Web butik för servrar

Permalänk

Web butik för servrar

Hej
Fundera på att handla in en server. Hittade att dustin sålda servrar men du måste ha ett organisation nummer för att registrera sig där. Så struntade i den sidan. Hitta nordit.se med att googla men sidan verkar inge seriöst, sidan gick ner under tiden jag kolla runt och kunde inte hitta något skrivet om dem på andra platser. Så tänkte istället kolla om någon har ett tips på webbshop som säljer servrar och inte kräver organisation nummer (alltså till privatpersoner).

Permalänk
Medlem

www.dell.se och motsvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozendragon498:

Hej
Fundera på att handla in en server. Hittade att dustin sålda servrar men du måste ha ett organisation nummer för att registrera sig där. Så struntade i den sidan. Hitta nordit.se med att googla men sidan verkar inge seriöst, sidan gick ner under tiden jag kolla runt och kunde inte hitta något skrivet om dem på andra platser. Så tänkte istället kolla om någon har ett tips på webbshop som säljer servrar och inte kräver organisation nummer (alltså till privatpersoner).

Dustinhome.se kräver inget org nummer för privatpersoner, finns 20 servrar där för den kategorin.

Annars har ju mullet.se ett gäng att shoppa.

Permalänk
Medlem

Om begagnat är intressant - tex hos: http://it-auktion.se/index.jsp

Permalänk
Medlem

Hej!

www.mullet.se förefaller få positiv kritik annars.

Mvh, z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Dustinhome.se kräver inget org nummer för privatpersoner, finns 20 servrar där för den kategorin.

Annars har ju mullet.se ett gäng att shoppa.

Skrivet av zonar:

Hej!

www.mullet.se förefaller få positiv kritik annars.

Mvh, z

Tack för tipsen, provar mullet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hej!

www.mullet.se förefaller få positiv kritik annars.

Mvh, z

Skrivet av frozendragon498:

Tack för tipsen, provar mullet.

Dock verkar inte mullet ha någon support öht. Har problem med ett av mina moderkort jag köpte där, så jag drog iväg ett mail för snart 2 veckor sedan och har inte fått svär än. Men du får ju iaf sakerna du beställer. Och detta är väl bara min erfarenhet och det behöver ju inte gälla alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frozendragon498:

Hej
Fundera på att handla in en server. Hittade att dustin sålda servrar men du måste ha ett organisation nummer för att registrera sig där. Så struntade i den sidan. Hitta nordit.se med att googla men sidan verkar inge seriöst, sidan gick ner under tiden jag kolla runt och kunde inte hitta något skrivet om dem på andra platser. Så tänkte istället kolla om någon har ett tips på webbshop som säljer servrar och inte kräver organisation nummer (alltså till privatpersoner).

Registrera dig på dustin.se du, det ska inte vara några problem alls.
Fyll bara i ditt personnummer i fältet för organisationsnummer, sedan "hämta uppgifter" så får du upp meddelandet:
" Ditt organisationsnummer hittades ej , men du kan registrera ditt företag ändå. "

Ange ditt för / efternamn som "Företagsnamn" och sedan fyll i uppgifterna i rutorna under som behövs.
Namn, efternamn, epostadress och välj ett lösenord så ska det gå igenom.

Skrivet av xp1ratex:

Dustinhome.se kräver inget org nummer för privatpersoner, finns 20 servrar där för den kategorin.

Annars har ju mullet.se ett gäng att shoppa.

Det kräver inte dustin.se heller, man kan registrera sig på dustin.se för att komma åt hela sortimentet, dock så är frakten (och priserna på en del produkter) högre, ex frakten är oftast "från 139kr"(+ moms) från dustinhome.se som tar 59 kr oavsett antal paket.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

jag kan varmt rekommendera
https://www.servershop24.de/

Har beställt två servrar därifrån, fin en gång en som hade en trasig HDD fick en ersättnings disk utan några frågor

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om dustin gör så fortfarande, men för några år sedan när jag vill ha en produkt från företagsdelen så kopierade de bara över den till dustinhome efter ett mail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landie:

Nu vet jag inte om dustin gör så fortfarande, men för några år sedan när jag vill ha en produkt från företagsdelen så kopierade de bara över den till dustinhome efter ett mail.

Hej!

Det gör de fortfarande, bara att surfa in på:
https://www.dustinhome.se/service/contact

Sedan klicka på "Produkt saknas i Dustins sortiment"

Sedan fylla i:
Tillverkarens artikelnummer (Står på produktsidan på dustin.se)
Produktnamn (Står på produktsidan på dustin.se)
Eventuell länk (Kopiera produktens länk i webbläsaren)
Fråga (Ex: Skulle ni kunna lägga upp denna på dustinhome.se med?")

Sedan bara skicka iväg, så dimper ett svar in inom några dagar normalt om den är upplagd eller om den inte kan läggas upp på dustinhome.se, då vissa produktkategorier / produkter inte kan läggas upp på dustinhome.se av olika anledningar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

NordIT.se

@frozendragon498: Lite väl sent på pucken kanske men likväl, tråkigt att du fick ett "oseriöst" intryck. det är självklart inte vår avsikt! kom gärna med feedback på vad som kunde ge ett mer seriöst intryck.

Ha en fortsatt trevlig kväll,

Hilmersson
NordIT.se

Permalänk
Medlem

@frozendragon498 Har de blivit något köp än? Vad skulle burken användas till ?

Permalänk
Medlem

@frozendragon498: Om du inte ska ha rack, varför inte bygga en egen?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@frozendragon498: Om du inte ska ha rack, varför inte bygga en egen?

En server från en riktig tillverkare är nästan alltid mycket mer för pengarna. Enklare att hitta reservdelar osv, bättre support osv.
Dör en produktionsserver så kan man inte beställa en ny disk från dustin och förklara för kunden att tjänsten ligger nere i 2 arbetsdagar till. Du betalar relativt lite för hårdvaran. Det är minimera driftstopp som är av högsta prioritet.

Ska man ha en "riktig" server så duger inte ett corsair agg eller sata diskar.

Ska man bara ha en hemma server så behöver man inte 4NIC's 2xPSU batteribackad SAS controller eller riktiga supportavtal. Då är det bara att ha en Xeon CPU och ECC RAM i stort sätt.

Antar att han är ute efter riktiga saker.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

En server från en riktig tillverkare är nästan alltid mycket mer för pengarna. Enklare att hitta reservdelar osv, bättre support osv.
Dör en produktionsserver så kan man inte beställa en ny disk från dustin och förklara för kunden att tjänsten ligger nere i 2 arbetsdagar till. Du betalar relativt lite för hårdvaran. Det är minimera driftstopp som är av högsta prioritet.

Ska man ha en "riktig" server så duger inte ett corsair agg eller sata diskar.

Ska man bara ha en hemma server så behöver man inte 4NIC's 2xPSU batteribackad SAS controller eller riktiga supportavtal. Då är det bara att ha en Xeon CPU och ECC RAM i stort sätt.

Antar att han är ute efter riktiga saker.

Beror iofs på hur man bygger sin redundans.

Har man inget organisationsnummer är det knappast produktionsservrar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Beror iofs på hur man bygger sin redundans.

Har man inget organisationsnummer är det knappast produktionsservrar dock.

Givetvis kan man bygga med riktig redundans, men det är fortfarande supportavtal och snabba leveranstider på allt, inklusive reservdelar till 10 år gamla maskiner som man prioriterar. Du kan aldrig få dessa på hemmabyggda servrar.

Du har en poäng angående org nummer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozendragon498:

Hej
Fundera på att handla in en server. Hittade att dustin sålda servrar men du måste ha ett organisation nummer för att registrera sig där. Så struntade i den sidan. Hitta nordit.se med att googla men sidan verkar inge seriöst, sidan gick ner under tiden jag kolla runt och kunde inte hitta något skrivet om dem på andra platser. Så tänkte istället kolla om någon har ett tips på webbshop som säljer servrar och inte kräver organisation nummer (alltså till privatpersoner).

Mullet har jag själv handlat hos, Dustin oxå.
Du kan skapa ett konto på vanliga Dustin (ej home) utan orgnummer.
Knappa in vad du vill i den rutan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Givetvis kan man bygga med riktig redundans, men det är fortfarande supportavtal och snabba leveranstider på allt, inklusive reservdelar till 10 år gamla maskiner som man prioriterar. Du kan aldrig få dessa på hemmabyggda servrar.

Du har en poäng angående org nummer.

Föklarade tydligen poängen dåligt. Bygger du redundans enligt principen datorer går sönder och är likvärdiga så kan du bygga ett system där reservdelar inte är lika viktigt för du abstraherar bort alla delar där detta betyder något.
Ett scaleoutsystem där en individuell kan försvinna och ersättas av en ny som är den billigaste idag t ex. Du bygger allt på någon nivå av virtualisering, container eller annan "moln" teknik.
Att du i dom flesta verksamheter fortfarande bygger på reservdelar och åratal beror ju dels på att du inte virtualiserat alla lager men också på att det är lättast att planera detta ekonomiskt med avskrivningar och investeringar.
Men nu går vi off topic så detta blir mitt sista inlägg.

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Aah ok, självklart. Läste inte så noga.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se