Wifi funkade tidigare på laptop, hittar inte nu längre

Permalänk
Medlem

Wifi funkade tidigare på laptop, hittar inte nu längre

Hej Sweclockers!
Hoppas ni läser detta och kan hjälpa mig.

Vi har en Dlink DIR-655 router till vår uppkoppling. Ownit's 100/100 fiber. Hastigheten är perfekt och får ut 96mbit/s både upp och ner via kabel. Är uppkopplad via kabel till min stationära samt trådlöst till min iPhone, sambons iPhone, min Macbook, Smart TV'n och Apple TV'n.

Tidigare var sambons laptop kopplad till wifiet, men hittade det inte en dag helt plötsligt. Återställde då routern och då hittade hon det och funkade bra till nu igen. Helt plötsligt hittar hon det inte nu när hon ska surfa. Testat att nolla "kända nätverk" på hennes laptop. Inaktiverat trådlösa anslutningen etc. men hittar inte vårat Wifi. Hittar alla andras wifi här omkring men inte vårat.

Börjar bli riktigt störande ifall man ska behöva återställa routern varannan vecka för att alla enheter inte hittar wifiet.

Datorn är en Asus R510L med Win 8.

Vad göra?

Vänliga hälsningar!

Permalänk
Medlem

Har du specialtecken i SSID?

Fungerar det igen om du bara startar om router (dra strömmen 20 sekunder inte reset)?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0ttan:

Hej Sweclockers!
Hoppas ni läser detta och kan hjälpa mig.

Vi har en Dlink DIR-655 router till vår uppkoppling. Ownit's 100/100 fiber. Hastigheten är perfekt och får ut 96mbit/s både upp och ner via kabel. Är uppkopplad via kabel till min stationära samt trådlöst till min iPhone, sambons iPhone, min Macbook, Smart TV'n och Apple TV'n.

Tidigare var sambons laptop kopplad till wifiet, men hittade det inte en dag helt plötsligt. Återställde då routern och då hittade hon det och funkade bra till nu igen. Helt plötsligt hittar hon det inte nu när hon ska surfa. Testat att nolla "kända nätverk" på hennes laptop. Inaktiverat trådlösa anslutningen etc. men hittar inte vårat Wifi. Hittar alla andras wifi här omkring men inte vårat.

Börjar bli riktigt störande ifall man ska behöva återställa routern varannan vecka för att alla enheter inte hittar wifiet.

Datorn är en Asus R510L med Win 8.

Vad göra?

Vänliga hälsningar!

Det som kan hända är att routern lägger sig på en kanal som hennes dator av ngn anledning inte kan se, oftas de högsta kanalerna.
Ladda ner appen wifi analyzer i mobilen (om ni nu har android... jeklar massa macprodukter ni verkar ha, yuck ;D ) o kolla vilken kanal wifit ligger på så det ej ligger på kanal 13 eller så.

Kan vara att den innan legat på en kanal som hennes dator kunnat se men att det tillkommit wifi nätverk i grannskapet lr ngt så routern ändrat sig o lagt sig på en annan kanal, om ni undrar varför den börjat göra så nu när det alltid funkat innan.

Den är default inställd på att välja kanal automatiskt så när ni resettar den lägger din sig på kanal 6 tror jag och då funkar det men sen när den scannat lite etc så kan den ta en annan kanal.

Testa att ställa in manuell kanal i routerconfig så den bara kör på t.ex. kanal 6 o se om det funkar då.

Ni kör senaste firmware i routern va?
Om revision Ax så firmware 1.37
Revision Bx så firmware 2.09
Revision C så firmware 3.01b07.

Kolla etiketten på routern vilken revision det är och kolla sen i routern vilken firmware ni kör. Du kan testa uppdatera firmware i routern men ibland tar de ej senaste utan man får manuellt ladda ner den och lägga in.
Du kan bricka routern när du uppgraderar firmware så du vet, men man ska inte hålla sig undan för att uppgradera för förbättrad funktionalitet bara för den risken finns.

Eller så är det Babadook som spökar i huset, med alla de apple produkterna hade iaf jag tyckt det hade varit lite läskigt där, men vem vet?
Ok ska sluta klanka ner på apple nu

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@stimpen: Alltid värt att ominstallera nätverkskortet om du inte testat de, viktigt att du inte raderar drivrutiner utan bara avinstallerar dom. Annars testa med nya drivers från tillverkaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns energisparfunktioner i en del prylar som stänger av wifi om det inte används på ett tag, men wifi brukar åtminstone vara aktivt efter en omstart.
Det kan som sagt bero på kanalvalet, men använd Inssider i datorn i stället för att skanna för det ett bättre svar än att skanna med nån helt annan enhet än den man ska använda, dessutom kan du posta en skärmdump med resultatet, versioner under 4 är gratis.
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Det kan vara nått riktigt fel typ att routern överhettar eller att radiodelen gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.