Permalänk
Medlem

Datorjakt. Ser detta bra ut?

Halloj Sweclockers,
Jag är på jakt efter en helt ny dator och har satt ihop en som jag tror kommer passa mig.
Tyvärr är jag inte helt säker på att jag valt rätt och att allt kommer fungera bra, så därför tänkte jag att jag tar hjälp av er!

Chassi:
Fractal Design Define R5 - Define R5

Moderkort:
Asus Z97-PRO S-1150 ATX - Z97-PRO

Grafikkort:
ASUS STRIX-GTX980 - STRIX GTX980

Processor:
Intel i7 4790K / 4 GHz - Intel i7

RAM:
Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) - Corsair Vengeance

Nätagg:
Corsair RM1000 1000W 80 Plus Gold - Corsair RM1000

SSD:
Samsung 850 EVO 250GB - 850 Evo

SSHD:
Seagate Desktop SSHD 2TB - Seagate SSHD

HD:
Seagate Barracuda Desktop 4TB - Seagate Barracuda

Processorkylning:
Corsair Hydro Series H110i GTX Extreme - Corsair Hydro H110i

Kylning:
Corsair Air Series SP120 Quiet - Corsair SP120

Tillbehör:
Skärm: Samsung 24" S24C650BW
Tangentbord: Corsair K70 Gaming K70
Mus: Corsair Raptor M45 Gaming
OS: Windows 10 Windows 10
Backup HD: Seagate Backup Plus 6TB Seagate Backup
Kylpasta: Kylpasta

Hoppas ni har tid att kolla igenom allt jag länkade, eller bara få en liten överblick och ge mig några tips och råd!

Tack på förhand.

Mvh, klazyz

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Skrivet av klazyz:

Halloj Sweclockers,
Jag är på jakt efter en helt ny dator och har satt ihop en som jag tror kommer passa mig.
Tyvärr är jag inte helt säker på att jag valt rätt och att allt kommer fungera bra, så därför tänkte jag att jag tar hjälp av er!

Chassi:
Fractal Design Define R5 - Define R5

Moderkort:
Asus Z97-PRO S-1150 ATX - Z97-PRO

Grafikkort:
ASUS STRIX-GTX980 - STRIX GTX980

Processor:
Intel i7 4790K / 4 GHz - Intel i7

RAM:
Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) - Corsair Vengeance

Nätagg:
Corsair RM1000 1000W 80 Plus Gold - Corsair RM1000

SSD:
Samsung 850 EVO 250GB - 850 Evo

SSHD:
Seagate Desktop SSHD 2TB - Seagate SSHD

HD:
Seagate Barracuda Desktop 4TB - Seagate Barracuda

Processorkylning:
Corsair Hydro Series H110i GTX Extreme - Corsair Hydro H110i

Kylning:
Corsair Air Series SP120 Quiet - Corsair SP120

Tillbehör:
Skärm: Samsung 24" S24C650BW
Tangentbord: Corsair K70 Gaming K70
Mus: Corsair Raptor M45 Gaming
OS: Windows 10 Windows 10
Backup HD: Seagate Backup Plus 6TB Seagate Backup
Kylpasta: Kylpasta

Hoppas ni har tid att kolla igenom allt jag länkade, eller bara få en liten överblick och ge mig några tips och råd!

Tack på förhand.

Mvh, klazyz

skulle det vara ett alternativ ta i7-5775C du kan ju läsa mer om den i det testet som gjorts
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

varför har du ssd, sshd och hd?
och vad ska du med 1000w till?
ska du köpa ett sånt dyrt grafikkort är det bättre att du skaffar 390x. presterar lika bra och är 1000kr billigare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

skulle det vara ett alternativ ta i7-5775C du kan ju läsa mer om den i det testet som gjorts
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Lite för låg klockningsfrekvenz va?

Jag är sugen på att maxa Arma 3 till fullo och har hört att de är dåliga på "multi-core processing" och tänkte därför att en processor med hög klocknignsfrekvenz kunde vara bra?

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför har du ssd, sshd och hd?
och vad ska du med 1000w till?
ska du köpa ett sånt dyrt grafikkort är det bättre att du skaffar 390x. presterar lika bra och är 1000kr billigare

SSD för OS och några stora spel, ArmA 3, BF4 etc.
SSHD för mindre viktiga applikationer men som jag ändå vill rullar på fint.
HD för lagring av filer etc.

