Tomten kom idag! (IBM Model M) Vad har ni för vintage-tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hade vart skoj om du tagit hem över hundra gamla tangentbord och sparat i över 15 år för att kunna sälja då.

Ja... mina föräldrar hade nog blivit sådär glada vid den tiden. Även om min pappa (72 år) alltjämt kör Model M...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Här körs det med ett Model M från '85. Riktigt trevligt att skriva på!
Hade tur och fick ett av en polare, som efter ca 40 minuters avtorkande av ca 30 år av human slime och bös blev som nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electricguy:

Här körs det med ett Model M från '85. Riktigt trevligt att skriva på!
Hade tur och fick ett av en polare, som efter ca 40 minuters avtorkande av ca 30 år av human slime och bös blev som nytt!

Det är nästan meditativt och väldigt tillfredsställande att plocka av tangenterna för tvätt och sedan rengöra själva chassit på ett Model M.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hjälpsam

Tvättpåse man använder för att tvätta ömtåliga kläder, lägg alla keycaps i en sådan och kör i överhyllan på diskmaskinen

PCB'n får man vara lite mer försiktig med dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är på en industri och jobbar och av en slump passerade jag dörren till rummet med elektronik och jag tyckte jag såg en välbekant syn som stack ut ur en hylla. Petade på en knapp och kände genast igen ljudet av buckling spring

Undrade först hur det kunde vara så jävla skitigt men när jag kollade på baksidan så hade det samma färg där med så jag vart tvungen ta ett par bilder på det. Tydligen så fanns det en industrivariant av model m.

Det roliga är att det låg inte ett utan två gråa model m där

Permalänk
Medlem

Oh... Industrivarianten. Tag vara på dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Najs! Själv lyckades jag rädda en IBM PS/2 30 (80286) med monokrom skärm, M tangentbord samt PS/2 mus, (inte original utan lite nyare IBM modell.) Samt en splitter ny, oanvänd i kartong. IBM 4208-002 Proprinter XL24E

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Själv kör jag med ett dell AT102W black alps keyboard, älskar den verkligen men ska måla den svart, tror jag behåller knapparna som dom är om jag kanske inte bleker dom i ett senare skede. Har även en Keytronic hemma.. Våga älska PS/2 <3

Permalänk

Jag har ett gammalt Chicony-tangentbord med "komplicerade" blåa Alps-brytare. Dessa är enligt mig det absolut finaste som finns i tangentbords-väg. Inte så många som testat dem, men de som har, brukar bli frälsta. Tyvärr är det ju jättefult, men jag börjar faktiskt bli allt mer tolerant till retro-tangentbordens utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Är på en industri och jobbar och av en slump passerade jag dörren till rummet med elektronik och jag tyckte jag såg en välbekant syn som stack ut ur en hylla. Petade på en knapp och kände genast igen ljudet av buckling spring

Undrade först hur det kunde vara så jävla skitigt men när jag kollade på baksidan så hade det samma färg där med så jag vart tvungen ta ett par bilder på det. Tydligen så fanns det en industrivariant av model m.

http://forumbilder.se/DELRC/dsc-0157-1.JPG

http://forumbilder.se/DELRC/dsc-0158-1.JPG

Det roliga är att det låg inte ett utan två gråa model m där

Kom tillbaka hit igen för att fortsätta med det vi höll på med sist (jag är resemontör) och nu höll de på att städa i förrådet och tangentborden låg i en pall med skräp och jag kvick som en iller frågade om lov och räddade de i sista stund

Nu väntar bara en grundlig rengöring från olja och skit sen se om de fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har ett gammalt Chicony-tangentbord med "komplicerade" blåa Alps-brytare. Dessa är enligt mig det absolut finaste som finns i tangentbords-väg. Inte så många som testat dem, men de som har, brukar bli frälsta. Tyvärr är det ju jättefult, men jag börjar faktiskt bli allt mer tolerant till retro-tangentbordens utseende.

Aldrig känt på blå Alps, men är helt kär i mina beiga på ett 90tals tgtbord jag lirar med.
tar alps före cherry alla dagar

edit: Alps SKCL/SKCM heter det, och brytarna kallades visst för salmon inte beige

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

tar alps före cherry alla dagar

Samma story varje gång. Tror inte det finns en enda människa i världen som skulle föredra Cherry före Alps. Synd att det gick som det gick. Tangentbordsmarknaden hade varit så mycket intressantare om det var Alps som tagit tronen på massmarknaden.

Jag skrev för övrigt detta inlägg på min gamla Chicony-bräda. Man kan höra dunkandet från tangentbordet i hela huset. Bokstavligt talat. Står man i rummet intill låter det som någon står och bankar på en baskagge.

Permalänk
Medlem

Inhandlade en sån här idag så nu äntligen kan jag slippa laptoptangentbordet och få knacka lite model m igen
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/usb-till-mus-och-tangentbord-p38011

Permalänk
Medlem

Jag skriver på en ack210 just nu (som inte är i bra skick alls) som morsan ville slänga men fick hem hos speldatorn:) men räddade inte min brors crt skärm och chassi som funkade det hade vore ASGRYMT till CSGO oc hchassit för de4t var svin snyggt

Permalänk
Snusfri

Fick in ett för mig udda Siemens tangentbord på jobbet idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

87 års modell IBM Modell M

Permalänk
Medlem

Vart hittar man Model Ms med ISO Nordic layout?

Permalänk

IBM Model M13, amerikansk layout, tillverkad i Mexiko 27 Juli 1997
Det har stått på hyllan ett tag, dags att rengöra snart.

http://oi68.tinypic.com/2hhf11s.jpg

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | EOS/W11 PFW
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV