Dell utmanar Ipad Pro med XPS 12 – 4K-hybrid med penna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För att fungera i företagsvärlden så krävs x86 och windows numera.

Intressant, hur var det innan?

Skrivet av Svensktiger:

Dessutom vad kan ipadpro göra som man inte redan kan göra med vilken ipad som helst ?

Det återstår och se, det är ju en plattform som har öppnat upp till att vara lite mer produktiv än en vanlig ipad. Du har två nya inmatningsmetoder som den är byggd kring, pennan och tangentbordet. Sedan återstår det och se om det kommer vettiga appar kring detta.

Jag tycker mig iaf noterat att ipads och dylika börjat hitta in till företag i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hejdå Apple...
De har inte mycket att sätta emot i denna klassen. Bara priset som matchar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur man nu kan jämföra två plattor varav den ena kör mobilt operativsystem och den andra fullskaligt...
Det blir ju närmast löjligt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Intressant, hur var det innan?

Det var windows redan då, men i form av laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tycker det är bra med pennorna. Har alltid gillat det alternativet, att kunna skriva med penna direkt på skärmen. Det är super när man vill anteckna något snabbt.

Detta med 4K-hypen är jag inte lika med på dock. 1080p är fortfarande OK, men 1440p tycker jag är sweetspot nowadays.

4K på en liten skärm/platta är väl rätt perfekt för skalning 200% i Win10? Textstorlek som en 1080-skärm. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Om den inte är alltför dyr så kommer den att inhandlas

Permalänk
Medlem

Och så kommer Surface Pro 4 snart. Ajaj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar starkt på att Dell ser ipadpro som huvudkonkurrent.
För att fungera i företagsvärlden så krävs x86 och windows numera.
Och det är just därför Surface har blivit så populär.
Dessutom vad kan ipadpro göra som man inte redan kan göra med vilken ipad som helst ?

Dom har nog inte lagt till så mycket nya att göra saker med nya iPad Pro men det faktum att den tycks ha en bra penna (återstår att se) och split screen sen iOS 9 (Air 2 fick det med) så kommer det säkerligen öka produktiviteten markant. Sen att dom dragit upp ram mängden ordentligt i kombination med penna och tangentbord samt att det finns appar för video och foto redigering så kommer den nog bli ett populärt verktyg för dem som håller på med media (foton och video) ute på språng. För min del så har jag ett program som jag jobbar i PC miljö detta finns även till iPad och har funnits länge men det har inte varit tillräckligt smidigt att markera i det pga av att fingertoppar inte är noggranna nog när det kommer till att plottra ut noder, med pekpenna om den är bra kommer det nog kunna bli riktigt grymt.

Om iPad Pro är någorlunda rapp kommer man rent krasst kunna jobba mot server där de windows baserade programmen ligger och belastar systemet och iPaden blir då ett rent inmatnings element och ett billigare och snabbare samt smidigare alternativ än en laptop.
Hela office suiten finns ju till iPad för dem som är i behov av det.

I min bransch ser jag att fler och fler flyttar alla installationer till server miljö och betalar hellre för underhåll än tar i det själva då försvinner per automatik kravet på att ha viss hårdvara eller operativsystem.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

alltså bara jag som hatar kickstand? jag vill inte ha fler moment för att sätta mig och göra det jag ska göra. Visst liten grejj men kom igen kan man inte ta fram ett gångärn så det blir en 2 in 1 device som stort sett är en vanlig laptop med avtagbart tangentbord om man vill rita eller ha det i tablet mode. Har inte sett några smidiga 2 in 1 än och nu börjar folk haka på kickstand trenden... njeaaa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Monarchy:

alltså bara jag som hatar kickstand? jag vill inte ha fler moment för att sätta mig och göra det jag ska göra. Visst liten grejj men kom igen kan man inte ta fram ett gångärn så det blir en 2 in 1 device som stort sett är en vanlig laptop med avtagbart tangentbord om man vill rita eller ha det i tablet mode. Har inte sett några smidiga 2 in 1 än och nu börjar folk haka på kickstand trenden... njeaaa.

Det är inte riktigt så lätt. En vanlig laptop har i princip allt under tangentbordet. Det är bara skärmpanelen, någon eventuell kamera och antenn för WiFi som sitter i locket. För att göra en 2-i-1 måste man göra tvärt om. Ganska exakt allt utom tangenterna måste ligga i skärmdelen som då blir rätt tung och det finns inget i tangentbordet som kan agera motvikt. För att det ska fungera bra krävs det alltså att man lägger in mer vikt i tangentbordet, annars kommer enheten bara välta om man inte håller i den. Det hade blivit mycket bly i en touch cover för att orka hålla emot.

Vidare är det inte helt lätt att få till ett bra gångjärn som orkar hålla en relativt tung platta samtidigt som det är enkelt att att ta loss och inte tar någon plats.

Det är hela tiden en avvägning man får göra när man designar. Det går inte att bryta mot fysikens lagar. Surface Pro och liknande enheter är designade för att vara en platta i första hand som sedan kan konverteras till laptop vid behov. Andra enheter siktar mer på en laptop som kan bli en platta och de har då tjockare tangentbord, ibland med extra lagring och extra batteri i, för att balansera upp plattan. Här är prio platta och så litet tangentbord som det bara går och då blir det någon form av stöd för att den inte ska trilla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Konkurrans! Älskar det! Kan knappt vänta på alla recensioner: Ipad Pro, Surface 4, Miix 700 och nu Dells motsvarighet. Mumma i form av valmöjligheter.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2