Dock kan jag hålla med om att det kanske är i värsta laget...
Men jag har 1 SSD och 6 HDD's i olika raider just nu som kanske gör mig lite blind

Tyvärr är jag inget fan av AMD's produkter, så då betalar jag hellre lite till för att få ASUS Nvidia.

1000W har jag som en liten buffert om jag skulle vilja köpa mig ett till 980 Strix i framtiden

Glömde svara på 1000W's frågan
Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Skrivet av klazyz:

Lite för låg klockningsfrekvenz va?

Jag är sugen på att maxa Arma 3 till fullo och har hört att de är dåliga på "multi-core processing" och tänkte därför att en processor med hög klocknignsfrekvenz kunde vara bra?

Den knäcker dock 4790k i spel, kolla specs test Verkar vara pga av stor L4 cash.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Den knäcker dock 4790k i spel, kolla specs test Verkar vara pga av stor L4 cash.

Ja se på f*n, ser ju riktigt bra ut det där! Dock inget ArmA 3 test, vilket är lite tråkigt då jag inte tror man kan jämföra det med någon annat spel riktigt då motorn är riktigt kasst optimerat

Är 5775 deras Intels nya som skulle komma i år, eller är den jag syftar på ännu inte lanserad?

0,7 GHz lägre, bör inte det resultera i sämre resultat när man bara använder 1 kärna?

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Hedersmedlem
  • Varför vill du ha en i7? Ska du göra något mer med datorn än spel? Annars räcker en i5:a jättebra och kostar mindre; speciellt Broadwell som krossar både Haswell och Skylake tack vare sin L4-cache.

  • Samma sak med minnet, 16GB är mer än du behöver i en speldator. Ska du göra tyngre saker kan 16GB kanske vara bra.

  • Varför vill du lägga till ett till 980 i framtiden? Skärmen du har valt är vanlig 1980x1200 och körs vad jag kan se bara i 60Hz. Ett enkelt 980 kommer vara mer än tillräckligt för den. Annars kan du gå ner ett steg till ett 970 och istället vänta på nästa generations Nvidiakort som enligt envisa rykten ska vara ett rejält steg upp i prestanda mot nuvarande generation. Då kan du gå ner rejält på nätagget.

  • Dumpa SSHD:n, den fyller inget syfte. Lägg istället de pengarna på att gå upp till 500GB på den riktiga SSD:n.

  • Köp INTE en OEM-licens av Windows om du ska bygga datorn själv. Det blir bara problem i framtiden och en riktig fullicens kostar exakt lika mycket.

  • Du har lagt till en extra chassifläkt?

Skrivet av klazyz:

Ja se på f*n, ser ju riktigt bra ut det där! Dock inget ArmA 3 test, vilket är lite tråkigt då jag inte tror man kan jämföra det med någon annat spel riktigt då motorn är riktigt kasst optimerat

Är 5775 deras Intels nya som skulle komma i år, eller är den jag syftar på ännu inte lanserad?

0,7 GHz lägre, bör inte det resultera i sämre resultat när man bara använder 1 kärna?

Arma 3 har blivit bänkat för två år sen: http://www.techspot.com/review/712-arma-3-benchmarks/page5.ht... Dagens CPU:er kommer få ännu bättre siffror.

5775C tillhör Broadwell som tekniskt sett är en generation gammal men den lanseringen blev så sen att den i stort sett blev bortglömd av fans och proffs över hela världen. Skylake är den nyaste generationen som släpptes för typ två veckor sen men som väntat blev det ingen större skillnad i prestanda mot tidigare Haswell och Broadwell.

Jo, men bortsett från syntetiska bänktester tror jag inte det finns något idag som är så enkeltrådat att det bara använder en kärna? Broadwell (både i5 och i7) går ju dessutom att klocka upp till lite över 4GHz vilket bör ge en liten boost i Arma 3 ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:
  • Varför vill du ha en i7? Ska du göra något mer med datorn än spel? Annars räcker en i5:a jättebra och kostar mindre; speciellt Broadwell som krossar både Haswell och Skylake tack vare sin L4-cache.

