Bygga egna högtalare, är detta kittet något att ha? (Zacry GX-12 MKII)

Permalänk

Bygga egna högtalare, är detta kittet något att ha? (Zacry GX-12 MKII)

Tjenare!

tänkte fråga kunniga folk om GX-12 MKII kan vara något att ha!
Det är första gången jag ska bygga mina egna högtalare så, släng gärna in lite tips som är bra och veta

tack!

§3.1
Permalänk
Medlem

De lär spela ganska högt, men det lär inte låta speciellt bra.
Jag rekommenderar något begagnat alternativt bygga ett par mupps typ. Om du vill ha välljud d.v.s.

Vad har du för förstärkare att driva med?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad, rubrik förtydligad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av maxxen353:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

ett par mupps? så du tycker inte de är någon bra ide och köpa dom till hemmabruk?
förstärkare köper jag när jag vet vad jag ska ha för högtalare @Rydisen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

ett par mupps? så du tycker inte de är någon bra ide och köpa dom till hemmabruk?
förstärkare köper jag när jag vet vad jag ska ha för högtalare @Rydisen:

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf

Alltså. Det beror lite på vad du är ute efter. De funkar säkert som partyhögtalare, men det är ju inget för finlyssning direkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

vill ha ett ljud jag kan spela mer electro house, Big room house och Progressive house men samtidigt ska de vara högtalare som kan spela låga frekvenser Te.x när man kollar film eller liknande. @Rydisen:

Permalänk

För 1800:- så blir det alltid en kompromiss. Tror att du får met för pengarna om du kollar efter ett par beg cervinwega högtalare. Om det är discodunk du vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

vill ha ett ljud jag kan spela mer electro house, Big room house och Progressive house men samtidigt ska de vara högtalare som kan spela låga frekvenser Te.x när man kollar film eller liknande. @Rydisen:

Jag hade kollat begagnat först och främst, t.ex. Cerwin Vega som ovanstående skrev. Eller bygg ett par Mupps och köp sedan en beagnad subwoofer typ XTZ W8.16 eller modell större.

Ser du däremot byggnationen som en större del av hela grejjen så väger ju det in en del.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

ja de hade ju varit roligt och bygga eget, men jag vill veta vad jag får också så jag inte lägger 1.5k - 2k på högtalare som inte kan spela ut ljud t.ex från en film men vill ändå kunna ha dom som party högtalare.
har kollat efter cerwin vega innan men antingen för långt bort eller för dyrt för mig.
@Rydisen:

Permalänk
Medlem

Jag har haft föregångaren till dessa högtalare tidigare och de lät faktiskt riktigt bra. Dock är det rätt mycket tryck i dom och inte så finkänsliga. De stora basarna gör dock dem mindre lämpliga för hemmabio men väldigt bra för hemmafester och för att irritera grannar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

själv tänkt bygga GX-15 MKII, alltså den ännu större modellen, men jag skulle ALDRIG ha dom som hem högtalare. det kommer bli billiga fest högtalare att ha i trädgården eller låna ut till någon vän. fördelen är att man inte kommer gråta floder om något skulle gå sönder, vilket kan hända på fester.

vore jag dig skulle jag kika vidare, ljudfokus.se har många olika modeller. vill du verkligen bygga själv så finns det troligtvis mindre, billigare och bättre modeller. vet inte hur du bor, men dom tar ganska mycket plats.
som killawife redan sagt så är det inget att kolla på film med. du behöver något som kan göra båda och det kan bli svårt till ett så lågt pris.

kanske ett 2.1 system skulle passa bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Leta upp en bioreceiver med preout, högtalare golv/ stativ samt ett slutsteg beggat och bygg sedan ett par subbar på egen hand.

Det är långt mycket enklare att få till godkänd finish på en sub än att försöka sej på ett par frontar som första projekt.
Har inte lyssnat på GX kiten men en vän till en av mina bröder byggde 15" modellen och ingen har varit speciellt imponerad av ljudet.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Jag kan skriva ett par ord nästa vecka då dom bör vara så gott som klara. tror dock att det kommer låta skit i min källare (man cave) där jag håller till.
hade högtalare som lät ganska fult och illa inomhus men utomhus lät dom mycket bättre, så placering och omgivning kan göra stor skillnad.
beror nog på de kala och hårda källar väggarna.

är inte säker men jag tror så pass stora högtalare faktiskt gör sig bäst ute om man inte har väldigt bra byggt rum för just ljud.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt Zacry GX-15 MKII.
dom låter faktiskt riktigt bra OM man bygger en bra låda samt ställer in bas och diskant rattarna på förstärkaren. inget att ha hemma brevid tv'n då dom är förstora och inte spelar "subb" nivåer, men det är dom inte riktigt till för heller.

men det finns helt klart problem. jag använde en liten men rätt kraftfull t-amp förstärkare på 150watt. den stängde av sig själv, man kanske inte kan begära mer av den mjölkpakets stora förstärkaren. med den var mellan register och diskant totalt dominerande, så att dom är välbalanserade stämmer inte alls. gjorde mest ont att lyssna på, bokstavligt talat. det jag ska göra är att löda på lite väl valda motstånd bakom mellan registren och dämpa dom samt hornet ca 3 db, vilket nog kommer hjälpa. eftersom det är budget så hade dom lött dit fel +-kabel så ena basen blev fasvänd och den lät skit.
släpade ner(håller till i källaren, damen hatar mig) min gamla technics SA-DA8. med diskanten nästan i botten och basen på nästan max så låter dom bra.
Dom gillar effekt och klarar höga volymer dom är dessutom rätt lätt drivna, till en viss ljudnivå.

När jag hittar en passande stereo förstärkare(lutar åt yamaha A S501) så kommer dessa bli UTMÄRKTA fest högtalare att ha på trädgårdsfester mm.

värt att notera är att jag inte byggde helt efter ritningen utan gjorde lådan ett par liter extra så att mina stadgar fick plats vilket jag verkligen kan rekommendera, speciellt på MDF lådor. gjorde det enkelt för mig och köpte ett gäng hyll konsoler på bauhaus.

dessa högtalare är till för dig som:
+ bor i hus eller väldigt stor lägenhet och hatar dina grannar.
+ behöver gedigna fest högtalare som ingen gråter blod över OM dom skulle gå sönder.
+ gillar att bygga själv.
+ har viss kunnighet så du kan dämpa de jävla mellanregistren och hornet.

dessa högtalare är inte till dig som:
- gillar att fin lyssna en fredagskväll med en whiskey i handen.
- gillar högtalare som låter "bra/jämnt" även utan ton kontroller.
- tycker om grannsämjan.
- inte har behov av stora fest högtalare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Får man rekommendera att du skaffar en beg 2x31 bands grafisk eq? Brukar gå att köpa helt ok för småpengar. Många har dessutom inbyggda högpassfilter vid 20/30/40-ish hz.

Med ett sådant kan du nog få till det ljud du vill ha.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu har jag byggt Zacry GX-15 MKII.
dom låter faktiskt riktigt bra OM man bygger en bra låda samt ställer in bas och diskant rattarna på förstärkaren. inget att ha hemma brevid tv'n då dom är förstora och inte spelar "subb" nivåer, men det är dom inte riktigt till för heller.

men det finns helt klart problem. jag använde en liten men rätt kraftfull t-amp förstärkare på 150watt. den stängde av sig själv, man kanske inte kan begära mer av den mjölkpakets stora förstärkaren. med den var mellan register och diskant totalt dominerande, så att dom är välbalanserade stämmer inte alls. gjorde mest ont att lyssna på, bokstavligt talat. det jag ska göra är att löda på lite väl valda motstånd bakom mellan registren och dämpa dom samt hornet ca 3 db, vilket nog kommer hjälpa. eftersom det är budget så hade dom lött dit fel +-kabel så ena basen blev fasvänd och den lät skit.
släpade ner(håller till i källaren, damen hatar mig) min gamla technics SA-DA8. med diskanten nästan i botten och basen på nästan max så låter dom bra.
Dom gillar effekt och klarar höga volymer dom är dessutom rätt lätt drivna, till en viss ljudnivå.

När jag hittar en passande stereo förstärkare(lutar åt yamaha A S501) så kommer dessa bli UTMÄRKTA fest högtalare att ha på trädgårdsfester mm.

värt att notera är att jag inte byggde helt efter ritningen utan gjorde lådan ett par liter extra så att mina stadgar fick plats vilket jag verkligen kan rekommendera, speciellt på MDF lådor. gjorde det enkelt för mig och köpte ett gäng hyll konsoler på bauhaus.

dessa högtalare är till för dig som:
+ bor i hus eller väldigt stor lägenhet och hatar dina grannar.
+ behöver gedigna fest högtalare som ingen gråter blod över OM dom skulle gå sönder.
+ gillar att bygga själv.
+ har viss kunnighet så du kan dämpa de jävla mellanregistren och hornet.

dessa högtalare är inte till dig som:
- gillar att fin lyssna en fredagskväll med en whiskey i handen.
- gillar högtalare som låter "bra/jämnt" även utan ton kontroller.
- tycker om grannsämjan.
- inte har behov av stora fest högtalare

Dom är ju specade som 4 Ohm:are så vem vet hur lågt motstånd dom har, det kräver en rubust stärkare helt klart!
T/S lyser med sin frånvaro vilket känns svagt av Ljudia......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Får man rekommendera att du skaffar en beg 2x31 bands grafisk eq? Brukar gå att köpa helt ok för småpengar. Många har dessutom inbyggda högpassfilter vid 20/30/40-ish hz.

Med ett sådant kan du nog få till det ljud du vill ha.

har en gammal stageline liggandes men det känns lite bökigt att koppla in massor av "skit" innan förstärkaren, ska helst vara så enkelt som möjligt. har dämpat andra högtalare med delnings filter som inte passar, faktiskt samma fel där att mellanregistret stal hela showen. det dom borde göra är att kasta bort delningsfiltret så långt det går och bygga ett nytt, känns inte som att det här är byggt för dessa högtalare...inte ens i närheten faktiskt.

Skrivet av smygolf:

Dom är ju specade som 4 Ohm:are så vem vet hur lågt motstånd dom har, det kräver en rubust stärkare helt klart!
T/S lyser med sin frånvaro vilket känns svagt av Ljudia......

elementen är på 8 ohm men är paralellkopplade(antar jag) så det blir 4 ohm, så min plan är att dämpa dom som 8 ohms högtalare.

ljudia hänger väl inte på swec?

tur för mig är att dom inte var speciellt dyra och att jag gillar att pilla och mecka med högtalare, problemet här är att dom flesta nog förväntar sig att det ska låta OK och det gör dom inte. hade jag byggt dessa helt från scratch och lött delnings filter själv hade jag förväntat mig dessa/liknande problem. har byggt andra rätt billiga byggsatser och dom har låtit helt ok utan eq men där kändes delningsfiltren rätt påkostade, vilket kan göra rätt mkt för billiga högtalare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har en gammal stageline liggandes men det känns lite bökigt att koppla in massor av "skit" innan förstärkaren, ska helst vara så enkelt som möjligt. har dämpat andra högtalare med delnings filter som inte passar, faktiskt samma fel där att mellanregistret stal hela showen. det dom borde göra är att kasta bort delningsfiltret så långt det går och bygga ett nytt, känns inte som att det här är byggt för dessa högtalare...inte ens i närheten faktiskt.

elementen är på 8 ohm men är paralellkopplade(antar jag) så det blir 4 ohm, så min plan är att dämpa dom som 8 ohms högtalare.

ljudia hänger väl inte på swec?

tur för mig är att dom inte var speciellt dyra och att jag gillar att pilla och mecka med högtalare, problemet här är att dom flesta nog förväntar sig att det ska låta OK och det gör dom inte. hade jag byggt dessa helt från scratch och lött delnings filter själv hade jag förväntat mig dessa/liknande problem. har byggt andra rätt billiga byggsatser och dom har låtit helt ok utan eq men där kändes delningsfiltren rätt påkostade, vilket kan göra rätt mkt för billiga högtalare.

