Fönster problem i Android Studio (poteniellt Windows 8 problem)

Permalänk
Medlem

Fönster problem i Android Studio (poteniellt Windows 8 problem)

Så jag sitter och lär mig använda Android Studio och leker lite med den inbyggda emulatorn. Dock får jag problem, själva emulator fönstret har gått utanför min skärm så jag kan inte ta tag i den och flytta den till en annan del av skärmen. Som ni ser på bilden har jag igång 2 st emulatorer samtidigt och jag lyckas inte flytta någon av dem. Vet inte om det är något jag lyckats göra eller om det är något annat jag missat. I toppen ska man ju annars ha de 3 traditionella stäng, minimera och återställ, men jag kan inte nå dessa utan att dra ner fönstret och det verkar inte gå. I bakgrunden så är Android Studio maximerat.

Permalänk
Medlem

svårt att veta vad som är problemet.

Själv kör jag med BlueStacks för att testa mina appar. Fungerar hur bra som helst.

Ladda ner bluestacks & starta. Sedan tryck på "run as Android application"(vilket du redan vet) i Android studio.

Android studio hittar bluestacks automatiskt som "virtual device".

Varför Bluestacks?

Snabbt, och inga FPS problem.

jag tror att bluestacks löser ditt problem. Dock kan du inte simulera olika telefoner.

Jag använder endast Bluestacks eftersom jag vet att mina appar fungerar på alla enheter.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade samma bugg tidigare när jag använde emulatorn, detta går att fixa genom att hålla musen över android studio (emulator) ikonen och sedan trycka på move, därefter så flyttar du runt fönstret med piltangenterna.

Detta behöver tyvärr göras var gång du startar upp emulatorn på nytt, men tar inte speciellt lång tid.
Det finns en fix som fungerar för vissa, där man ändrar manuellt i emulatorns fil, vart fönstret ska starta upp genom att ange x och y koordinator, det fungerade dock inte för mig.

Annat som kan vara bra eller skönt att veta är att du även kan växla emulatorn mellan vertikalt och horisontellt läge, om jag inte minns fel så var det ctrl+f8 eller nån kombination av ctrl+f(tangent), har inte Android studio på denna datorn så kan ej kolla.
Men hoppas det löser sig för dig, även om det egentligen inte spelar någon roll att du inte kan flytta emulatorn (för det går fortfarande att använda den) så är det väldigt irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

Jag hade samma bugg tidigare när jag använde emulatorn, detta går att fixa genom att hålla musen över android studio (emulator) ikonen och sedan trycka på move, därefter så flyttar du runt fönstret med piltangenterna.

Detta behöver tyvärr göras var gång du startar upp emulatorn på nytt, men tar inte speciellt lång tid.
Det finns en fix som fungerar för vissa, där man ändrar manuellt i emulatorns fil, vart fönstret ska starta upp genom att ange x och y koordinator, det fungerade dock inte för mig.

Annat som kan vara bra eller skönt att veta är att du även kan växla emulatorn mellan vertikalt och horisontellt läge, om jag inte minns fel så var det ctrl+f8 eller nån kombination av ctrl+f(tangent), har inte Android studio på denna datorn så kan ej kolla.
Men hoppas det löser sig för dig, även om det egentligen inte spelar någon roll att du inte kan flytta emulatorn (för det går fortfarande att använda den) så är det väldigt irriterande

Hmm, jag verkar inte hitta detta. Håller jag över ikonen får jag bara upp en Tooltip som säger Android AVD manager, inte något move.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: För mig så är det när jag håller musen över ikonen så visas en mini vy av programmet, därefter högerklicka på den "vyn"
https://gyazo.com/8c90576a34b04a35760d07c003f6c4bf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

@Baxtex: För mig så är det när jag håller musen över ikonen så visas en mini vy av programmet, därefter högerklicka på den "vyn"
https://gyazo.com/8c90576a34b04a35760d07c003f6c4bf

Aha, jag förstår, dock är "move"/"flytta" utgråat för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske Restore Default Layout? (Shift + F12)

Permalänk

Prova ALT+Space, sen m (eller tryck på Move i menyn). Sen kan du flytta rutan med piltangenterna (när du väl har flyttat en liten bit med tangenterna funkar det att flytta med musen).

Permalänk
Medlem

Att justera taskbar (position och storlek) kör en typ av windows position reset på fönster utanför desktop arean. Fungerar med vissa typer av fönster/program.

Permalänk
Medlem

Kan man inte fokusera ett fönster och trycka på windowstangenten + piltangent för att flytta fönster i windows 8?