Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Proffsmobbare

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

http://oi60.tinypic.com/257eoug.jpg

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Vädligt smakfullt med det bordet, det ger en härlig känsla! Snyggt!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Skrivet av Laine:

http://oi60.tinypic.com/257eoug.jpg

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Mycket snyggt! Hemmasnickrat bord eller?

Permalänk
Medlem

Frontar: Dynavoice Challenger M-85EX v.4
Center: Dynavoice Challenger C-5 EX v.4
Surround: Dynavoice Challenger S-5 EX v.4

Drivs av en Yamaha RX-V775

TV: Sony KDL55W805BBN

Runt omring finns ett PS4, Wii-U, Gamecube.

TVn sitter numera på väggen, samt att det är mer städat. Ska se om jag kan ta en bättre bild när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Är inget hififreak som inte har koll på vad varenda specs betyder. Men när jag bodde hemma med föräldrarna hade jag råd att börja bygga ihop nåt över det vanliga.
Jag ville ha nåt som tar lite utrymme men ändå har klar ljud med kräm i basen, läste att Dynaudio dm2/7 hade nått i laget jag sökte. Beställde det på högt då jag har ca 40 mil till närmsta hifi affär med märkes kvalitet.
Förstärkaren var tillförst en rx-v 775, men då jag inte förstod mig på specs blev det denna.

Efter ett år så uppgradera jag till en a-s 701 efter att en arbetskamrat lärde mig hur man skall läsa specs på en förstärkare.
Så kan säga att det är natt som dag mellan AV- och 2-kanals förstärkare i samma prisklass. Fick myyycket mera bas med a-s701.

Förövrigt om dm2/7 så jag älskar dom, väääldigt bra balanserad. Klar distans med ren o djup bas vilket inte överröstar något. Gillar själv party låtar, i dagsläger behöver jag ingen baslåda. Vissa låtar känns som mid, low basen saknas en del, en låt där basen inte är prioriterad. Men kan också vara att göra att jag har ett mid-klass förstärkare. Eller att 6.5 tum inte bara räcker till längre.

Synd bara då man blir van med ett bra hifi system, så vill man ha med det till kompisen då man festar

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92: Koppla in en subwoofer och ställ den bakom tv:n så får du garanterat lågbasen du saknar.
Är du nöjd med ljudet i övrigt behöver du absolut inte byta vare sig förstärkare eller högtalare, det är bra grejor du har.

Permalänk
Skrivet av Laine:

http://oi60.tinypic.com/257eoug.jpg

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Håller med tidigare skribenter, snyggt bord!
Impregnerat med kaffe och spillolja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

@kettu92: Koppla in en subwoofer och ställ den bakom tv:n så får du garanterat lågbasen du saknar.
Är du nöjd med ljudet i övrigt behöver du absolut inte byta vare sig förstärkare eller högtalare, det är bra grejor du har.

Beskriver dessa högtalare som Cleant ljud och Balanserad. Diskanten, mid och low är glasklart och ingen över röstar det andra. Kan leva med att basen kanse saknas nån gång, men med en subb till tror jag att det skulle över röstas, kul i början men bli lite störigt efter ett tag. Samt de skulle inte få vara en billig sub som skulle smutsa ner ljudet.

A-701 verkar vara ett helt ok steg fören man går till high-end klassen. Med den gamla rx-v775 så saknades främst basen, funderade då på att köpa en subb eller pröva på en 2-stegs förstärkare. Slutligen köpte jag A-701 och klart så fick högtalarna nytt liv, främst bas området vaknade till. Kan personligen inte säga åsikter om någon annan märke, då jag endast har lyssnat på dom här. Beställde blint från nätet.

Så länge jag bor i en lägenhet kommer inte tanken att byta upp mig, ruskigt nöjd som det är nu. Men blir troligen någon golvhögtalare i framtiden om man har råd med eget hus.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

@kettu92: Ser fint ut. Blir det inte "svettigt" för förstärkaren där nere i möbeln? Tänker på värmen... ?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Så länge jag bor i en lägenhet kommer inte tanken att byta upp mig, ruskigt nöjd som det är nu. Men blir troligen någon golvhögtalare i framtiden om man har råd med eget hus.

Man behöver inte ha hus för att ha golvare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@kettu92: Ser fint ut. Blir det inte "svettigt" för förstärkaren där nere i möbeln? Tänker på värmen... ?

Har inte sett tendens av värme problem, chassit blir endast ljummet vid ventilations hålen. Känns därför tryggt att ha blu-ray spelaren på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Håller på att byta ut lite utrustning dock har jag en liten bit kvar, men ett litet smakprov kan jag dela med mig utav.

Det tar sig lite iallafall.

Vänster skåplucka står lite öppen p.g.a att Roteln blir lite så där härligt varm, jag får se om hålsågen löser det.

