Permalänk
Medlem

Ny speldator

Kollar på att bygga en ny speldator, men jag tänkte gärna söka lite åsikter från andra här på sweclockers innan jag sätter igång.
Jag har plockat ut några komponenter som jag tror är bra (har dock inte kollat så allt fungerar tillsammans med varandra): http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2925240&view=l

Ta hänsyn till att jag inte behöver skärm, grafikkort, hårddisk, mus, tangentbord eller hörlurar. Jag kommer att ta dessa från min gamla dator. Datorn ska vara för att spela spel och för krävande arbeten med program (tänk: programmering). För detta ändamål har jag satsat på att försöka på tag på så mycket ny teknik som möjligt (nämligen många SATA Express och många PCI Express), så jag satsar på Skylake för att framtidsförsäkra mig så mycket som möjligt.

Kommer köra luftkylning (men vattenkylning kanske kan vara ett fint alternativ i framtiden), så det vore nice om någon med erfarenhet kan säga hurvida datorlådan är bra för luftkylning samt vattenkylning (har ingen erfarenhet med det). Eftersom processorn är upplåst tänker jag möjligtvis överklocka den vilket gör att kylning är mycket nödvändigt. Oväsen är så mycket problem, men jag vill ju självfallet hålla den så tyst som möjligt.

Har inte kollat så många detaljer på nätaggregatet. Är det bra? Skulle ni rekommendera något annat? Kommer troligtvis aldrig köra SLI eller AMDs ekvivalenta teknologi, men kommer självfallet använda hungriga grafikkort. Kanske bör effekten ökas? Ja? Nej?

Kommer inte på att skriva något mer. Fläktar kan köpas in senare. Budgeten ligger på ca 10 000, men det är en övre gräns. Saker får kosta mindre. Behöver inte fylla upp priset för att matcha den gränsen. I vilket fall försöker jag göra datorn så redo för framtiden som möjligt för att minska på antalet uppgraderingar (speciellt moderkort!) som behövs göras inom en så lång framtid som möjligt (utan att spendera för mycket).

Tips? Förslag? Frågor? Något som saknas? Tacksam för alla svar!

Lista på förslag:

Kylare:
- Noctua NH-D14 (för hög, passar ej)
- Noctua NH-U12S (för hög, passar ej)
- Corsair Hydro H110i GT (funkar ej för Socket 1151)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Fractal Design R4 i den prisklassen.
Vad har du för grafikkort? Kan vara bra att veta vid köp utav nätagg. Behöver du modulärt eller ej? Hungriga grafikkort, ja byt agg.
Ska du köra luftkylning länge? Då hade jag satsat på Noctuas kylare till en början.
Delar
Jag hade tagit något liknande.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Jag har en Geforce GTX 680 för tillfället. Som jag förstår är det ett ganska hungrigt grafikkort, men rekommendationen enligt http://coolermaster.outervision.com/ är ca 450W för nätagget. Tror jag ska försöka hitta något annat dock. Fortfarande osäker på vad jag ska kolla på på nätaggen (det har varit ett tag sen). Hur mycket ampere ska den kunna pumpa ut på vilka linor, t.ex.

Har inte tänkt gå över till vattenkylning snart, utan först luftkylning. Jag antar att det vore bra att ha som ett alternativ i framtiden.

Lådan är jag själv intresserad av eftersom jag tänkte försöka hitta ett som ser riktigt coolt ut och det jag hittade ser coolt ut Det är inte perfekt, men jag vill gärna ha något coolt och spenderar lite extra på att få det.

Vad gäller modulärt... nej, jag bryr mig inte alls om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Jag har en Geforce GTX 680 för tillfället. Som jag förstår är det ett ganska hungrigt grafikkort, men rekommendationen enligt http://coolermaster.outervision.com/ är ca 450W för nätagget. Tror jag ska försöka hitta något annat dock. Fortfarande osäker på vad jag ska kolla på på nätaggen (det har varit ett tag sen). Hur mycket ampere ska den kunna pumpa ut på vilka linor, t.ex.

Har inte tänkt gå över till vattenkylning snart, utan först luftkylning. Jag antar att det vore bra att ha som ett alternativ i framtiden.

Lådan är jag själv intresserad av eftersom jag tänkte försöka hitta ett som ser riktigt coolt ut och det jag hittade ser coolt ut Det är inte perfekt, men jag vill gärna ha något coolt och spenderar lite extra på att få det.

Vad gäller modulärt... nej, jag bryr mig inte alls om det.

Just nu behöver du inte byta agg, men om du skall trycka in ett 290/290x/Fury/980/Ti eller dylikt kan det vara bra att byta.
Jag gillar min Noctua NH-D14 extremt mycket, den kyler min klockade cpu på 4.5Ghz utan problem. Den är dock lite klumpig och stor.
Testa detta chassi då? Phantom

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Den ser cool ut den också! Tack för tipset!
Jag har nu bytt ut chassi och nätaggregat i listan.

Den där kylaren verkar vara lite dyr, speciellt för luftkylning. Känns som jag borde få vattenkylning för det priset istället. Kanske ska ta och titta på att få in det också.

EDIT: Information säger att vattenkylning inte är värt det. Information säger också att det är väldigt dyrt, så jag tror nog jag avstår från det. Jag trodde det hade blivit bättre, men, men... kan ha fel förstås. Inte insatt i vattenkylning. Funderar dock på om kylaren duger för överklockning.

En annan fråga som återstår är om nätagget passar i chassit. Hittar ingen information om vilka mått eller vad den stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Den där kylaren verkar vara lite dyr, speciellt för luftkylning. Känns som jag borde få vattenkylning för det priset istället. Kanske ska ta och titta på att få in det också.

Funderar dock på om kylaren duger för överklockning.

En annan fråga som återstår är om nätagget passar i chassit. Hittar ingen information om vilka mått eller vad den stödjer.

Annars finns denna Noctua fläkt istället.
Min kyler perfekt och den idlar mellan 38-44c på en 4,5Ghz. Värt att nämna att en stor CPU-fläkt gör det bara möjligt att ha low-profileminnen!

HBD på nätagget är 86 x 150 x 140 mm
Ditt nätagg ska passa, det är väl standard att ha 140mm.

En varning bara med chassit: "Max höjd CPU-kylare 150 mm, upp till 180mm sidofläkten inte är monterad"

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Men vad ligger temperaturen på när processorn arbetar 100%? Det är där pengarna ligger, så att säga. Allting över 500 kr känns lite för dyrt, och 500 i sig själv känns dyrt, men om det inte finns några bra alternativ som kyler tillräckligt väl kanske det blir en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Men vad ligger temperaturen på när processorn arbetar 100%? Det är där pengarna ligger, så att säga. Allting över 500 kr känns lite för dyrt, och 500 i sig själv känns dyrt, men om det inte finns några bra alternativ som kyler tillräckligt väl kanske det blir en sådan.

Min ligger på drygt 80c i 100% load med en noctua d14 när jag använder intel burn test.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Suveränt. Då vet jag i alla fall vad temperaturer ska ligga på vid hög överklockning.

Nu är frågan... Cooler Master är billig, men överskrider gränsen för höjden på kylaren om sidofläkten är monterad. Bör jag ha en sidofläkt monterad? Eller går det bra att ta bort den? Är det en bra idé? Ska jag kolla efter någon annan billig kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Nu är frågan... Cooler Master är billig, men överskrider gränsen för höjden på kylaren om sidofläkten är monterad. Bör jag ha en sidofläkt monterad? Eller går det bra att ta bort den? Är det en bra idé? Ska jag kolla efter någon annan billig kylare?

Enligt specsen så överskrider Hyper 212 Evo djupet på moderkortet för att få plats med sidofläkten.
150mm är max för att inte behöva ta bort sidofläkten. Jag har ingen sidofläkt i min dator och jag får ett bra flöde, men det är smaksak.
Beror på om du verkligen vill ha eller inte

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Det tycks ju som en bra idé att ha en stor fläkt över processorn som drar in massvis med luft, dock. Eller? Eftersom processorfläkten antagligen suger ut värme kan det bli konflikt. Kanske måste sidofläkten suga ut istället? Eh, jag vet inte. Ska i alla fall kolla vidare på andra fläktar.

Permalänk

Byt ut lite saker

Hej.

