Permalänk
Medlem

HDMI -> DVI eller VGA -> VGA

Har en laptop som har HDMI och VGA utgång. Tänkte koppla in den till en skärm som har DVI och VGA ingång.

Så undrar om det är någon skillnad på vilken kabel jag använder? Antingen en HDMI -> DVI eller en VGA kabel?

Samt undrar jag om det kommer bli någon prestanda skillnad eller liknande att köra en separat skärm och ha laptopen som en stationär.

Det är en lite äldre plattskärm. Jag vet inte vilken teknik det är men den har inte en blank yta på sig utan mer som en matt film.

Permalänk
Medlem

Kör på VGA -> VGA.

Vad ska den fylla för syfte? film eller ett extra web-fönster?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Har en laptop som har HDMI och VGA utgång. Tänkte koppla in den till en skärm som har DVI och VGA ingång.

Så undrar om det är någon skillnad på vilken kabel jag använder? Antingen en HDMI -> DVI eller en VGA kabel?

Samt undrar jag om det kommer bli någon prestanda skillnad eller liknande att köra en separat skärm och ha laptopen som en stationär.

Det är en lite äldre plattskärm. Jag vet inte vilken teknik det är men den har inte en blank yta på sig utan mer som en matt film.

Alltid digital signal, alltså HDMI-DVI. De använder samma bildsignal. Att VGA överlevt så länge som det gjort frångår mitt förstånd.

Prestandaskillnad noll. Om du inte kör den externa skärmen i någon annan upplösning dvs.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Alltid digital signal, alltså HDMI-DVI. De använder samma bildsignal. Att VGA överlevt så länge som det gjort frångår mitt förstånd.

Prestandaskillnad noll. Om du inte kör den externa skärmen i någon annan upplösning dvs.

Vad gör Digital signal bättre?

Tänkte ha skärmen till allt möjligt. Alltså att kunna ha den stående och koppla in laptopen när jag kommer hem på kvällen. Spel, Surf, film, allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Vad gör Digital signal bättre?

Signalen är digital när den skapas i datorn. VGA är analogt. Skärmen behöver en digital signal för att visa bilden. Använder du VGA konverteras alltså bilden fram och tillbaka vilket försämrar bildkvaliteten. Men det är olika hur känslig man är och om man över huvud taget märker något. I synnerhet till text tycker jag det gör skillnad. Till spel och film inte alls lika noga för mig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Signalen är digital när den skapas i datorn. VGA är analogt. Skärmen behöver en digital signal för att visa bilden. Använder du VGA konverteras alltså bilden fram och tillbaka vilket försämrar bildkvaliteten. Men det är olika hur känslig man är och om man över huvud taget märker något. I synnerhet till text tycker jag det gör skillnad. Till spel och film inte alls lika noga för mig.

Okej måste ändå köpa en kabel så då kan jag lika gärna ta det bästa alternativet.

Permalänk

Skärmen har ingen hdmi-ingång?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...