::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

På tal om något annat. Har du upplevt något spoltjut som SweClockers gjorde i sin recension, med ditt Sapphire-exemplar? Sjukt sugen på ett sådant.

Fick spoljud när jag körde ett test och hade 500+ FPS men annars är det tyst. Skulle man köra ett 10 år gammalt spel och få 500 FPS går det sätta en FPS-limit i Catalyst Control Center.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Fick spoljud när jag körde ett test och hade 500+ FPS men annars är det tyst. Skulle man köra ett 10 år gammalt spel och få 500 FPS går det sätta en FPS-limit i Catalyst Control Center.

Nice. Dags att slänga ut mitt HD7950.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Permalänk
Moderator
Testpilot

Märkligt att Techreport och Extremetech får till synes väldigt olika resultat gällande 980 Ti.

Extremetech


Techreport

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare

På Reddit har det varit en del diskussion kring DX11 kontra DX12 resultat i en demo för Unreal Engine 4 som kallas Infiltrator demo.

Flera har nämnt att de spel som typiskt skapas med UE (samt liknade som CryEngine, etc) nog inte kommer se någon större skillnad mellan DX11 och DX12. Nu är DX12 stödet för UE4 väldigt tidigt, men det intressanta här är att i princip alla kort man testat presterar bättre med DX11 än DX12, även AMD-korten. Enda undantaget i tråden när jag sist gick igenom den är 970 som av någon anledning fick något bättre prestanda med DX12 än DX11, men finns fall där andra har fått resultat där även 970 presterar bättre med DX11.

Man får nog acceptera att det helt enkelt inte går att dra speciellt mycket slutsatser kring DX12-prestanda i detta läge, det är tidiga drivare (var flera som hade stabilitetsproblem med AMD i UE4 och vi vet att Nvidias DX12 drivare inte är kompletta) och det är spel som ännu har en hel del tid kvar till release.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Techreport Tollar..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Tyckte det var intressant att det verkar som att det går att få ett bredare spann på amd freesync tack vare ett hack. http://wccftech.com/amd-freesync-hack-expands-refresh-rate-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tyckte det var intressant att det verkar som att det går att få ett bredare spann på amd freesync tack vare ett hack. http://wccftech.com/amd-freesync-hack-expands-refresh-rate-ra...

Nice, frågan är hur mycket innan det blir defekter och sen vore det intressant om asus 35-90 går att klocka eller helt enkelt kontrollen är inte bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nice, frågan är hur mycket innan det blir defekter och sen vore det intressant om asus 35-90 går att klocka eller helt enkelt kontrollen är inte bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör nog ses som någon form av överklockning eller liknande. Man går ju trots allt utanför specifikationerna.

Den stora frågan är ju just vad som händer med Asus ökända skärm. Det verkar gå bra att sänka lägsta värdet rätt väl och vad jag förstått så borde just sänkningen och inte höjning vara mer problematiskt.

Hade jag haft en kompatibel skärm hade jag spenderat gårdagen med att testa detta. Samtidigt bör man ju också tänka på just risken för skador och det faktum att skärmens garanti förmodligen anses brytas om man gör ingreppet. Men oavsett så gör ju detta de där skärmarna som ligger runt 40 och uppåt i lägsta FreeSync-frekvens betydligt trevligare. Som AOCs lanserade och kommande skärmar exempelvis.

Permalänk
Medlem

ASUS Fury strix för 5190kr nu

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Toppenkort som springer förbi GTX 980 och som kanske springer ikapp 980Ti inom snar tid:

http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-radeon-r9-fury-stri...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Fable Legends benchmarks med 15.9.1 Beta

http://wccftech.com/fable-legends-dx12-benchmark-results/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Jag med flera har problem med att bilden blir kass ibland. Det verkar som om grafikkorten får problem med att mata ut signalen rätt när grafikkortet inte är belastat. En massa spökränder uppstår och bilden krymps ihop på skärmen. Det går att åtgärda genom att dra ur kabeln till grafikkortet eller stänga av och sätta på skärmen igen när man kör via DP.

Folk har problem med med bilden över DVI, DP och HDMI så det verkar inte spela roll vilket gränssnitt man använder.
Det verkar som åtminstone Fury och Fury X är drabbade och kort från både Sapphire och ASUS.

Jag har har haft problem i de drivrutinerna jag testat, catalyst 15.8 beta, 15.9.1 och nu 15.10 beta.

Länk där folk diskuterar problemet:
https://community.amd.com/thread/188642?start=0&tstart=0

Tänkte kolla hur vanligt problemet är bland sweclockers användare.

Det kan se ut såhär när det krånglar:
https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/2...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Oj, det där ser inte roligt ut. Hoppas det bara är ett drivrutinsproblem och att det kommer en uppdatering som löser det snart. :/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Det borde gå att fixa i drivrutinerna. Problemet uppstår inte hela tiden utan bara ibland. Allt från inte alls till flera gånger per dag.

Permalänk

Jag kör ett Evga G2 750w och tror inte det kommer räcka till ett till R9 fury crossfire, vad tror ni? Datorn är den övre i signaturen. Ska inte uppgradera till Crossfire ännu men vill få det bekräftat om jag behöver nytt nätagg eller ej så jag tar det med i beräkningarna. Har tyvärr ingen elmätare.

Ska man tro på detta http://www.anandtech.com/show/9421/the-amd-radeon-r9-fury-rev... drar ASUS kortet rätt 84w mindre än mítt Sapphire eller vad är "ASIC Power" för något? Om man bara räknar med de siffrorna 300 per kort + 220 på cpu kommer jag ju upp i 820 w sen får man ju lägga till fläktar moderkort osv. Men det kanske är helt fel att tänka så?
En annan lösning är ju att köra 2 nano och slippa nätaggsbyte men det blir ganska dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Visst har 9590 tdp på ca: 220? Isf känns det som du säger lite skralt. Om du nu verkligen har bestämt dig för fury i crossfire, så kan du ju hålla ut tills det och ett trevligt agg kommer på rea. Sedan säljer du nurvarande agg, du lär väl få åtminstone 700:- för det?

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

@jOnÄTÄn: Visst har 9590 tdp på ca: 220? Isf känns det som du säger lite skralt. Om du nu verkligen har bestämt dig för fury i crossfire, så kan du ju hålla ut tills det och ett trevligt agg kommer på rea. Sedan säljer du nurvarande agg, du lär väl få åtminstone 700:- för det?

Kommer som sagt inte köra crossfire på ett tag men eftersom jag spelar i 4k lär jag ju dyka på något spel jag vill spela men inte kan förr eller senare med endast ett fury. Stämmer att 9590 har en TDp på 220w. Men de låter ju som en bra ide att försöka få tag på ett när det är rea ska hålla ögona öppna på ex Black friday

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se en gemförelse på release gemför mot senaste drivare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av MonkeN:

Skulle vara kul att se en gemförelse på release gemför mot senaste drivare.

Hur sugen är du ? http://www.guru3d.com/files-details/amd-catalyst-15-15-downlo... Bara att testa på

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: nja inte is jag installera gammal bara för att kolla. Drog igång nu 4 idag efter jag uppdatera och tycker de blev bättre från 110 till 125 iaf. Att ingen Youtuber har gjort

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att införskaffa ett Fury.
Dock är jag osäker på om jag ska ha Strix eller Sapphires kort.
Verkar som att Sapphire låter mindre men går varmare än Strix.
Någon som vet ungefär hur mycket mer Strix låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Sitter och funderar på att införskaffa ett Fury.
Dock är jag osäker på om jag ska ha Strix eller Sapphires kort.
Verkar som att Sapphire låter mindre men går varmare än Strix.
Någon som vet ungefär hur mycket mer Strix låter?

