ICA gav mig någon annans post (typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Hur vet dom ditt namn om du inte visade leg?

Läs andra meningen i första inlägget:

Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord.

Permalänk

Vill även tillägga att leg inte alls är obligatoriskt för många postsändelser. Står specifikerat i avi om man behöver visa leg eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

Bara efter en lång process där han måste bevisa att han inte hämtat ut paketet. Men det är ju inte ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

...och ICA/Webhallen får ersättning av..?

Visa signatur

---

Permalänk

@Sebbepojken: Muntligt. Men verkligen veta kan dom väl inte göra antar jag

Permalänk

@Gorian: Ingen, skillnaden är att dom har miljonstal kronor att fixa problemet med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Läs andra meningen i första inlägget:

Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord.

Men det är inte så det går till. Du måste bevisa att du är du. De frågar aldrig efter namn utan endast leg och kolli id. Dåligt av ombudet...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Lagen är extremt tydligt
Man får inte öppna någon annans post om man inte har tillåtelse.
Antingen ringer man utlämningsstället, Posten eller skriver åter till avsändare på paketet och går till brevlåda/Posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vad är det för dåligt ombud ni har dom är skyldiga att ta leg när man hämtar ut paket så är det över allt på ica eller andra ställen måste man visa leg/körkort mm

Skrivet av Naque:

Men det är inte så det går till. Du måste bevisa att du är du. De frågar aldrig efter namn utan endast leg och kolli id. Dåligt av ombudet...

Av någon anledning behöver man aldrig (?) visa leg när man hämtar ut ett paket som posten har försökt leverera till ens dörr eller brevlåda, och som var för stort för att kunna lämnas.

Till trådstartaren, ring webhallen, berätta att du öppnade paketet för att du inte tittade så noga på namnet (det är inte så att jag alltid direkt dubbelkollar att jag fått rätt paket innan jag öppnar). De kommer antagligen be dig återförsluta lådan, skicka en returetikett som du kan klistra på och sedan lämna tillbaka på posten där du hämtade det.

Permalänk
Medlem

Varför i HELVETE sitter du här och försöker argumentera för att DU inte gjort fel? Det är ju så jävla solklart det kan bli att du bör gå tillbaka till postombudet och säga att du har fått fel paket.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vad är det för dåligt ombud ni har dom är skyldiga att ta leg när man hämtar ut paket så är det över allt på ica eller andra ställen måste man visa leg/körkort mm

Nej, endast om företaget skickar REK. Kan varit skickat som ett brev vilket är väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem

Vad tror du att den andra Fredrik skulle tycka?

Superkul att få ett paket som är värt -800kr. Hur ska han kunna bevisa det för ett så pass stort företag som Webhallen?

Kan ju faktiskt också vara så att Webhallen har skickat fel paket.

Vad var det för pryl för 900kr?

För du sa att det du egentligen hade beställt ett par hörlurar för 189kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

Så du sitter o menar du ska behålla det paketet han skulle ha fått ??? Du borde skämmas o bli polis anmäld

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Behövs det ens en tråd för att avgöra vilket som är det rätta valet här?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ah, om man får något levererat fel som inte ger fördel mot vad man beställt, då ska man ha kompensation med guld och diamanter och företaget ska dö! Om man råkar få något som är bättre än vad man beställt, då är det nästan självklart att man ska behålla det.

Det är klart du ska lämna tillbaks paketet, att folk ens behöver tänka eller posta en tråd i ämnet är bisarrt.

Det finns uppenbarligen folk som tycker att han ska behålla det också, kolla omröstningen.

Skrivet av Jonny Myran:

Skamligt att du överhuvud taget kommer hit för att försöka få stöld av någon annans grejer rättfärdigat. Läskigt vilken dålig moralisk kompass vissa har.

Ja, de som röstat för att han ska behålla det hör också till den gruppen.

Skrivet av lanbonden:

Uppenbart förstår du att det är fel att behålla paketet eftersom du frågar, tyvärr kommer du inte få något medhåll om att det är ok ändå.

Det (medhåll) har han fått som sagt ovan. Inte av dem som har nåt att säga till om dock.

Skrivet av seal33:

Att du ens ställer frågan är häpnadsväckande!
Det är för fan inte ditt paket bara för att någon annan har gjort fel!
Känd svensk chokladdryck!!!

