Permalänk
Medlem

Lagg som upphör efter ett tag

Tjena, har nyligen fått ett problem med datorn förstår inte vad det är. Efter att ha varit bortrest i en vecka så kommer jag hem men min dator har problem vet inte hur det har uppstått men problemet är.
När jag startar datorn så tar det ca 20 min att allt ska ladda och när jag ska öppna ett program för första gången efter omstarten så tar det jävligt lång tid och det gäller allt som jag öppnar första gången efter startup men när jag väl startat programmet så går det som vanligt efter det, gäller allt på datorn om jag ska öppna Spotify för första gången så tar det 5-10 min sen när de väl har startat så funkar allting bra även om jag stänger av programmet och startar det på nytt. Samma gäller spel när jag ska starta CS:GO så dröjer det som fan när jag kommer in i ett game och när jag väl kommer in så fryser spelet fast i typ 5 sek varje 20 sekund men efter 5 min spelade så upphör det. Förstår inte varför. Skulle vara jätte tacksam för hjälp om detta.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det kan vara något problem med hårddisken som gör att den blivit väldigt långsam. Det skulle i så fall göra att saker tar väldigt lång tid att ladda från hårddisken, för att sedan gå snabbare när det väl ligger i minnet. Har du någorlunda mycket minne i datorn så kommer ju program att ligga kvar ett tag i minnet också, för att de inte ska behöva läsas in från hårddisken nästan gång. Samma med spel, där resurser läses in från disk tills dess att det mesta ligger i minnet. Så du kan ju börja med att ladda ner t.ex. HD Tune och kolla hur hårddisken mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter som att det kan vara något problem med hårddisken som gör att den blivit väldigt långsam. Det skulle i så fall göra att saker tar väldigt lång tid att ladda från hårddisken, för att sedan gå snabbare när det väl ligger i minnet. Har du någorlunda mycket minne i datorn så kommer ju program att ligga kvar ett tag i minnet också, för att de inte ska behöva läsas in från hårddisken nästan gång. Samma med spel, där resurser läses in från disk tills dess att det mesta ligger i minnet. Så du kan ju börja med att ladda ner t.ex. HD Tune och kolla hur hårddisken mår.

Tjena, min hårddisk är inte full 680gb fritt, Vet inte vad det är jag ska kolla efter i programmet skulle uppskattas om du skulle kunna hjälpa mig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimreh:

Tjena, min hårddisk är inte full 680gb fritt, Vet inte vad det är jag ska kolla efter i programmet skulle uppskattas om du skulle kunna hjälpa mig med det.

Hur mycket du har ledigt är rätt så orelevant, det var mest prestandan jag funderade över. Kolla under Health-tabben i HD Tune och se om det visas några varningar. Om det ser ok ut där så kan du köra ett prestandatest, bara klicka på start-knappen i Benchmark-tabben. Jag antar att det är en mekanisk disk du har med tanke på hur mycket du har ledigt, då bör du få runt 100 MB/s i genomsnittlig hastighet, och ~15 ms accesstid. Om något av de värdena avviker kraftigt (typ <20 MB/s eller >50ms), eller om hastighets-kurvan har kraftiga hack i sig, så är något fel på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur mycket du har ledigt är rätt så orelevant, det var mest prestandan jag funderade över. Kolla under Health-tabben i HD Tune och se om det visas några varningar. Om det ser ok ut där så kan du köra ett prestandatest, bara klicka på start-knappen i Benchmark-tabben. Jag antar att det är en mekanisk disk du har med tanke på hur mycket du har ledigt, då bör du få runt 100 MB/s i genomsnittlig hastighet, och ~15 ms accesstid. Om något av de värdena avviker kraftigt (typ <20 MB/s eller >50ms), eller om hastighets-kurvan har kraftiga hack i sig, så är något fel på hårddisken.

Ja det är nog fel på hårdsisken då, hade 1 varning (C5) Current Pending Sector och på benchmarken, jaa så här såg det ut http://imgur.com/khWj3B4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimreh:

Ja det är nog fel på hårdsisken då, hade 1 varning (C5) Current Pending Sector och på benchmarken, jaa så här såg det ut http://imgur.com/khWj3B4

Jo, det där ser ju inte riktigt friskt ut. Current Pending Sector betyder att disken har trasiga sektorer som ännu inte blivit ommappade. Om den siffran är låg så är det inte nödvändigtvis något problem, att sektorer går sönder är sånt som händer. Men prestandan tyder ju på att någonting är väldigt fel.

Något du kan testa är att byta SATA-kabel till hårddisken om du har en kabel över, och även att byta SATA-port på moderkortet. Annars kan du testa tipsen i denna artikel. Sista utvägen är att helt enkelt köpa en ny hårddisk och hoppas att den fungerar bättre.