  • Samma sak med minnet, 16GB är mer än du behöver i en speldator. Ska du göra tyngre saker kan 16GB kanske vara bra.

  • Varför vill du lägga till ett till 980 i framtiden? Skärmen du har valt är vanlig 1980x1200 och körs vad jag kan se bara i 60Hz. Ett enkelt 980 kommer vara mer än tillräckligt för den. Annars kan du gå ner ett steg till ett 970 och istället vänta på nästa generations Nvidiakort som enligt envisa rykten ska vara ett rejält steg upp i prestanda mot nuvarande generation. Då kan du gå ner rejält på nätagget.

  • Dumpa SSHD:n, den fyller inget syfte. Lägg istället de pengarna på att gå upp till 500GB på den riktiga SSD:n.

  • Köp INTE en OEM-licens av Windows om du ska bygga datorn själv. Det blir bara problem i framtiden och en riktig fullicens kostar exakt lika mycket.

Arma 3 har blivit bänkat för två år sen: http://www.techspot.com/review/712-arma-3-benchmarks/page5.ht... Dagens CPU:er kommer få ännu bättre siffror.

5775C tillhör Broadwell som tekniskt sett är en generation gammal men den lanseringen blev så sen att den i stort sett blev bortglömd av fans och proffs över hela världen. Skylake är den nyaste generationen som släpptes för typ två veckor sen men som väntat blev det ingen större skillnad i prestanda mot tidigare Haswell och Broadwell.

Jo, men bortsett från syntetiska bänktester tror jag inte det finns något idag som är så enkeltrådat att det bara använder en kärna? Broadwell (både i5 och i7) går ju dessutom att klocka upp till lite över 4GHz vilket bör ge en liten boost i Arma 3 ser jag.

  • Jag har gjort många versioner av den här kundvagnen och i början var det en i5a som gällde eftersom även jag tänkte att det bör räcka till spelande, men när man ändå lägger pengarna på sånt här så tänkte jag att man lika gärna kan lägga en tusenlapp till för att få "det bästa".

  • Lite samma sak med minnet, kan vara bra att ha om man ska rendera eller något liknande, inte så stor skillnad i pris tycker jag för att det skall vara värt att köra på hälften.

  • Jag kommer förmodligen vilja lägga till ett till 980 i framtiden eftersom att grafiken blir ju bättre och bättre och mer krävande, jag har hört från många att köpa ett till likadant och köra SLI är bättre än att köpa ett helt nytt grafikkort, då det är mer ekonomiskt

  • Jag läste lite om SSHD's nu efter jag gjorde inlägget och de låter ju lite överskattade om jag ska vara ärlig, 8GB flashminne är ju inget att hänga i julgranen.. Som du säger så är nog en uppgradering av SSD'n ett bättre alternativ

  • Jaså? Jag är lite dålig på skillnaden mellan full och OEM, sett andras kundvagnar och de flesta kör på OEM, så jag följde folkmassan helt enkelt. Jag litar på dig och byter ut till en full version.

  • Och med bänkad menar du maxad?

  • 50-60 fps i SP kommer inte räcka för mig, då jag endast kör MP och då droppar ju FPS'en med 50% jämfört med SP

  • Men med en processor med en "grund-klockning" på 4GHz så borde jag ju kunna överklocka till 4.5-5 lätt med den där vattenkylningen?

  • Min i7 920 som jag har nu har jag överklockat från 2,66GHz till 3,5GHz stabil och 3,8GHz om jag vill kräma ut rejält ett tag, men jag är absolut inget proffs på överklockning.

Tack så mycket för feedbacken allesammans!

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klazyz:
  • Jag har gjort många versioner av den här kundvagnen och i början var det en i5a som gällde eftersom även jag tänkte att det bör räcka till spelande, men när man ändå lägger pengarna på sånt här så tänkte jag att man lika gärna kan lägga en tusenlapp till för att få "det bästa".

  • Lite samma sak med minnet, kan vara bra att ha om man ska rendera eller något liknande, inte så stor skillnad i pris tycker jag för att det skall vara värt att köra på hälften.

