Hjälp med en stabil arbetsstation. 24/7 drift.

Permalänk

Hjälp med en stabil arbetsstation. 24/7 drift.

Tjenare,

Måste bygga en ny dator till vår lagård. Den sköter driften av allt och måste gå 24/7, och står i en ganska dålig miljö.

Vad tror ni om detta bygge? Fractal Design har jag använt tidigare och gillar deras filterlösning. Miljön där lådan står är ganska dammig.

Grafikkort fläktlöst pga damm. Men vad tror ni om andra komponenter? Stabila och bra grejjer? Eller är det något som äv overkill?

Tacksam för hjälp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329151/2015-08-17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warehouse:

Tjenare,

Måste bygga en ny dator till vår lagård. Den sköter driften av allt och måste gå 24/7, och står i en ganska dålig miljö.

Vad tror ni om detta bygge? Fractal Design har jag använt tidigare och gillar deras filterlösning. Miljön där lådan står är ganska dammig.

Grafikkort fläktlöst pga damm. Men vad tror ni om andra komponenter? Stabila och bra grejjer? Eller är det något som äv overkill?

Tacksam för hjälp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329151/2015-08-17

Hej, är det nödvändigt att klocka en dator som ska vara driftsäker? Varför ett separat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kanske köra helt fläktlöst?
Måste du ha så kraftfull processor. Köra med en lite strömsnålare istället. Sen en cpu kylare utan fläkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329273/2015-08-19
Tog bort grafikkort då det är integrerat i cpu.
Valde strömsnålare cpu och riktig cpu kylare.
Nätaggregat utan fläkt. Sen köra cpu kylare utan fläkt.

Kan detta vara något?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Warehouse:

Tjenare,

Måste bygga en ny dator till vår lagård. Den sköter driften av allt och måste gå 24/7, och står i en ganska dålig miljö.

Vad tror ni om detta bygge? Fractal Design har jag använt tidigare och gillar deras filterlösning. Miljön där lådan står är ganska dammig.

Grafikkort fläktlöst pga damm. Men vad tror ni om andra komponenter? Stabila och bra grejjer? Eller är det något som äv overkill?

Tacksam för hjälp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329151/2015-08-17

Du kan ju nämna vad den ska användas till dvs program osv.... och om det kanske finns ett skåp som den kan stå i för att minimera damm/vatten/fukt osv?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Du borde fundera på om du kan ställa den på ett ställe som är bättre lämpat för en dator. I bostadshuset eller ett skåp som håller stabil temperatur och fri från damm osv.
Kanske köpa en "riktig" server istället dessutom, som verkligen är byggd för att köras 24/7. Alltid vanskligt med hemmabyggen som "måste" vara i drift dygnet runt år efter år.

Permalänk

En spontan tanke är att köra helt passivt då luftkylning är ett problem p.g.a. miljön. Något i stil med detta kanske, med fläktar borttagna:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329397/passiv

Jag kan dock inte garantera att datorn blir ordentligt kyld helt utan fläktar.

Här är också ett inlägg jag tror kan vara av intresse för dig, TS.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Tjena,

Det jag undrade var om ni tror att grejjerna går bra ihop. Har vid några datorbyggen lyckats få komponenter som inte lirat så bra ihop. Men tror iofs att det ibland varit för att jag har tummat på val av moderkort.

Helt fläktlös dator hade varit grymt bra iofs.

Nu blir det en liten text om vad denna dator ska göra. Och lite hur en modern lagård fungerar idag.

Datorn kommer köra ett program som bygger på en SQL databas. Som via konstant seriell kommunikation pratar med ett omfattande PLC system. Och iom att dom valt seriellt gränssnitt så är det en ganska tung process att hålla igång. Hela lagårn är uppbyggd kring detta PLC system, foderstationer, smartgates, mjölkgrop, foderrobot, mjölktank, diskmaskin. etc. etc. etc. Alla kor övervakas via detta system. Hur mycket dom har mjölkat. Om det finns en förändring i cellantalet i mjölken(tecken på sjukdom). Hur mycket dom äter, hur mycket dom rör på sig. När brunst närmar sig. Det är väldigt minnes och process krävande. Programmet + SQL databasen i sig brukar ligga på ca 3 gb i RAM. Vad jag upptäckt är att SSD gav en ordentlig prestanda ökning i programmet som visar all data.

Sen kommer det vara 3 skärmar kopplade till den varav den 3:e visar 4 olika IP kameror. Den 2:a skärmen är konstant uppkopplad mot en liknande dator via VNC men som sköter mjölkroboten. Vilket i sig inte är så lättdrivet. En del rapportering.
via webben förekommer också. Sen finns det en del andra mindre program som används och naturligtvis Office 365.

Miljön där datorn står är inte så dålig som jag kanske fick den att framstå. Det är ett vanligt kontor men i en lagård med allt vad det innebär. Och största problemet är damm, inte i mängder. Och sen alla flugor som drar sig till värmen. Så filtrerad låda är att föredra.

Det är med andra ord en väldigt kritisk dator, stannar den så stannar lagårn kort och gått. Detta är den 3e datorn jag bygger dit så jag tvivlar inte på att den klarar miljön, utan mer oroad för dålig kvalitet på minnen moderkort etc. etc.

Har även haft ett par HP Proliant servar genom åren som gjort andra saker men tycker dom lever om lite väl mycket. Och få en bra prestanda på dom burkarna brukar kosta en del.

Förlåt om det blev en massa text. Men frågan är egentligen...är det kvalitetsgrejjer det jag plockade ihop? Det är samma visa varje gång jag ska bygga en dator. Man gör det för sällan tyvärr och hänger inte med på marknaden. Och ett separat grafikkort kanske är ett måste?

Nu kan jag svara på frågor ang lagårn eller datorsystemet. Eller om ni vill veta varför det är så viktigt att ni väljer svenska produkter när ni handlar ert livsmedel.

Permalänk

Det där nätagget så riktigt intressant ut. Frågan är om jag klarar mig på en i3 bara.

Skrivet av Fantomen:

Kanske köra helt fläktlöst?
Måste du ha så kraftfull processor. Köra med en lite strömsnålare istället. Sen en cpu kylare utan fläkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8329273/2015-08-19
Tog bort grafikkort då det är integrerat i cpu.
Valde strömsnålare cpu och riktig cpu kylare.
Nätaggregat utan fläkt. Sen köra cpu kylare utan fläkt.

Kan detta vara något?