Får inget internet med egen router med Comhem

Permalänk

Får inget internet med egen router med Comhem

Hej! Har ett ganska störande problem här hemma.
Jag har bredband 250mbit från comhem med modemet Netgear Cg3700. Och har en D-link dir-645 router som jag vill koppla in. Gjorde detta i förra lägenheten och vet att jag hade problem då med men fick det att funka till slut. Men nu lyckas jag inte.

Jag vill alltså ha min D-link till att sköta router delen i nätverket.
Har då stängt av routermode på Netgearen och sedan kopplat in min d-link till netgearen och ska försöka konfigurera den. Men till att börja med kan den inte hitta min nätverks typ? Så jag konfigurerade manuellt. Så jag kommer ju in i d-linkens inställningar. Men jag får inget internet.
Tar jag då att jag felsöker vad som är fel så står det att DNS-servern kanske inte är tillgänglig. Hur sjutton gör jag? För jag får det fan inte att fungera

Permalänk

Jag återställde nu Netgear routern. Så skulle någon vänlig själ vilja guida mig fram till hur man gör för att få min D-link Som router och Netgearen enbart skickar internet via de trådade portarna?

Permalänk
Inaktiv

Spoofa MAC-adressen från Netgearen till D-linken.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Spoofa MAC-adressen från Netgearen till D-linken.

OKej, är det det enda jag ska behöva göra?
För när jag skulle konfigurera D-linken så kunde jag välja att "clone MAC-adress" eller inte skriva i någon. testade både och utan resultat.
Men det kanske inte var samma MAC-adress som klonades då?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska brygga cg3700 så att det endast fungerar som modem om du vill ansluta en egen router

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska brygga cg3700 så att det endast fungerar som modem om du vill ansluta en egen router

Okej, så hur gör jag detta? Är helt lost när det gäller nätverk tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpstyle:

Okej, så hur gör jag detta? Är helt lost när det gäller nätverk tyvärr.

Har ingen sån att labba med men det verkar räcka med att stänga av router mode, sid 12 i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen sån att labba med men det verkar räcka med att stänga av router mode, sid 12 i manualen.

Yes och det är vad jag har gjort.
Kopierade även MAC-adressen och klistrade in den. Och det såg ut som jag hade internet en kort stund fram tills att dlink programmet skulle "spara" MAC-adressen och det står att ingen DNS server är tillgänglig. Fattar inte vad felet är. För på routern så är det en liten lampa som ska lysa när den är uppkopplad med det trådade. Men den lyser inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

Yes och det är vad jag har gjort.
Kopierade även MAC-adressen och klistrade in den. Och det såg ut som jag hade internet en kort stund fram tills att dlink programmet skulle "spara" MAC-adressen och det står att ingen DNS server är tillgänglig. Fattar inte vad felet är. För på routern så är det en liten lampa som ska lysa när den är uppkopplad med det trådade. Men den lyser inte heller.

Koppla en Windows-dator till det bryggade modemet och kör ipconfig /all i cmd. Klistra in innehållet här, gärna i en spoiler.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla en Windows-dator till det bryggade modemet och kör ipconfig /all i cmd. Klistra in innehållet här, gärna i en spoiler.

Dold text
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpstyle:

Ser normalt ut, det går att surfa om du kopplar så ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

Det ser ut som det ska. Som mrqaffe undrar jag om uppkopplingen fungerar som väntat på den datorn då. Om så är det routern som strular, inte modemet eller ComHem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ja, som det är nu så skriver jag från datorn med Modemet inkopplat. Och routermode är avstängt. Dock så kan jag inte komma åt 192.168.0.1 Netgear inställningarna med detta avstängt. Måste återställa modemet för att kunna komma åt det igen, verkar konstigt tycker jag?
Men det som är så konstigt är att routern fungerade felfritt för 3 veckor sedan. Har ju nu flyttat till en annan lägenhet och skulle då installera routern här men nu fungerar det ju då inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpstyle:

Ja, som det är nu så skriver jag från datorn med Modemet inkopplat. Och routermode är avstängt. Dock så kan jag inte komma åt 192.168.0.1 Netgear inställningarna med detta avstängt. Måste återställa modemet för att kunna komma åt det igen, verkar konstigt tycker jag?

Nej det är fullt normalt eftersom datorn just nu ligger på ett annat nät än modemets admininterface, ska du nå interfacet måste du manuellt konfa om datorn så den finns på samma nät, dvs manuellt ändra dess ip till tex 192.168.0.10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är fullt normalt eftersom datorn just nu ligger på ett annat nät än modemets admininterface, ska du nå interfacet måste du manuellt konfa om datorn så den finns på samma nät, dvs manuellt ändra dess ip till tex 192.168.0.10

Aha okej. Men iallafall så är det uppenbarligen min router som är boven. Har gjort återställningar på den också utan resultat. Frågan är vad kan man göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimpstyle:

Aha okej. Men iallafall så är det uppenbarligen min router som är boven. Har gjort återställningar på den också utan resultat. Frågan är vad kan man göra?

Du gör en reset på routern och kopplar in den, logga sen in i den och börja felöka i den genom att kolla vad som händer på wanporten i den.
Ev kan du behöva vänta en stund eller klona macadressen från datorn till dess wanport om det finns ett maclås, låsen brukar ofta släppas via en timer på 20 min till 1 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du gör en reset på routern och kopplar in den, logga sen in i den och börja felöka i den genom att kolla vad som händer på wanporten i den.
Ev kan du behöva vänta en stund eller klona macadressen från datorn till dess wanport om det finns ett maclås, låsen brukar ofta släppas via en timer på 20 min till 1 dygn.

Ska kolla på detta ikväll! Jag sökte lite till nu på morgonen och fick se någon som skrev att man ska koppla kabeln mellan enheterna från LAN till LAN och alltså inte LAN till Internet på D-linken, Kan detta stämma? För jag har ju kopplat den till Internet porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

Ska kolla på detta ikväll! Jag sökte lite till nu på morgonen och fick se någon som skrev att man ska koppla kabeln mellan enheterna från LAN till LAN och alltså inte LAN till Internet på D-linken, Kan detta stämma? För jag har ju kopplat den till Internet porten.

Stämmer inte alls, du ska koppla från LAN-porten på comhem-modemet till internet/wan-porten på din D-Link (om jag förstått din önskan rätt såklart)
Gör som ovan beskrev, möjligen posta en print-screen här också på hur det ser ut när den rapporterar felet.

Permalänk
Medlem

Bryggat modem/NAT av ==> 192.168.100.1

Har under åren testat några olika modem från Com Hem alla tilllsammans med en extern router , funkar utan problem , bryggat modem koppla in routern och kör , funkar perfekt.

Vad händer om du bryggar modemet och kopplar in en enhet direkt på modemet ? funkar det så är det din router som spökar.

Det finns MAC-lås på modemet men det släpper vid omstart , osäker dock om det även gäller bryggat läge , MAC-låset alltså

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Haha vad sjukt.
Jag började med när jag kom hem idag att återställa modemet till standard så att det gick att använda. Sen testade jag utan att stänga av router funktionen i modemet att koppla in den externa routern för att se vad som hände. Körde konfigurationen i routern och kopierade MAC-adressen från modemet och till min förvåning stod det att jag hade internet anslutning under denna process nedan

Dold text

Både nätverks ikonen nere i hörnet och routern indikerade på internet. Tänkte då, fan det kanske funkar nu. Men sen kom detta meddelande fram igen

Dold text

Och det fungerade ju sedan då inte.

Kopplade då tillbaka modemet in i datorn och stängde av router funktionen. Kopplade in min router igen och återställde den igen och denna gången klonade MAC-adressen från datorn igen, som jag testat flera gånger tidigare och även denna gång utan resultat.
MEN jag startade då om routern, och när den väl startat upp så har jag internet? WTF!
Så nu sitter jag och surfar genom routern. Kan det ha vart så att det var ett lås som behövde släppas, bara att jag inte väntat tillräckligt länge innan? Väntade iofs nästan ingenting nu heller men nu funkade det av någon anledning

Tack för hjälpen ska ni ha

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så kanske du inte startat om hela lanet mellan varje ändring, så att alla enheter har uppdaterat sig, elelr nått annat....
Det verkar ju som om du har en dhcplånetid på 3 timmar enligt det du tidigare postat, det säger inget säkert om maclås men det kanske är samma, det kan kanske även vara dhcpservern som inte uppdaterar ditt klientbyte innan lånetiden går ut, eller nått helt annat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

denna gången klonade MAC-adressen från datorn igen, som jag testat flera gånger tidigare och även denna gång utan resultat.
MEN jag startade då om routern, och när den väl startat upp så har jag internet? WTF!
Så nu sitter jag och surfar genom routern. Kan det ha vart så att det var ett lås som behövde släppas, bara att jag inte väntat tillräckligt länge innan?

Mer troligt att de kör anti-mac spoof på tjänsten och att allt strul du gör gjorde så det inte fungerade, men när du startade om routern så återgick den väl till sin riktiga hårdvaru mac adress. När lemonillusion bad dig att koppla in en pc direkt med ipconfig så fick du ip på ditt gigabyte realtek kort och enligt den info så var det en gigabyte realtek mac-adress, så frågan blir egentligen varför du håller på att klona/spoofa när det i sådant fall är uppenbart att de inte har låst porten/tjänsten till sin produkt.