*PROBLEM SOLVED* Kan inte starta W10 UTAN bootbar-usb

Permalänk
Medlem

*PROBLEM SOLVED* Kan inte starta W10 UTAN bootbar-usb

Jag har installerat Windows 10 (x64) via en bootbar usb och allting fungerar utmärkt, förutom när jag tar ut usb:n och ändrar bootordningen till hårddisken först. Då möts jag av ett felmeddelande i bios när jag startar datorn där en bootmeny öppnas och jag kan endast välja "Drive0....". Detta felmeddelande loopas om jag trycker enter.

Sätter jag åter in usb-minnet med W10 imagen i datorn igen och bootar på samma sätt som tidigare, så kommer jag direkt in till operativet som vanligt.

Antagligen har en recovery partition installerats på usbt av någon anledning? Begriper dock inte hur detta ska ha gått till. Jag har provat att själva göra den mindre partitionen på cirka 500 mb som windows vill ha på båda partitionerna innan installationen startats men det är samma problem.

Datorn är en laptop, Fujistu ultrabook UH572.
Den har 2 partitioner, den ena är cirka 29 gb och den andra cirka 119 gb. (Dessa går inte att slå samman av någon anledning)

Hittills har jag provat:

Installerat W10 på partition 29 gb
När W10 väl körs, ryckt ut usb, kört en W10-setup från windowsmiljö och kört en clean install

(Det går INTE att installera W10 på 119 gb partitionen, edit)

Det mest konstiga var nu senast då jag tänkte installera om W8 för att sedan uppgradera till W10, och det visar sig att med ett bootbar W8-usb så startar den föregående installationen av W10 igång utan problem. Detta är än mer konstigt då USB-t formaterades när W8 lades in, en eventuell recovery partition borde då försvunnit, om det inte är så att en likadan finns som default på W8?

Någonting är skumt, hoppas att sweclockers kan hjälpa mig

Vad ska jag göra?

Det går inte att installera W10 på 119gb part.
Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att välja windows boot manager ( eller likn) och inte disken med win 10 på som 1a boot val. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du håller nere <Shift> när du väljer "Starta om" så kommer du till uppstartsmenyerna för Windows 10 efter omstarten. Plocka då bort USB-minnet och välj att Reparera Uppstarten (Advanced...).

Eller följ steg 1-4 i denna länk.
http://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-w...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag är tvungen att välja windows boot manager ( eller likn) och inte disken med win 10 på som 1a boot val. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inte det alternativet, gör jag någonting fel?

Skrivet av Waxinator:

Om du håller nere <Shift> när du väljer "Starta om" så kommer du till uppstartsmenyerna för Windows 10 efter omstarten. Plocka då bort USB-minnet och välj att Reparera Uppstarten (Advanced...).

Eller följ steg 1-4 i denna länk.
http://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-w...

Jag ska testa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om du håller nere <Shift> när du väljer "Starta om" så kommer du till uppstartsmenyerna för Windows 10 efter omstarten. Plocka då bort USB-minnet och välj att Reparera Uppstarten (Advanced...).

Eller följ steg 1-4 i denna länk.
http://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-w...

Jag följde de fyra stegen, fick förväntad respons från kommandon i prompten men det går fortfarande inte att boota från disken, jag möts av samma felmeddelande som tidigare direkt jag kör utan usb-stickan

Permalänk
Medlem

För x:e gången i ordningen gör jag en clean install av W10, det ser ut som följande när jag kan välja partitioner:

Först

Sedan:

Jag kan endast välja att installera operativet på den mindre partitionen, som bilden visar

Permalänk

Detta är en kom-ihåg-lista jag har för CMD-fönstret... (kolon tecknen är för kommentarer.)

Bootrec /FixMbr :Fixar MBR
Bootrec /FixBoot :Fixar BOOT
Bootrec /ScanOs :Letar Windows installationer som du kan välja
Bootrec /RebuildBcd :Bygger om boot menyn

:Om du får felet "Bootmgr Is Missing" så gör följande:

bcdedit /export C:\BCD_Backup :Gör en kopia först
c: :Flytta dig till C:\
attrib Boot :Kolla att du är på boot partitionen.
:===> SH I C:\Boot :Där skall finnas en dold folder
cd Boot :Hoppa ner i den
attrib BCD -s -h -r :Fixa så du får ändra den
ren c:\Boot\BCD bcd.old :Byt namn om den finns
bootrec /RebuildBcd :Bygger ny boot meny

(Tabuleringarna förstörs av tråden)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Nortek:

... Jag kan endast välja att installera operativet på den mindre partitionen, som bilden visar

Använd "X Delete" nertill för att ta bort befintliga partitioner.
Låt sedan Windows hantera (dela upp och formatera) den tomma disken själv.

Enligt bilden så har du två hårddiskar (0 & 1) ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Här kommer ett antal skärmdumpar från bios

Permalänk

Man skall alltid koppla ur andra diskar (och USB minnen) under installationen så att boot-blocket hamnar på rätt disk !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Använd "X Delete" nertill för att ta bort befintliga partitioner.
Låt sedan Windows hantera (dela upp och formatera) den tomma disken själv.

