Corsair 900D VS Phanteks Enthoo Primo

Permalänk

Corsair 900D VS Phanteks Enthoo Primo

Har kollat Sweclockers reviews på dessa. Kan inte riktigt bestämma mig. Ska bygga en kraftfull speldator, till en början kommer jag bara köra vanlig luftkylning(förutom processorn då som kommer vattenkylas naturligtvis). Och SLI i framtiden. Moderkortet är E-ATX, så dessa chassin är de jag kollar mest på. Finns andra chassin men t.ex. Cooler Master Cosmos II föll mig inte i smaken liksom NZXT och Fractal Design.
Är det värt att investera lite extra i 900D? Kommer förmodligen ge mig på vattenkylning i framtiden.

Vore tacksam om ni kunde vägleda mig lite.

Permalänk
Medlem

Corsairs burar är i plast, lite tråkigt kan jag tycka. Ingen fläktkontroller heller.
Dessutom är det väldigt dyrt fortfarande...
Skulle vanligtvis välja Corsair men i detta läge, nej. Phanteks chassi är prisvärt och inte alls dåligt för vattenkylning

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Skrivet av nemod:

Corsairs burar är i plast, lite tråkigt kan jag tycka. Ingen fläktkontroller heller.
Dessutom är det väldigt dyrt fortfarande...
Skulle vanligtvis välja Corsair men i detta läge, nej. Phanteks chassi är prisvärt och inte alls dåligt för vattenkylning

Jo precis såg sweclockers analys. Tänkte om någon hade några andra åsikter som har haft chassit ett tag. Vad jag läst så kan det bli problem dock med Primo om man har stora grafikkort typ Titan X då det stöter emot diskarna eller något med vattenkylningen. Väntar på fler åsikter.

Permalänk
Medlem

Absolut. Någon som äger ett Primo får komma in och kommentera

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Jo precis såg sweclockers analys. Tänkte om någon hade några andra åsikter som har haft chassit ett tag. Vad jag läst så kan det bli problem dock med Primo om man har stora grafikkort typ Titan X då det stöter emot diskarna eller något med vattenkylningen. Väntar på fler åsikter.

det är så att om man använder den inbyggda reservoarhållaren så begränsas längd på grafikkort, i synnerhet om man har fler än ett. jag har istället monterat min framför och har mycket goda marginaler. här kan du se två sätt att montera reservoaren på. jag har min som den vita och den röda skulle begränsa grafikkort. får plats med dubbla 480mm i chassit plus lite annat om man inte tycker att det räcker.

helt klart nöjd med mitt primo, mycket trevligt chassi och priset är vettigt.

Permalänk

Om vi säger såhär, om jag skulle gå för 900D, får jag någonting som är sämre då än med Enthoo Primo? Kommer ju köra Corsair 1500 AXi sp

Passar bra ihop!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nemod:

Corsairs burar är i plast, lite tråkigt kan jag tycka. Ingen fläktkontroller heller.
Dessutom är det väldigt dyrt fortfarande...
Skulle vanligtvis välja Corsair men i detta läge, nej. Phanteks chassi är prisvärt och inte alls dåligt för vattenkylning

Att det inte är någon fläktkontroller i 900D är ju inte direkt en dealbreaker, Corsair gav även ett väldigt bra svar när de lanserade det till varför de inte satt i någon fläktkontroller. Löst taget ur huvudet så var det ungefär "Visst skulle vi kunna sätta i en fläktkontroller, men det skulle inte spela någon roll hur mycket vi lade ner på att sätta i en så skulle den ändå inte passa alla och de skulle byta ut den, så vi bestämde oss för att användarna får välja vilken de vill ha från början istället"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Om vi säger såhär, om jag skulle gå för 900D, får jag någonting som är sämre då än med Enthoo Primo? Kommer ju köra Corsair 1500 AXi sp

Passar bra ihop!

hur de skulle passa bra ihop förstår jag inte. nätaggregatet är gömt på både primo och 900d.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 900D, tycker inte det är värt pengarna.
Det är lite bristande kvalité även om det är dyrt som fan.
Och jävligt stort.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag valde också mellan 900D o Primo. Det blev ett Phanteks. Fina resentioner och framförallt ett vettigt pris (Corsair är ju apdyrt) gjorde att valet föll på Primo.

Fantastiskt låda, jag gör med 3 radiatorer och man kan ändå spela en fotbollsmatch inne i burken

Jag hade kunnat hosta upp 1500 mer för ett 900D om det hade haft nått speciellt som jag har användning för och som inte finns i Primo, det har det inte!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd

q

Skrivet av mandapanda:

Jo precis såg sweclockers analys. Tänkte om någon hade några andra åsikter som har haft chassit ett tag. Vad jag läst så kan det bli problem dock med Primo om man har stora grafikkort typ Titan X då det stöter emot diskarna eller något med vattenkylningen. Väntar på fler åsikter.

Permalänk

Jag har 900D och köpte det när priserna på det låg på ca 2990kr. Det sämsta med chassit är när man har monterat in tex grafikkorten och ska skruva fast dom. Då är chassi kanten ivägen + att magnet filtren i botten är slappa och tappar fästet efter ett tag. Men nu ligger de på ca 3700kr så jag tror inte jag skulle köpa den i dagens läge. Men det är ett grymt chassi att ha till vattenkylning jag har 2 x480 raddar och en 240 rad. Så det ryms mycket i den.

Kan säga att jag har tagit bort alla HDD burar i mitt chassi och stoppat en HDD där man brukar ha CD/DVD spelaren. Sen har jag 2 st SSD bakom moderkorts plåten med dubbelhäftad tejp.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att det inte är någon fläktkontroller i 900D är ju inte direkt en dealbreaker, Corsair gav även ett väldigt bra svar när de lanserade det till varför de inte satt i någon fläktkontroller. Löst taget ur huvudet så var det ungefär "Visst skulle vi kunna sätta i en fläktkontroller, men det skulle inte spela någon roll hur mycket vi lade ner på att sätta i en så skulle den ändå inte passa alla och de skulle byta ut den, så vi bestämde oss för att användarna får välja vilken de vill ha från början istället"

No shit sherlock! Dealbreaker eller inte. Riktigt dålig oavsett.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nemod:

No shit sherlock! Dealbreaker eller inte. Riktigt dålig oavsett.

Absolut inte dåligt, vilken fläktkontroller de än satt i så hade det funnits de som gnällt över den i alla fall, så då är det bara bra att Corsair valde bort det så att man får sätta i vilken man vill själv, Corsair ska stå för grunden, dvs chassit, sen ska folk få bygga i vad de vill, speciellt i entusiastchassin som 900D, inbyggd fläktkontroller kan hålla sig till budgetlådor a la Fractal Design.

Skrivet av Citrona:

Jag har ett 900D, tycker inte det är värt pengarna.
Det är lite bristande kvalité även om det är dyrt som fan.
Och jävligt stort.

Det visste man ju från början när de presenterade det, så jag vet inte varför man blir så förvånad av det nu?! Samma dag som de lanserade 900D så insåg jag att jag skulle kunna stoppa in mitt 800D i 900D och gömma det där bara genom att kolla måtten.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mandapanda:

Har kollat Sweclockers reviews på dessa. Kan inte riktigt bestämma mig. Ska bygga en kraftfull speldator, till en början kommer jag bara köra vanlig luftkylning(förutom processorn då som kommer vattenkylas naturligtvis). Och SLI i framtiden. Moderkortet är E-ATX, så dessa chassin är de jag kollar mest på. Finns andra chassin men t.ex. Cooler Master Cosmos II föll mig inte i smaken liksom NZXT och Fractal Design.
Är det värt att investera lite extra i 900D? Kommer förmodligen ge mig på vattenkylning i framtiden.

Vore tacksam om ni kunde vägleda mig lite.

Phanteks känns mer nutid. 900d omodern och löjligt dyr
Hade ett Primo. Älskade det. Dock väldigt stort Fick lov att byta ner mig då regeringen tyckte si o så

Permalänk
Medlem

@mandapanda: Vill slå ett slag för Thermaltakes Core X9, så grym att bygga i, alla delar kan monteras ner, flyttas om, byta plats. Grym formfaktor med horisontellt monterat moderkort och plats för mycket kylning och svalt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Absolut inte dåligt, vilken fläktkontroller de än satt i så hade det funnits de som gnällt över den i alla fall, så då är det bara bra att Corsair valde bort det så att man får sätta i vilken man vill själv, Corsair ska stå för grunden, dvs chassit, sen ska folk få bygga i vad de vill, speciellt i entusiastchassin som 900D, inbyggd fläktkontroller kan hålla sig till budgetlådor a la Fractal Design.

De kan få göra världens bästa chassi men ändå få kritik, that's the point. Pinsamt var ordet.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk

jag hade INTE tagit 900d iaf! enthoo primo tycker jag är helt okej men fortfarande overkill om man inte kör 20x radiatorer

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Absolut inte dåligt, vilken fläktkontroller de än satt i så hade det funnits de som gnällt över den i alla fall, så då är det bara bra att Corsair valde bort det så att man får sätta i vilken man vill själv, Corsair ska stå för grunden, dvs chassit, sen ska folk få bygga i vad de vill, speciellt i entusiastchassin som 900D, inbyggd fläktkontroller kan hålla sig till budgetlådor a la Fractal Design.

Det visste man ju från början när de presenterade det, så jag vet inte varför man blir så förvånad av det nu?! Samma dag som de lanserade 900D så insåg jag att jag skulle kunna stoppa in mitt 800D i 900D och gömma det där bara genom att kolla måtten.

För det priset så borde det finnas en fläktkontroller. klart slut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@mandapanda: Vill slå ett slag för Thermaltakes Core X9, så grym att bygga i, alla delar kan monteras ner, flyttas om, byta plats. Grym formfaktor med horisontellt monterat moderkort och plats för mycket kylning och svalt är det.

