Windows Remote Desktop Cal djungeln, vad behöver man ha?

Permalänk
Inaktiv

Windows Remote Desktop Cal djungeln, vad behöver man ha?

Hej,

Jag har en Windows Server 2012 Datacenter virtuell maskin som jag ska låta få användare Remote Desktop Connecta till samtidigt. Det finns då två olika licenser, User och Device Cals.

Problemet är att även om antalet användare samtidigt är få, lika devices, så blir det totalt en stor mängd datorer/users under en längre period. En obegränsad licens kostar någon miljon har jag hört och det är alldeles för dyrt då budgeten är väldigt stram.

Remote desktop Cal Device licensen har jag hört är väldigt kinkig, se nedanför:
If an unlicensed client connects to a Remote Desktop Server for the first time, the Remote Desktop Licensing Server issues the client a temporary RDS Client Access License (CAL). After the user has logged into the session, the RDS server instructs the License Server to mark the issued temporary RDS CAL token as being validated. The next time the client connects, an attempt is made to upgrade the validated temporary RDS CAL token to a full RDS CAL token. If no license tokens are available, the temporary RDS CAL token will continue to function for 90 days.
When a client device receives an RDS Device CAL from an RDS Host, it receives it in the form of a digital certificate from a license server. That certificate is saved in the below location on Licensing server:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/187614

Frågan jag har är hur det är med User cals?
Om jag har 5 användare som brukar använda maskinen, men det enstaka gånger kommer någon ny gubbe tittar in, ska jag då ha en egen usercal för denna? Det kommer ju bli fruktansvärt dyrt. Samtidigt, om en av mina 5 ordinarie användare försvinner och en ny tillkommer, har jag då blivit av med en user cal? Behöver man in och pilla och plocka bort en användare manuellt?

Det är nästan så att man vill utveckla ett eget Operativsystem när allt ska vara så förbaskat dyrt.. (och nej, Linux är ej gratis, det finns dock gratisvarianter av Linux främst för klienter)

Tacksam för råd, flera av er IT-nissar har säkerligen pillat med detat mycket och vet ur man brukar göra.

/Johan

Permalänk
Medlem

Hej,

Det vanligaste är att man köper "user CALs". Alltså en användare (person) har flera enheter att logga in till servern. T.ex. den användaren har en dator, mobil och surfplatta och kan använda alla samtidigt mot servern.

Det andra alternativet är "device CAL's". Då är det t.ex. en dator som flera olika personer loggar in genom (en åt gången såklart). T.ex. tänk ute på ett verkstadsgolv i en fabrik där det finns en gemensam dator som de anställda kollar sin e-mail genom.

CAL's köps som minst i 5-pack.

Du behöver alltså bestämma dig om du vill använda user eller device CAL's och hur många.
Du behöver inte "gå in och ta bort och lägga till CAL's" bara för att en person slutar och en annan börjar.
Dimensionera för hur många anställda ni är och hur många ni kommer bli inom t.ex. en 3-årsperiod, eller välj att köpa till extra 5-pack med CAL's allt eftersom ni växer (om ni gör det).

Du köper alltså dina användarlicenser (CAL's) tillsammans med den version av Windows Server du kör för att användarna ska kunna utnyttja (rent licensmässigt) Windowsservrarna.
Har du köpt till Server 2008 R2 och ska uppgradera din miljö till Server 2012 R2 så måste du skaffa nya användarlicenser.

Här kan du läsa mer på Microsoft hemsida:
https://www.microsoft.com/en-us/licensing/product-licensing/c...

Hittade också denna länken när jag googlade lite:
http://blogs.technet.com/b/volume-licensing/archive/2014/03/1...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej,
Det är nästan så att man vill utveckla ett eget Operativsystem när allt ska vara så förbaskat dyrt.. (och nej, Linux är ej gratis, det finns dock gratisvarianter av Linux främst för klienter)

Du behöver inte betala ett öre (lagligen) för linux alltså är det gratis. Sen att det finns betalversioner av linux och associerade tjänster förändrar inte detta faktum.

