till övervägande antal rum så bör det inte vara några problem att flytta routern dit?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

När man ändå drar kabel så borde det bli en minimal extrakostnad att dra två sladdar istället för en. Ju mer jag läser era argument, desto mer tycker jag att det känns vettigt. Jag har själv ett nät med olika VLAN, Link aggregation till min NAS osv. hemma. Fler uttag hade gjort nätet hemma mer flexibelt. Nu drar jag nätet själv, så behövs det mer uttag så drar jag bara fram en sladd. Men ska man anlita någon så är det nog bättre att ta i lite om det blir en låg merkostnad.

Min switch är specad för 0-50ºC, så den hade inte kunnat stå på vinden när det är minusgrader på vintern. För det blir minusgrader på min vind i alla fall. På minussidan har ju temperaturen krupit ner till under -20ºC vid enstaka tillfällen under de senaste åren. På det får man tänka på att vinden i princip har samma väder som ute, minus att det inte regnar eller snöar. Luftfuktighet osv. har du samma. Inomhus värmer du ju upp och tränger bort det värsta råa på hösten osv. Det är ju också då du har risk för kondens.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det sår att switchen klarar upp till 50 grader? Så varmt kan det väll ändå inte bli på en vind? och kyla har vi ju inte merän -10-15, dessutom lär det vara lite varmare i vinden än utomhus.

Är du säker på att detta verkligen är ett problem?

Jag har bekanta vars vindar blir varmare än 40 grader på varma och soliga sommardagar. Å andra sidan är det inget man inte löser med lite vilja och en fläkt Fast fukt kan kanske vara ett problem. Vissa hus har ju som bekant mögelproblem (även kallat mikrobiell påväxt i besiktningsprotokoll) på vinden och det beror ju just på hög fuktighet.

Sen kan det finnas risk för att det bildas kondens i switchen (den varmare luften i switchen drar åt sig fukt från intilliggande kallare luft och när temperaturen i switchen sen sjunker så fälls fukten ut som kondens). Det behöver inte vara ett problem, men det beror på hur switchen är konstruerad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Vad bör det vara för skåp då? Känns inte som att det behöver vara särskilt stort?

Jasså? hmm får kolla med netgear vad de säger hade bara varit smidigt att ha det på vinden känns det som. Fiber är inte ens beställt än så det lär dröja och var de kommer dra in den vet jag inte ihäller tyvärr men jag ser inte riktigt problemet här, har jag dragen nätverk till övervägande antal rum så bör det inte vara några problem att flytta routern dit?

Det går med i princip vilket skåp som helst som är stort nog så delarna får plats i det, man måste inte ha rackmontering utan det kan funka med ett gammalt köksskåp eller en del av en garderob, det intressanta är att kapsla in delarna lite så de håller sig kondensfria men samtidigt inte överhettar, man kan ju även tänka sig att placera saker typ servrar/nasar där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Köper fortfarande inte era argument om flera uttag i väggen.

I lägenheten hade vi internet dragen till 3 rum, i datorrummet satt en 8 ports switch som nästan var fullpropad, här skulle inte dubbel uttag hjälpa nämnvärt. I vardagsrummet satt det också en 8 portars switch som var fullpropad. I sovrummet fanns det bara användning för en HTPC så där räkte det med 1, hade det behövts en till så är det inte så svårt att gömma en switch.

Att behöva olika nät i en privat villa känns ganska overkill.

Skulle routern/modemet byta plats så är det bara till att koppla in den i en switch i det rummet där den hamnar om nu inte uttagen räcker till? Förstår inte varför den måste ha direkt lina upp till switchen på vinden?

Självklart kan dina behov göra att det inte behövs dubbeluttag. I ditt fall verkar du behöva 4 dubbeluttag i två rum om du ska slippa extra switchar och då känns ju extra switch mycket mer lämpligt i dom rummen som du säger.

Men fundera på dubbeluttag i övriga rum. Tänk på saker som IP-TV, accesspunkter, övervakningskameror, NAS, TV-spel, etc. Annars blir det nog snabbt en extra switch i varje rum.

Permalänk
Medlem

Fördelen med dubbeluttag är att man slipper extra switchar. När man får fiber kanske det är så att IP-tv boxen inte ska kopplas i samma nät som internet.

Det jobbiga med att ha den på vinden är när det strular och man får ta fram stegar och grejor. Sedan kan ju livslängden påverkas

Permalänk
Medlem

Har tänkt över detta nu och lämnat iväg en förfrågan till elektrikerna om att byta upplägget. Istället önskar jag sätta allt i ett skåp i hallen.

Det jag känner mig osäker på att göra själv är att dra el till skåpet på korrekt vis, dra TP kabel på korrekt vis, byta ut befintlig TP kabel i rör ner till källaren, även det där med vilka uttag man ska ha och hur de ska placeras är nytt för mig. Annars att dra TP kabel i lister upp förbi vinden bör inte vara så svårt och att sätta ihop kablar själv är ju inget större problem.

Att dra 2 kablar har jag frågat om men risken är att kabelkanalerna blir större vilket man gärna vill undvika. Oftast har man ändå någon typ av TV bänk ihop med en TV och då är det ganska lätt att gömma en switch. Men visst kör man utan bänk så förstår jag att man vill undvika switch men jag förstår ändå inte hur man då lyckas få till fin kabeldragning om man inte har en bänk som döljer det? Jag tycker att det blir alltid stora kabel härvor bakom bänkarna som trotts bänkarna kan vara svåra att gömma.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Förslag på var man kan få tag på rimligt skåp att sätta grejerna i. Tittade på 10" rack men de blev för stora tyvärr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Förslag på var man kan få tag på rimligt skåp att sätta grejerna i. Tittade på 10" rack men de blev för stora tyvärr.

Du kan ta vilken låda/skåp som helst som rymmer det du vill ha in i den, rack eller kökskåp i trä eller ett antikt hörnskåp spelar ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.billigteknik.se/ovrigt-natverk/11476-tp-link-homep...
Sätt en i varje rum = klart! Är det på samma fas får du samma hastighet som din uppkoppling ungefär. Har detta till mitt sovrum och ligger på 91-95 megabit. En stor fördel eftersom du tar med dig ditt nätverk dit du flyttar osv. Finns även med Wififunktion för varje rum.
Varför dra nya kanlar och lägga pengar på det när det redan finns?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hittade detta :

https://www.dustinhome.se/product/5010587075/ws-ws33099001?ss...

Hoppas på att man kan montera det liggande även om inte det är tanken. Fick beställa med en 24 ports switch också efter som det nu blir 2 uttag i varje rum.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ta vilken låda/skåp som helst som rymmer det du vill ha in i den, rack eller kökskåp i trä eller ett antikt hörnskåp spelar ingen roll.

Jo det blev lite stressigt men självklart hade jag kunnat köpa ett billigt IKEA skåp, såga av det på djupet och satt upp det. Men jag tror ändå att ett "riktigt" skåp blir bättre, det blir mycket tunnare väggar och behöver därmed inte vara så stort.

Skrivet av KingCobra:

http://www.billigteknik.se/ovrigt-natverk/11476-tp-link-homep...
Sätt en i varje rum = klart! Är det på samma fas får du samma hastighet som din uppkoppling ungefär. Har detta till mitt sovrum och ligger på 91-95 megabit. En stor fördel eftersom du tar med dig ditt nätverk dit du flyttar osv. Finns även med Wififunktion för varje rum.
Varför dra nya kanlar och lägga pengar på det när det redan finns?

Nja, nätverk över elnätet är ingen höjdare, det kan bli bra men det blir oftast kast.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide