Permalänk

Crossfire - Funkar det?

Hej!

Jag funderar på att lägga till ett grafikkort till mitt Asus Radeon R9 280X med ett likadant eller ett HD7970 eller liknande. Men jag har vän som säger att det inte är lönt att köra Crossfire då det funkar inte så bra som man tror och att det är en massa problem och att det inte ökar ens prestanda så mycket mm. Vad säger ni? Ger det bättre FPS mm i spel eller inte?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Beror mycket på spelet men 280x+7970 går utmärkt i CFX.
EDIT: Kolla här http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-tita... så kan du se hur mycket 280x i CFX ger i prestanda. Gå från den sidan och framåt för att se några spel. CFX ger däremot inte fullt lika "stabil" FPS som singel kort men helt klart högre FPS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

@ageldaking:

Självklart ger det skillnad om spelet stöder crossfire.
Problemet är väl desamma som med SLI , det är inte helt perfekt än, jag kör själv sli och har massor med drivrutinsproblem tyvärr.. Funkar bra i vissa situationer och är helt värdelösa i andra, men skillnad det blir det!

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem

Spelar du spel som drar nytta av crossfire får du bättre prestanda men det finns spel där det inte ger någonting. Du får googla lite och se hur det står till med de spel du kör.
Crossfire och SLI är ett billigt sätt att få bättre prestanda men det kräver att mjukvaran stödjer det och man orkar pilla med grejerna.
Kör på om du får det andra kortet billigt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tack för alla svar! Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Tycker dem flesta spel funkar OK med Crossfire. Vissa spel kräver dock lite ändringar i CCCs grafik inställningar för att fungera perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag startade upp Far Cry 4 inatt efter att jag installerat senaste drivrutinerna från AMD.
Längesedan jag spelade det och ja jävlar säger jag.. NU funkar CF precis som det ska.
Inga buggar och extremt bra flyt.

När CF funkar som det är tänkt är det fantastiskt.

Jag skulle dock alla dagar i veckan köra 1 kort om jag fick samma prestanda och det inte kostade en mindre förmögenhet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.