Asus Radeon R9 290x Direct CUII (eventuellt problem)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Vad för fläkt skulle rekommenderas i så fall? Och är de svåra att montera?

Tack igen för svar!

Två 120mm fläktar skulle nog hjälpa en hel del. Svåra att montera brukar dom inte vara. Beror mest på chassit hur svårt det blir. Det är ju bara 4 skruvar och en sladd per fläkt.

Vet annars inte så mycket om vilka fläktar som är bra nuförtiden. Du kan ju kolla vad som finns och hitta en bra balans mellan flyttad luft och oljud.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Det verkar som att jag ej kommer få plats med en 120mm på sidoplatsen pga av den stora feta cpukylaren som sitter lite i vägen. Vad jag kan se så får det endast plats en 80mm fläkt på den platsen. Fortfarande en bra grej att sätta dit en sådan antar jag? Läser runt lite så verkar 120mm definitivt att föredra överlag men antar att 80mm är ett mycket bättre alternativ än inget alls?

Det är alltså fläkten som kommer blåsa direkt på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Det verkar som att jag ej kommer få plats med en 120mm på sidoplatsen pga av den stora feta cpukylaren som sitter lite i vägen. Vad jag kan se så får det endast plats en 80mm fläkt på den platsen. Fortfarande en bra grej att sätta dit en sådan antar jag? Läser runt lite så verkar 120mm definitivt att föredra överlag men antar att 80mm är ett mycket bättre alternativ än inget alls?

Det är alltså fläkten som kommer blåsa direkt på grafikkortet.

Se till att köpa en bra tyst 80mm om du tänkte ha en sån. Små fläktar kan låta fantastiskt mycket. Skulle jag vara i din situation så skulle jag nog börja med en 120mm i fronten och kolla vad som händer. Bra push pull i lådan gör mycket.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Ok. Beställde ändå båda fläktar, så provar jag först med bara fläkten i fronten och ser hur det går. Har fått reklamationspapper från CDON om det nu skulle behövas, men det verkar ju som att det kan vara ventilationen som är problemet. Blir spännande att se.

Är det nån idé att öppna upp de andra PCI-slotsen för att få öppet bak på lådan under grafikkortet, eller gör det typ ingen skillnad?

Tack igen för alla tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Ok. Beställde ändå båda fläktar, så provar jag först med bara fläkten i fronten och ser hur det går. Har fått reklamationspapper från CDON om det nu skulle behövas, men det verkar ju som att det kan vara ventilationen som är problemet. Blir spännande att se.

Är det nån idé att öppna upp de andra PCI-slotsen för att få öppet bak på lådan under grafikkortet, eller gör det typ ingen skillnad?

Tack igen för alla tips!

Borde bli bra med fläktarna. 290/290x blir ju så pass varma att bra ventilation behövs. Skulle inte öppna upp portarna där bak. Då kommer det bara en massa damm in i lådan.

Du kan ju uppdatera oss med hur det gick sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Fick fläktarna och installerade dem. Bestämde mig, som sagt, rätt fort för att prova med bara 120mm fläkten då 80mm fläkten hade ett väldigt irriterande läte (plus att den satt *väldigt* nära grafikkortet i chassit, känns som att där borde vara lite mer utrymme). Men japp, det verkar som det drog ner temperaturen med några grader i alla fall. Sen så kände jag att jag ville vara på den säkra sidan, och jag läste ett tips någonstans om att man kunde undervolta grafikkortet, så jag provade det och fick ner det ytterligare ett par grader (utan att stabiliteten påverkats). Har nu långlirat Witcher 3 länge (några timmar) och kortet har som högst nått 83 grader, och då har fläkten på grafikkortet gått upp på max 65%.

Känns fullt acceptabelt för mig. Tack alla som gett tips. Har definitivt lärt mig en läxa vad gäller chassis framför allt. Tänker ta mig en extra titt nästa gång det är dags för datorköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Fick fläktarna och installerade dem. Bestämde mig, som sagt, rätt fort för att prova med bara 120mm fläkten då 80mm fläkten hade ett väldigt irriterande läte (plus att den satt *väldigt* nära grafikkortet i chassit, känns som att där borde vara lite mer utrymme). Men japp, det verkar som det drog ner temperaturen med några grader i alla fall. Sen så kände jag att jag ville vara på den säkra sidan, och jag läste ett tips någonstans om att man kunde undervolta grafikkortet, så jag provade det och fick ner det ytterligare ett par grader (utan att stabiliteten påverkats). Har nu långlirat Witcher 3 länge (några timmar) och kortet har som högst nått 83 grader, och då har fläkten på grafikkortet gått upp på max 65%.

Känns fullt acceptabelt för mig. Tack alla som gett tips. Har definitivt lärt mig en läxa vad gäller chassis framför allt. Tänker ta mig en extra titt nästa gång det är dags för datorköp.

Bra om det hjälpte och att allt fungerar som det ska.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har TS installerat ASUS senaste och fixade firmware/BIOS i kortet än?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag provade först att använda BIOS exe filen från Asus hemsida, men den gav mig bara ett meddelande där det stod typ "You don't need to update your BIOS". Sen så installerade jag GPU-tweak av någon anledning, och där hittade den en BIOS uppdatering till kortet. Installerade den och det verkar funka i alla fall.

Svårt att säga ifall det har hjälpt något då det var i samma veva som jag installerade fläkten och så. Allt jag vet är att kortet inte gått upp så högt så att det klockar ner sig sedan alla dessa åtgärder i alla fall.

Permalänk
Medlem

Märkt att bara ena fläkten snurrar, den större. Kortet matar upp i 94 grader när jag lirar Shadow of Mordor och låter som en dammsugare. Är det bara att hoppas på reklamation? Eller går det att ställa in?

Edit: Har en bra ventilerad låda!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Byfåne:

Märkt att bara ena fläkten snurrar, den större. Kortet matar upp i 94 grader när jag lirar Shadow of Mordor och låter som en dammsugare. Är det bara att hoppas på reklamation? Eller går det att ställa in?

Edit: Har en bra ventilerad låda!

Det låter inte normalt. Båda fläktarna borde väl snurra?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jo man tycker det. Skickade kortet på reklamation. Återkommer med svar.