Än mer häpnadsväckande med dem som röstat att han ska behålla det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Vill även tillägga att leg inte alls är obligatoriskt för många postsändelser. Står specifikerat i avi om man behöver visa leg eller ej

Källa? Tror Postnord införde krav av leg 2007

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka paketet, om du ska göra något omoraliskt se till att det rör sig om mer än 900 kr.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrikification:

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

Ja men webhallen kommer ju gå med förlust på det. Hur hämtade du ut något utan att visa legg? Det var väl inte skickat som brev?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naque:

Källa? Tror Postnord införde krav av leg 2007

Min flickvän jobbar på Postnords kundsupport. Det går inte ens att hämta ut ett paket om namnet är felstavat mot det som står på ID:et. Så borde verkligen varit krav att visa. Om inte försändelsen skickats som brev

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

Igen. Hur ska han kunna bevisa för Webhallen att han fick fel paket?

Bara ta dig i kragen och lämna tillbaks paketet och var inte så j*vla girig.

@Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

@Gorian: Ingen, skillnaden är att dom har miljonstal kronor att fixa problemet med

Den här meningen säger verkligen allt. Att man ens kan gå och tänka i dom här banorna.
Lämna tillbaka det är du snäll, du begår ett brott om du tar någon annans post. Ska man verkligen behöva tala om det för dagens personer?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Källa? Tror Postnord införde krav av leg 2007

Endast Paket som skickas som REK behöver du visa leg för. Skickar du varupaket eller varubrev (Som går rakt hem i postlådan) så tar de ej leg. Står då ett B innan avi nr (B0000)

Permalänk
Medlem

Skriv eller ring till Webhallen. Det gjorde jag en gång när ett sådant hände mig. Då fick jag en belöning. Välja ett gratis spel så skickade dom det.

Då var det att jag hade lämnat in min Wii U på lagning. Och fick den nya hem som jag har nu, men jag råkade få någon annans konsol också så jag hade 2 Wii U's ena min ena en annan individs.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Endast Paket som skickas som REK behöver du visa leg för. Skickar du varupaket eller varubrev (Som går rakt hem i postlådan) så tar de ej leg. Står då ett B innan avi nr (B0000)

Säger väl sig själv att det inte krävs leg för brev/paket som går rakt hem i brevlådan?
Är det däremot för stort för brevlådan, så får man en pappersavi i stället och då brukar det inte krävas leg, för att hämta ut.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrikification:

@Gorian: Ingen, skillnaden är att dom har miljonstal kronor att fixa problemet med

Alltså du är en skam för mänskligheten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är man ärlig och mogen gör man det rätta för sig eller hur Fredrik ?? man blir ju arg när man ser sånt här. ursäktar mig om man tar i men vore jag du ringer du direkt webhallen eller som andra sa ta kontakt med postnord.

annars får det bli ärende hos polisen och det vill du ju inte ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Det är flera som gjort fel i den här röran, postombudet skulle inte ha lämnat ut paketet till dig när det var fel namn på, men du kunde också ha läst på det och sett att det inte var till dig. Vidare när du kommit hem, om det står någon annans namn (och troligen adress) på varför ens öppna det då och inte bara gå tillbaka direkt?

Skrivet av niklasloow:

Endast Paket som skickas som REK behöver du visa leg för. Skickar du varupaket eller varubrev (Som går rakt hem i postlådan) så tar de ej leg. Står då ett B innan avi nr (B0000)

Här kräver de i alla fall alltid av oss legitimation, både för brev, paket, REK och annat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det är flera som gjort fel i den här röran, postombudet skulle inte ha lämnat ut paketet till dig när det var fel namn på, men du kunde också ha läst på det och sett att det inte var till dig. Vidare när du kommit hem, om det står någon annans namn (och troligen adress) på varför ens öppna det då och inte bara gå tillbaka direkt?

Bra sagt gaminggirl

Det är bara inse att han är en kriminell typ som håller på så, eftersom han inte yttrat sig om i tråden att gå o lämna tillbacka paketet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Att du bara funderar på om det är rätt eller fel!!! Bevisar att det är dags för dig att sätta sig vid skolbänken och lära sig vet och etikett igen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Säger väl sig själv att det inte krävs leg för brev/paket som går rakt hem i brevlådan?
Är det däremot för stort för brevlådan, så får man en pappersavi i stället och då brukar det inte krävas leg, för att hämta ut.

Läste mitt tidigare inlägg och insåg det var lite otydligt. Det kan gå rakt hem i brevlådan, men går oftast till ombud pga storlek.
Då kommer ett SMS precis som vid REK men där står ett B innan på avi-numret.

Och i med hans order hade ett ordervärde på 200kr så lär det gått som varu-paket/brev.