  • Jag kommer förmodligen vilja lägga till ett till 980 i framtiden eftersom att grafiken blir ju bättre och bättre och mer krävande, jag har hört från många att köpa ett till likadant och köra SLI är bättre än att köpa ett helt nytt grafikkort, då det är mer ekonomiskt

  • Jag läste lite om SSHD's nu efter jag gjorde inlägget och de låter ju lite överskattade om jag ska vara ärlig, 8GB flashminne är ju inget att hänga i julgranen.. Som du säger så är nog en uppgradering av SSD'n ett bättre alternativ

  • Jaså? Jag är lite dålig på skillnaden mellan full och OEM, sett andras kundvagnar och de flesta kör på OEM, så jag följde folkmassan helt enkelt. Jag litar på dig och byter ut till en full version.

  • Och med bänkad menar du maxad?

  • 50-60 fps i SP kommer inte räcka för mig, då jag endast kör MP och då droppar ju FPS'en med 50% jämfört med SP

  • Men med en processor med en "grund-klockning" på 4GHz så borde jag ju kunna överklocka till 4.5-5 lätt med den där vattenkylningen?

  • Min i7 920 som jag har nu har jag överklockat från 2,66GHz till 3,5GHz stabil och 3,8GHz om jag vill kräma ut rejält ett tag, men jag är absolut inget proffs på överklockning.

Tack så mycket för feedbacken allesammans!

Jag förstår vad du menar med processor och minnevill du lägga pengar på det så får du absolut göra det men om du bara spelar på datorn tror jag inte du kommer få tillbaks de pengarna i prestanda innan det är dags att byta igen.

Ekonomiskt visst då du kan köpa ett begagnat i framtiden men SLI har ju sina egna problem i form av typ microstuttering. Därför väljer de flesta att köra på ett enkelt kort i stället för två när det går. Tänk också på att om behovet för mer prestandra ökar så drastiskt som du tror så kanske behovet för VRAM också gör det. Som teknologin ser ut nu så adderas inte minnena från de två korten ihop utan med två stycken 980 skulle du fortfarande bara ha 4GB minne och det kanske inte räcker om grafiken går upp så mycket. Det här kan ändras i och med Windows 10 och DirectX 12 men vi är inte där än som sagt. Bara något att tänka på.

En OEM-licens är låst till hårdvaran du installerar den på första gången. Byter du ut något (speciellt moderkortet) är chansen stor att licensen blir ogiltig då du enligt Windows har en ny dator och då måste du köpa en till. En fullicens har inte den begränsningen. Jag förstår inte varför OEM-licenserna ens existerar när en full kostar precis lika mycket.

Antar att den är maxad? Här är ett annat test som innehåller Haswellprocessorer och du kan se vilka inställningar de använder: http://www.hardwarepal.com/best-cpu-gaming-9-processors-8-gam...

Det är en rätt extrem vattenkylare så ja, du kan nog överklocka rejält på den men det gäller ju också att ha tur så du får en processor som klarar av det.

Du kan se överklockningssiffror på Broadwell här: http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
Fast den ligger lägre i klockfrekvens så slår den Haswell och Skylake. I Witcher 3 slår en stockklockad Broadwell till och med en överklockad Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag förstår vad du menar med processor och minnevill du lägga pengar på det så får du absolut göra det men om du bara spelar på datorn tror jag inte du kommer få tillbaks de pengarna i prestanda innan det är dags att byta igen.

Ekonomiskt visst då du kan köpa ett begagnat i framtiden men SLI har ju sina egna problem i form av typ microstuttering. Därför väljer de flesta att köra på ett enkelt kort i stället för två när det går. Tänk också på att om behovet för mer prestandra ökar så drastiskt som du tror så kanske behovet för VRAM också gör det. Som teknologin ser ut nu så adderas inte minnena från de två korten ihop utan med två stycken 980 skulle du fortfarande bara ha 4GB minne och det kanske inte räcker om grafiken går upp så mycket. Det här kan ändras i och med Windows 10 och DirectX 12 men vi är inte där än som sagt. Bara något att tänka på.

En OEM-licens är låst till hårdvaran du installerar den på första gången. Byter du ut något (speciellt moderkortet) är chansen stor att licensen blir ogiltig då du enligt Windows har en ny dator och då måste du köpa en till. En fullicens har inte den begränsningen. Jag förstår inte varför OEM-licenserna ens existerar när en full kostar precis lika mycket.