Enligt bilden så har du två hårddiskar (0 & 1) ?!

Jag kan inte "deleta" diskarna, allt pekar på att det är som du säger, att det är två separata diskar.

Det verkar vara någon sorts moment 22 situation då jag endast kan installera operativet på 29 gb disken, men att jag ENDAST kan välja att boota från disken med beteckning C-400.... (se bild nedan)

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som det är hybridlagring i den modellen och det är nog därför man ser 2 separata diskar, de ska sättas ihop av drivern så att de funkar som en enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som det är hybridlagring i den modellen och det är nog därför man ser 2 separata diskar, de ska sättas ihop av drivern så att de funkar som en enhet.

Det låter väldigt sannolikt, råkar du veta hur man gör för att denna skall smälta ihop som en enhet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nortek:

Det låter väldigt sannolikt, råkar du veta hur man gör för att denna skall smälta ihop som en enhet?

Det kan behövas en driver som ska anges vid installationen, win frågar ju om man vill köra in drivers och hybridlagring och raid kan kräva det för att konfigurera enheterna rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Nortek: Om detta är en SSHD så borde du installera på disk0 (den stora HDD'n) och sedan låta drivrutinen/programmet använda SSD'n för snabb cache lagring. Googla lite på "SSHD Windows installation" !
http://www.sevenforums.com/hardware-devices/345246-should-i-i...

C400-128GB-MTFDDAK128MAM

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Aldrig sett en hybriddisk som beter sig så, och för övrigt en hybrid som är så liten som 119-120GB finns nog inte, så det borde vara en enbart SSD.

Bara sett i tråden att det inte går att installera på den större, men inte nått om vad för felmeddelande som ges?

Har också noterat att USB legasy är enabled, men borde nog inte vara det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Nortek: Om detta är en SSHD så borde du installera på disk0 (den stora HDD'n) och sedan låta drivrutinen/programmet använda SSD'n för snabb cache lagring. Googla lite på "SSHD Windows installation" !
http://www.sevenforums.com/hardware-devices/345246-should-i-i...

C400-128GB-MTFDDAK128MAM

Framsteg... har installerat Intel(R) Rapid Storage Technology så att nu kan jag välja att installera operativet på DISK0, (tidigare gick detta inte)

Då blir DISK 0 boot, page file, crash dump, primary partition) DÄREMOT! har den gjort Disk 1 (500 mb system reserved) jag antar att det är detta involverande av disk 1 som ställer till problemet...

Tyvärr får jag fortfarande samma felmeddelande TROTS att operativet nu ligger på samma disk som jag väljer att boota från i bootmenyn. Meddelandet är fortfarande ett diskalternativ i bios jag inte kan komma förbi.... bomber och granater...

Disk 0, disk 1, snart åker datorn på en flygtur
Permalänk
Rekordmedlem

Går det att göra återställning till det som var i från början eller har du inte skapat återställningsmedia innan du började labba ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att göra återställning till det som var i från början eller har du inte skapat återställningsmedia innan du började labba ?

Tyvärr gjorde jag inte återställningsmedia innan, har aldrig tidigare gjort det på de ~15 år man grejat med windowsdatorer för hobbybruk.

Nu har jag dock verkligen kört fast!

Windows VÄGRAR skapa system reserve på disk 0, den skapar den endast på disk 1. jag tror att det kan problemet. Jag försöker därför med diskpart skapa en partition på 500 mb på disk 0 som jag döper till "System Reserve", är det naivt att tro att det kan fungera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nortek:

Tyvärr gjorde jag inte återställningsmedia innan, har aldrig tidigare gjort det på de ~15 år man grejat med windowsdatorer för hobbybruk.

Nu har jag dock verkligen kört fast!

Windows VÄGRAR skapa system reserve på disk 0, den skapar den endast på disk 1. jag tror att det kan problemet. Jag försöker därför med diskpart skapa en partition på 500 mb på disk 0 som jag döper till "System Reserve", är det naivt att tro att det kan fungera?

Du kan ju testa att radera partitionerna och låta installationsprogrammet fixa nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju testa att radera partitionerna och låta installationsprogrammet fixa nya.

Det har jag gjort utan framgång, om du menar under själva windowsinstallationen?

Installationsprogrammet gör så att när jag väljer att installera på Disk 0 så skapar den en system reserve på Disk 1 (utan att be om lov)

Jag vet inte om detta är problemet men det känns som att det skulle kunna vara det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nortek:

Det har jag gjort utan framgång, om du menar under själva windowsinstallationen?

Installationsprogrammet gör så att när jag väljer att installera på Disk 0 så skapar den en system reserve på Disk 1 (utan att be om lov)

Jag vet inte om detta är problemet men det känns som att det skulle kunna vara det

Jag vet inte hur hybriddisken ska fungera men det kanske krävs att du kör in drivern och den sätter ihop enheterna så att de uppfattas som en innan du går vidare med installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

*PROBLEM SOLVED*

Ibland är de mest självklara och enklaste lösningar de som är svårast att inse från början...

Installerade operativet via en dvd istället för en USB och nu skrevs all data på korrekt hårddisk.

Tack för all input

(Denna tråd kan låsas/arkiveras eller liknande)