Uppdaterade BIOS, nu startar inte datorn

Permalänk

Uppdaterade BIOS, nu startar inte datorn

Uppdaterade BIOS på farsans dator precis och nu kommer jag bara förbi första bioskontrollen på diskenheterna, sedan kommer jag till texten "Warning!!! Please insert to your USB."

Detta gäller moderkortet MSI Z68-GD65-G3 som hade v. N70 som jag uppdaterade till P.80. Felet jag tror jag gjorde var att jag öppna .exe filen i windows istället för att flasha den från usbstickan direkt i bios.

Att cleara cmos ska tydligen inte återställa till ursprunglig biosversion så hjälp sökes! 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeknikEast:

Uppdaterade BIOS på farsans dator precis och nu kommer jag bara förbi första bioskontrollen på diskenheterna, sedan kommer jag till texten "Warning!!! Please insert to your USB."

Detta gäller moderkortet MSI Z68-GD65-G3 som hade v. N70 som jag uppdaterade till P.80. Felet jag tror jag gjorde var att jag öppna .exe filen i windows istället för att flasha den från usbstickan direkt i bios.

Att cleara cmos ska tydligen inte återställa till ursprunglig biosversion så hjälp sökes! 😅

Kommer du in i bios? För isf kan du ladda Defaultinställningar och även kolla så att rätt disk är vald för start och att den är rätt på IDE eller AHCI för att ladda OS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Om det fortfarande kommer upp warning usb, kan du inte låna någons dator då och lägga in bios med program och uppdatera igen från stickan?

Permalänk
Medlem

- Update BIOS & ME code for Ivy Bridge 22nm CPU.
Note * Please download and execute the file in USB pen drive only.
System will restart several times to update ME firmware after updated system BIOS.
Please DO NOT remove the USB pen drive until ME updated successfully.
* Please make sure you have read the SOP before you update the BIOS.
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

Permalänk
Medlem

Provat reseta bios oxå?

Visa signatur

I7-3930K @4,6ghz, Asus P9X79, 2x8gb hyperx 1866mhz, 2x R9 290 cf, Ssd, fractal design r3, Lepa 1000w nätagg modulärt
www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=gunbar-500&memberId=...

Permalänk

För mej sket det sej en gång när jag skulle uppdatera bios. Slutade med att jag fick ett nytt moderkort. Msi z87 g45 gaming

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Reparera BIOS

Tjena, om det är så att ditt BIOS/UEFI är felflashat, kan detta gå att fixa om chipet som BIOS/UEFI sitter i går att ta loss. Då kan man höra sig för om det finns en datorbutik som utför reparationer, dom kan ha en chip programmerare som kan programmera chipet "löst" från moderkortet så att säga, jag gjorde det för ca 4 år sedan och det kostade 400 kr var billigare än att köpa ett nytt moderkort iaf... Bara ett råd till dej om det inte löser sig för dej....

Med vänlig hälsning, John.

Visa signatur

-Fint ska de va!
sade käringen som fick mahognyflisor i baken.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeknikEast:

Uppdaterade BIOS på farsans dator precis och nu kommer jag bara förbi första bioskontrollen på diskenheterna, sedan kommer jag till texten "Warning!!! Please insert to your USB."

Detta gäller moderkortet MSI Z68-GD65-G3 som hade v. N70 som jag uppdaterade till P.80. Felet jag tror jag gjorde var att jag öppna .exe filen i windows istället för att flasha den från usbstickan direkt i bios.

Att cleara cmos ska tydligen inte återställa till ursprunglig biosversion så hjälp sökes! 😅

Nu vet jag inte om detta finns på just ditt moderkort, men på en del påkostade moderkort finns det dubbla BIOS-chip man kan byta mellan via en switch på kortet. Kan vara vär att kika i manualen om ditt kort har detta.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?