Permalänk
Medlem

Tjänst
IT-Tekniker
29000 kr
+ Eventuella traktamenten och reseersättningar

Arbetstider
08-16 på sommaren och 08-16.30 på vinterhalvåret, med flex

Förmåner
Friskvård på 1500 kr
Fri Medicin och Sjukvård
30 minuter betald träning varje vecka
Rikskort
6 Veckor Semester
Rätt till övertid och komp

Utbildning
1-Årig IT-Utbildning på gymnasienivå samt självlärd

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Jobbar på Sveriges vad jag vet största konsultbolag för ingenjörer, och här eftersöks det i alla fall :).

Det gör nog alla bolag, det är alltid en smäll när någon hoppar vidare, med tanke på alla nedskalningar och begränsade löneutveckling är nog frågan mer varför dom skulle få den.

Att hoppa företag med utsikten att få bättre lön funkar inte om man inte är värd en bättre lön (om man bortser flytt och ny lönebild för det nya området), om inte det existerande jobbet kan hålla kvar en eftertraktad anställd (med bättre löneutveckling eller intressant jobb) är dom inte värda det imo.

Man måste trots allt tänka mer på familjens finansiella säkerhet, dom är def. värda mer lojalitet än ett jobb.

Permalänk

jobbar som lokförare, tjänar 36500 i grundlön men snittar ca 47000 i månaden med övertid å diverse tillägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag skriver ett nytt inlägg så att det blir lättare att citera.

Ni som gått ut civilingenjör senaste åren och fått ett par tre löneökningar. Samma arbetsgivare eller genom att byta jobb. Hur har er löneutveckling sett ut? Totalt och per år.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ej klar med studierna (Civ.ing Datateknik), men det är av mindre intresse på de flesta företag efter några år i branschen. Då är det erfarenhet, kunskap och sociala skills som spelar roll. Jobbat de sista 4 åren på samma ställe, gick in nån femhundring under vad nyexade gjorde och har haft ca 30% löneökning sen dess. Måste göra någonting rätt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är ej klar med studierna (Civ.ing Datateknik), men det är av mindre intresse på de flesta företag efter några år i branschen. Då är det erfarenhet, kunskap och sociala skills som spelar roll. Jobbat de sista 4 åren på samma ställe, gick in nån femhundring under vad nyexade gjorde och har haft ca 30% löneökning sen dess. Måste göra någonting rätt

Så är det, jag är inte färdig högskoleingenjör och halkade in på jobb inom helt annat område (pluggade elektroteknik och jobbar med logistik/business intelligence).
På 8 år har jag gått upp 50% med lite interna jobb-byten och ligger nära kollegor som är civilare med mer relevant utbildning och som har jobbat längre.

Kontakter, tur och framför allt göra ett bra jobb är oftast viktigare än examen och bra betyg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bussförare Inom SL Har ett lönesteg kvar tilll högsta lön men jag får ut 22000 ca och då jobbar jag 2 helger på 6 v period och inte värst mycket ob och ingen ÖT

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem

Återigen, det är bruttolön som är intressant! Skatt är individuellt och beror helt på om du har andra sidoinkomster, om du gör avdrag, om du jämkar, vilken kommun du bor i etc. Två personer kan ha samma bruttolön men få ut helt olika summor varje månad, så ange bruttolön (lön före skatt) annars går det inte jämföra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Återigen, det är bruttolön som är intressant! Skatt är individuellt och beror helt på om du har andra sidoinkomster, om du gör avdrag, om du jämkar, vilken kommun du bor i etc. Två personer kan ha samma bruttolön men få ut helt olika summor varje månad, så ange bruttolön (lön före skatt) annars går det inte jämföra.

