Haft min bärbara dator (dell xps 17) i ca. 4 år. Den har fått sämre prestanda på samma spel.

Permalänk
Medlem

Haft min bärbara dator (dell xps 17) i ca. 4 år. Den har fått sämre prestanda på samma spel.

Hej!

Har som sagt haft min dell xps 17 i ca 4 år nu, och ända ändringen jag har gjort är att byta hårddisk en gång.

Den har med tiden generellt blivit segare, vilket jag tycker är förståeligt, men tycker det är konstigt att jag börjat få stora FPS-drop i League of legends, trots att jag gradvis sänkt grafikinställningarna (startade på max-60fps, nu lägsta-40 fps).

Jag lurar på fall detta kan bero på att datorn är full med skräp, och tänkte därför att jag kanske skall uppgradera till en SSD-hårddisk - men kommer detta förbättra min prestanda i lol? Eller har ni andra tips på hur jag kan få ut bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att den är full med damm.
Fast en SSD är ju otroligt trevligt för en bärbar.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Det är mycket möjligt, ska försöka ta en titt inuti för att se hur det ser ut. Har du annars en rekomendation på en bra SSD för en fattig student?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanssun:

@Svensktiger:

Det är mycket möjligt, ska försöka ta en titt inuti för att se hur det ser ut. Har du annars en rekomendation på en bra SSD för en fattig student?

Crucials SSDer hur jag nästan bara hört bra saker om och är bland de billigaste. Annars är jag nöjd med min samsung evo 850 men den kostar nån hundring mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Crucials SSDer hur jag nästan bara hört bra saker om och är bland de billigaste. Annars är jag nöjd med min samsung evo 850 men den kostar nån hundring mer.

Tror jag såg att Alina körde någon helgkampanj på crucial, sen om den passar har jag ingen aning om

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanssun:

@Svensktiger:

Det är mycket möjligt, ska försöka ta en titt inuti för att se hur det ser ut. Har du annars en rekomendation på en bra SSD för en fattig student?

SSD kommer inte öka din fps, däremot kommer laddtider att sjunka och du får en allmänt trevligare datorupplevelse.

Jag förmodar att lol sedan du började spela det, kommit med ett antal uppdateringar. Uppdateringar som gjort spelet mer tungdrivet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis damm i kylsystemet som gör att processor/grafik inte kan jobba för fullt utan blir för varma och måste sänka sina prestanda. Rengör kylflänsar och kanske till och med byt kylpasta. Sök på Youtube, brukar finnas instruktioner där om hur man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hanssun:

Tänkte direkt på damm. Troligtvis så överhettar din dator så att den sänker sin prestanda.