T/S = thiele small
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
Det är något som SKA visas annars har du inte en chans att kunna veta till 100% vad du kan använda elementet till.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Jag rekommenderar starkt att TS ska kolla in HiFi-kits byggsatser istället för att undvika att ev bli missnöjd och göra om. Ska man göra något projekt är det viktigt att satsa fullt på en gång och inte kasta pengar i sjön. Denna skulle kunna vara en kandidat:
http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/hogtalarbyggsatser/stati...
Eller dom du vill såga till en egen låda så finns element och filter för en golvhögtalare:
http://www.hifikit.se/hifi/sirius

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf

Spelar du från pc så skicka på Eq apo för att testa lite.
Lekte själv med lite High shelf filter i toppen när jag skulle fixa filter.

Du skulle ju kunna prova med dubbla för att dämpa av först mot hela övre registret och sen igen mot hornen typ:

Filter 1: ON HS 12dB Fc 350 Hz Gain -2,0 dB
Filter 1: ON HS 12dB Fc 5500 Hz Gain -1,0 dB

I verkligheten så kommer ju fysiska motstånd börja dämpa tidigare men jag orkar inte fundera ut var det blir mest korrekt att lägga dämpningen.
Detta bör dock ge dej bättre hum om hur mycket du vill dämpa iaf.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

T/S = thiele small
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
Det är något som SKA visas annars har du inte en chans att kunna veta till 100% vad du kan använda elementet till.

qts, vas och fs finns att tillgå. kikar man på priset så får man nog inte så mkt mer. hade ingen aning att T/S stod för det. sen kanske man inte kan skylla på ljudia för det alltför mkt eftersom det inte fanns något papper med i element boxen från tillverkaren, vilket det brukar göra...eller ja på dyrare element iallafall. köpte en finare bas en gång(blev en väldigt fin subbwoffer som jag använder flitigt) och där fick man med massor av parametrar...nästan löjligt många.

Skrivet av Tha_Car:

@Aka_The_Barf

Spelar du från pc så skicka på Eq apo för att testa lite.
Lekte själv med lite High shelf filter i toppen när jag skulle fixa filter.

Du skulle ju kunna prova med dubbla för att dämpa av först mot hela övre registret och sen igen mot hornen typ:

Filter 1: ON HS 12dB Fc 350 Hz Gain -2,0 dB
Filter 1: ON HS 12dB Fc 5500 Hz Gain -1,0 dB

I verkligheten så kommer ju fysiska motstånd börja dämpa tidigare men jag orkar inte fundera ut var det blir mest korrekt att lägga dämpningen.
Detta bör dock ge dej bättre hum om hur mycket du vill dämpa iaf.

tack! hade jag inte tänkt på alls, slipper man köpa hem en hel hög motstånd för att testa sig fram och vet på ett ungefär var man vill ha den.
jag vill bara jämna ut högtalaren lite. nu har jag diskanten långt ned på minus och basen när max. dämpar jag ned mellan och diskant kan jag nog få det lite jämnare.

i nuvarande utförande är de lätt drivna men kommer inte vara det när jag är klar med dom.