Damn you!! Nu blev jag ju sugen på att tjuvstarta mitt nästa bygge, hade totalt missat det där chassit och satt i tankarna om ett Little Devil PC-V8 för att få in 3x480 rads på ett smidigt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

För det priset så borde det finnas en fläktkontroller. klart slut.

Ni snöar in på helt fel saker som inte ens är ett problem, klart slut.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Damn you!! Nu blev jag ju sugen på att tjuvstarta mitt nästa bygge, hade totalt missat det där chassit och satt i tankarna om ett Little Devil PC-V8 för att få in 3x480 rads på ett smidigt sätt.

Feeling a bit damned here, sorry, men underbart chassi faktiskt, kändes som det var det jag väntat länge på

Slänger på ett par bilder för att fresta lite mer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Feeling a bit damned here, sorry, men underbart chassi faktiskt, kändes som det var det jag väntat länge på

Slänger på ett par bilder för att fresta lite mer:

http://i.imgur.com/5adfigu.jpg

http://i.imgur.com/01NGOs9.jpg

Det där har jag suttit och kollat på, vart kan man köpa det i sverige?

Det där kanske till och med går in i bilen ståendes. Mitt 900D tar i taket borde ka köpt en större kombi.

Skrivet av Rajat:

Absolut inte dåligt, vilken fläktkontroller de än satt i så hade det funnits de som gnällt över den i alla fall, så då är det bara bra att Corsair valde bort det så att man får sätta i vilken man vill själv, Corsair ska stå för grunden, dvs chassit, sen ska folk få bygga i vad de vill, speciellt i entusiastchassin som 900D, inbyggd fläktkontroller kan hålla sig till budgetlådor a la Fractal Design.

Det visste man ju från början när de presenterade det, så jag vet inte varför man blir så förvånad av det nu?! Samma dag som de lanserade 900D så insåg jag att jag skulle kunna stoppa in mitt 800D i 900D och gömma det där bara genom att kolla måtten.

Ja klart jag visste att det var stort, jag är ju lycklig ägare av en tumstock. Dock stog det inte att det var kass kvalité för 3000kr.
Har haft en massa andra Corsair prylar genom tiderna som jag har varit nöjd med. Men mitt 900D är jag inte nöjd med direkt.
Vanligtvis behöver man inte laga chassit själv innan det går att använda.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Det där har jag suttit och kollat på, vart kan man köpa det i sverige?

Det där kanske till och med går in i bilen ståendes. Mitt 900D tar i taket borde ka köpt en större kombi.

Ja klart jag visste att det var stort, jag är ju lycklig ägare av en tumstock. Dock stog det inte att det var kass kvalité för 3000kr.
Har haft en massa andra Corsair prylar genom tiderna som jag har varit nöjd med. Men mitt 900D är jag inte nöjd med direkt.
Vanligtvis behöver man inte laga chassit själv innan det går att använda.

Conrad har det chassit.

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1343602&ws_tp1=c...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Citrona: Köpte mitt på Proshop (är vita Snow edition), de hade inte i lager utan låg som beställningsvara hos dem, beställde en torsdag och kunde hämta fredagen veckan efter så relativt snabbt jobbat. Lådan var inte så skrymmande, gick lätt in i min lilla Peugeot 308 (om det ger dig en skalenlig uppfattning ).

edit: http://www.proshop.se/Datorchassi/Thermaltake-Core-X9-Snow-Ed...

Plockat bort de 3 st 5.25" platserna som ändå aldrig kommer användas samt bytte de medföljande fläktarna (200mm i front samt 120mm i bak). Moderkortets relativt unika placering gör att kablarna kan vara ganska korta till nätagget (speciellt 8-pin cpu sladden som befinner sig, bokstavligt 10 cm från nätagget) MEN fläktarna i "taket" kräver förlängningar (för snygg kabeldragning).

Permalänk
Medlem

@cfwin: Okej det var rätt snabb leverans, jag har tittat där förut men var osäker på om det skulle ta en månad eller något liknande att få hem chassit när dom inte hade det i lager.
Kablar till fläktarna borde inte vara något problem, har rätt långa förlängare i mitt 900D också.

Blir bara mer och mer sugen på att köpa ett när man ser att dom trillar in på diverse gallerier.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Citrona: Nej som sagt, Proshop var inte alls långdragna på leveranstiderna (däremot är jag inte nöjd med deras rutiner kring prisändringar, men annan historia och annan produkt). Det som segade lite var Posten i Sverige då paketet låg en extra dag på nån central innan det kördes till ett företagscenter då lådan var för stor/tung för ordinarie servicecenter (nåt att tänka på).

Ett råd är att ta god tid att planera bygget så du inte behöver flytta om en massa, själv satt jag en 3-4 dagar och bara stirrade på lådan innan jag började , blir ju lite annan ordning än med tower-datorer.

Byggde också en upphöjd sockel (ca 8-10 cm) att ställa härligheten på, bra för att undvika damm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Det blev ett Enthoo Primo, tyvärr har ingen butik det i lager så får vänta 2v. Jaja måste endå vänta på några andra delar.