Är omöjligt att svara på det. för det är olika från person till person.

Sen ljudet på fläkten är en viktig parameter också (om det har vist störande missljud).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av h3l1m4n:

Sitter och funderar på att införskaffa ett Fury.
Dock är jag osäker på om jag ska ha Strix eller Sapphires kort.
Verkar som att Sapphire låter mindre men går varmare än Strix.
Någon som vet ungefär hur mycket mer Strix låter?

Jag kör sapphires och det är tyst betydligt tystare ön mitt gamla gtx 970 från Evga. Tycker inte det är så varmt kan kika efter jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör sapphires och det är tyst betydligt tystare ön mitt gamla gtx 970 från Evga. Tycker inte det är så varmt kan kika efter jobbet.

Är du nöjd med ditt kort? : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Sitter och funderar på att införskaffa ett Fury.
Dock är jag osäker på om jag ska ha Strix eller Sapphires kort.
Verkar som att Sapphire låter mindre men går varmare än Strix.
Någon som vet ungefär hur mycket mer Strix låter?

Jag har testat samtliga.

Sapphires är tystare, det är en märkbar skillnad. Vid låg belastning hör du inget av korten, men när du spelar tyngre titlar ex. Metro osv. då går ASUS fläktarna upp i RPM och det hörs, Sapphires ligger omkring 20% konstant.

Spoltjut förekommer dock i högre grad på Sapphires kort jämfört med ASUS, ASUS använder andra komponenter som specifikt minskar detta, med det sagt så har Sapphires kort en så låg mängd så mig stör det ej personligen, och du är jag en tystnadsnörd.

Slutligen går dom ungefär lika varmt, jag har sett Strix gå upp till 78-79c, Sapphires 80c som max.

Fury X är den bästa kompromissen, och det kort som jag överlag hade rekommenderat, dock är det dyrare och du måste ha plats för radiatorn.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Är du nöjd med ditt kort? : )

Jag är nöjd med mitt kort. Men det är kanske i längsta laget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är nöjd med mitt kort. Men det är kanske i längsta laget.

Är kortet tyst, i ditt tycke?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Är kortet tyst, i ditt tycke?

MVH

Ja jag reagerar aldrig på fläktarna till detta kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har testat samtliga.

Sapphires är tystare, det är en märkbar skillnad. Vid låg belastning hör du inget av korten, men när du spelar tyngre titlar ex. Metro osv. då går ASUS fläktarna upp i RPM och det hörs, Sapphires ligger omkring 20% konstant.

Spoltjut förekommer dock i högre grad på Sapphires kort jämfört med ASUS, ASUS använder andra komponenter som specifikt minskar detta, med det sagt så har Sapphires kort en så låg mängd så mig stör det ej personligen, och du är jag en tystnadsnörd.

Slutligen går dom ungefär lika varmt, jag har sett Strix gå upp till 78-79c, Sapphires 80c som max.

Fury X är den bästa kompromissen, och det kort som jag överlag hade rekommenderat, dock är det dyrare och du måste ha plats för radiatorn.

MVH

Tack!
Ungefär det här jag ville höra.
Men tror jag kommer gå med Asuskortet, pga Coilwhine som verkar förekomma på Sapphirekorten.
Föredrar fläktljud över tjutljud.
Ska ta en titt på Fury X. Kan eventuellt vara intressant om man hittar ett beg för samma pris.

Permalänk
Medlem

@h3l1m4n:

Jag vill bara tydliggöra att av dom kort jag har testat så hade både Asus och Sapphire likvärdig mängd coil whine.

Sapphires kort är i mitt tyckte det bästa valet, kylaren är custom för Fury och pcb är referens, vilket är en fördel om du ska byta kylare eller sätta på vattenblock / sälja kortet i framtiden.

Sen är deras lösning bättre, Asus är generisk och identisk med 980ti i princip.

Sapphire har verkligen tänkt till och överträffat sig själva när dom designade detta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED