Val av UPS. Eaton VS APC

Permalänk
Medlem

Val av UPS. Eaton VS APC

Skall ha tag i en UPS var det tänkt för att driva:

HP Microserver
Synology NAS
Router
Switch
AP

Har kikat på dessa 2:

Eaton 5SC 1000i
https://www.dustinhome.se/product/5010756612/5sc-1000i

APC Back-UPS Pro 900
https://www.dustinhome.se/product/5010666783/back-ups-pro-900

Behöver tips från er proffs så jag inte väljer fel.

Tack på förhand.

Visa signatur

[kolla min fina låda på www.webzonen.com]__ AMD XP 2100+ @ enmiljardsjuhundratusensvängningarpersekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rangoon:

Skall ha tag i en UPS var det tänkt för att driva:

HP Microserver
Synology NAS
Router
Switch
AP

Har kikat på dessa 2:

Eaton 5SC 1000i
https://www.dustinhome.se/product/5010756612/5sc-1000i

APC Back-UPS Pro 900
https://www.dustinhome.se/product/5010666783/back-ups-pro-900

Behöver tips från er proffs så jag inte väljer fel.

Tack på förhand.

Eaton ser ju bra mycket mer välbyggd ut.
Sedan är den bredare så dom kanske har stoppat i batterier med lite mer stake i.
Det är den jag hade satsat på helt enkelt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal APC SmartUPS 1000 hemma. 1000VA är dock lite kryddat för det lilla du ska driva, men kika på deras SmartUPS 750 istället: https://www.dustinhome.se/product/5010471131/smart-ups-750-lc...

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Eaton så kan inte säga om APCs är bättre eller sämre.
Vad jag själv tycker är bra med APCs (som möjligtvis är lika bra Eatons) är att när batterierna är kassa och behöver bytas är det bara att bränna in till Biltema och handla nya.

Permalänk
Medlem

Jag har denna, och är nöjd med den. Hade den för att driva TV och HTPC under en tid då elnätet var svajigt.

En dag hade dock varistorerna gjort sitt; en poff, lite rök, och ingen mer kraft på utgången. MEN det är det som dessa skyddskomponenter är till för, de skall ta skada för att inte dina enheter skall göra det.
Ett samtal till deras support, och sedan kom en ny UPS på posten, och jag returnerade den gamla. Helt utan kostnad för mig.

Så jag är nöjd både med funktion och service från UPS / Schneider (som skötte eftermarknadsärendet)

Permalänk
Medlem

Den från Eaton leverar en ren sinusvåg och ingen modifierad vilket är snällare mot din utrustning och är precis vad du får i vägguttaget.

Modifierad sinusvåg är det som gäller på dom billiga APC modellerna först i deras smart serie man börjar se ren sinusvåg.

Apcn är absolut inget dåligt köp heller men jag själv är nojjig och kör enbart med ren sinusvåg känns bättre

Detta är vid batteridrift annars levererar båda ren sinusvåg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[kolla min fina låda på www.webzonen.com]__ AMD XP 2100+ @ enmiljardsjuhundratusensvängningarpersekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag kör en gammal APC SmartUPS 1000 hemma. 1000VA är dock lite kryddat för det lilla du ska driva, men kika på deras SmartUPS 750 istället: https://www.dustinhome.se/product/5010471131/smart-ups-750-lc...

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Eaton så kan inte säga om APCs är bättre eller sämre.
Vad jag själv tycker är bra med APCs (som möjligtvis är lika bra Eatons) är att när batterierna är kassa och behöver bytas är det bara att bränna in till Biltema och handla nya.

Jag har APC SmartUPS 750 och den är mycket bra och välbyggd, utnyttjar oftast inte mer än 25% av effekten så jag kan komma upp i en skaplig drifttid på cirka 30 minuter.

Det där med att handla batterierna på Biltema vete sjutton, de säljer väl knappast originalbatterier heller så det vet jag inte om jag skulle våga mig på för att eventuellt spara någon hundralapp.

Permalänk

Av dom två är Eaton bättre, men jobbar med Ups och kan rekommendera "Emerson" samma pris med grym kvalitets skillnad från de två alternativen

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag har APC SmartUPS 750 och den är mycket bra och välbyggd, utnyttjar oftast inte mer än 25% av effekten så jag kan komma upp i en skaplig drifttid på cirka 30 minuter.

Det där med att handla batterierna på Biltema vete sjutton, de säljer väl knappast originalbatterier heller så det vet jag inte om jag skulle våga mig på för att eventuellt spara någon hundralapp.

Det är helt vanliga batterier som du har i t.ex. mopeder. Man kan köpa certifierade batterier av APC för 1500kr, eller så köper man på Biltema för 500kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rangoon:

Skall ha tag i en UPS var det tänkt för att driva:

HP Microserver
Synology NAS
Router
Switch
AP

Har kikat på dessa 2:

Eaton 5SC 1000i
https://www.dustinhome.se/product/5010756612/5sc-1000i

APC Back-UPS Pro 900
https://www.dustinhome.se/product/5010666783/back-ups-pro-900

Behöver tips från er proffs så jag inte väljer fel.

Tack på förhand.

Hur mycket drar din utrustning i watt? Om du vet det så kolla på runtime graph och se sedan vilken som är mest intressant.

Skrivet av Zakire:

Vad jag själv tycker är bra med APCs (som möjligtvis är lika bra Eatons) är att när batterierna är kassa och behöver bytas är det bara att bränna in till Biltema och handla nya.

Och man köper inte batterier till en UPS på Feltema (Biltema), aldrig i livet o man vill ha garanti att det ska fungera då det är en rätt minimal besparing.

Skrivet av Zakire:

Det är helt vanliga batterier som du har i t.ex. mopeder. Man kan köpa certifierade batterier av APC för 1500kr, eller så köper man på Biltema för 500kr

Och nu kostar ett sådant batteripack till APC ups:en ovan ca 800 kr, inte 1500 kr.
Och det är aldrig värt det i slutänden att fuska med icke godkända / certifierade batterier till sin UPS, dels på grund av högre risk för skador, och dels så brukar de inte hålla lika länge som certifierade, vilka oftast har en livslängd specificerad på 3-5 år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

@PowerNet: Biltema tar 189kr för batteri till mina Eaton, Dustin tar 795 plus moms, enkelt val när Biltema fungerar utmärkt om än med något lägre kapacitet mot original.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hur mycket drar din utrustning i watt? Om du vet det så kolla på runtime graph och se sedan vilken som är mest intressant.

Och man köper inte batterier till en UPS på Feltema (Biltema), aldrig i livet o man vill ha garanti att det ska fungera då det är en rätt minimal besparing.

Och nu kostar ett sådant batteripack till APC ups:en ovan ca 800 kr, inte 1500 kr.
Och det är aldrig värt det i slutänden att fuska med icke godkända / certifierade batterier till sin UPS, dels på grund av högre risk för skador, och dels så brukar de inte hålla lika länge som certifierade, vilka oftast har en livslängd specificerad på 3-5 år.

Jag har ingen management till UPSen för tillfället.

Garantin bryr jag mig inte om, UPSen är cirka 10000 år gammal

Jag hittade priserna på APC:s hemsida. Vilken modell kikade du på? Om jag har fått fram fel pris kan det ju vara värt att köpa "riktiga" batterier istället.

Mycket riktigt att de inte håller lika länge. Jag får byta batterier ungefär en gång om året.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat APC mer så det är vad jag hade valt. Samt min erfarenhet säger att det är lättare att få tag på ersättningsbatteri ifrån 3e part. Då original är duktigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Det är helt vanliga batterier som du har i t.ex. mopeder. Man kan köpa certifierade batterier av APC för 1500kr, eller så köper man på Biltema för 500kr

Jag har alltid köpt certifierade batterier av APC, de håller ju dock ganska länge mellan 3-5 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@PowerNet: Biltema tar 189kr för batteri till mina Eaton, Dustin tar 795 plus moms, enkelt val när Biltema fungerar utmärkt om än med något lägre kapacitet mot original.

Beror på vilka batterier man kör, och vad man har för krav.
Vill man ha 100% garanti att de fungerar så är det original som gäller, och det är värt den lilla extra kostnaden än att byta ut Biltema batterier varje år, vilket i längden blir dyrare än att ha köpt original direkt.

Skrivet av Zakire:

Jag har ingen management till UPSen för tillfället.
Garantin bryr jag mig inte om, UPSen är cirka 10000 år gammal
Jag hittade priserna på APC:s hemsida. Vilken modell kikade du på? Om jag har fått fram fel pris kan det ju vara värt att köpa "riktiga" batterier istället.
Mycket riktigt att de inte håller lika länge. Jag får byta batterier ungefär en gång om året.

UPS var inte ens uppfunnet för 10 000 år sedan, så så gammal är den nog inte
Kollade på den ovan som det pratades om, således Back-UPS Pro 900, dock verkar den modellen vara svårare att hitta APC utbytesbatteri till (fanns hos ex Proshop), men hare utgått på ex Dustin, och Komplett.

Skrivet av Danne:

Alltid gillat APC mer så det är vad jag hade valt. Samt min erfarenhet säger att det är lättare att få tag på ersättningsbatteri ifrån 3e part. Då original är duktigt dyra.

Nja, värdesätter man att ha garanti att de fungerar i alla lägen, längre hållbarhet etc så är det original som gäller, finns ingen anledning att köra icke original, och behöva byta batterierna med kanske drygt 1 års mellanrum, mot att köra original och klara sig i 3-5 år till en liten extra kostnad, smidigare utbyte än att köpa 3dje parts och behöva skruva, ta isär kopplingar mm än att bara låta batteri packet blida ur, lossa en kabel och dit med nya batteri packet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Beror på vilka batterier man kör, och vad man har för krav.
Vill man ha 100% garanti att de fungerar så är det original som gäller, och det är värt den lilla extra kostnaden än att byta ut Biltema batterier varje år, vilket i längden blir dyrare än att ha köpt original direkt.
UPS var inte ens uppfunnet för 10 000 år sedan, så så gammal är den nog inte
Kollade på den ovan som det pratades om, således Back-UPS Pro 900, dock verkar den modellen vara svårare att hitta APC utbytesbatteri till (fanns hos ex Proshop), men hare utgått på ex Dustin, och Komplett.

Nja, värdesätter man att ha garanti att de fungerar i alla lägen, längre hållbarhet etc så är det original som gäller, finns ingen anledning att köra icke original, och behöva byta batterierna med kanske drygt 1 års mellanrum, mot att köra original och klara sig i 3-5 år till en liten extra kostnad, smidigare utbyte än att köpa 3dje parts och behöva skruva, ta isär kopplingar mm än att bara låta batteri packet blida ur, lossa en kabel och dit med nya batteri packet.

Jag har aldrig haft problem med att köra icke original i någon UPS. Fungerat minst likabra som original om inte bättre, Är inget speciellt med dem om du tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nja, värdesätter man att ha garanti att de fungerar i alla lägen, längre hållbarhet etc så är det original som gäller, finns ingen anledning att köra icke original, och behöva byta batterierna med kanske drygt 1 års mellanrum, mot att köra original och klara sig i 3-5 år till en liten extra kostnad, smidigare utbyte än att köpa 3dje parts och behöva skruva, ta isär kopplingar mm än att bara låta batteri packet blida ur, lossa en kabel och dit med nya batteri packet.