Bra att detta tas upp igen. Nettolön är fullkomligt ointressant, då det finns faktorer i det som inte rör alla, medans bruttolön är lika beräknad för alla och då ger en mer realistisk bild av vad man kan vänta sig. Att det ska vara så svårt...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

Tjänst
IT-Tekniker
29000 kr
+ Eventuella traktamenten och reseersättningar

Arbetstider
08-16 på sommaren och 08-16.30 på vinterhalvåret, med flex

Förmåner
Friskvård på 1500 kr
Fri Medicin och Sjukvård
30 minuter betald träning varje vecka
Rikskort
6 Veckor Semester
Rätt till övertid och komp

Utbildning
1-Årig IT-Utbildning på gymnasienivå samt självlärd

Ålder och hur lång relevant erfarenhet har du?

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

30 år gammal och har jobbat med IT 4 år

Skrivet av ax69:

Ålder och hur lång relevant erfarenhet har du?

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Avstängd

Det är dock ett svenskt fenomen att prata bruttolön, i tex USA är det netto som gäller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är dock ett svenskt fenomen att prata bruttolön, i tex USA är det netto som gäller

Jobbar man i ett annat land är det svårt att prata bruttolön med då skattesatsen kan vara en helt annan. I DK till exempel skattar man en bit över 40% och har högre levnadskostnader så bruttolönen är mycket högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd

Min förra arbetsgivare visade lönen före soc. tycker jag var ett bra drag. Fler borde få svart på vitt hur dyrt vår välvfärd

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har gått från konsult till anställd enligt plan. Gick upp 2250 kr i lön till 29500.

Mjukvaruutvecklare/programmerare/whatever

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Min förra arbetsgivare visade lönen före soc. tycker jag var ett bra drag. Fler borde få svart på vitt hur dyrt vår välvfärd

Det står inte på min lönespec men intill den kan jag klicka fram något som de kallar "total komepsation". Det är väl en nästan hundra tusen till utöver vad jag får på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Min förra arbetsgivare visade lönen före soc. tycker jag var ett bra drag. Fler borde få svart på vitt hur dyrt vår välvfärd

Hur mycket extra på ett ungefär är det?

Rätt kul dock att dom har sänkt detta för ung arbetskraft och ändå inte fått ner arbetslösheten så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har sommarjobbat som elektriker, fick 21500:- per månad brutto.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Skrivet av bOfInK3n:

28 000 innan skatt i grundlön
31 000 innan skatt med bonus

Arbetar som it konsult. Ingen högskoleutbildning.

Måste haft riktigt bra kontakter eller? oftast blir man inte IT-konsult utan utbildning, eller så kanske du titulerar dig finare än vad jobbet egentligen är.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Måste haft riktigt bra kontakter eller? oftast blir man inte IT-konsult utan utbildning, eller så kanske du titulerar dig finare än vad jobbet egentligen är.

Alla riktigt vassa programmerare jag känner saknar helt högskoleutbildning utan är självlärda...

Permalänk
Medlem

22156 före skatt
Jobbar som allt i allo på ett stadsbibliotek.
Allt från nätverks service till slåsönder möbler och anat. Fast nu föräldraledig så en 10k

Skickades från m.sweclockers.com

32 år ingen utbildning för det jag pysslar med gjort det i 4 år

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Varför utelämnar de flesta ålder och hur lång relevant erfarenhet du besitter.
Det är stor skillnad mellan en som tjänar 30 och är 25 och nyexad och mellan den som tjänar 30 och jobbat 4 år. Det är också svårt att avgöra hur man själv ligger mot andra om man inte vet ifall om personen är några år eller 10 år äldre än en själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hur mycket extra på ett ungefär är det?

Rätt kul dock att dom har sänkt detta för ung arbetskraft och ändå inte fått ner arbetslösheten så mycket.

1.4131 ggr så har du 60 papp brutto kostar det bolaget 85 tusen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Måste haft riktigt bra kontakter eller? oftast blir man inte IT-konsult utan utbildning, eller så kanske du titulerar dig finare än vad jobbet egentligen är.

