Nytt grafikkort till befintlig dator

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till befintlig dator

Nytt grafikkort - lite mer kräm så man kan spela lite. Idag har jag ett radeon 5450 och det kortet blir det inte mycket spelat på alls...
Viktigt är att kortet är hyfsat tyst och passar ihop med mina andra enheter, exempelvis så att strömagget pallar driva kortet och att det passar i moderkortet osv.

Strömagg: 400W
Moderkort: Asus P6T SE
Processor: Intel i7 920 @ 2,67 ghz
Minne: 12 GB

Jag har bläddrat runt på en del forum men blir inte riktigt klok på det.
Hittade detta kort på net on net, kan det vara nåt och passa min dator?

Permalänk
Skrivet av 4fred:

Nytt grafikkort - lite mer kräm så man kan spela lite. Idag har jag ett radeon 5450 och det kortet blir det inte mycket spelat på alls...
Viktigt är att kortet är hyfsat tyst och passar ihop med mina andra enheter, exempelvis så att strömagget pallar driva kortet och att det passar i moderkortet osv.

Strömagg: 400W
Moderkort: Asus P6T SE
Processor: Intel i7 920 @ 2,67 ghz
Minne: 12 GB

Jag har bläddrat runt på en del forum men blir inte riktigt klok på det.
Hittade detta kort på net on net, kan det vara nåt och passa min dator?

ja visst det funkar säkert men vad ska du spela ? vilken upplösning ? low/mid/high settings ?
gtx 750ti är ju lite om man har en märkesdator, med en i7 kan du ju klämma in nästan vad som helst bara du har lite bättre nätagg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2738856

grafikkort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196728

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
Tycker nog du kolla efter ett beg gtx 770 får du för ungefär samma peng som 750ti du länakde, om det är inom pris spannet det gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

ja visst det funkar säkert men vad ska du spela ? vilken upplösning ? low/mid/high settings ?
gtx 750ti är ju lite om man har en märkesdator, med en i7 kan du ju klämma in nästan vad som helst bara du har lite bättre nätagg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2738856

grafikkort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196728

@Grönahunden har rätt, när det gäller att du kan klämma in nästan vad som helst.
Nu skriver inte du vad för sorts graffe du har nu, men om du ska märka något större skillnad,
så måste du nog hoppa högre upp i graffe skalan. jag har själv nu ett 970GTX på ett 1366 Gigabyte med 930 3.8
och det lirar super... innan hade jag ett 670GTX.

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem

750 ti är helt ok instegskort. Här är när jag spelade på mitt:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k bf4
https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall

Dock tycker jag 1500kr är aningen dyrt för det kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

En budget på ca 2000.
Problemet är ju även om jag då måste byta nätagg på den budgeten, inte mycket kvar till grafikkort då :/
Så bästa kortet för den pengen som inte låter för mycket.
Spel köper jag på Steam och spelar för att det är kul, om jag måste dra ner grafiken lite för att spelet ska flyta bra är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4fred:

En budget på ca 2000.
Problemet är ju även om jag då måste byta nätagg på den budgeten, inte mycket kvar till grafikkort då :/
Så bästa kortet för den pengen som inte låter för mycket.
Spel köper jag på Steam och spelar för att det är kul, om jag måste dra ner grafiken lite för att spelet ska flyta bra är helt okej.

För 2k är detta 380 2gb kortet absolut det bästa du kan få, 1899kr:
https://www.komplett.se/product/846399/datorutrustning/grafik...

Har du 400w agg och det inte är ngt skumt med det så ska det lugnt klara 380 kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

För 2k är detta 380 2gb kortet absolut det bästa du kan få, 1899kr:
https://www.komplett.se/product/846399/datorutrustning/grafik...

Har du 400w agg och det inte är ngt skumt med det så ska det lugnt klara 380 kortet.

om det inte är ett OEM nätagg då finns nog inga 6+2pci-e kontakter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om det inte är ett OEM nätagg då finns nog inga 6+2pci-e kontakter.

Nej det är rätt, anklagar ej dig men varför är alla inne på att TS har en OEM burk? Pga av lite udda 12gb minne eller?

En 6pin lär där finnas och man får alltid med adapter 2x 4pin molex till en 6pin, sen kan man alltid dra diskussionen om vad molexkablarna kan ge etc men de skickar med en adapter för att användas och personligen inte hört ngn som haft problem med adapter på molex.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Nej, anklagar ej dig men varför är alla inne på att TS har en OEM burk? Pga av lite udda 12gb minne eller?

En 6pin lär där finnas och man får alltid med adapter 2x 4pin molex till en 6pin, sen kan man alltid dra diskussionen om vad molexkablarna kan ge etc men de skickar med en adapter för att användas och personligen inte hört ngn som haft problem med adapter på molex.

molex till pci-e kontakter har ja sett rätt många när dom brunnit upp verkligen inte att rekommendera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

molex till pci-e kontakter har ja sett rätt många när dom brunnit upp verkligen inte att rekommendera.

Men folk kör det hela tiden, menar skulle felfrekvensen vara för hög skulle de ej skicka med dem och riskeras att anklagas för att förstöra ngt.
Säger ej emot men jag menar hur hög är risken, jag själv hade kört det alla dagar i veckan, jag är ej så känslig men förstår andra kan vara mer försiktiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Datavetare

380 är definitivt ett bra val, fast du bör gräva djup i fickorna för att se om du inte kan skaka fram pengar till 4GB versionen.

I dagens spel (DX11 och tidigare) sköts grafikkortets minneshantering av drivrutinen (kommer ändras med DX12, då sköts det av spelmotorn). AMD har själva sagt

"never bothered to put a single engineer on using frame buffer memory better"

och tyvärr märks det på ett kort relativt kraftig kort som 380 när det har 2GB. Tittar man på genomsnittlig FPS skiljer den sig typiskt inte alls mellan 2GB och 4GB versionen, däremot är "worst case" för 2GB versionen rätt ordentligt mycket sämre i flera moderna (lite mer krävande) titlar.

Nvidia hanterar VRAM mycket mer effektivt och 960 lider inte alls på samma sätt med 2GB. Det är en skillnad i "worst-case" mellan 2GB och 4GB versionen även för 960, men den är inte i närheten lika stor som 380.

Skulle säga att om du absolut inte har råd med ett 4GB kort, kör på 960. Går du på 4GB varianten skulle jag välja 380 över 960 då "worst-case" blir ett litet problem och 380 har i de flesta fall bättre genomsnittlig FPS.

380 är rätt törstigt på ström, det drar faktiskt ungefär som 980 under last. Så kolla att nätagget pallar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

På 380 kortet står det under systemkrav "Erforderligt nätaggregat 500 W" Risken att det inte funkar, eller inte funkar som det ska känns överhängande :/
Om jag väntar nån månad eller två och sparar lite till så kan jag köpa 4gb varianten, eller nytt strömagg... men det är ytterligare månader jag inte spelar, och samma sak då om det inte funkar och jag måste köpa nytt nätagg.
Mitt nuvarande nätagg är detta.

Burken har jag själv köpt i delar och skruvat ihop, så det finns inte nån "leverantör" av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Pga av lite udda 12gb minne eller?

Inte udda, han har förmodligen 3x4GB eller 6x2GB minnen då det är ett s1366 moderkort.

Om han sträcker sig till dryga 2200:- kan han få ett GTX960 kort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om ingen skriker nej nej stopp stopp så åker jag och köper detta Gigabyte GeForce GTX960 imorgon.

Jag måste även tacka er alla för inlägg och hjälp i tråden, tack tack!

Permalänk
Medlem

eller så kan du bjuda lite till på mitt kort och komma billigare undan http://www.tradera.com/item/341372/239544785/grafikkort-asus-...

Permalänk
Medlem

Kortet hemma, spelen rullar på bättre och vackrare än nånsin

Tackar bockar och bugar - och rekommenderar samtidigt kortet jag köpte