Jag har kollat en del på slutna vattenkylningar när jag byggde min dator och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993323 slår sönder alla andra och får mest kyleffekt för pengarna. var bara noga med att kolla massa videos på youtube innan du monterar denna så att du inte använder för mycket eller för lite pasta. båda sakerna ger sämre kylningseffekt.
Sen har jag själv ett fractial design Chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642896 som inte är så dyrt men har mycket neopren dammfilter vilket är bra om man inte vill blåsa rent datorn för damm varje vecka. den kan även monteras i taket så att värmen från CPUn går rakt ut genom lådan och ger en tystare dator då den luften inte värmer andra dator delar. även bättre för överklockning.
När det kommer till Processor hade jag faktiskt valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671514. har pratat med min kompis som läser master utbildning så han ska kunna designa datordelar. Han säger att de nya processorerna är sämre än de tidigare och sen sa han en massa anledningar som jag inte fattade ett ord av, tycker att jag är datornörd men han toppar mig. Enligt vad man kan läsa sig till så är fortfarande i7 4790k bäst för gaming, då har du dessutom en i7a och inte en i5 så den kommer palla mer än den du valt i factory default clock. sen kan du överklocka den så att den faktiskt slår min gammla i7 2600k @ 4700MHz, v 1,375. den går inte att clocka lika extremt som 2600k men den är den enda processorn som slår 2600k för gaming post overclock, (i testerna kunde de bara få stabil clock på 4,5 soppor).
kommer med lite mer input om du vill så ska jag kolla lite mer på det.

Visa signatur

Stationär: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - i7 8700k @ 3.7GHz - Corsair H115i - DDR4 32GB(2x16GB) 3200MHz CL14 G.SKILL Trident z - Samsung 960 evo 500gb - ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair PSU RM850X 850W - Fractal Design Define R6.

Permalänk

Hej.

om du väljer i7 4790k så kommer du komma åt DDR3.
DDR4 minnen mot DDR3 är knappt någon skillnad, Däremot är det sjuk skillnad på kostnaden på minnena.
du kan få dubbelt så bra minne för samma pengar i DDR3 än DDR4, kolla bara alla fakta tester som finns runt på nätet.
där får du mer pengar att spendera på annat som du har mer glädje av.

kanske är så att du vill investera i ett nyra graffe-kort. ska sälja mitt "MSI GTX 970 4G GAMING OC" då jag bytte upp mig till "ASUS GTX 980Ti STRIX DCUIII GAMING OC" för att jag vill ha alla grafikinställningarna på max vilket MSI kortet nästan klarade.

Visa signatur

Stationär: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - i7 8700k @ 3.7GHz - Corsair H115i - DDR4 32GB(2x16GB) 3200MHz CL14 G.SKILL Trident z - Samsung 960 evo 500gb - ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair PSU RM850X 850W - Fractal Design Define R6.

Permalänk
Medlem

Jag lägger till kylaren till listan av rekommendationer. Jag har inte bestämt mig för vad jag ska välja än. Men 65 grader vid överklockning låter suveränt.

Angående chassit gillar jag det jag har plockat ut nu. Jag vill ha lite med style. Det ska inte bara var en dum tråkig burk och den du visade verkar vara en dum tråkig burk.

Vad gäller processor väljer jag skylake. Jag vet att skylake inte är så mycket bättre än haswell, men innovationen kommer att ligga på skylake i framtiden, tror jag. Jag har för närvarande en Ivy Bridge, och som synes finns det inga moderkort för Ivy Bridge med t.ex. M.2, så jag väljer nog helst den senaste så jag slipper uppgradera processor i framtiden. Nya moderkort med ny teknologi kommer säkert att ha socket för en skylake.

Väljer hellre en i5:a än i7:a eftersom den senare kostar en tusenlapp mer för 500 MHz ökning. Test visar ju att i5:an kan överklockas till 4.5 GHz, medan i7:an kan överklockas till 4.7 GHz. Det känns bara som slöseri med pengar.

Vad gäller grafikkortet så beror det på pris och ålder.

EDIT: Kylaren funkar inte för socket 1151, så jag måste tyvärr utesluta den.

EDIT2: Jag känner att jag bör fråga... jag har sett att för vissa kylare så går det att plocka bort själva fläkten. Går det då att ta bort den och låta fläkten på sidan av lådan kyla processorn? Pros? Cons? Den fläkten är ju ganska stor, men den sitter ju en bit från processorn. Vet inte hur lätt det är att styra den heller dock. Har problem att hitta någon bra kylare som inte skriker som en stucken gris vid hög överklockning av processorn, som också är mindre än 150 mm.

Permalänk
Medlem

Här har du en drös med fläktar som bör passa din CPU och som inte är för stora CPU-Fläktar
De 5-6 översta sticker ju ut, dessutom har Be Quiet fått bra betyg från SweC
Nej plocka inte bort fläkten från CPUN. Det kommer sluta illa!