IT-konsult kan vara i princip vad som helst inom IT.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Äntligen kommit upp i 25 000 innan skatt. Hade som mål att det skulle vara min minimala ingångslön efter studierna (kändes meningslöst att betala studieskulder med lägre lön än så), men det tog 3,5 år och 3 jobb innan jag kom dit p.g.a arbetsmarknaden är så rutten. Jobbar inom IT-Drift.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Min förra arbetsgivare visade lönen före soc. tycker jag var ett bra drag. Fler borde få svart på vitt hur dyrt vår välvfärd

Arbetsgivaravgifterna är ju dock inte en del av din lön, utan en andel av arbetsgivarens lönekostnader som betalas (huvudsakligen) till socialförsäkringssystemet. Du skulle inte nödvändigtvis få de pengarna i handen om arbetsgivaravgifterna försvann. Snarare är det ytterst sannolikt att du inte skulle det, på samma sätt som din lön inte blir högre för att arbetsgivaren skär ned på lokalkostnaderna - trots att friutrymmet tekniskt sett då ökar, och skulle kunna användas till lönehöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Arbetsgivaravgifterna är ju dock inte en del av din lön, utan en andel av arbetsgivarens lönekostnader som betalas (huvudsakligen) till socialförsäkringssystemet. Du skulle inte nödvändigtvis få de pengarna i handen om arbetsgivaravgifterna försvann. Snarare är det ytterst sannolikt att du inte skulle det, på samma sätt som din lön inte blir högre för att arbetsgivaren skär ned på lokalkostnaderna - trots att friutrymmet tekniskt sett då ökar, och skulle kunna användas till lönehöjningar.

Typiskt vänsterskitsnack.
Det är absolut en del av din lön, i Sverige har vi valt det systemet.
Kan dra parallellen till en kollega i sydkorea, vi blev förvånade när vi fick reda på att han tjänade nästan dubbelt så mycket som vi, men då ska det täcka just de bitarna, inkl hans föräldrars "pension".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

IT-konsult (i Norge/Sverige), ca 70-80 000 NOK brutto (beroende på årsbonus)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Typiskt vänsterskitsnack.
Det är absolut en del av din lön, i Sverige har vi valt det systemet.
Kan dra parallellen till en kollega i sydkorea, vi blev förvånade när vi fick reda på att han tjänade nästan dubbelt så mycket som vi, men då ska det täcka just de bitarna, inkl hans föräldrars "pension".

Det ligger ingen politisk värdering i beskrivningen - jag påstår här varken att det är bra eller dåligt att det ligger till på detta vis, och jag ser således inte hur det blir "vänsterskitsnack". Jag bara konstaterar att det inte är så systemet fungerar. Arbetsgivaravgifterna ingår inte i din lön, utan är en gruppering av skatter och avgifter som arbetsgivare betalar i proportion till sina lönekostnader. Det är givetvis så att pengar som skickas iväg i arbetsgivaravgifter är pengar som inte kan användas till lönehöjningar, men det gäller ju som sagt också pengar som går till lokalkostnader, licensavgifter och andra typer av kringkostnader.

Jag invänder dock inte alls mot påståendet att ett givet lands lönenivåer är relaterade till levnadskostnaderna i landet. Har man ett socialförsäkringssystem som i hög grad är baserat på individuella försäkringslösningar ökar ju levnadskostnaderna för individen, och det driver också på lönenivåerna eftersom det påverkar arbetstagarens reservationspris.

Permalänk
Medlem

Jobbar nu som vikarie under sabbatsåret, cirka 11000:- före skatt. Rena slavgöran sett till inkomsten då jag jobbar heltid, men jag valde mest det här för personlig utveckling.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jobbar nu som vikarie under sabbatsåret, cirka 11000:- före skatt. Rena slavgöran sett till inkomsten då jag jobbar heltid, men jag valde mest det här för personlig utveckling.

Jobbar du i Kyoto?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?