Permalänk
Medlem

Nybyggd dator visar ingen bild

Specifikationer:

Nätagg: Cooler Master V750S
Moderkort: Asus Z170M-Plus
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Noctua NH-D15
RAM: Kingston HyperX Fury Black 2666MHz CL15 4x8 GB
Lagring: Samsung 850 EVO 250GB SSD
Grafikkort: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB

Som det står i rubriken så har jag byggt ihop en dator med dessa delar och den visar ingen bild varken från den integrerade grafiken eller från grafikkortet. Jag har också prövat att ta ut grafikkortet och bara köra på det integrerade.

Den går igång, alla fläktar snurrar, min trådlösa mus laddas och det lyser en liten grön lampa på moderkortet.

Frågan är, vad kan problemet vara?

Lyckas jag inte lösa problemet eller komma fram till vilken eventuell del som är trasig innan helgen är slut så kommer jag att lämna in den på en lokal datorfirma så får dom felsöka den och berätta vad som är knas. Orkar ärligt talat inte hålla på och tjafsa. Vill bara att den ska funka. Jag har byggt två datorer förr där moderkorterna var trasiga eller dog efter 1 dag, och det är ett jävla helvette att hålla på och skicka tillbaka grejjer hit och dit.
Köpte nyligen en skärm för 8000kr på inet och den började blinka svart, jättekul!! Man börjar ju tappa tron, vad sägs om att börja kvalitetssäkra sina produkter? (Acer)

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Typiskt moderkortsfel. Jag hade demonterat ner skiten och monterat ihop endast nödvändigt (moderkort+cpu+cpufläkt+en minnesmodul+psu) löst utanför datorlådan. Typ lagt det på moderkortsboxen. Testa med båda grafikkort men en och en. Blir det samma sak, är det garanterat moderkortet som är trasigt.

Permalänk
Medlem

@kaztompc: om du haft två moderkort som dött tidigare direkt så har du antingen sjuklig otur och borde träffats av blixten minst en gång eller så packar du upp, monterar och installerar dina komponenter hasandes runt med yllestrumpor på heltäckningsmatta

det är inte så att moderkortet har en diod med en kod på? många moderna moderkort har en liten display som visar olika koder när man bootar upp datorn som berättar vad den gör just nu och skulle den stanna så kan man ser vad den gjorde när datorn stannade.

det första man gör är väl att kolla alla kablar en gång till, sen är det nog att testa minnesstickorna var för sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Plocka ut ram-minnena och stoppa i 1 och testa det, sedan lägger du in en till osv. Oftast när detta problem hänt för mig har något av RAM-minnena varit dåliga.

Gissar förövrigt på att Acer skärmen för 8000 är XB270HU? Har själv samma och den ger ingen bild i BIOS, men i Windows så kommer den igång. Nu tror jag inte detta är ditt problem, men testa med en annan skärm om möjligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av ryeshack:

Typiskt moderkortsfel. Jag hade demonterat ner skiten och monterat ihop endast nödvändigt (moderkort+cpu+cpufläkt+en minnesmodul+psu) löst utanför datorlådan. Typ lagt det på moderkortsboxen. Testa med båda grafikkort men en och en. Blir det samma sak, är det garanterat moderkortet som är trasigt.

Jag hade samma fel och gjorde precis detta. Jag tyckte själv det verkade lättare att slänga skiten o köpa ny processor moderkort o ram. I mitt fall så startade iaf datorn med minnen endast i slot 3 o 4 iaf.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem

Ett av moderkorten dog när allting hade funkat i ett dygn. Är mycket väl medveten om esd, brukar grunda mig i ett element innan jag börjar pilla med komponenter och att jag inte gnuggar fötterna på en matta...

Sen är jag lite fundersam över hur känsliga datorkomponenter verkligen är med tanke på hur LinusTechTips hanterar komponenter. Du ska bara kolla en av hans senaste videos när han är ute på parkeringen och tömmer vattenkylnings loopen och ska flytta över ett titan x...

Skrivet av trickeh2k:

@kaztompc: om du haft två moderkort som dött tidigare direkt så har du antingen sjuklig otur och borde träffats av blixten minst en gång eller så packar du upp, monterar och installerar dina komponenter hasandes runt med yllestrumpor på heltäckningsmatta

det är inte så att moderkortet har en diod med en kod på? många moderna moderkort har en liten display som visar olika koder när man bootar upp datorn som berättar vad den gör just nu och skulle den stanna så kan man ser vad den gjorde när datorn stannade.

det första man gör är väl att kolla alla kablar en gång till, sen är det nog att testa minnesstickorna var för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Jag är så ledsen grabbar!

Var så klantig att jag inte ens hade tryckt i ram minnerna ordentligt, märkte det när jag skulle pröva köra med 1 minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

haha vilken finish!
aja Ha så kul nu med bygget!
Vilka spel planerar du att köra med monstret?@kaztompc:

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

Ett av moderkorten dog när allting hade funkat i ett dygn. Är mycket väl medveten om esd, brukar grunda mig i ett element innan jag börjar pilla med komponenter och att jag inte gnuggar fötterna på en matta...

Sen är jag lite fundersam över hur känsliga datorkomponenter verkligen är med tanke på hur LinusTechTips hanterar komponenter. Du ska bara kolla en av hans senaste videos när han är ute på parkeringen och tömmer vattenkylnings loopen och ska flytta över ett titan x... Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det inte laddningen du bär i sig självt som är farlig utan det är skillnaden mellan dig och komponenterna du tar i. Att ta i ett element innan får förvisso bort en stor skillnad men det är just stötar du får när det är en stor skillnad. ESD-armband används för att det just ska vara samma mellan dig och chassit du har det ikopplat i.

Ja, jag reagerade också på det. Men i hans andra videos så har han en antistatmatta i golvet om jag inte minns helt fel, därav att han inte använder esd-armband. Sen tror jag inte han har så svårt att få en ny gpu om en skulle råka stryka med...

Skrivet av kaztompc:

Jag är så ledsen grabbar!

Var så klantig att jag inte ens hade tryckt i ram minnerna ordentligt, märkte det när jag skulle pröva köra med 1 minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Hah, klassiker! Jag glömde koppla in strömkabeln till grafikkortet när jag byggde min och höll på att skita på mig när pc speakern ylade till när jag bootade upp den första gången Glad att det löste sig, men tänk på esd-armband nästa gång! Jörgen Stävje skrev för övrigt en mycket bra och intressant artikel angående esd och esd-skador här på swec för ett tag sedan, kan varmt rekommendera att läsa den

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir nog gta 5 i första hand och sen lite mw3 som jag har på steam.

Skrivet av campttex:

haha vilken finish!
aja Ha så kul nu med bygget!
Vilka spel planerar du att köra med monstret?@kaztompc:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]