Hur följa nätverkskabel genom switchar?

Permalänk
Inaktiv

Hur följa nätverkskabel genom switchar?

Hej jag är rätt grön på nätverk och har fått en liten enkel uppgift som en normal 5åring borde kunna, d.v.s bara dra ur en nätverkskabel och plugga i en ny.

Bakgrund till uppgiften är att en utvecklingsserver har flyttas från en del av huset till en annan del. Denna utvecklingsserver hade en egen tp-kabel som var kopplad på något unikt sätt. Jag vet inte alls, men jag tror det har något med med att servern hade ett eget subnät och att det görs en fuling för att komma åt den i den stora subnätet. Den riktiga servern som används i produktion har såklart igen fuling.

I det rummet som utvecklingsserver nu står i finns det flera switchar, från en av dessa switchar går en separat tp-kabel till andra sidan i huset och in i en switch, från denna switch går det sedan en tp-kabel till ett vägguttag där servern tidigare stod.
Jag ska nu baklänges följa denna uttag och se hur den går in i switchen på rummet som servern nu står i och min fråga är hur gör jag?
Det är inte precis ett kärnkraftverk jag sitter på så jag behöver ej oroa mig för någon härdsmälta eller så om jag drog ur fel kabel, men jag har egentligen inte en susning om vad som kan hända.

Jag skulle tro att detta problem som jag beskriver nog är extremt vanligt och så jag undrar hur brukar man göra? swicharna är Cisco modeller som självklart administrable. Så man kan logga in på dem och se något.

Så mina frågor är:
Hur gör man?
Borde jag förklara mig inkompetent och säga att de får leta upp en annan , även om jag skulle göra detta så är jag helt säker på att jag kommer komma i kontakt med samma problem flera gånger så jag får väl sätta upp en labbmiljö med switchar och lära mig.

Permalänk
Medlem

Host namn ger dig IP via DNS.
IP ger dig Mac-addr via ARP.
När du vet mac är det bara att hoppa in i rätt switch/VLAN o hoppa bakåt bland switchar tills du nått host-porten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

Host namn ger dig IP via DNS.
IP ger dig Mac-addr via ARP.
När du vet mac är det bara att hoppa in i rätt switch/VLAN o hoppa bakåt bland switchar tills du nått host-porten.

Tackar för svaret, jag är dock för grön på nätverk för att förstå. Jag använder också windowsmaskiner till att börja med.
Steg 1. Jag pluggar in en dator i uttaget där servern tidigare stod väl?
Vad gör jag där? Jag vet vad både host och dns står för, jag ser inga kommandon i prompten som heter så. Dns servern på det stora nätverket har jag ej addmin till, jag kan kanske få. (jag har dock sätt upp en liten dns server själv till små AD kontrollers och är grön på det)
Arp däremot, där Arp a är intressant, men jag vet ej hur man går vidare.

Så om du eller någon annan har tid att förklara mer detaljerat så vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Litet avigt sätt att ge sig på detta. Normalt om man flyttar serverresurser på Lanet, så kontrollerar man port/switch-konfig INNAN man gör ändringar o justerar/replikerar i godan ro.

Nu har man redan flyttat servern, så i praktiken letar du efter en okänd switch-port.
Du kan koppla in din PC på gamla platsen. Huruvida du får ngn IP eller inte hänger på VLAN/L3-config. Via inloggning i switch-miljön får du sedan via "show ARP" o "show mac addr" eller motsvarande leta upp din PCs IP o/e MAC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

@Johan86c:
Litet avigt sätt att ge sig på detta. Normalt om man flyttar serverresurser på Lanet, så kontrollerar man port/switch-konfig INNAN man gör ändringar o justerar/replikerar i godan ro.

Nu har man redan flyttat servern, så i praktiken letar du efter en okänd switch-port.
Du kan koppla in din PC på gamla platsen. Huruvida du får ngn IP eller inte hänger på VLAN/L3-config. Via inloggning i switch-miljön får du sedan via "show ARP" o "show mac addr" eller motsvarande leta upp din PCs IP o/e MAC.