Det som är kvar nu är en del akustikfix bl.a mattor och sen så blir det väl ett litet kliv upp utav högtalare framöver.
Sen så vore det ju inte fel med en liten annan planlösning för vardagsrummet, men men.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Efter många år av letande har jag äntligen fått fatt i ett komplett uppsättning Infinity Modulus.
Med kartong, manual och prislista för Infinitys högtalare 1990.
Dessa låter underbart, nästan så har jag lust att sälja betorna.
De är uppställda tillfälligt, detta var bara ett test.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

Efter många år av letande har jag äntligen fått fatt i ett komplett uppsättning Infinity Modulus.
Med kartong, manual och prislista för Infinitys högtalare 1990.
Dessa låter underbart, nästan så har jag lust att sälja betorna.
De är uppställda tillfälligt, detta var bara ett test.
http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/vennetra-der-hifimerker/334498d1440317952-infinity-s-venner-dsc_2274.jpg

Ooh! Dem måste jag googla. Trevlig stack i mitten

Var det svårt att få till ljudet med de stora högtalarana? Har försått att det kan vara knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Håller på att byta ut lite utrustning dock har jag en liten bit kvar, men ett litet smakprov kan jag dela med mig utav.

Det tar sig lite iallafall.

Vänster skåplucka står lite öppen p.g.a att Roteln blir lite så där härligt varm, jag får se om hålsågen löser det.

Det som är kvar nu är en del akustikfix bl.a mattor och sen så blir det väl ett litet kliv upp utav högtalare framöver.
Sen så vore det ju inte fel med en liten annan planlösning för vardagsrummet, men men.

Märker du stor skillnad med akustikskivan bakom piP:arna? Jag bar nämligen ner mina (skivorna alltså!) till förrådet för att jag inte upplevde någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Märker du stor skillnad med akustikskivan bakom piP:arna? Jag bar nämligen ner mina (skivorna alltså!) i förrådet för att jag inte upplevde någon skillnad

Hur stor skillnad jag märker kan jag inte riktigt sätta en siffra på, men jag har dem hellre än att inte ha dem.
Dock ska jag byta ut just de där två mot en annan variant med lite mer äggkartongsform, det finns en del att göra akustiskt i det här rummet innan det blir bra, levnad- som ljudmässigt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Ooh! Dem måste jag googla. Trevlig stack i mitten

Var det svårt att få till ljudet med de stora högtalarana? Har försått att det kan vara knepigt.

Ja det är knepigt att få dom till att spela bra.
Jag har för litet rum först och främst, men letar hus med bra hifi rum
Just nu kör jag 4 stk Vincent 998 för att driva dom, förut blandade jag Audio Research VTM-200 till diskant/mellanregister och Vincent 998 till basarna. Men då det inte är samma gain, så blir det inte bra.

Ja är en fin stack i mitten Har också en LS25mkII som inte syns på bilden. Vanligtvis så står inte dom där, men blev framburna då jag skulle testa modulus.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppgraderingen är det väll dags att posta en bild på min setup! Otroligt nöjd med nya förstärkaren och CD-spelaren!

Receiver: RX-V3067
Förstärkare: S.A.T. Amplifix (Underpart med HT-Bypass)
Högtalare: XTZ 99.26 MKII (Front & Center)
Bakhögtalare: Mirage omnisat v2
CD-Spelare: S.A.T. CDfix
DAC: DACmagic

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Efter senaste uppgraderingen är det väll dags att posta en bild på min setup! Otroligt nöjd med nya förstärkaren och CD-spelaren!

Receiver: RX-V3067
Förstärkare: S.A.T. Amplifix (Underpart med HT-Bypass)
Högtalare: XTZ 99.26 MKII (Front & Center)
Bakhögtalare: Mirage omnisat v2
CD-Spelare: S.A.T. CDfix
DAC: DACmagic

http://i.imgur.com/V7zlxwn.jpg

Inte för att klanka på dina grejer eller så, men jag skulle bli helt vansinnig av att ha en center som praktiskt taget går upp över TV:ns skärmkant och nästan in över skärmytan som det ser ut i bilden. Sitter du högre upp så att du ser ner över centern eller..? Nyköp av lägre TV-bänk snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Inte för att klanka på dina grejer eller så, men jag skulle bli helt vansinnig av att ha en center som praktiskt taget går upp över TV:ns skärmkant och nästan in över skärmytan som det ser ut i bilden. Sitter du högre upp så att du ser ner över centern eller..? Nyköp av lägre TV-bänk snart?

Haha TV-bänk är otroligt svårt att hitta med mina krav. Djupet på RX-V3067 gör att den knappt får plats i en enda vanlig bänk!

Bilden är tagen en bit under ögonhöjd dock och centern går precis upp till underkant av Tv:n (enorm pjäs men skönt att den klangmatchar frontarna helt i varje fall)!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

@majje: Kapa benen 2 cm?

Permalänk
Skrivet av Laine:

http://oi60.tinypic.com/257eoug.jpg

Inte hänt jättemycket sedan sist, otroligt sugen på en ny nätdel till skivsnurran.

Snyggt!
Om det inte vore för att LPskivor tar såå mkt plats så skulle jag köpa mig en lp spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Haha TV-bänk är otroligt svårt att hitta med mina krav. Djupet på RX-V3067 gör att den knappt får plats i en enda vanlig bänk!

Bilden är tagen en bit under ögonhöjd dock och centern går precis upp till underkant av Tv:n (enorm pjäs men skönt att den klangmatchar frontarna helt i varje fall)!

Jag vet, hade samma problem med mitt HTPC-chassi från Origen, tv-bänkar idag är ju bara gjorde för DVD- och BluRay-spelare.

Har själv en bänk som heter "Next" som jag kapade upp bakre skivan i för att kunna skjuta in grejerna djupare, annars har jag läst att man kan bygga egna TV-bänkar av IKEA:s köksskåp om man lägger dom ner. Har sett exempel på det och det blir jäkligt snyggt om man fixar någon bänkskiva ovanpå skåpen. Kommer nog själv att bygga något sånt i framtiden vid behov, de skåpen har rejält med djup.

Permalänk

Här har jag min vanliga setup där jag softar med en ARGON DA2V2 och ett par ELAC högtalare! Inget speciellt mest för lite skön musik mellan CS Gamesen! Det är mitt gaming rum!

Sen har vi de big boy där jag dunkar musik i feta mängder! Med även dubbla ljudisolerade väggar så inte mina föräldrar blir störda (är 15)

Där kör jag en Hemma bio Receiver med två ELAC stående högtalare! En elac liggande, sen även två stycken högtalare som jag fick av farsan som är två vita vägghögtalare! Sen har jag en subbas också! Sen är det en 65'' Curved Smart TV. Det är mitt lilla lek rum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Här har jag min vanliga setup där jag softar med en ARGON DA2V2 och ett par ELAC högtalare! Inget speciellt mest för lite skön musik mellan CS Gamesen! Det är mitt gaming rum!

http://imgur.com/gKcWl87

Sen har vi de big boy där jag dunkar musik i feta mängder! Med även dubbla ljudisolerade väggar så inte mina föräldrar blir störda (är 15)

Där kör jag en Hemma bio Receiver med två ELAC stående högtalare! En elac liggande, sen även två stycken högtalare som jag fick av farsan som är två vita vägghögtalare! Sen har jag en subbas också! Sen är det en 65'' Curved Smart TV. Det är mitt lilla lek rum!

http://alpens.imgur.com/all/

http://alpens.imgur.com/all/

Broken links!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Broken links!

Fixat är ny med dem där länkarna o så

Permalänk
Medlem

Luxman PD290
Pioneer A10
Yamaha F50

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Två stycken Skytec (jaja kinamärke, men de trycker på rätt skapligt ändå) med 4st 6,5" (eller om det kanske var 6") och diskant, vardera på 600 watt.
Därtill även 18" PA-baslådan i öppna spisen till vänster. Inte lika slagkraftig som en bilbas, men fyller ut hela lägenheten med dånande bas.

Har för tillfället detta inkopplat i digitaltrummorna vänster om basen, så mesta musiken går genom 5.1-surroundet. Helt underbar uppsättning för att öva trummor.

Sen står även en Behringerförstärkare med dubbla 12" under skrivbordet för gitarrlir.

Permalänk
Medlem

Gjort lite uppgradering på senare tid.
Bytte mina 2st Velodyne SPL 1200-Ultra mot en SVS PB13-Ultra.

Till den hämtade ja hem en Antimode.
Huruvida denna får stanna i mitt system återstår att se.
Den gör absolut skillnad men frågan är om det i mitt system verkligen är värt investeringen. Klart mindre skillnad än vad jag läst många tycker den ger.

Sedan hade CDON tokrea i något dygn så jag slog till på en Yamaha RX A3050.

Nu saknas bara ett par nya surroundhögtalare extra för att kunna köra Dolby atmos och DTS X. Men det får komma om någon måna eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Gjort lite uppgradering på senare tid.
Bytte mina 2st Velodyne SPL 1200-Ultra mot en SVS PB13-Ultra.
http://i.imgur.com/cD5ejsp.jpg

Till den hämtade ja hem en Antimode.
Huruvida denna får stanna i mitt system återstår att se.
Den gör absolut skillnad men frågan är om det i mitt system verkligen är värt investeringen. Klart mindre skillnad än vad jag läst många tycker den ger.
https://i.imgur.com/Izi1TfC.jpg

Sedan hade CDON tokrea i något dygn så jag slog till på en Yamaha RX A3050.
http://i.imgur.com/Bdcq2kU.jpg

Nu saknas bara ett par nya surroundhögtalare extra för att kunna köra Dolby atmos och DTS X. Men det får komma om någon måna eller så.

Dsp:s där inte själv kan gå in och justera är sällan något bra, enligt min erfarenhet.
Där är en Pc ett långt bättre verktyg och även en förbaskat bra källa.
Med Rew för mätning och lämplig peq kommer man otroligt långt idag.
Rew i sig är något jag verkligen kan rekomendera!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??