Tillverka en adapter för en riktig ratt på G27?

Permalänk
Medlem

Tillverka en adapter för en riktig ratt på G27?

Hallå där.
Ska införskaffa mig en ratt till min G27 då jag är rätt så trött på den plastiga orinalaren..

Fixat en 940 ratt för simpla 80kr.. Men nu kommer problemet att jag behöver en adapter..

Kollat på Chilicoke men då måste jag punga ut flera hundra på frakt osv..

En vän till mig jobbar med metall o sådant så han kan tillverka en sån åt mig istället..
Men då kommer funderingen, Vad är alla mått på denna adapter, så att den ska passa .

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Medlem

Bara mät skruvarnas avstånd på din g27 ratt och sedan mät på volvoratten och sedan gör en bracket med bådas skruvhål. Med skruv och bult in g27an likadant in i ratten. Alternativt om det är metall (och inga skruvhål) bakom där airbagen sitter och borra hål där skruvarna för g27an ska vara och skruva ratten rakt in.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hittade inte någon ritning :/ så du får väl vackert leta upp ett skjutmått och börja mäta.

Ända jag hittade var detta http://www.nogripracing.com/forum/showthread.php?p=1616333 det det står "G25/G27 Adapter - $19.75 (55/50 mm to 70/74mm)" tror på att G27 är då 50mm i diameter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

min första tanke är volvoratt = stor och TUNG, tror inte resten kommer klara av tyngden.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Ratten på en bil sitter på en axel med splines, och är fäst med en (1) mutter.

Förstår inte riktigt hur du ska kunna montera den om Logitech-fästet är en bultcirkel?

EDIT:
Alltså, här är den typ av ratt adaptern du länkar är gjord för: Länk 1
Såhär ser fästet ut (ja, det är en Mazda men Volvo har samma princip) till ratten du skaffat: Länk 2

Om du ska ha Volvo-ratten så får man alltså tillverka en adapterplatta med rätt bultcirkel för Logitech-enheten, kapa av yttersta delen av rattaxeln på en Volvo 740/940 och sedan svetsa eller skruva fast den i adapterplattan. Om du har en kompis som är villig att göra det så kan jag bara gratulera, men tänk på att det nog kommer bli en större belastning på Logitech-grejerna än vad de ursprungligen är konstruerade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hittade inte någon ritning :/ så du får väl vackert leta upp ett skjutmått och börja mäta.

Ända jag hittade var detta http://www.nogripracing.com/forum/showthread.php?p=1616333 det det står "G25/G27 Adapter - $19.75 (55/50 mm to 70/74mm)" tror på att G27 är då 50mm i diameter.

Man tackar, då vet man dom måtten!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ratten på en bil sitter på en axel med splines, och är fäst med en (1) mutter.

Förstår inte riktigt hur du ska kunna montera den om Logitech-fästet är en bultcirkel?

EDIT:
Alltså, här är den typ av ratt adaptern du länkar är gjord för: Länk 1
Såhär ser fästet ut (ja, det är en Mazda men Volvo har samma princip) till ratten du skaffat: Länk 2

Om du ska ha Volvo-ratten så får man alltså tillverka en adapterplatta med rätt bultcirkel för Logitech-enheten, kapa av yttersta delen av rattaxeln på en Volvo 740/940 och sedan svetsa eller skruva fast den i adapterplattan. Om du har en kompis som är villig att göra det så kan jag bara gratulera, men tänk på att det nog kommer bli en större belastning på Logitech-grejerna än vad de ursprungligen är konstruerade för.

Jo förstår hur du tänker.. Men bara o svetsa dit något som täcker hålet alternativt slipa bort lite o sedan dit med borrhål.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Arc OS Win 8.1 CPU Intel i7-4770K MB MSI Z87-G45 Minne Kingston DDR3 HyperX Red 1600MHz 16GB GPU EVGA Geforce GTX 660 Ti Razer Anasi Gaming Keyboard Razer Naga 2012 Edition Razer BlackShark

Permalänk

Hej

Såg denna tråd gällande en adapter till G27. Jag är själv lite inne på att skaffa en adapter till en sportratt till min G27.
Jag har fått ett tips från en kollega på mitt jobb som har en kontakt på ett företag som gör detaljer i aluminium.
Jag designar adaptern själv och skickar ritningen till företaget. Men först vill jag se om det finns ett intresse av adaptrar/spacers till G25 och G27 så man kan använda riktiga sportrattar. Detta göra jag eftersom det är större chans att få ner tillverknings kostnaden om man tillverkar fler om nu behovet finns.

Min frågor till er är då:
Finns det något intresse att skaffa detta?
Vad kan ni tänka er ta betalt för det?
Vilka kompatibilitet ska adaptern ha? Hur universal ska den vara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cosmo pope:

Min frågor till er är då:
Finns det något intresse att skaffa detta?
Vad kan ni tänka er ta betalt för det?
Vilka kompatibilitet ska adaptern ha? Hur universal ska den vara?

Jag skulle hellre köpa grejer från Fanatec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4