Permalänk
Medlem

x99 minne

Ska köpa moderkortet Asus Rampage V Extreme och kollar nu efter ett passande minne. Här är en lista över exakt vilka minnen det stödjer:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_V_Extreme...

Jag ska överklocka processorn spela krävande spel i QHD/4K. Har jag någon nytta av 32GB eller ska jag satsa på ett snabbt 16GB minne? Typ Corsair 16 GB DDR4 3000MHz CL15 Dominator eller Corsair 32 GB DDR4 2800MHz CL16 Dominator Platinum.

Vad rekommenderar ni?

Ville ju helst ha detta minne https://www.komplett.se/product/838127/datorutrustning/minne/...

Men det verkar tyvärr inte stödja moderkortet? eller har det blivit något fel?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av daroo:

Jag ska överklocka processorn spela krävande spel i QHD/4K

Du har väl planerat för rejält kraftiga grafikkort med tanke på detta? Jag hade inte gått för mindre än två 980 Ti, vilket verkar ligga inom budget eftersom du vill ha ett RaVE och 32 GiB RAM.

Finner det även lustigt att du skriver "QHD/4K", då det är mycket stor skillnad mellan dessa med avseende på gaming: QHD finns i 144 och snart 165 Hz, vilket enligt mig är ljusår överlägset 4K för gaming, då 4K-skärmar bara finns i 60 Hz. Den skillnaden är enligt mig mycket större och mer avgörande för upplevelsen än skillnaden i upplösning.

Citat:

Ville ju helst ha detta minne https://www.komplett.se/product/838127/datorutrustning/minne/...

Men det verkar tyvärr inte stödja moderkortet? eller har det blivit något fel?

De ska fungera utan problem; dock undrar jag om du har en aning om varför du vill ha just de minnena. De kommer inte ge dig bättre spelprestanda än till exempel samma modell @ 2666 MHz, som är mer än en tusenlapp billigare på Komplett.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du har väl planerat för rejält kraftiga grafikkort med tanke på detta? Jag hade inte gått för mindre än två 980 Ti, vilket verkar ligga inom budget eftersom du vill ha ett RaVE och 32 GiB RAM.

Finner det även lustigt att du skriver "QHD/4K", då det är mycket stor skillnad mellan dessa med avseende på gaming: QHD finns i 144 och snart 165 Hz, vilket enligt mig är ljusår överlägset 4K för gaming, då 4K-skärmar bara finns i 60 Hz. Den skillnaden är enligt mig mycket större och mer avgörande för upplevelsen än skillnaden i upplösning.

De ska fungera utan problem; dock undrar jag om du har en aning om varför du vill ha just de minnena. De kommer inte ge dig bättre spelprestanda än till exempel samma modell @ 2666 MHz, som är mer än en tusenlapp billigare på Komplett.

Kolla länken och dra med dig tillverkarens artikelnummer HX426C13PBK4/32 och kolla i listen 2666mhz så ser du att mitt moderkort inte stödjer dessa minnen.

Vad jag ska köpa för grafikkort är väl lite OT...

Permalänk
Hedersmedlem

Att de inte finns med på listan betyder inte att de inte fungerar, bara att ASUS inte har testat och verifierat att de gör det. Men varför vill du ha 32GB minne? Är det en speldator du bygger är redan 16GB mer än vad du behöver. Jag hade lagt de pengarna mot processor eller grafikkort istället.

Permalänk
Medlem

Listan du länkar till är bara en lista över minnen som Asus har testat moderkortet med, det är inte en lista på alla minnen som moderkortet stödjer. Tillverkarna kan ju knappast testa alla minnen som finns, så de testar bara ett fåtal. Vill du vara helt säker på att minnet är kompatibelt med moderkortet så kan du alltså välja något ur den listan.

Men att minnen inte är kompatibla så länge som det är rätt sort är väldigt ovanligt, så bara det är icke-ECC obuffrade DDR4-minnen så ska det inte spela någon roll vilka minnen du väljer. Så jag skulle bli väldigt förvånad om inte HyperX-minnena du kollat på fungerar. Sen är de ju inte ett dugg prisvärda som Alling påpekar, men fungerar gör de säkert.