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Det visar sig antagligen att det inte går att snåla på en fläkt om du ska överklocka, så efter lite letande tror jag en Corsair Hydro H75 funkar. Den kyler när till respektabla 70 grader enligt Sweclockers. Vill helst inte köra CPUn på 80 grader. Verkar lite väl hett. Vill gärna att CPUn håller så nära 10 år som möjligt. Vet inte om det är värt att försöka satsa på att sänka temperaturerna extra, dock.

EDIT: Har kollat lite på chassit och det verkar som radiatorn ska installeras i taket och kan monteras med de två 200 mm fläktarna insatta (i taket). Borde det då gå att ta bort fläktarna från radiatorn och låta de 2 200 mm fläktarna göra jobbet att kyla den istället?

Någon som erfarenhet av vilket kylningssystem jag ska använda för processorn? Försöker hålla ljudnivån vid ca 40 dB medan processorns temperatur under 70 C.

Länk till chassit: https://www.nzxt.com/product/detail/34-phantom.html

EDIT2: Jag antar inte att det skadar att fråga, men... vattenkylare ämnade för, t.ex. socket 1150 funkar inte med 1151... gör det?

EDIT3: Om jag tar bort sidofläkten (efter jag kan ha två 200 mm fläktar på taket) så kan jag få plats med en kylare upp till 180 mm (Eller 170 mm enligt deras hemsida? Osäker på vad som faktiskt gäller). Men finns det en bra luftkylare som kan kyla ner till 70 C med en ljudnivå på ca 40 dB?

När jag nämner ljudnivån menar jag förstås utanför chassit som sweclocks har mätt. Jag har ingen aning om hur mycket ljud själv NZXT chassit isolerar, så...

EDIT4: Hittade Noctua NH-D15, efterföljaren till NH-D14 och enligt Sweclockers är den SUPERBRA. Vilket leder till en sista koll på alla komponenter. Har jag missat någonting? Idéer eller förslag? Kan fläktarna styras ordentligt med PWM?

Permalänk
Medlem

[quote postid="15687805" userid="151241" name="Essentia"]
Det visar sig antagligen att det inte går att snåla på en fläkt om du ska överklocka, så efter lite letande tror jag en Corsair Hydro H75 funkar. Den kyler när till respektabla 70 grader enligt Sweclockers. Vill helst inte köra CPUn på 80 grader. Verkar lite väl hett. Vill gärna att CPUn håller så nära 10 år som möjligt. Vet inte om det är värt att försöka satsa på att sänka temperaturerna extra, dock.

Nä det är dumt att snåla om man ska klocka sin CPU. Har inte kollat på den men har SweC skrivit det så är det ju sjysst
Har ingen aning vilka grader en Skylake ska ligga för att inte ta allt för mycket skada i längden. Min ska iaf inte ligga på över 85c.
Nädå min processor ligger nästan aldrig mera än 70c när jag spelar det är bara när jag kör en massa CPU-tester. 10?! Oj det var rätt länge du vill ha den processorn

EDIT: Har kollat lite på chassit och det verkar som radiatorn ska installeras i taket och kan monteras med de två 200 mm fläktarna insatta (i taket). Borde det då gå att ta bort fläktarna från radiatorn och låta de 2 200 mm fläktarna göra jobbet att kyla den istället?

Någon som erfarenhet av vilket kylningssystem jag ska använda för processorn? Försöker hålla ljudnivån vid ca 40 dB medan processorns temperatur under 70 C.

Mja, vad jag vet ska du installera den ovanför i/o plåten där bakre fläkten sitter. Tror inte 200mm fläktarna kommer upp i lika hög RPM som 120mm fläktarna. Men de borde väl kunna kyla bra ändå, dock osäker ifall radiatorn kan sitta i taket.

EDIT2: Jag antar inte att det skadar att fråga, men... vattenkylare ämnade för, t.ex. socket 1150 funkar inte med 1151... gör det?

De flesta fungerar med flera olika CPUs så länge det inte står något annat. Corsair Hydro H75 fungerar med båda två.

EDIT3: Om jag tar bort sidofläkten (efter jag kan ha två 200 mm fläktar på taket) så kan jag få plats med en kylare upp till 180 mm (Eller 170 mm enligt deras hemsida? Osäker på vad som faktiskt gäller). Men finns det en bra luftkylare som kan kyla ner till 70 C med en ljudnivå på ca 40 dB?

När jag nämner ljudnivån menar jag förstås utanför chassit som sweclocks har mätt. Jag har ingen aning om hur mycket ljud själv NZXT chassit isolerar, så...