återkommer nog nästa vecka då kärringen inte sett mig på ett par veckor nu då jag bott i källaren(förutom när jag sprungit upp och snott förstärkaren till tv ljudet) och bara för ett jävla liv hela tiden höhö

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns gratis mätsystem
http://www.roomeqwizard.com/
Som kan vara till hjälp, det finns också system specifikt inriktade på att mäta högtalare typ Arta
http://www.artalabs.hr/
Svante har också gjort en del användbart
http://www.tolvan.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

qts, vas och fs finns att tillgå. kikar man på priset så får man nog inte så mkt mer. hade ingen aning att T/S stod för det. sen kanske man inte kan skylla på ljudia för det alltför mkt eftersom det inte fanns något papper med i element boxen från tillverkaren, vilket det brukar göra...eller ja på dyrare element iallafall. köpte en finare bas en gång(blev en väldigt fin subbwoffer som jag använder flitigt) och där fick man med massor av parametrar...nästan löjligt många.

tack! hade jag inte tänkt på alls, slipper man köpa hem en hel hög motstånd för att testa sig fram och vet på ett ungefär var man vill ha den.
jag vill bara jämna ut högtalaren lite. nu har jag diskanten långt ned på minus och basen när max. dämpar jag ned mellan och diskant kan jag nog få det lite jämnare.

i nuvarande utförande är de lätt drivna men kommer inte vara det när jag är klar med dom.

återkommer nog nästa vecka då kärringen inte sett mig på ett par veckor nu då jag bott i källaren(förutom när jag sprungit upp och snott förstärkaren till tv ljudet) och bara för ett jävla liv hela tiden höhö

Antagligen är kvalitén så ojämn att dom inte kan speca dom.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

@smygolf:

risken för det är rätt stor!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kollat efter ställbara delnings filter men det heter ju l pads. Variabla motstånd för högtalare. Kan ju köpa en och trixa med eftersom de kostar en del. När jag är nöjd så mäter jag den och vips så vet jag vilka motstånd jag behöver.
Bra om man inte vill använda program som inte blir lika bra som the real deal så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel ord
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollat efter ställbara delnings filter men det heter ju l pads. Variabla motstånd för högtalare. Kan ju köpa en och trixa med eftersom de kostar en del. När jag är nöjd så mäter jag den och vips så vet jag vilka motstånd jag behöver.
Bra om man inte vill använda program som inte blir lika bra som the real deal så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt stor skillnad på att justera ljudnivån och att ha ställbara filter, pads är ungefär detsamma som en mycket grov grafisk eq eller tonkontroll i funktionen, det är rätt långt från ställbara delningsfilter om man med filter avser att man kan ändra delningsfrekvens tidförskjutningar och liknande paramtrar och inte bara vill ändra ljudnivån.
vill du ha justerbara filter för att labba så skaffa aktiva digitalfilter, de är guld värda när man vill labba för att ta fram ett passivt filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är rätt stor skillnad på att justera ljudnivån och att ha ställbara filter, pads är ungefär detsamma som en mycket grov grafisk eq eller tonkontroll i funktionen, det är rätt långt från ställbara delningsfilter om man med filter avser att man kan ändra delningsfrekvens tidförskjutningar och liknande paramtrar och inte bara vill ändra ljudnivån.
vill du ha justerbara filter för att labba så skaffa aktiva digitalfilter, de är guld värda när man vill labba för att ta fram ett passivt filter.

Riktigt så avancerat behövs inte här men bygger jag i framtiden fin lyssnings högtalare så kan digitalfilter vara bra.
I detta fall behöver jag bara justera nivån. Frågan är hur stark lpad man behöver?
Kollat på 15 watt till hornet och 30 eller 50 watt till mellan registren. Finns 100watt men dom är rätt gigantiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Riktigt så avancerat behövs inte här men bygger jag i framtiden fin lyssnings högtalare så kan digitalfilter vara bra.
I detta fall behöver jag bara justera nivån. Frågan är hur stark lpad man behöver?
Kollat på 15 watt till hornet och 30 eller 50 watt till mellan registren. Finns 100watt men dom är rätt gigantiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju lika gärna använda en eq till det så slipper du fundera på effekttåligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju lika gärna använda en eq till det så slipper du fundera på effekttåligheten.

Skulle skriva samma sak

@Aka_The_Barf
Dra hem och installera Eq apo så hjälper jag dej få igång den

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *