Permalänk

Gamingdator för under 14000 kr

Min kompis tänker bygga en ny dator, och jag hjälper honom med att hitta delar, är det här bra? (Han kommer troligen överklocka)

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2893894&view=l

Permalänk
Medlem

Moderkortet som egentligen ska vara i listan, per ovan:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/216714-asus_z...

(Vet inte om det beror på Win10, men var grymt störande att försöka kopiera länken för att ta sig till komponenten ovan - därav denna post)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sedan en sedvanlig fråga;
Vad är hans primära och generella användningsutrymmen? Gaming, rendering, hosta minecraft-server, etc.

Det enda som gav mig en shock var valet av moderkort, men antar att med bakgrundsinformation så blir den förklarad (ett givet är att killen ville ha Wi-Fi, men därefter?)

Permalänk

@Landmark90: Tja, jag valde den som sagt för att han ville ha wifi och bluetooth, och eftersom moderkort är en av de svåraste komponenterna att byta, och det bara är 100 kr:s skillnad mellan ASUS Z97-PRO(WI-FI AC) och ASUS Z97-PRO(WI-FI AC)/USB 3.1 så tänkte jag att den sistnämnda skulle vara bäst, eftersom USB 3.1 troligen kommer bli den nya standarden. Den blev också rekommenderad på Sweclockers Sommardator 2014 (den utan USB 3.1).

Permalänk

@Landmark90: Hans primära intressen är att game:a, och att rendera (kanske hosta server också)

Permalänk
Medlem

@ Ludde
+1, sant. Lika bra att inte snåla när man ändå är så pass högt i prisklassen. Personligen skulle jag köra på AMDs Radeon R9 390 GPU, den presterar generellt bättre än GTX 970, särskilt i högre upplösningar och tror 970-serien fortfarande har problem (om än färre) med coilwhine.

GTX 970 har däremot mer potentiall med OC, så om han tänker pressa kortet ytterligare än vad den redan har så vinner den över 390:s potential.

Och om utrymme finns, att köra på 8GB till RAM, bara för att det är skönt att ha 16GB och så slipper man uppgradera längre fram. T.ex. kör jag moddat minecraft + många flikar så hamnar jag nästan på 8GB redan idag.

Edit: såg att du la till att eventuellt hosta servrar, då rekommenderar jag definitivt +8GB ram också. Han kommer verkligen ha nytta av 16GB då.

+8GB RAM
Permalänk
Permalänk
Medlem

Absolut!

Permalänk

@Landmark90: Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ingen fara, din kompis kommer bli kanonnöjd med den där datorn!