Antar att den är maxad? Här är ett annat test som innehåller Haswellprocessorer och du kan se vilka inställningar de använder: http://www.hardwarepal.com/best-cpu-gaming-9-processors-8-gam...

Det är en rätt extrem vattenkylare så ja, du kan nog överklocka rejält på den men det gäller ju också att ha tur så du får en processor som klarar av det.

Du kan se överklockningssiffror på Broadwell här: http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
Fast den ligger lägre i klockfrekvens så slår den Haswell och Skylake. I Witcher 3 slår en stockklockad Broadwell till och med en överklockad Skylake.

Okejokej!
Jag ska kolla på ett lite mindre nätagg, samt en Broadwell processor!

Dock hittar jag bara OEM operativsystem på dustin... Är jag bara dålig att leta eller finns det kanske inte något annat Windows 10 än?

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klazyz:

Okejokej!
Jag ska kolla på ett lite mindre nätagg, samt en Broadwell processor!

Dock hittar jag bara OEM operativsystem på dustin... Är jag bara dålig att leta eller finns det kanske inte något annat Windows 10 än?

Det har kommit ut, verkar bara inte som att Dustin säljer det, Windows 10 säljs inte längre på skiva utan på USB-minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

Permalänk
Medlem

60hz skärm till en gamingdator? facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

60hz skärm till en gamingdator? facepalm

Jag är ett fan av 1920x1200 skärmar och hittar inte någon på dustin som har 144Hz.

Känner inte att jag behöver 144Hz då jag ändå inte spelar så många spel som jag kan utnyttja det till fullo, jag kommer heller inte att nå fpsen som krävs på många spel. Skulle väl vara för CS/LoL etc..

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det har kommit ut, verkar bara inte som att Dustin säljer det, Windows 10 säljs inte längre på skiva utan på USB-minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

Ofan! Jag ska inte beställa förrän om några veckor, så då kanske det har ramlat in i lager!

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Måste även ställa en annan fråga:

Kan man förvänta att alla moderkort (inklusive detta) har ljud-&mik-ingång som går att koppla till frontpanelen, exklusive de som finns som 3,5mm i bakpanelen?

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Är det värt med en sådan här för både 1440p, 144hz och G-sync? https://www.dustinhome.se/product/5010796028/rog-swift-pg278q...

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpa ett lite billigare moderkort och PSU och möjligtvis ta bort SSHD och sen kört på ett 980Ti istället.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Personligen skulle jag köpa ett lite billigare moderkort och PSU och möjligtvis ta bort SSHD och sen kört på ett 980Ti istället.

Jag har tagit bort SSHD för att byta till en större SSD.
980Ti är ju bra mycket dyrare och det moderkortet jag har är ju ändå inte top-end så det känns ju tråkigt att nedgradera det ännu mer.

Visa signatur

Never in the field of human conflict, was so much owed, by so many, to so few. - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Skrivet av klazyz:

Är det värt med en sådan här för både 1440p, 144hz och G-sync? https://www.dustinhome.se/product/5010796028/rog-swift-pg278q...

Skulle nog personligen kört på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3006886 (Acer XG270HU, 4290kr, säljs inte på Dustin)

Enda riktiga skillnaden mellan dem är att Asus ROG Swift har G-sync medan Acern har AMDs Freesync. Annars finns denna värsting i samma prisklass som Asus Rog Swiften: Acer Predator. Linustechtips har nyligen gjort en recension utav den: Linustechtips, Acer Predator (Best screen ever?)
(Tror den har 4 ms dock, så Acern är bättre för hardcore fps spelare)

Länk till Acer Predator XB270HU på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346

Ändrade 8 ms till 4 ms på Acer Predatorn, mindes fel. :)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av klazyz:

Jag har gjort många versioner av den här kundvagnen och i början var det en i5a som gällde eftersom även jag tänkte att det bör räcka till spelande, men när man ändå lägger pengarna på sånt här så tänkte jag att man lika gärna kan lägga en tusenlapp till för att få "det bästa".

