Permalänk
Medlem

För lång HDMI sladd?

Hej! Har en 10m HDMI kabel som tyvärr inte riktigt räcker från TVn till mitt arbetsrum. För att råda bot på detta köpte jag en 2m HDMI förlängningskabel. Till en början funkar det bra, får bild o.s.v. Problemet som dykt upp är att med 30-60 sekunders mellanrum blir skärmen svart någon sekund, eller blinkar till svart, innan bilden kommer tillbaka igen. Detta är såklart lite irriterande när man sitter och spelar något. Min misstanke är att det är något med kabeln som orsakar problemet.. nån som varit med om något liknande?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Arelion: En vanlig HDMI signal räcker ca 10 m max i en riktigt bra kabel.
Har man än sämre kabel med lite mer motstånd eller skärm så sjunker oftast detta lite.

Att du kör 2st kablar 10+2 m är mycket riktigt anledningen till att du tappar signalen.

Antingen köper du en signalförstärkare eller så köper du en HDMI-kabel med inbyggd förstärkning på 15 m eller så.

Alternativ 2 brukar vara billigare och du slipper även ha en strömkabel som går ut 2meter till förstärkaren som sitter mellan 2 m och 10 meters kabeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

mest troligt kabeln som är problemet som du misstänker... prova med en 15 meters kanske? utan förlängning

tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1616343

Permalänk
Medlem

Kan vara lite kinkigt med de längderna vad jag läst och en skarv brukar ju inte göra saken bättre. Jag skulle testa kablarna var för sig först. Kan ju vara så att nån av kablarna är skadad eller bara dålig. Sen försöka hitta en kabel som har rätt längd från början.

Permalänk

Min far satte nyligen upp en 15 meter hdmi.
Inga problem alls, både bra bild och ljud.

Tror det är skarven som antingen glappar eller bara är dålig.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Skrivet av Arelion:

Hej! Har en 10m HDMI kabel som tyvärr inte riktigt räcker från TVn till mitt arbetsrum. För att råda bot på detta köpte jag en 2m HDMI förlängningskabel. Till en början funkar det bra, får bild o.s.v. Problemet som dykt upp är att med 30-60 sekunders mellanrum blir skärmen svart någon sekund, eller blinkar till svart, innan bilden kommer tillbaka igen. Detta är såklart lite irriterande när man sitter och spelar något. Min misstanke är att det är något med kabeln som orsakar problemet.. nån som varit med om något liknande?

Prova ren 15 meter kabel, kör det själv och fungerar bra. Men beror mycket på mottagare och sändare. TV:en är känsligare än min receiver med längre kabel.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Arelion: En vanlig HDMI signal räcker ca 10 m max i en riktigt bra kabel.
Har man än sämre kabel med lite mer motstånd eller skärm så sjunker oftast detta lite.

Att du kör 2st kablar 10+2 m är mycket riktigt anledningen till att du tappar signalen.

Antingen köper du en signalförstärkare eller så köper du en HDMI-kabel med inbyggd förstärkning på 15 m eller så.

Alternativ 2 brukar vara billigare och du slipper även ha en strömkabel som går ut 2meter till förstärkaren som sitter mellan 2 m och 10 meters kabeln.

15 meter behöver du inte förstärkare oftast, beror på TV:en och den enhet du sänder ifrån. Min TV är lite känsligare med 10 och 15 meters kabel, blicka till svart var 60 minut eller mer sällan. Receivern är det inget problem med 15 meter med exakt samma dator och kabel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181007-deltaco_h...

Testar en sådan här för att se om problemen försvinner.