Samma problem igen: Kan inte byta namn på mappar (Windows 7 OCH Windows 8.1)

Permalänk
Medlem

Samma problem igen: Kan inte byta namn på mappar (Windows 7 OCH Windows 8.1)

Samma problem igen. Man kan ju misstänka att jag har nåt program installerat som ställer till det, men det är liksom Libre Office, Foxit Reader, Photoshop...som jag alltid har haft.

Men på sistone så har detta dykt upp. Jag kan skapa en ny mapp som får namnet "New Folder". Men jag kan inte döpa om den. Malwarebytes hittar inget fel.

Har sett att fler på nätet har samma problem, med lösningar där man ändrar i registret och har sig, men ingen av lösningarna har fungerat för mig. Förra gången kunde jag inte döpa om nånting alls, på någon disk (har 4). Nu gäller det skrivbordet bara, verkar det som.

Nån som känner igen sig?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Kan det var nåt liknande det här problemet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

går det i felsäkert läge?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan det var nåt liknande det här problemet?

Jupp. Skönt att läsa "enda lösningen är att formatera systemdisken". Jag har PRECIS gjort det, bara för att jag fick samma fel på min förra Windows 8.1 (som jag haft installerad en evighet). Och grejen är den att...jag har inte gjort nåt särskilt ALLS...använt Firefox, och Photoshop. Det bara dök upp. Men 1) det verkade som att problemet bara försvann av sig självt nu. och 2) jag körde en Microsoft FixIt, som gjorde inte-en-susning... Just nu fungerar det iallafall.

Skrivet av Demerzel:

går det i felsäkert läge?

Nope, när jag har problemet så hjälper inte felsäkert läge.

Tråden finns här nu iallafall, återkommer om problemet återuppstår...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Har fått detta felet i Windows 10 Pro nu efter uppdateringarna KB3141032 eller KB3140745.

Höger klickar jag på katalogen och väljer byt namn eller ändra namnet i egenskaper eller trycker F2, får jag bara fel meddelandet "Det gick inte hitta filen." och "Filen eller mappen finns inte".
Det kvittar var katalogen ligger, på skrivbordet, USB-minne, C:, D: eller en nätverksenhet.

Men det går att byta namn på katalogen via kommandoprompten med "ren".

Jag har gjort en återställning tills innan uppdateringarna installeras och då fungerar det igen, men efter några dagar installeras ju uppdateringarna och felet kommer tillbaka.

Jag har testat det som nämns till windows 7 om de fem nycklarna i registret utan framgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tunis78:

Har fått detta felet i Windows 10 Pro nu efter uppdateringarna KB3141032 eller KB3140745.

Höger klickar jag på katalogen och väljer byt namn eller ändra namnet i egenskaper eller trycker F2, får jag bara fel meddelandet "Det gick inte hitta filen." och "Filen eller mappen finns inte".
Det kvittar var katalogen ligger, på skrivbordet, USB-minne, C:, D: eller en nätverksenhet.

Men det går att byta namn på katalogen via kommandoprompten med "ren".

Jag har gjort en återställning tills innan uppdateringarna installeras och då fungerar det igen, men efter några dagar installeras ju uppdateringarna och felet kommer tillbaka.

Jag har testat det som nämns till windows 7 om de fem nycklarna i registret utan framgång.

Har inte det här problemet men till skillnad från oss home användare så har du möjligheten att stänga av fler uppdateringar än Home användare har

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har inte det här problemet men till skillnad från oss home användare så har du möjligheten att stänga av fler uppdateringar än Home användare har

Jag har kryssat för skjut upp uppgraderingar. Men uppdateringarna kb3141032 och kb3140745 installeras ändå om man startar om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunis78:

Har fått detta felet i Windows 10 Pro nu efter uppdateringarna KB3141032 eller KB3140745.

Höger klickar jag på katalogen och väljer byt namn eller ändra namnet i egenskaper eller trycker F2, får jag bara fel meddelandet "Det gick inte hitta filen." och "Filen eller mappen finns inte".
Det kvittar var katalogen ligger, på skrivbordet, USB-minne, C:, D: eller en nätverksenhet.

Men det går att byta namn på katalogen via kommandoprompten med "ren".

Jag har gjort en återställning tills innan uppdateringarna installeras och då fungerar det igen, men efter några dagar installeras ju uppdateringarna och felet kommer tillbaka.

Jag har testat det som nämns till windows 7 om de fem nycklarna i registret utan framgång.

Jag har testat att installera KB3140745 manuellt och det är den som orsakar problemet.

Men när jag testade såg jag att Windows 10 inte hade fått november uppdateringen till 1511 via microsoft update.
Så jag tog och laddade ner "Media Creation Tool" och uppgraderade Windows 10 till 1511. Så nu har jag inte felet längre med alla uppdateringar installerade.