Ok, tackar för hjälpen då förstår jag bättre.
Ja självklart ska man kolla allt först, men vi tänkte ej på specialporten. Servern är inte precis enkelt att flytta tillbaka, detta både fysisk och att den är lite svårstartad. (ca 50 virtuella maskiner etc)

Sedan ska egentligen IT-folk göra IT-sysslor, men vi systemutvecklare utan kunskap om ämnet gör allt mer och då kanske vi gör dumma saker.

Så jag ska följa dina råd och även ringa upp IT.

Permalänk
Medlem

Eftersom servern har VMs på sig behöver den förmodligen en hel del VLAN (olika subnät) matade till sig.

Ta reda på vilken port i vilken switch den satt i innan (brukar vara numrerade uttag i väggen vars nummer sedan står på patchpanelen där du sedan följer kabeln till switchen). Logga in i switchen och ta reda på vilka VLAN som är assignade till den porten (viktigt att du även skriver ner vilka som är taggade och vilket som är otaggat).

Logga in i switchen i nya rummet, välj valfri ledig port och konfigurera samma VLAN på den. Kräver såklart att den switchen blir matad med samma VLAN som den tidigare switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk gör det aldeles för krångligt.
Servern står nu alltså i rummet där en av kablarna i en switch går till andra sidan av huset. Du undrar bara vilken kabel som det är, right? Hittar du den porten kan du bara ts en kortare kabel och stoppa i samma switchport och sen in i servern igen?

Så, be bara någon att ställa sig vid switchen dör servern stod, och sätt i/dra ur kabeln du vet är rätt.
Själv står du i switchrummet och letar bara upp den port vars link-lampa blinkar som en julgran!
Tadaaaaaa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Eftersom servern har VMs på sig behöver den förmodligen en hel del VLAN (olika subnät) matade till sig.

Ta reda på vilken port i vilken switch den satt i innan (brukar vara numrerade uttag i väggen vars nummer sedan står på patchpanelen där du sedan följer kabeln till switchen). Logga in i switchen och ta reda på vilka VLAN som är assignade till den porten (viktigt att du även skriver ner vilka som är taggade och vilket som är otaggat).

Logga in i switchen i nya rummet, välj valfri ledig port och konfigurera samma VLAN på den. Kräver såklart att den switchen blir matad med samma VLAN som den tidigare switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för informationen jag ska kolla detta.
Angående en massa VM, så handlar det om internt bruk inom det lokala subnätet, nu ska bara en fuling göra så att folk utifrån kan komma åt utvecklingsmaskinerna och arbeta. Alltså logga in på de Vmmaskinerna utifrån som man såklart ej kan på de riktiga produktionsserverna.
-Det är som sagt IT som har gjort fulingen, vilket innebär att vi systemutvecklare har dålig kontroll. IT som tillhör ett helt annat företag hade ej tid för små saker som plugga in och ur tp-kablar och sa åt oss att bara följa kabeln.
Sedan ringer jag såklart IT inte minst för att få lösenord till switchar.

Permalänk
Inaktiv

Jag missade ditt inlägg då vi skrev samtidigt, men det här verkar vara kabel-letning som passar min intellektuella nivå. ;-). Detta ska jag genast testa när jag kommer till jobbet.

Skrivet av BasseBaba:

Folk gör det aldeles för krångligt.
Servern står nu alltså i rummet där en av kablarna i en switch går till andra sidan av huset. Du undrar bara vilken kabel som det är, right? Hittar du den porten kan du bara ts en kortare kabel och stoppa i samma switchport och sen in i servern igen?

Så, be bara någon att ställa sig vid switchen dör servern stod, och sätt i/dra ur kabeln du vet är rätt.
Själv står du i switchrummet och letar bara upp den port vars link-lampa blinkar som en julgran!
Tadaaaaaa!

*edit*
Det enda jag tänkte på är att switchar väl kan vara knepigt konfigurerade med olika areor etc. (jag kan inte ett skit om sånt) Nå i vilken fall så märker jag om det ej fungerar hela vägen. Jag får dessutom kanske ta en switch i taget..

Permalänk
Medlem

Jo sant, kan ju såklart vara nån meckig VLAN-setup, tänkte mest att det ändå är enklast att bara testa det lättaste först, om inte annat så har du hittat porten i huvudswitchen och behöver föehoppningsvis bara confa om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar för informationen jag ska kolla detta.
Angående en massa VM, så handlar det om internt bruk inom det lokala subnätet, nu ska bara en fuling göra så att folk utifrån kan komma åt utvecklingsmaskinerna och arbeta. Alltså logga in på de Vmmaskinerna utifrån som man såklart ej kan på de riktiga produktionsserverna.
-Det är som sagt IT som har gjort fulingen, vilket innebär att vi systemutvecklare har dålig kontroll. IT som tillhör ett helt annat företag hade ej tid för små saker som plugga in och ur tp-kablar och sa åt oss att bara följa kabeln.
Sedan ringer jag såklart IT inte minst för att få lösenord till switchar.

Jo, men VMsen är en sak. Sen behöver hosten förmodligen matas med VLAN för management, iSCSI, vMotion etc.
Som @BasseBaba sa så är det givetvis det absolut enklast att koppla in servern i samma port i switchen som den satt i tidigare, under förutsättning att kabeln INTE går genom en annan switch - för då kan konfigurationen skilja sig (otaggade VLAN kan vara taggade etc.).

För att försöka förenklade det med "bilder":

Om det var kopplat så här...
SWITCH01 --- kabel --- SERVER

...är det bara att koppla så här
SERVER --- kabel --- SWITCH01

Dvs. koppla bort den långa kabeln som går till det andra rummet och koppla in en ny, kortare, kabel istället som sedan ansluts till servern.

Men - om det är kopplat så här
SWITCH01 -- kabel -- SWITCH02 -- kabel -- SERVER

Är det enklaste som jag skrev innan: kontrollera konfigurationen i den aktuella porten i SWITCH02 och konfigurera en valfri ledig port likadant i SWITCH01. Detta kommer fungera under förutsättning att de VLAN som är konfigurerade i SWITCH02 även finns upplagda på SWITCH01.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Jo, men VMsen är en sak. Sen behöver hosten förmodligen matas med VLAN för management, iSCSI, vMotion etc.
Som @BasseBaba sa så är det givetvis det absolut enklast att koppla in servern i samma port i switchen som den satt i tidigare, under förutsättning att kabeln INTE går genom en annan switch - för då kan konfigurationen skilja sig (otaggade VLAN kan vara taggade etc.).

För att försöka förenklade det med "bilder":

Om det var kopplat så här...
SWITCH01 --- kabel --- SERVER

...är det bara att koppla så här
SERVER --- kabel --- SWITCH01

Dvs. koppla bort den långa kabeln som går till det andra rummet och koppla in en ny, kortare, kabel istället som sedan ansluts till servern.

Men - om det är kopplat så här
SWITCH01 -- kabel -- SWITCH02 -- kabel -- SERVER

Är det enklaste som jag skrev innan: kontrollera konfigurationen i den aktuella porten i SWITCH02 och konfigurera en valfri ledig port likadant i SWITCH01. Detta kommer fungera under förutsättning att de VLAN som är konfigurerade i SWITCH02 även finns upplagda på SWITCH01.

Tackar för råden.
Såhär är det kopplat
SWITCH01 -- kabel -- SWITCH02 -- kabel -- SERVER

Jag skulle dock gissa att switchens funktion enbart är som en repeater och man annars kunde använda en hona-hona kontakt på nätverkskabeln och förlänga den. Switchen har nog runt 30portar och används som switch för annat.

Jag tycker ni alla här har givit mig mycket goda råd. Och som jag har sagt tidigare i andra trådar, man skulle allt läsa på lite mer om nätverk för det är ständigt problem med att man inte är tillräckligt insatt i det.

Permalänk
Medlem

Logga in i switchen och kolla vilket vlan porten sitter på. Sedan gör man en port med det vlanet i den switchen man flyttat till och sedan verifierar man att vlanet finns på övriga switchar på vägen.

Känns dock som något för IT, bara ni anger vilka portar det gäller. För de kanske bara trodde den skulle flyttas en kort bit och vara kopplad mot samma stativ/rack.