@cuagn:
Jag klistrar in den här för tycker den är skriven på dålig svenska och med fler förbehåll än vad jag någonsin sett någon annanstans!
"Ångerrätt
•14-dagars ångerrätt
•
14-dagars ångerrätt
Information om ångerrätten
För konsumenter där beställningen av varor sker via distanshandel, har konsumenten rätt till 14 dagar ångerrätt. Ångerrätten gäller inte för företagsköp. Ångerrätten gäller endast för 1) köp via distanshandel 2) köp som är gjorda utanför Proshop AB företag. Köplagens regler kan också gälla
Ångerrätten betyder inte att konsumenten har den fulla rättighet att få hela beloppet för varan i retur. Om varan har hanterats ovarsamt och mist sitt värde, så har konsumenten inte någon rätt att få pengarna i retur. För att konsumenten ska ha rätt till att få det fulla belopp i retur, så får varan endast vara använd i samma grad som skulle vara accepterat av en fysisk butik. Konsumenten ska därför försäkra sig om att innan varan skickas i retur, så skall den vara i samma skick som en fysisk butik skulle acceptera att ta emot den. Konsumenten har rätt till att se på varan och att prova den i en viss grad. Proshop förbehåller sig rätten att göra avdrag på köpssumman om varan har provats under en längre tid, eller visar slitage.
Observera, ångerrätten gäller inte vid leverering av ett digitalt innehåll, som inte innehåller ett fysiskt medie,dvs,spelkoder,licensnyklar och liknande som sänds via e-mail, SMS och liknande levereringsformer.
Använda sig av ångerrätten
Önskar du att använda dig av ångerrätten, så skall du kontakta oss senast 14 dagar efter att du har mottagit din vara. Kontakten ska vara tydlig och skriftlig Det räcker inte med att bara ringa in och använda sig av ångerrätten.
Paketet returneras till vår adress:
Proshop ApS
Michael Drewsens Vej 22
8270 Højbjerg
Danmark
Paketet ska märkas "ångerrätt" I paketet bifogas en kopia av fakturan, som visar att varan är köpt hos Proshop AB. Köpssumman returneras till det samma betalningsmedel som du använde när du gjorde köpet,om det inte har avtalats något annat.
Proshop rekommenderar att man retunerar via posten Sverige med utkörning. Notera track&trace nummer så att du har möjlighet till att spåra försändelsen, om levereringen ej har kommit fram.
Kostnaden för att returnera varan faller på konsumenten, men en returfraktsedel kan ev. köpas av Proshop för 50 kr.
Proshop återlämnar köpsumman inom 30 dagar i enlighet med Konsumentverkets bestämmelser.
Observera :Varor som returneras på efterkrav, utan postomdelning eller utan porto nekas mottagning av Proshop AB.
Observera: Proshop gör inga tillbakabetalningar för extra kostnader i samband med levereringar, om konsumenten har valt en annan levereringsform än den minst kostsamma standarleverering som Proshop har hänvisat till.
Villkor för retunering av varan
Kostnaden för att returnera varan faller på konsumenten. Eventuella kostnader som kommer till Proshop på grund av nekelse av en försändelse faller på konsumenten, och Proshop förbehåller sig rätten att dra av denna kostnad vid en kreditering av returen.
Undantag för ångerrätten
Enligt konsumentköplagen gäller inte ångerrätten vid 1) köp när varan och köpssumman utvecklas samtidigt utanför Proshop företag om beloppet inte överstiger 350 kr 2) utförd ej financiel tjänst om tjänsten har påbörjats med ditt godkännande om att ångerrätten bortfaller när tjänsten är utförd 3)leverans av varor som är framställda efter dina specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägel 4) leverering av varor som anntas bli obrukbara snabbt 5)leverering av plomberade varor som av hygienmässiga orsaker inte är lämpliga att returnera ,och där plomberingen är bruten 6) leverering av varor som som på grund av deras art blir blandad ihop med andra varor vid en leverering 7)avtal om specifika brådskande reparationsarbeten som du på förhand uttryckligen har efterfrågat på 8)leverering av plomberade ljud och bildinspelningar eller data mjukvara som du har brutit plomberingen på
9)leverering av digitalt innehåll som inte är leveretat på ett fysiskt medium.
För att använda dig av ångerrätten ska varan vara skickad till Proshop AB adress på Michael Drewsens vej 22, 8270 Højbjerg,senast 14 dagar efter att vi har mottagit din tydliga önskan om att använda dig av ångerrätten.
Försämring av varans värde
Du ansvarar för en värdeminskning av varan om den har hanterats på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans sort, egenskaper och hur den fungerar. Eller med andra ord-du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik.
Om varan har hanterats och provats på ett annat sätt än vad som är angett ovan betraktar vi varan som använd vilket betyder att du vid en ångerrätt bara kan få en del eller ingenting tillbaka av köpssumman, beroende på varans värdeminskning. Vid en värdeminskning utgår man från värdet av en vara vid försäljning av en använd vara. Eksempel där varor får en värdeminskning är vid:
•Start och installation av en dator
•Start och installation av en mobiltelefon
•Isättning av färgpatroner i en skrivare
Om varan har monterats, installerats och/eller tagits i användning förbehåller sig Proshop AB rätten till att göra avdrag på återbetalningen till det som motsvarar försämringen av varans värde.
Vid retur vid ångerrätten skall varan returneras i originalförpackning. Om originalförpackningen saknas leder detta vanligvis till en försämring av försäljningsvärdet och Proshop kan då debitera kunden för denna värdeminskning . I värsta fall kan avsaknaden av originalförpackning leda till att köpet ej kan ångras.
Observera: Vid montering av PC-system samansatta efter kundens önskemål gäller inte längre ångerrätten från den tidspunkt som kunden ger sitt godkännande till att monteringen kan starta.
Observera: ångerrätten gäller inte vid leverering av ett digitalt innehåll som inte levereras på ett varaktigt fysiskt medie. Ångerrätten bortfaller även om plomberingen är bruten på plomberade ljud-eller bildinspelningar eller på data mjukvara.
Observera: om din vara levereras med ett tillhörande spel-också kallad gamebundle-så får du endast den fulla köpssumman tillbaka om kuvertet som innehåller spelets serienycklar är obruten. Vid en bruten försegling förbehåller vi oss rätten att dra av spelets värde vid en återbetalning. Spelets värde ligger på DKK 300,-
Konsumentens ansvar vid användning av ångerrätten
Alla produkter som returneras till Proshop skall vara säkert förpackade. CPU, RAM, hårddiskar m.m. returneras i en pappkartong eller liknande. Skador som orsakas av bristfällig förpackning kan leda till att ångerrätten bortfaller.
Varor som har installerats av dig eller med ditt godkännande ska återställas till fabriksinställningen om du vill använda dig av ångerrätten med en värdeminskning på grund av användning. Det betyder att t.e.x. apple-id ska raderas från Mac-produkter.
Som konsument ansvarar du för risken av en värdeminskning av varan som orsakas innan levereringen har nått Proshop, och om varorna har skadats under transport på grund av dåligt emballage kan ångerrätten bortfalla.
Om konsumenten senare ångrar användningen av ångerrätten står konsumenten för eventuella omkostningar som Proshop har åtagit sig så som, undersökningsavgift,returfrakt,arbetstid i samband med en undersökning av en vara och/eller andra kostnader.
Klagoanmälan
Om du vill klaga över ditt köp eller en vara så ska du vända dig med ditt ärende till support@proshop.se. Om det inte lyckas oss att komma fram till en lösning kan du göra en ytterligare klagoanmälan hos konsumentverket.
Ytterligare frågor
För ytterligare frågor kontakta support@proshop.se eller på telefon 08-50087030
Retur av varor på grund av ångrat köp bekostas av kunden! En returfraktsedel kan även köpas av Proshop, till 50 kr. Proshop rekommenderar att varorna returneras via Posten och att varorna skickas som företagspaket. På så sätt är det möjligt att spåra paketet i postens system och därmed ta reda på huruvida varorna har levererats till Proshop. Vidare har kunden möjlighet att efterlysa paketet om leverans inte har skett.
Varor som återsänds via postförskott mottages ej av Proshop"