Permalänk
Inaktiv

Tackar så mycket för bra svar.

Skrivet av steele:

Dimensionera för hur många anställda ni är och hur många ni kommer bli inom t.ex. en 3-årsperiod, eller välj att köpa till extra 5-pack med CAL's allt eftersom ni växer (om ni gör det).

Säg att det är 200 anställda, där 5st personer loggar in på denna dator och de övriga 200st kan göra det ibland, det är aldrig mer än 5st inloggade samtidigt
Ska man verkligen behöva köpa 200cals dör detta? Det blir en extrakostnad på runt 300 000kr för en enda dator (calsen blir säkerligen billigare i storpack), men har man en annan dator till så är det 300 000kr till. Kostnaden skenar ju bara iväg som tusan.
Det är en helt annan sak om det är en filserver som folk använder dagligen.
*edit*
Det är Microsoft som jag är sur på och det är de som sätter reglerna, det kunde låta som jag skällde på en hjälpsam person som hjälpte mig..

Skrivet av aluser:

Du behöver inte betala ett öre (lagligen) för linux alltså är det gratis. Sen att det finns betalversioner av linux och associerade tjänster förändrar inte detta faktum.

Helt korrekt, felsagt av mig. Linux är gratis men det finns distributioner som också kostar skjortan när man ska använde det i lite större sammanhang. Linux är dock inte på något sätt ett alternativ här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Säg att det är 200 anställda, där 5st personer loggar in på denna dator och de övriga 200st kan göra det ibland, det är aldrig mer än 5st inloggade samtidigt
Ska man verkligen behöva köpa 200cals dör detta? Det blir en extrakostnad på runt 300 000kr för en enda dator (calsen blir säkerligen billigare i storpack), men har man en annan dator till så är det 300 000kr till. Kostnaden skenar ju bara iväg som tusan.
Det är en helt annan sak om det är en filserver som folk använder dagligen.
*edit*
Det är Microsoft som jag är sur på och det är de som sätter reglerna, det kunde låta som jag skällde på en hjälpsam person som hjälpte mig..

Då köper du t.ex. ett 5-pack med user CAL's och ett 5-pack med device CAL's, så blir det en bra kostnad. Du behöver alltså inte köpa user CAL's till de 195 st som inte har egen dator.
Men, jag råder dig att prata med en datafirma som säljer Microsoft-licenser (bra om firman är Microsoft-partner eller på annat sätt kan visa att de har koll på licenserna), för att få bästa dimensionering till er. Detta för att du som kund inte ska betala för mycket.
Finns också alternativ där man hyr alla licenser från Microsoft. Kallas volymlicensavtal och kan vara fördelaktigt i vissa lägen.

Det är en fin licensdjungel där ute

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar så mycket för bra svar.

Säg att det är 200 anställda, där 5st personer loggar in på denna dator och de övriga 200st kan göra det ibland, det är aldrig mer än 5st inloggade samtidigt
Ska man verkligen behöva köpa 200cals dör detta? Det blir en extrakostnad på runt 300 000kr för en enda dator (calsen blir säkerligen billigare i storpack), men har man en annan dator till så är det 300 000kr till. Kostnaden skenar ju bara iväg som tusan.
Det är en helt annan sak om det är en filserver som folk använder dagligen.
*edit*
Det är Microsoft som jag är sur på och det är de som sätter reglerna, det kunde låta som jag skällde på en hjälpsam person som hjälpte mig..

Hej,

Om dessa 200 användare har enskilda datorer behöver du köpa licenser för alla. Är det så att alla 200 använder samma dator räcker det med en device cal. För att förtydliga steele's inlägg en gång till. Device CAL = en licensierad enhet med obegränsat antal användare. User CAL = En licensierad användare med obegränsat antal enheter.

Jag handlade user cal senast igår till en kund. Denna kund är ganska liten med ca 50-70 användare, dem hade inget EA och fick pröjsa ca 1350kr per user cal. Priset kommer att ändras baserat på hur många användare du har och hur ditt EA är förhandlat(om det finns.).

Är en RDS-miljö verkligen rätt lösning om man loggar in "ibland"? Vad är det för typ av applikation som ni använder?

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av steele:

Då köper du t.ex. ett 5-pack med user CAL's och ett 5-pack med device CAL's, så blir det en bra kostnad. Du behöver alltså inte köpa user CAL's till de 195 st som inte har egen dator.
Men, jag råder dig att prata med en datafirma som säljer Microsoft-licenser (bra om firman är Microsoft-partner eller på annat sätt kan visa att de har koll på licenserna), för att få bästa dimensionering till er. Detta för att du som kund inte ska betala för mycket.
Finns också alternativ där man hyr alla licenser från Microsoft. Kallas volymlicensavtal och kan vara fördelaktigt i vissa lägen.

Det är en fin licensdjungel där ute

Detta med volymlicensavtal får jag kolla upp.

Grundproblemet är att de har satt mig som en vanlig systemprogrammerare att lösa ett problem med frågor som jag ej är insatt i. Alltså kostnaden fullständigt bara rasar iväg för en enda enkelt system.

Skrivet av Taljin:

Hej,

Om dessa 200 användare har enskilda datorer behöver du köpa licenser för alla. Är det så att alla 200 använder samma dator räcker det med en device cal. För att förtydliga steele's inlägg en gång till. Device CAL = en licensierad enhet med obegränsat antal användare. User CAL = En licensierad användare med obegränsat antal enheter.

Jag handlade user cal senast igår till en kund. Denna kund är ganska liten med ca 50-70 användare, dem hade inget EA och fick pröjsa ca 1350kr per user cal. Priset kommer att ändras baserat på hur många användare du har och hur ditt EA är förhandlat(om det finns.).

Är en RDS-miljö verkligen rätt lösning om man loggar in "ibland"? Vad är det för typ av applikation som ni använder?

Det är väldigt praktisk med att ha en RDS lösning som man ibland loggar in på, där man på denna dator kan köra vilka övervakningsprogram som helst. Självklart får man ha licenser för övervakningsprogrammen, men de är förnuftigt gjorda och gäller för antalet samtliga användare och inte att varenda kotte på hela företaget ska ha en egen licens.
Så bortsett från kostnad av Windows Cals är det en superbra lösning som jag har gjort.

Angående Device cals, så skulle man kanske kunna låsa dem till en vissa maskiner och de andra maskinerna kör user cals, om nu licensprogrammet tillåter detta.

Nå tackar så hemsk mycket för hjälpen, mitt fall är ett bra exempel på att man ska låta IT-folk lösa IT-frågor och låta oss systemutvecklare vara rena kodapor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det blir en extrakostnad på runt 300 000kr för en enda dator (calsen blir säkerligen billigare i storpack), men har man en annan dator till så är det 300 000kr till. Kostnaden skenar ju bara iväg som tusan.
Det är en helt annan sak om det är en filserver som folk använder dagligen.
*edit*
Det är Microsoft som jag är sur på och det är de som sätter reglerna, det kunde låta som jag skällde på en hjälpsam person som hjälpte mig...

Visst är det en kassako MS har här, men det är mest vi, marknaden, som är de korkade då vi bidragit till ett beroendeförhållande. Licenser är en otrevlig djungel, men du kan ju trösta dig med att det inte alltid är roligare med licenser för t ex Oracles produkter.

Nu till det jag egentligen undrar: vad menar du med "en annan dator"? Än om du skulle ha en hel RDS farm med en mängd servrar kan alla dessa hanteras av en licensserver. Eller du syftar på något annat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Visst är det en kassako MS har här, men det är mest vi, marknaden, som är de korkade då vi bidragit till ett beroendeförhållande. Licenser är en otrevlig djungel, men du kan ju trösta dig med att det inte alltid är roligare med licenser för t ex Oracles produkter.

Nu till det jag egentligen undrar: vad menar du med "en annan dator"? Än om du skulle ha en hel RDS farm med en mängd servrar kan alla dessa hanteras av en licensserver. Eller du syftar på något annat?

Detta var något väldigt intressant. Menar du att man inte behöver skaffa dessa cals för varenda server utan de kan dela på samma?

Så om man har ett företag på säg 300 anställda, så räcker det att köpa in 300st usercals och så kan man låta varenda windows server 2012 på hela företaget dela på dessa? Jag trodde det var för varenda server varvid kostnaden fullständigt rusade iväg.
Ett annat problem är att jag skulle vilja ha detta även i ett annat subnät, men det kanske går att lösa på något sätt.

*Edit*
Min fråga var att förtydliga så att det inte är så att man bara kan ha samma licensserver, men ändå i mitt fall måste köpa 300 usercals för varenda server. (ca 450tusen per dator/server utan rabatt blir en hel del oförutsedda kostnader.

*edit2*
Självklart är det sedan IT som sköter om själva licenshanteringen/konfiguration etc, men om jag i tillfället säger att min lösning går på 450tusen extra på dator så skjuter de mig på plats innan jag ens har fått pratat med IT.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du behöver user CALs /device CALs för alla datorer i AD. Sen räcker det med RDs CALs för antalet samtidiga på RDS servern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahlgren:

Är det inte så att du behöver user CALs /device CALs för alla datorer i AD. Sen räcker det med RDs CALs för antalet samtidiga på RDS servern.

Men när det är väldigt många servrar som har RDS anslutningsmöjlighet kan dessa servrar dela på samma user cals?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Men när det är väldigt många servrar som har RDS anslutningsmöjlighet kan dessa servrar dela på samma user cals?

Ja. Det vanligaste är att serverfunktionerna delas upp mellan t ex AD, Gateway, Session Hosts osv, och vissa funktioner kan dessutom vara lastbalanserade. Det skulle därmed varit ohållbart om licenserna skulle räknas som användare * servrar.

Oavsett hur många servrar du har i en sådan RDS farm hanteras alla anslutningar av licensservern. Däremot krävs att du också har rätt antal licenser för server installationerna. Som jag minns är ett av standardutbuden 4 licenser som kan fördelas hur du vill mellan fysiska och virtuella installationer.

Det är rätt komplicerat om du fortsätter med MS Office och här krävs planering för att det inte ska bli orimligt dyrt. Ifall användarna som ansluter till fjärrskrivbordet har en lokal installation av MS Office är enda möjligheten att slippa betala licenser för samma mjukvara på fjärrskrivbordet att versionerna av MS Office är identiska (osäker men det är möjligt att klientens version ska vara >= serverns). Oavsett hur absurt det kan tyckas är alltså en s k "standard" inte likvärdig med "plus" trots att användaren bara använder MS Word.

När det kommer till Windows miljöer är det nog sällan hårdvaran är den dyrare tårtbiten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Ja. Det vanligaste är att serverfunktionerna delas upp mellan t ex AD, Gateway, Session Hosts osv, och vissa funktioner kan dessutom vara lastbalanserade. Det skulle därmed varit ohållbart om licenserna skulle räknas som användare * servrar.

Oavsett hur många servrar du har i en sådan RDS farm hanteras alla anslutningar av licensservern. Däremot krävs att du också har rätt antal licenser för server installationerna. Som jag minns är ett av standardutbuden 4 licenser som kan fördelas hur du vill mellan fysiska och virtuella installationer.

Det är rätt komplicerat om du fortsätter med MS Office och här krävs planering för att det inte ska bli orimligt dyrt. Ifall användarna som ansluter till fjärrskrivbordet har en lokal installation av MS Office är enda möjligheten att slippa betala licenser för samma mjukvara på fjärrskrivbordet att versionerna av MS Office är identiska (osäker men det är möjligt att klientens version ska vara >= serverns). Oavsett hur absurt det kan tyckas är alltså en s k "standard" inte likvärdig med "plus" trots att användaren bara använder MS Word.