Det är precis lika lätt med batterier från Biltema som med originalbatterier, i alla fall på min APC SmartUPS 1000. Batterierna ser nämligen exakt likadana ut med likadana kopplingar

Permalänk

Vi har ett rätt stabilt el-nät här i Sverige så normalt så blir det betydligt fler urladdningar vid test en el avbrott så batterierna borde hålla ett antal år

Vi har ett rätt stabilt el-nät här i Sverige så normalt så blir det betydligt fler urladdningar vid test en el avbrott så batterierna borde hålla ett antal år.

Om batterierna inte håller i flera år så behöver underhålls laddningen förbättras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Beror på vilka batterier man kör, och vad man har för krav.
Vill man ha 100% garanti att de fungerar så är det original som gäller, och det är värt den lilla extra kostnaden än att byta ut Biltema batterier varje år, vilket i längden blir dyrare än att ha köpt original direkt.

Jag byter inte Biltema-batterier varje år, var har du fått det ifrån? De håller betydligt längre än så. Kanske inte lika länge som originalets 5-7 år i Eaton 5115-fallet, men 3 år+ utan vidare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aldrig sett ett original hålla i 7år
Knappt 5 för den delen. Och även om UPSen skulle anse att det är "OK" även efter 5år så håller det inte många minuter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Aldrig sett ett original hålla i 7år
Knappt 5 för den delen. Och även om UPSen skulle anse att det är "OK" även efter 5år så håller det inte många minuter.

Jag har en mängd Eaton 5115 jag bevakar och det första originalbatteriet (Yuasa) behövde bytas efter drygt 7 år (köptes på rea på Dustin i december 2007, 995+moms) . Jag tror alla är över 5 vid det här laget. Jag testar och nöjer mig med att de håller för inställd nedstängningstid plus lite marginal. Eaton = Kvalitet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har en mängd Eaton 5115 jag bevakar och det första originalbatteriet (Yuasa) behövde bytas efter drygt 7 år (köptes på rea på Dustin i december 2007, 995+moms) . Jag tror alla är över 5 vid det här laget. Jag testar och nöjer mig med att de håller för inställd nedstängningstid plus lite marginal. Eaton = Kvalitet!

Du vet att det inte är Eaton som tillverkar batterierna och att samma tillverkare av batteri finns till APC
Vad du nöjer dig med är inte jätte intressant då min poäng kvarstår att det inte är den kapaciteten kvar som när det var nytt.
Har sett samma saker på APC som du nämner dock sätter jag ribban högre än dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Du vet att det inte är Eaton som tillverkar batterierna och att samma tillverkare av batteri finns till APC
Vad du nöjer dig med är inte jätte intressant då min poäng kvarstår att det inte är den kapaciteten kvar som när det var nytt.
Har sett samma saker på APC som du nämner dock sätter jag ribban högre än dig.

Jag valde 5115 bl a därför den hade deras bättre system för underhållsladdning som påstods förlänga livslängden på batterierna, vilket visade sig stämma.

Vilken ribba sätter du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag valde 5115 bl a därför den hade deras bättre system för underhållsladdning som påstods förlänga livslängden på batterierna, vilket visade sig stämma.

Vilken ribba sätter du?

Komponenterna i deras UPS är inget speciellt mot andra
Prova att öppna ett par så ser du.

Ribban på kapacitet sätter jag högre då jag inte stänger ner allt direkt pga ett kort avbrott. Tar längre tid att stänga ner och starta upp än att låta utrustningen gå en stund på batteri istället.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan koppla in ett externt batteri med högre kapacitet istället för de små originalbatterierna på 9Ah eller vad det är som sitter i.

Funderar på att bygga om en Ups som ersättare till en lösning som idag består av ett 60Ah fritidsbatteri som laddas med en Ctek bil-laddare och en 300w växelriktare som ger ren sinusvåg vid strömavbrott eller för att kunna köra bortkopplat från vanliga elnätet under åskväder.

Nackdelen är att nuvarande lösning måste kopplas om och startas manuellt när strömmen försvinner vilket vore skönt att slippa

De Ups:er jag tittat på i hanterbar prisklass för hemmabruk är i stort sett dessa Eaton eller APC modeller där nämda Eaton verkar mest intressant då det är äkta sinusvåg på den.