Har läst lite på deras hemsida samt kikat på en massa recensioner på youtube. Vad jag kan se så skall man kunna ha upp till 180mm så länge du inte har en 200/230mm fläkt i sidan. Så då borde rimligtvis de 2st 120mm fläktarna som följer med kunna sitta kvar.
Det är ju tyvärr ett rätt öppet chassit så den kommer låta mera än ett slutet chassi med ljudisolering.

EDIT4: Hittade Noctua NH-D15, efterföljaren till NH-D14 och enligt Sweclockers är den SUPERBRA. Vilket leder till en sista koll på alla komponenter. Har jag missat någonting? Idéer eller förslag? Kan fläktarna styras ordentligt med PWM?

Ja det är en grym ersättare till den gamle damen D14. Om du menar PWM på Noctuafläkten så är svaret JA.
Du har även fläktkontroller till resterande fläktar på chassits ovansida.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Frågan är om det går att styra fläktarna i chassit via PWM eller något liknande. De behöver ju inte gå på fullt varv hela tiden. Nåväl.

Jag trodde att jag hade listat ut allt jag skulle ha, men tji fick jag. Nätagget måste bytas ut. Det var inte samma modell som sweclockers testade. Nu är jag på jag efter en ny. Kraven är minst 600W och det ska vara tyst (1000 RPM?). Vi får se var prislappen slutar på. Det kan ju dock vara lite svårt att välja den effekt som jag ska ha dock. Vid normala laster (d.v.s. processors arbetar på 100%) bör det inte vara för högljutt. Men när grafikkortet sätter igång spelar det ingen roll, för de är det hörlurar som gäller och då kommer garanterat ingenting höras.

EDIT: Nu får jag konflikterande resultat här. Enligt http://outervision.com/power-supply-calculator rekommenderas för min nuvarande dator ett 500W aggregat (drar 450W). Men mina mätningar visar att den drar ca 250W vid krävande spel (använde 3DMark). Det skiljer alltså 200W. Hur noggrann är den där kalkylatorn egentligen? Behöver jag verkligen 600W? Får testa andra kalkylatorer och se vad de säger.

EDIT2: Okej, nu ignorerar vi alla kalkylatorer och gör en uppskattning istället. Gissning:
CPU 200W
GFX 200W (enligt nVidia)
Resten 100W
= 500W

Så jag bör skaffa ett nätagg på 550-600W?

Permalänk
Medlem

GTX 680 drar cirka 380-410w, i5 skylake 50-135w.
Jag skulle satsat på minst ett 650w men helst 750w.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

GTX 680 drar inte 400 W. Den drar 200W. Den har 2x PCIe connectors som ger 75W st som jag förstå, och PCIe kan inte ge 250W till ett anslutet kort. nVidia säger också att den drar 200W. Grafikkortet kommer inte överklockas.

Tänk också på att processorn kommer att överklockas, vilket gör att den skulle dra mer än standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

GTX 680 drar inte 400 W. Den drar 200W. Den har 2x PCIe connectors som ger 75W st som jag förstå, och PCIe kan inte ge 250W till ett anslutet kort. nVidia säger också att den drar 200W. Grafikkortet kommer inte överklockas.

Tänk också på att processorn kommer att överklockas, vilket gör att den skulle dra mer än standard.

Enligt SweC-test på gtx 680 drar den dryga 350w, då menar jag alltså full belastning. Vid OC är det drygt 400w

Aa aa det var därför jag skrev 50-135w på processorn. 50 i normalt tillstånd och upp till 135w vid OC

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers test testar de hela datorn genom att mäta energiförbrukningen från eluttaget. Det innebär alltså hela datorn, inklusive grafikkort. Själv testade jag min nuvarande dator med 3DMark och den nådde upp i 250W. Så 400W för grafikkortet stämmer inte. Mina egna mätningar visade en topp på 150W och nVidia säger 200W.

Detta blir då alltså
150W CPU
200W GFX
100W Resten
450W Totalt

nVidia rekommenderar minimum 550W, så då låter ju det som ett bra val.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit det bättre, ifall du vill slippa byta ut det i framtiden för bättre grafikkort eller liknande.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Vad är "det bättre"? GFX 680 drar 200W och det far bannemig räcka, tycker jag. Det finns väl vissa grafikkort som drar 250W, men utöver det är det stopp. Jag tänker inte köpa en TITAN eller liknande.

EDIT: Nu är frågan om cpu-kylaren får plats på moderkortet. Det tycks ha en obstruerande sektion till vänster om cpu-sockeln (motsatta sidan från minnena). Enligt pcpartspicker ska det passa, men... jag är osäker.