När det kommer till Windows miljöer är det nog sällan hårdvaran är den dyrare tårtbiten.

Tackar för informationen, den var upplysande. Jag jobbar ej kring IT frågor så jag är helt oinsatt. Jag skulle verkligen behöva läsa på detta mycket mer, men det är så väldigt många områden som jag behöver läsa på om.

Angående AD servern etc så fungerar de två administrativa remote desktop kontorna bra, vilket de också är till för. Man får dock inte glömma att spärra till max 2 Remote Desktop konton samtidigt, för kommer den tredje så aktiveras licensdritten och man har 180 dagar på sig att skaffa en licens. (det går säkert kringgå och återgå till standardläget)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker att om man har 200 användare som ska logga in på en server med RDP ibland, så har man nog ett feltänk snarare än något annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen så att den data dessa användare behöver arbeta med är personlig? Kanske finns det utrymme för att skapa användare som representerar grupper/avdelningar/team? CALs representerar ju bara en användarprofil, inget personnummer, så om ett flertal arbetar med samma data/program kan ju dessa logga in som en gemensam användare så länge de inte gör det samtidigt.

Beroende användningen kan det finnas skäl att se om inte Remote Desktop App är smidigare än ett helt Remote Desktop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Är det verkligen så att den data dessa användare behöver arbeta med är personlig? Kanske finns det utrymme för att skapa användare som representerar grupper/avdelningar/team? CALs representerar ju bara en användarprofil, inget personnummer, så om ett flertal arbetar med samma data/program kan ju dessa logga in som en gemensam användare så länge de inte gör det samtidigt.

Beroende användningen kan det finnas skäl att se om inte Remote Desktop App är smidigare än ett helt Remote Desktop.

Ena maskin sitter emot det administrativa nätet, men är det kanske den användare som de loggar in med som räknas?
Det innebär att man kanske kan skapa få användare på maskinen.
Din lösning tänker jag dock använda på en maskin, då vi där bara har 5st konton i dens domänkontroller som användarna kan använda. (det är servern som ligger i ett annat subnät än det administrativa)

Angående Remote App så är denna jättesmidigt och jag har använt den en hel del, licensproblemet kvarstår dock. (eller rättare sagt man blir fråntaget möjligheten att använda de 2st administrativa kontona och och 180 dagars testperioden påbörjas.

Skrivet av giplet:

Jag tänker att om man har 200 användare som ska logga in på en server med RDP ibland, så har man nog ett feltänk snarare än något annat.

Det beror på vilken programvara som de ska använda. Vissa programvaror är riktigt omständliga att göra ett överlagrat webbgränssnitt till. I mitt fall handlar det om övervakningssystem som man ska kunna styra, men ta Photoshop som ett exempel. Säg att man har 10st licenser till photoshop där programmet av tekniska orsaker måste köras på en viss maskin, vad är alternativet emot en RDP anslutning eller liknande?
Så jag håller med dig om att lösningen i vanliga fall är ett stort feltänk, men ibland så finns det ej så många bra alternativ.

Nå jag tackar för hjälpen än en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på vilken programvara som de ska använda. Vissa programvaror är riktigt omständliga att göra ett överlagrat webbgränssnitt till. I mitt fall handlar det om övervakningssystem som man ska kunna styra, men ta Photoshop som ett exempel. Säg att man har 10st licenser till photoshop där programmet av tekniska orsaker måste köras på en viss maskin, vad är alternativet emot en RDP anslutning eller liknande?
Så jag håller med dig om att lösningen i vanliga fall är ett stort feltänk, men ibland så finns det ej så många bra alternativ.

Du blandar lite med påhittade siffror och program och de verkliga, så det är svårt att göra sig en bild av vad du egentligen försöker göra. Exemplet med Photoshop får mig att tänka på att man försöker gå runt licensregler och det hoppas jag inte är vad du försöker göra.

Om det nu är ett övervakningssystem som ska kunna styras så undrar jag varför det är så många som 200 personer som måste kunna gå in och göra det. Det känns inte rimligt. Jag tänker in frågor som huruvida alla dessa användare kommer ihåg att systemet finns och hur det funkar om de använder det mer sällan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Du blandar lite med påhittade siffror och program och de verkliga, så det är svårt att göra sig en bild av vad du egentligen försöker göra. Exemplet med Photoshop får mig att tänka på att man försöker gå runt licensregler och det hoppas jag inte är vad du försöker göra.

Varenda klient av operatörsprogrammet måste självklart ha sin egen licens, programmets server delar ut dessa till klienterna och varje klient som kopplar upp tar en licens oavsett om de kör på samma windows user instans eller ej. Så om man är inloggad på samma userkonto och drar igång 2st exemplar av programmet så måste man ha 2st licenser.
Det är precis så bra licensiering ska fungera, man ska betala för antal användare samtidigt.
*edit*
Det är precis ingen klient som man vill ha installerad på sin egen dator av väldigt många anledningar, teknisk så går det dessutom inte enkelt ty olika subnät. Utan att hänga ut mig kan jag säga att man typ kan övervaka hela fabriken från operatörspanelen. För dens skulle betyder det inte att företaget har obegränsat pengar utan som de flesta inom industrin lever de på ett halmstrå.

Skrivet av giplet:

Om det nu är ett övervakningssystem som ska kunna styras så undrar jag varför det är så många som 200 personer som måste kunna gå in och göra det. Det känns inte rimligt. Jag tänker in frågor som huruvida alla dessa användare kommer ihåg att systemet finns och hur det funkar om de använder det mer sällan.

Det brukar vara ett fåtal som ansluter sig, problemet är att jag ej vill ha strul när någon ny ansluter till servern(som kör en klientversion av programmet), varvid jag tyckte priset skenade iväg men nu har jag fått mer information.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte behöver logga in med sitt personliga konto kommer man ner i antal licenser. Sedan är det typ 1 månad som licensen varar innan någon annan kan ta den, om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

Hej,

Sa inte det tidigare eftersom jag trodde du bara frågade efter CAL's, men här kommer en kort förklaring samt exempel på hur man kan göra/tänka.

1. I din miljö; dimensionera för antalet servrar du ska köra, både fysiska och virtuella.
2. Bestäm hur serverlicenserna ska "delas ut". Kör man t.ex. Windows Server 2012 R2 standard så får man köra den på 1 fysisk server samt 2 virtuella på den fysiska servern. (Rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag höll på med licenser och Microsoft gillar ju att byta hela tiden).
3. Bestäm antalet CAL's du ska ha i din miljö, både user CAL's och device CAL's.

Du behöver alltså inte köpa X antal CAL's till varje enskild server, som har skrivits här i tråden innan.

Angående licenser för övrig mjukvara (3:e part) så är det inte helt självklart att de tillåter RDP-sessioner. Man får läsa software license agreement för mjukvaran.

På vårt företag säljer vi t.ex. en dyr specialprogramvara och självklart kostar den olika mycket beroende på om den ska vara stand alone- (bara PC-installerad), server- (nätverks-installerad licenshantering) eller RDP-licensierad, samt t.ex. hur många samtidiga licenser som får vara aktiva på nätverket eller på en RDP-installerad version.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Inaktiv

jocke92 och steele tackar för bra svar. I mitt fall så har jag ett antal Windows Server datacenter lincenser.
Och programvaran jag använder tillåter RDP (finns guider hur man ska göra/tänka på), även om de skulle kunna ha tänket att de då skulle kunna ta er betalt.

Jag tycker mig ha fått bra uppfattning nu så att jag kan bolla frågan vidare. Orsaken till varför jag inte ville kontaka IT innan att rådfråga er var att jag var rätt för att de skulle "avrätta mig". (kanske inte i sverige, men i vissa delar i världen fungerar det så)

Permalänk
Medlem

Hehe, ingen fara!

Lycka till med resten

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...