Kan ju förstå att den kanske inte orkar ladda 60Ah batterier och om det ändå skulle gå att det tar en evighet om laddkretsen i den är gjord för 9Ah, men kan stå ut med att man kanske får ladda extra med den externa Ctekladdaren vid behov om man kört på batteriet.Däremot borde Ups:en nog kunna klara bara underhållsladdning om man ser till att det är fullt laddat innan.

Rent tekniskt borde det kunna gå att koppla in ett större batteri externt istället för de medföljande om man bara fixar rätt kablage och kontaktdon.

Det som i praktiken är inkopplat drar runt 40-60w så nuvarande lösning klarar att driva det hela 8-10 timmar vilket är ungefär det som behövs.

Skulle man köpa en Ups med batterier som är dimensionerad för den driftstiden så kostar de en förmögenhet så det borde kunna gå att lösa så här istället.

Är det någon som provat att koppla in ett större batteri/er för att kunna förlänga driftstiden?

Permalänk
Medlem

Du bör då använda dig av "deep cycle" batteri.

Permalänk

Batterier till den prisklassens Upser håller inte mer än 3 år som regel, därefter byter man oftast till ny UPS, (men har du Upsens batterier stående i över 30 grader under längre tid så räkna med knappa året.

Vänligen Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Hej!

Snor tråden lite, har precis installerat överspänningsskydd i elcentralen hemma så tänkte jag skulle köpa en UPS samt lite "finskydd" eaton/apc som jag skall sätta vid all utrustning i huset.

UPS:en skall driva en gammal c2d-burk som jag har som server, två routrar samt en fiberconverter. Jag har funderat på denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010609311/ellipse-eco-1200...

Vad tror ni om den?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats få APCs "PowerChute Network Shutdown" 4.0 att fungera med ESXi gratis licens? Powerchuten kan inte skicka CLi kommandon till hosten, tydligen för att det är just gratis licens. Finns det någon som har någon "workaround?", dom jag hittade är bara till PCNS 3.0 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Frågan är om man kan koppla in ett externt batteri med högre kapacitet istället för de små originalbatterierna på 9Ah eller vad det är som sitter i.

Funderar på att bygga om en Ups som ersättare till en lösning som idag består av ett 60Ah fritidsbatteri som laddas med en Ctek bil-laddare och en 300w växelriktare som ger ren sinusvåg vid strömavbrott eller för att kunna köra bortkopplat från vanliga elnätet under åskväder.

Nackdelen är att nuvarande lösning måste kopplas om och startas manuellt när strömmen försvinner vilket vore skönt att slippa

De Ups:er jag tittat på i hanterbar prisklass för hemmabruk är i stort sett dessa Eaton eller APC modeller där nämda Eaton verkar mest intressant då det är äkta sinusvåg på den.

Kan ju förstå att den kanske inte orkar ladda 60Ah batterier och om det ändå skulle gå att det tar en evighet om laddkretsen i den är gjord för 9Ah, men kan stå ut med att man kanske får ladda extra med den externa Ctekladdaren vid behov om man kört på batteriet.Däremot borde Ups:en nog kunna klara bara underhållsladdning om man ser till att det är fullt laddat innan.

Rent tekniskt borde det kunna gå att koppla in ett större batteri externt istället för de medföljande om man bara fixar rätt kablage och kontaktdon.

Det som i praktiken är inkopplat drar runt 40-60w så nuvarande lösning klarar att driva det hela 8-10 timmar vilket är ungefär det som behövs.

Skulle man köpa en Ups med batterier som är dimensionerad för den driftstiden så kostar de en förmögenhet så det borde kunna gå att lösa så här istället.

Är det någon som provat att koppla in ett större batteri/er för att kunna förlänga driftstiden?

byta batterier till större.. finns flertalet på youtube hur man gör.

https://www.youtube.com/watch?v=O06PLCh8tD4 som exempel