Problemet är att i7 inte är bättre än i5, speciellt inte för dig som bara ska spela, där presterar de exakt likadant, det enda som skiljer i7 är att den har Hyper Threading, något som spel ej använder och även kan ge dig lägre FPS tack vare det, så i praktiken kommer du ge 1000kr mer för sämre prestanda.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Problemet är att i7 inte är bättre än i5, speciellt inte för dig som bara ska spela, där presterar de exakt likadant, det enda som skiljer i7 är att den har Hyper Threading, något som spel ej använder och även kan ge dig lägre FPS tack vare det, så i praktiken kommer du ge 1000kr mer för sämre prestanda.

Men om man tänker att man bygger för framtiden, är inte 100% insatt men läste någonstanns att när dx12 blir standard kan det mycket väl bli så att man får nytta av fler kärnor?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ta Swisften du länkade eller någon av de här två. Att köra på en 60Hz 1920x1200-skärm med den datorn är så snedvridet så det nästan blir lite löjligt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082

Permalänk
Medlem
Skrivet av klazyz:

Jag har tagit bort SSHD för att byta till en större SSD.
980Ti är ju bra mycket dyrare och det moderkortet jag har är ju ändå inte top-end så det känns ju tråkigt att nedgradera det ännu mer.

Tittat på 390x? är billigare än 980 med presterar rätt likt.

Sen agg så satsa på ett bättre agg, RM är budget agg till premium pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klazyz:

Halloj Sweclockers,
Jag är på jakt efter en helt ny dator och har satt ihop en som jag tror kommer passa mig.
Tyvärr är jag inte helt säker på att jag valt rätt och att allt kommer fungera bra, så därför tänkte jag att jag tar hjälp av er!

Chassi:
Fractal Design Define R5 - Define R5

Moderkort:
Asus Z97-PRO S-1150 ATX - Z97-PRO

Grafikkort:
ASUS STRIX-GTX980 - STRIX GTX980

Processor:
Intel i7 4790K / 4 GHz - Intel i7

RAM:
Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) - Corsair Vengeance

Nätagg:
Corsair RM1000 1000W 80 Plus Gold - Corsair RM1000

SSD:
Samsung 850 EVO 250GB - 850 Evo

SSHD:
Seagate Desktop SSHD 2TB - Seagate SSHD

HD:
Seagate Barracuda Desktop 4TB - Seagate Barracuda

Processorkylning:
Corsair Hydro Series H110i GTX Extreme - Corsair Hydro H110i

Kylning:
Corsair Air Series SP120 Quiet - Corsair SP120

Tillbehör:
Skärm: Samsung 24" S24C650BW
Tangentbord: Corsair K70 Gaming K70
Mus: Corsair Raptor M45 Gaming
OS: Windows 10 Windows 10
Backup HD: Seagate Backup Plus 6TB Seagate Backup
Kylpasta: Kylpasta

Hoppas ni har tid att kolla igenom allt jag länkade, eller bara få en liten överblick och ge mig några tips och råd!

Tack på förhand.

Mvh, klazyz

Jag skulle ta en titt på Intels nya plattform Z170 med din budget.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

Jag skulle ta en titt på Intels nya plattform Z170 med din budget.

Broadwell som det pratats om i tråden har bättre spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Men om man tänker att man bygger för framtiden, är inte 100% insatt men läste någonstanns att när dx12 blir standard kan det mycket väl bli så att man får nytta av fler kärnor?

i7 är klart bättre än i5 i spel som utnyttjar flera trådar (så länge inte processorn flaskas av grafikkortet) exempelvis GTA V:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Broadwell som det pratats om i tråden har bättre spelprestanda.

Jag skulle titta på Z170 ändå...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizccc:

Men om man tänker att man bygger för framtiden, är inte 100% insatt men läste någonstanns att när dx12 blir standard kan det mycket väl bli så att man får nytta av fler kärnor?

Det beror helt och hållet på speltillverkaren, inget som DX12 magiskt förändrar, men att "bygga för framtiden" är totalt värdelös, ingen vet hur den kommer att utveckla sig och allt för många gånger har saker påståtts vara bra för framtiden för att sedan bara rinna ut i sanden för att det kommit något nytt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kan instämma med @Landmark90

Acer XG270HU är en kanonskärm till ett bra pris, lite sämre betraktningsvinklar jämfört med min ips-panel, men det är det enda "dåliga" jag kommer på.