Jag ska köpa en liten Dator! Budget 10k

Permalänk

Jag ska köpa en liten Dator! Budget 10k

hejsan , jag behöver råd från er !

Det är nämligen så att jag ska köpa en ny speldator , och jag har tittat på en dator på komplett som kostar 10,999:- och vill höra med er om jag kan plocka ihop något bättre själv för de pengarna på Inet, montering kommer jag att betala för oavsett för att jag vill ha garanti

släng gärna ihop en kundvagn som ni tycker är schysst !

Jag Älskar Phantek evolve mini chassit BTW

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8455012/10k-dator

Permalänk

Jag har aldrig haft radeon , är dom okey? och funkar dator bra om jag ska streama spel ?

@Cornel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusToren:

Jag har aldrig haft radeon , är dom okey? och funkar dator bra om jag ska streama spel ?

@Cornel:

radeon korten kommer från AMD och ja dom är väldigt bra, beror lite på vad för spel du spelar men kör du några nya grafik intensiva spel så skulle ja rekommendera att du hittar några slantar till och kör på radeon r9 390 istället och de kortet lär du klara dig länge på för de har dessutom 8gb vram så ett bra framtidssäkert kort som kommer bli ännu bättre med nya dx12
vill du å andra sidan ha nvidia kort så rekommenderar jag vänta tills deras kort har bättre stöd för dx12
och kör med en i7 4790k om du ska streama om du har råd förståss.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

grejen är den att jag spelar ju inte så köttiga spel, det är mycket LOL , CS och ehm Tibia xD men jag vill kunna spela BATTLEFRONT när det släpps !

men går det att byta chassit som cornel rekomenderat och köra Phantek chassit som jag vill ha (A)

@TheStudent:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusToren:

Jag har aldrig haft radeon , är dom okey? och funkar dator bra om jag ska streama spel ?

@Cornel:

Ja, de är bra, men som TheStudent sa, 390(x) är bättre eftersom de har 8 GB VRAM, och om du ska streama så är i7 4790k bättre såklart
Och ja, det går att byta chassi, bara allt får plats i det

Permalänk
Medlem

Garanti har du ju på varje produkt, du behöver inte få den byggd för att få garantin. Eller hur menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusToren:

grejen är den att jag spelar ju inte så köttiga spel, det är mycket LOL , CS och ehm Tibia xD men jag vill kunna spela BATTLEFRONT när det släpps !

men går det att byta chassit som cornel rekomenderat och köra Phantek chassit som jag vill ha (A)

@TheStudent:

Om du ska byta chassi måste du byta moderkort till ett mindre bara! Evolven har mITX-formfaktor. Här är en länk till ett moderkort för samma pris som den Cornel länkade, fast i mITX

http://www.inet.se/produkt/1902524/asus-h81i-plus-mitx#/specs

Permalänk

men om jag nu skulle faila bygget och skada något pga felbygge , så kanskje jag inte får något tillbaka eftersom det är jag som tog sönder det :/

plus att jag bara har byggt en datgor förr

@saturday_sun:

Permalänk
Moderator
Forumledare

Mitt förslag om du vill ha en liten maskin

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8455081/2015-09-10

Känns dock som jag missat något(?)
Fick kompromissa något på nätagget och ssd:en, sen vill man ju såklart alltid ha bättre grejer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusToren:

men om jag nu skulle faila bygget och skada något pga felbygge , så kanskje jag inte får något tillbaka eftersom det är jag som tog sönder det :/

plus att jag bara har byggt en datgor förr

@saturday_sun:

ta de bara lugnt.. har ni någon gammal dator som inte någon använder kan du ju skruva ner den o plocka ihop den igen tills du är helt säker annars kolla guider och manualen du får med du kommer inte skada någonting bara du inte börjar spela tennis med cpu'n ska du nog klara dig

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusToren:

grejen är den att jag spelar ju inte så köttiga spel, det är mycket LOL , CS och ehm Tibia xD men jag vill kunna spela BATTLEFRONT när det släpps !

men går det att byta chassit som cornel rekomenderat och köra Phantek chassit som jag vill ha (A)

@TheStudent:

ja precis om du ska köra nya spel som kommer ut så kan de vara bra att investera i ett bra grafikkort på en gång t.ex radeon r9 390 eller 390x men en vanlig 390 kommer du klara dig på de är ja säker på

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vissa delar finns ej i lager idag, men kommer inom 1 vecka, så beroende på hur bråttom du har så måste moderkortet (6 dgr bort) & GPUn (4 dgr bort) bytas ut.

Med chassit du ville ha:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8455262/2015-09-10

Motivering:
Moderkort: Trådlöst internet (+ möjlighet till trådbundet såklart)
CPU: i5-4690K, perfekt för streaming i din prisklass. Kolla videor på youtube hur man överklockar den.
RAM: Standard 8GB
CPU-kylare: Bra & liten.
SSD: Billig och riktigt bra
HDD: Standard bra hårddisk på 1TB
Nätagg: 80+ Guld, bra märke med hög kvalité. Om du bygger själv rekommenderar jag modulärt men då Inet ska göra det så fk dem!
GPU: Riktigt bra grafikkort med gott om plats i chassina

Phanteks EVOLV Mini-ITX
Bredd 230 mm
Djup 375 mm
Höjd 395 mm

Med ett mindre chassi, som är grymt bra:
Fractal Design Node 304 10971kr
Bredd 250 mm
Djup 374 mm
Höjd 210 mm
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8455229/2015-09-10

Permalänk

tack som fan för hjälpen nu har jag ju lite mer kött på benen ! tack för alla bra svar !

@Landmark90: