AMD Radeon återtar marknadsandelar från Nvidia Geforce

Permalänk
Avstängd

390/390X är ju kompetenta kort. Inte så konstigt att dom säljer. Mitt 290 med upplåsta shaders/TMUs är nog det bästa köpet jag någonsin gjort när det gäller datorkomponenter sett till pris/prestanda.

Förhoppningsvis blir 380x bra. Lär sälja bra om dom får till det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Kanske skulle de ha gjort detta förra hösten i samband med Tonga släppet. Fury korten har ju inte direkt "lyft" 300-serien som det 'ska' vara.
Aja, Nu hoppas man att Arctic Islands kommer långt före Pascal då det är bekräftat att AMD inte kommer ha HBM för sig själva ett tag (varför inte?! NVIDIA skulle ha låst HBM för sig själva ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så när det går bra för AMD så går det att lita på undersökningarna men inte när det går bra för nVIDIA?

Antar att du syftar på det jag sa om att jag är skeptisk till undersökningar där företaget som omnämns pekar på det. "Enligt Nvidia säger företag X att Nvidia är bäst!", typ.. Men det är ju inte alls fallet här så jag utgår ifrån att du antingen minns fel eller bara trollar omkring.

Edit: För att förtydliga så jag slipper ödsla tid på en meningslös diskussion om semantik, så ja, om det hade stått "Enligt AMD/AMD hänvisar till att Finanstidningen Barron's skriver att AMD med hjälp av Radeon 300-serie lyckats återta andelar från Nvida under årets ännu pågående tredje kvartal." så hade jag behandlat nyheten med samma skepsis som Nvidianyheten du förmodligen tänker på. För mig har sådanna saker samma värde som "Microsoft hänvisar till ett test som Microsoft köpt där resultatet blev att IE6 är den säkraste och snabbaste webläsaren", som var vanligt på 90-talet.. Undesökningsföretag och statistiknissar ska syssla med undersökningar och statistik, inte marknadsföring åt företag som betalar dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Det är ändå inte fel att lägga pengarna på något som faktiskt fungerar jämfört med att "hoppas" att 980 kommer prestera likvärdigt när DX12 börjar dyka upp när man köper ett grafikkort just nu, antingen får man vänta eller köpa AMD i dagsläget för att få mest prestanda för pengarna helt enkelt.

Sen har en del folk lyckats låsa upp sina R9 Fury till R9 Fury X.

http://www.overclock.net/t/1567179/activation-of-cores-in-haw...

980 Ti VS Fury X skulle jag fortfarande valt 980 Ti för att Fury X har en idiotisk vattenkylare samt att 980 Ti har mer grafikminne som kan komma till nytta i en framtida SLI config.

Ok, för vi vet i nuläget att ingen av lagen har fullt stöd för DX12. Därför ska vi köpa korten från AMD idag för att ett benchmark från en AMD-favoriserande studio har ett enda benchmark uppe, där dom inte kommunicerat sitt resultat angående Async utan bara gått rakt på sak.

Maxwell har Async Compute, i en mycket mindre usträckning än GCN. (31 Compute + 1 Graphics)
Maxwell saknar Stencil Reference från Pixel Shadern.

GCN har inte stöd för Conservative Rasterization samt Rasterizer-ordered views, men kan emulera dom genom att köra dom via GS.

Känns ju säkert. Det finns inget kort idag man ska köpa för att få fullt DX12 stöd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ok, för vi vet i nuläget att ingen av lagen har fullt stöd för DX12. Därför ska vi köpa korten från AMD idag för att ett benchmark från en AMD-favoriserande studio har ett enda benchmark uppe, där dom inte kommunicerat sitt resultat angående Async utan bara gått rakt på sak.

Maxwell har Async Compute, i en mycket mindre usträckning än GCN. (31 Compute + 1 Graphics)
Maxwell saknar Stencil Reference från Pixel Shadern.

GCN har inte stöd för Conservative Rasterization samt Rasterizer-ordered views, men kan emulera dom genom att köra dom via GS.

Känns ju säkert. Det finns inget kort idag man ska köpa för att få fullt DX12 stöd.

Varför går då inte Nvidia ut och bevisar motsatsen för att inte förlora marknadsandelar?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Varför går då inte Nvidia ut och bevisar motsatsen för att inte förlora marknadsandelar?

Drivern är inte klar.

Citat:

We actually just chatted with Nvidia about Async Compute, indeed the driver hasn't fully implemented it yet, but it appeared like it was. We are working closely with them as they fully implement Async Compute. We'll keep everyone posted as we learn more.

http://www.overclock.net/t/1569897/various-ashes-of-the-singu...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ok, för vi vet i nuläget att ingen av lagen har fullt stöd för DX12. Därför ska vi köpa korten från AMD idag för att ett benchmark från en AMD-favoriserande studio har ett enda benchmark uppe, där dom inte kommunicerat sitt resultat angående Async utan bara gått rakt på sak.

Maxwell har Async Compute, i en mycket mindre usträckning än GCN. (31 Compute + 1 Graphics)
Maxwell saknar Stencil Reference från Pixel Shadern.

GCN har inte stöd för Conservative Rasterization samt Rasterizer-ordered views, men kan emulera dom genom att köra dom via GS.

Känns ju säkert. Det finns inget kort idag man ska köpa för att få fullt DX12 stöd.

Fast AMD har ju själva sagt att fullt stöd för DX12 inte finns idag, så beroende på om man väljer AMD eller NVidia får man stöd för olika subset eller vad det heter, men fullt stöd kan du inte få oavsett. http://www.gamefaqs.com/boards/916373-pc/72413337

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast AMD har ju själva sagt att fullt stöd för DX12 inte finns idag, så beroende på om man väljer AMD eller NVidia får man stöd för olika subset eller vad det heter, men fullt stöd kan du inte få oavsett. http://www.gamefaqs.com/boards/916373-pc/72413337

Precis det jag skrev. (Om man inte räknar in Skylake i det hela)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är ändå inte fel att lägga pengarna på något som faktiskt fungerar jämfört med att "hoppas" att 980 kommer prestera likvärdigt när DX12 börjar dyka upp när man köper ett grafikkort just nu, antingen får man vänta eller köpa AMD i dagsläget för att få mest prestanda för pengarna helt enkelt.

Sen har en del folk lyckats låsa upp sina R9 Fury till R9 Fury X.

http://www.overclock.net/t/1567179/activation-of-cores-in-haw...

980 Ti VS Fury X skulle jag fortfarande valt 980 Ti för att Fury X har en idiotisk vattenkylare samt att 980 Ti har mer grafikminne som kan komma till nytta i en framtida SLI config.

Får fortfarande ej mer vram om du kör sli ..Minnet speglas mellan korten så 6+6 blir inte 12 i SLI utan blir fortfarande 6

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Får fortfarande ej mer vram om du kör sli ..Minnet speglas mellan korten så 6+6 blir inte 12 i SLI utan blir fortfarande 6

Tror det inte var så han menade heller, utan effekten av att köra något i SLI kan påverka minnesåtgången eftersom man oftast kan öka upplösningen betydligt mer, alt. kräma på med mer effekter, vilket i sin tur äter upp mer minne. Då kan de 6GB per kort komma väl till användning (dock fortfarande 6GB total frambuffer, som du skriver)

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

AMD ligger helt rätt med 300 serien i pris/prestanda.

380 är snabbare än 960
390 är snabbare än 970
390x drar jämt med 980 fast det är lite billigare.

Skulle jag köpa kort i dom prisklasserna så skulle amd vara det självklara valet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Får fortfarande ej mer vram om du kör sli ..Minnet speglas mellan korten så 6+6 blir inte 12 i SLI utan blir fortfarande 6

4gb vs 6gb = 6gb wins när man börjar modda eller går upp i upplösning.

Tack för infon om vram men de lärde jag mig för ungefär 10 år sedan att de fungerade på de viset

Skrivet av sgtprobe:

Tror det inte var så han menade heller, utan effekten av att köra något i SLI kan påverka minnesåtgången eftersom man oftast kan öka upplösningen betydligt mer, alt. kräma på med mer effekter, vilket i sin tur äter upp mer minne. Då kan de 6GB per kort komma väl till användning (dock fortfarande 6GB total frambuffer, som du skriver)

Jo precis, men när man ställer 980 4gb vs R9 Fury 4gb så tycker jag att man ska köpa R9 Fury alla dagar just för att de är ett modernare kort med mer potential i framtiden jämfört med 980.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kul att se att trenden vänt sig!

Jag gissar att AMDs försäljningsgrafer kommer att få sig en bump även när Dx12 kommer igång på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är fortfarande fel, Async Compute är inte ens en del av specifikationerna för DX12.

Fast han refererade ju inte till async compute öht.

Skrivet av Ratatosk:

Jo då "vanliga" Fury finns det skapligt av.

Justja. Glömde bort det kortet.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är väl totalt ointressant egentligen? Prestanda och pris är väl normalt det som är viktigt?

I teorin är det såklart så. Däremot tror jag att det skapar dolda transaktionskostnader att ha en svårförståelig namngivning.

Permalänk
Datavetare

Huruvida det finns kort med "fullt DX12 stöd" beror på hur man definierar detta. Den högsta nivå som finns specificerad är "feature level 12.1", Maxwell gen 2 och Skylake uppfyller alla krav som finns där.

GCN/Skylake må ha tier 3 i "resource binding" och Maxwell gen 2 har tier 3 i "Tiled resources" men finns (ännu) ingen DX12 nivå som kräver mer än tier 2 för dessa finesser. Nivå 12.0 och högre kräver tier 2, har man tier 1 blir det max feature level 11.1.

Vad det gäller "compute" köer så säger inte DX12 något om hur det ska implementeras, kravet är att en viss instans av en sådan kö ska kunna användas utan extra synkronisering om det bara är en tråd som jobbar mot den. Har man då en CPU med säg 4 kärnor kanske man vill ha 3 "compute" trådar, för att optimera effekten av flera trådar skapar man då en "compute" kö per tråd.

Denna semantik för "compute" köer kan man uppnå med hög effektivitet helt utan stöd från GPU-HW förutsatt att en rimlig mängd "jobb" postas per kö per frame (man vill ändå "batch" sådana jobb då det även med HW-stöd finns en overhead per jobb). I Intels fall så skulle man till och med kunna köra "compute" köer på CPU-delen i stället (SSE/AVX) för av avlasta en relativt klen iGPU som då fullt ut kan fokusera på "general" kön där grafik hanteras.

En annan modell i DX12, explicit multiadapter, som redan demonstrerats (Unreal engine 4) är att köra t.ex. post-processing på en annan GPU, en Intel iGPU verkar klara av att göra detta ihop med ett Maxwell baserad Titan-kort. Ser nog ett större värde av detta om man kör på enklare kort, typ 950/960/370/380 där vissa effekter annars blir för dyrt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldViking:

Fast han refererade ju inte till async compute öht.

Vad skulle han referera till annars? Det är väl det enda som ploppat upp angående diskussionen om osäkert DX-stöd?

Innan det fanns det ingen tvekan överhuvudtaget om vem som hade stöd eller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

skulle dock utan tvekan betalat 750kr extra i dagsläget för att veta att kortet kommer fungera bra i DX12 som tyvärr inte är bekräftat på Nvidia korten

Men vafan de 750kr billigare är ju bara för att 980 du länkade är på någon veckans klipp pris just nu

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

50% för varje lag vore lagom.

edit @jOnÄTÄn, Alltså 50% för två lag, 33% för tre och 25% för fyra, comprende?

Om amd och nvidia hade 50% av marknaden för diskreta gamingkort så vore väl det bra. Då kanske nvidia skulle prispressa mer.
Intel är väl störst på grafik generellt, men är det matrox som har några märkbara andelar också? Jag kan lika mycket om matrox som Via, dvs inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har varit mycket negativitet kring AMD den senaste tiden så detta var trevlig läsning till förmiddagskaffet

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ok, för vi vet i nuläget att ingen av lagen har fullt stöd för DX12. Därför ska vi köpa korten från AMD idag för att ett benchmark från en AMD-favoriserande studio har ett enda benchmark uppe, där dom inte kommunicerat sitt resultat angående Async utan bara gått rakt på sak.

Maxwell har Async Compute, i en mycket mindre usträckning än GCN. (31 Compute + 1 Graphics)
Maxwell saknar Stencil Reference från Pixel Shadern.

GCN har inte stöd för Conservative Rasterization samt Rasterizer-ordered views, men kan emulera dom genom att köra dom via GS.

Känns ju säkert. Det finns inget kort idag man ska köpa för att få fullt DX12 stöd.

Kan du förklara eller hänvisa till någon källa som förklarar närmare vad de gör för något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Kan du förklara eller hänvisa till någon källa som förklarar närmare vad de gör för något?

Här är en massa info:

http://www.anandtech.com/show/8544/microsoft-details-direct3d...

Direct3D feature levels
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ff47...

Conservative Rasterization
https://developer.nvidia.com/content/dont-be-conservative-con...
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn91...
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn90...

Rasterizer Order Views
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn91...
https://software.intel.com/en-us/gamedev/articles/rasterizer-...
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Shader Specified Stencil Reference Value
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn91...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är fortfarande fel, Async Compute är inte ens en del av specifikationerna för DX12.

Jo, det är en del av Direct X 12 - dock ej en obligatorisk del. Men det är fel att säga att Async compute inte är en del av specifikationerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Jo, det är en del av Direct X 12 - dock ej en obligatorisk del. Men det är fel att säga att Async compute inte är en del av specifikationerna.

Det är faktiskt inte en del av specifikationerna, inte vad jag kan se eller läsa mig till. Däremot tillåter DX12 använding av Async Compute.

Du får gärna länka mig något om jag har fel.

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1.6
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är faktiskt inte en del av specifikationerna, inte vad jag kan se eller läsa mig till. Däremot tillåter DX12 använding av Async Compute.

Självklart är det en del av DX12 om det finns i DX12 men inte i DX11. Men nej, det är inte ett krav för att få skylta med DX12-stöd.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Problemet är att folk inte ser det objektivt.

Haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Självklart är det en del av DX12 om det finns i DX12 men inte i DX11. Men nej, det är inte ett krav för att få skylta med DX12-stöd.

Jo, det är ju en bra bieffekt av bare-metal APIer, även Vulkan tillåter använding av ACE för AMD.

Skrivet av dagbro:

Prove me wrong. Var fanboyar jag eller drar iväg subjektiva grejer?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ju ett 390 för ett par veckor sedan, och redan nu syns det i finanstidningarna. Awesome ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Om nu Async Compute gör en sån drastisk förbättring på prestandan så kommer de garanterat komma med som en av de features som ingår i DX12 API'n.

Tagit bort citat i enlighet med §1
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Men vafan de 750kr billigare är ju bara för att 980 du länkade är på någon veckans klipp pris just nu

Det är väl ändå dagspriser man får följa finns ju nästan något liknande erbjudande varje dag på olika modeller, igår kostade R9 Fury kortet 5500kr på netonnet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Om nu Async Compute gör en sån drastisk förbättring på prestandan så kommer de garanterat komma med som en av de features som ingår i DX12 API'n.

Det skapar en förbättring, men hur pass mycket är svårt att säga då vi inte har tillräckligt med material att granska (än!). Teoretiskt kan man göra riktigt mycket, men det är ingen DirectX 12 feature direkt, simpelt sett gör Async Compute så att man kan exekvera uppgifter asynkront.

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB