Kan jag testa 4k/144hz skärmar någonstans?

Permalänk

Kan jag testa 4k/144hz skärmar någonstans?

Tja, jag vet inte vad jag helst skulle föredra mellan en 4k och en 144hz skärm då jag aldrig testat något av dem. Sitter hemma med en rostig 1080p 60hz skärm som jag gärna vill byta ut. Innan jag en köper en skärm skulle jag dock vilja testa och se skillnaden på 4k och 144hz skärmar. Nu undrar jag ifall jag kan göra det här någonstans? Tack!

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att gå in i valfri datorbutik och be dem hjälpa dig, de flesta har ju några datorer uppställda, 120-144hz upplevs bäst i spel och det kanske är svårt att se flytet i windows men det är väldigt stor skillnad när man väl får uppleva det enligt mig (har man en gång upplevt 120-144z vill man inte gå tillbaka till 60 ;D)
Vet inte om 4k finns att uppleva överallt men framförallt skulle jag säga vill du spela på 4k behöver du en väldigt kraftfull dator och då är det enbart 60hz som gäller.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av Aramith:

Enklaste är väl att gå in i valfri datorbutik och be dem hjälpa dig, de flesta har ju några datorer uppställda, 120-144hz upplevs bäst i spel och det kanske är svårt att se flytet i windows men det är väldigt stor skillnad när man väl får uppleva det enligt mig (har man en gång upplevt 120-144z vill man inte gå tillbaka till 60 ;D)
Vet inte om 4k finns att uppleva överallt men framförallt skulle jag säga vill du spela på 4k behöver du en väldigt kraftfull dator och då är det enbart 60hz som gäller.

Jag mainar Smite och L4D2 när det kommer till FPS, men jag är även otroligt insatt i modding och få spel att se så bra ut som möjligt. Älskar att modda Skyrim och är skitsugen på att börja på Fallout 4. Om 4k kräver en monsterdator så avstår jag nog från det. Då undrar jag ifall skillnaden på 100hz och 144hz är stor? Funderar på att köpa en 21:9 skärm men vill som sagt vara säker nu när jag lägger pengar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 100hz till 144hz vet jag inte om man märker jättestor skillnad på, grejen med 120hz/144hz är ju att om din dator klarar att ge prestandan som krävs så blir alla spel mycket "mjukare" och det märks extra väl i fps/bilspel, eftersom du spelar Smite som är ganska likt ett fps så kan jag säga att 100hz+ kommer kännas som en dröm i jämförelse med 60hz (som du väl hade på din nuvarande skärm)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Det finns säkert några få skärmar med 2560x1440 pixlar och 144Hz.
Är ju ett steg i rätt riktning om du kommer från 1080p