Hjälp mig ordna upp min backup/lagring

Permalänk
Medlem

Hjälp mig ordna upp min backup/lagring

Hej!

Jag behöver ordna upp min backupsituation, som för närvarande består av tre st USB-diskar, tre molnkonton och sedan en hel massa skit som inte ens backats upp utspritt på fyra datorer...

Jag är orolig för:

* Diskkrasher
* Inbrott
* Brand

Jag har spånat lite och har kommit fram till att jag nog borde köpa en NAS samt koncentrera min molnlagring till en plats (och även köpa mer utrymme).

Det hade varit grymt om jag kunde sätta upp en NAS där jag kunde lägga in allt jag vill ha backup på från datorerna och USB-diskarna, konfigurera automatisk backup av viktiga mappar från datorerna och som sedan dessutom automatiskt backar upp vissa mappar till molnet (direkt från NAS:en alltså). Sedan kan jag även ha den som mediaserver, men sådana data behöver inte backupas i molnet.

Jag vill även att innehållet på NAS:en är krypterat så att inte en inbrottstjuv bara stoppar den i säcken och får tillgång till alla mina filer.

Verkar detta logiskt? Vilken är den billigaste lösningen på detta?

Jag har 130 GB på Onedrive i några år till men jag är inte främmande för deras oändliga lagring för 65kr/mån. Jag gillar Onedrive.

Tack!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av NAS var lite jobbig. Det var en extra burk att hålla på med, och jag hade redan konfat upp raid 1 i min egen dator för att spara på bilder och video. Jag har ingen andra filer som jag inte har råd att förlora, men min käre fru är lite nazi när det gäller alla bilder med våra barn

Sen laddar jag allt upp till Jottacloud.no , 69kr/månad. Tycker det är ok pris för att kunna spara allt i molnet, obegränsad, med bra hastighet, och i ett land som håller personskyddslagen högt i prioritet.

Jottacloud har program för pc och appar för mobila enheter. Varje enhet får sitt eget folder på ditt konto, där allt du önskar laddas upp.

Datasäkerhet kostar, men det behöver inte kosta alltför mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Min erfarenhet av NAS var lite jobbig. Det var en extra burk att hålla på med, och jag hade redan konfat upp raid 1 i min egen dator för att spara på bilder och video. Jag har ingen andra filer som jag inte har råd att förlora, men min käre fru är lite nazi när det gäller alla bilder med våra barn

Sen laddar jag allt upp till Jottacloud.no , 69kr/månad. Tycker det är ok pris för att kunna spara allt i molnet, obegränsad, med bra hastighet, och i ett land som håller personskyddslagen högt i prioritet.

Jottacloud har program för pc och appar för mobila enheter. Varje enhet får sitt eget folder på ditt konto, där allt du önskar laddas upp.

Datasäkerhet kostar, men det behöver inte kosta alltför mycket.

Hmmm, det var en bra idé att använda en dator för detta kanske!

Jag har en HTPC som jag inte använder längre. Det sitter en low power i3, 4GB RAM, 80GB SSD och 2TB HD i den. Kan jag använda den som NAS och spara pengar? Jag menar strömkostnaden blir naturligtvis högre, men det lär ju ta ett tag att komma upp i de tusenlappar som en NAS-lösning hade kostat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Jo, det kostar säkert mera i drift, men som sagt, en burk till var bara jobbig för min del, sen om du önskar en riktig nas lösning, typ synology och 2-3 diskar för att köra raid 1/5, så kostar det snabbt 3k++. Tyckte det var inte värt det.

Själv om du inte har raid kontroller på din htpc, så fungerar software raid i windows utmärkt, har kört det i ett par år nu, utan problem, ominstallerad windows många gånger, och ny installation känner igen software raid configet, och bara fortsätter fungera.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Hulle:

Jo, det kostar säkert mera i drift, men som sagt, en burk till var bara jobbig för min del, sen om du önskar en riktig nas lösning, typ synology och 2-3 diskar för att köra raid 1/5, så kostar det snabbt 3k++. Tyckte det var inte värt det.

Själv om du inte har raid kontroller på din htpc, så fungerar software raid i windows utmärkt, har kört det i ett par år nu, utan problem, ominstallerad windows många gånger, och ny installation känner igen software raid configet, och bara fortsätter fungera.

Jag har kollat upp diverse lösningar för att köra en PC som en NAS och kommit fram till att det är lite för jobbigt för mig.

Jag köper nog en Synology DS215j (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209894-s...) och sätter in en 2 TB-disk jag har liggande.

Den ska kunna hantera backup, kryptering, Onedrive-spegling och Chromecast.

Tack för hjälpen!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har en Synology DS412+ sedan ett år, 4x2TB i RAID5. (SKa uppgraderas i höst till 4x4. Den kör medieströmning, backuper osv. Har även OneDrive 1TB som jag kör all den lagring som måste ligga mellan olika datorer hela tiden. För tillfället bara typ 45 GB, hehe. Mobilen synkar bilder dit osv. Däremot lagrar jag programvaror, backuper o alla högupplösta bilder från DSLR o HD-videokameran enbart på Synology NAS:en som är oerhört stabil och bra, de uppdaterar kontinuerligt programvaran. Från den tar jag sen kontinuerliga månadsvisa backuper på viktig data till en vanlig bärbar hårddisk som sedan förvaras i bankfack... Dvs på privat viktig info som bilder, filmer osv.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har kollat upp diverse lösningar för att köra en PC som en NAS och kommit fram till att det är lite för jobbigt för mig.

Jag köper nog en Synology DS215j (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209894-s...) och sätter in en 2 TB-disk jag har liggande.

Den ska kunna hantera backup, kryptering, Onedrive-spegling och Chromecast.

Tack för hjälpen!

/hulle.

Backup på en disk är ingen backup

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweTrance:

Har en Synology DS412+ sedan ett år, 4x2TB i RAID5. (SKa uppgraderas i höst till 4x4. Den kör medieströmning, backuper osv. Har även OneDrive 1TB som jag kör all den lagring som måste ligga mellan olika datorer hela tiden. För tillfället bara typ 45 GB, hehe. Mobilen synkar bilder dit osv. Däremot lagrar jag programvaror, backuper o alla högupplösta bilder från DSLR o HD-videokameran enbart på Synology NAS:en som är oerhört stabil och bra, de uppdaterar kontinuerligt programvaran. Från den tar jag sen kontinuerliga månadsvisa backuper på viktig data till en vanlig bärbar hårddisk som sedan förvaras i bankfack... Dvs på privat viktig info som bilder, filmer osv.

Det låter bra. Det fungerar bra att låta din NAS ladda upp till Onedrive?

Skrivet av zeleni:

Backup på en disk är ingen backup

Heh, jojo, tanken var ju att ha viktiga filer (foton på kidsen, dokument, bokföring och sånt) både på datorn, nassen och i Onedrive. Jag bryr mig inte nämnvärt om lite filmer och sånt skit försvinner i en osannolik diskkrash.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Backup på en disk är ingen backup

Varför skulle detta inte vara backup? Att det inte är den säkraste backupen är sant men det är likväl en backup.

Permalänk
Medlem

@joakim99:

Get a sense of humor...
Tydligen att Hulle förstod vad jag siktade på, men inte du...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Strema från Jottacloud?

Hej
Undrar om någon vet om jag har lagrat musik/video/bilder mm kan jag stream det från Jotta utan att ladda ner det?