ASUS Fury strix för 5190kr nu

Permalänk
Medlem

Fick mitt ASUS Fury Strix idag, om någon vill ha några benchmarks gjorda eller bara har frågor, så ställ dem här så svarar jag om jag kan.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

RaBlack hur är det fatt?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Det snabbaste kortet på marknaden idag är tekniskt sett 295X2.

Vad har du för grafikkort i din dator idag?

Men det är ju dubbel gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Springer förbi?

Nä du sluta hitta på...

Du är bara ute efter problem och du verkar vara en riktig nvidia-fanboy som förstör kvalitén på detta forum som var bra en gång i tiden (vart här sedan 2001). Du kommer instapplandes i min tråd där jag upplyser om ett grafikkort som är bäst i sin prisklass, diskuterar i stort offtopic, påstår att jag hittar på saker och leker ignorant genom brist på kännedom. Vad håller du på med? Vad har du här inne att göra överhuvud taget? Sandlådenivå... Du jämför överklockade kort också. Marknaden i majoritet struntar i det fullständigt och dom flesta överklockar inte. Det här är ingen tråd om överklockade kort om det ska klargöras. Inte heller om subjektiv negativitet som helt saknar någon konkret grund.

Jag finner Guru3D's test betydligt bättre än SweClockers då dom har ett bredare och bättre utbud av spel och inte en testsvit som är i princip spel som gynnar nvidia bättre. Med det sagt så säger jag inte att SweClockers gynnar någon av aktörerna, utan snarare att man borde se över sin testrutin.

Du skriver att olika kort presterar bra i olika spel. No shit! Jag gjorde en längre beskrivelse här på forumet för inte så länge sedan om varför också. Fritt fram att söka upp och läsa! EDIT: #15678730

Nvidia har ett övertag i något som kallas för API. Börja inte grina sen när folk har investerat i ett kort som Fury och det kommer skina i kommande speltitlar som nyttjar mer av kortet's 8+ TFLOPS.

Fury är ett bättre kort än 980. Men det är klart, du skulle väl bli förvånad om kortet drog iväg ännu mer prestandamässigt efter ett par drivrutinsuppdateringar, för det har ju aldrig hänt förut va? (79xx serien, 2xx serien)...

Samma tendens i dåligt optimerade/fifflade spel ser man t.ex hos Techpowerup som hos Guru3D. Nvidia vinner orättvist många poäng när du gör ett snitt på alla tester, då AMD korten presterar lågt i några enstaka titlar på grund av TWIMTBP-programmet som lägger mycket fiffel bakom specifik kod/API/drivers. Detta slår ut stort i procent på ett snittvärde du tittar på och därför tittar jag alltid på alla spelen separat för att få en uppfattningen och vilka dessa spel är och varför prestandan är som den är. Project CARS är ett av dom spelen t.ex som jag personligen ger blanka fan i. Vem bryr sig dessutom så länge bägge korten presterar 50-60fps i alla titlar vilket dom gör.

Köp vad du vill men diskutera inte ditt svammel eller lägg ord i min mun här inne mer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@2good4you: Jag gillar dig <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt svar, du visar klart och tydligt vad och hur en fanboy är.

Enligt vad jag kan se i alla tester som gjorts så är Nvidias GTX 980 (överklockat) kort bättre än AMD Fury därmed är priset också satt utifrån det. Och att du skriver hur det springer förbi är klart och tydligt ett påstående utifrån dina åsikter som grundas på något som många kallar för fans.

Kommer inte lägga mer energi på ditt tjafsande... men så att alla vet så får man vad man betalar för.
Betalar man mer så utgår jag ifrån att man får mer i de flesta fall och i detta fall så är det fortfarande så vare sig man gillar AMD, Intel eller Nvidia o.s.v.

Jag håller med dig om att det är ett bra kampanjpris för man får mycket för pengarna men att kortet du beskriver skulle springa om stämmer inte.

Tack för tipsen.

https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms

Skrivet av 2good4you:

Du är bara ute efter problem och du verkar vara en riktig nvidia-fanboy som förstör kvalitén på detta forum som var bra en gång i tiden (vart här sedan 2001). Du kommer instapplandes i min tråd där jag upplyser om ett grafikkort som är bäst i sin prisklass, diskuterar i stort offtopic, påstår att jag hittar på saker och leker ignorant genom brist på kännedom. Vad håller du på med? Vad har du här inne att göra överhuvud taget? Sandlådenivå... Du jämför överklockade kort också. Marknaden i majoritet struntar i det fullständigt och dom flesta överklockar inte. Det här är ingen tråd om överklockade kort om det ska klargöras. Inte heller om subjektiv negativitet som helt saknar någon konkret grund.

Jag finner Guru3D's test betydligt bättre än SweClockers då dom har ett bredare och bättre utbud av spel och inte en testsvit som är i princip spel som gynnar nvidia bättre. Med det sagt så säger jag inte att SweClockers gynnar någon av aktörerna, utan snarare att man borde se över sin testrutin.

Du skriver att olika kort presterar bra i olika spel. No shit! Jag gjorde en längre beskrivelse här på forumet för inte så länge sedan om varför också. Fritt fram att söka upp och läsa! EDIT: #15678730

Nvidia har ett övertag i något som kallas för API. Börja inte grina sen när folk har investerat i ett kort som Fury och det kommer skina i kommande speltitlar som nyttjar mer av kortet's 8+ TFLOPS.

Fury är ett bättre kort än 980. Men det är klart, du skulle väl bli förvånad om kortet drog iväg ännu mer prestandamässigt efter ett par drivrutinsuppdateringar, för det har ju aldrig hänt förut va? (79xx serien, 2xx serien)...

Samma tendens i dåligt optimerade/fifflade spel ser man t.ex hos Techpowerup som hos Guru3D. Nvidia vinner orättvist många poäng när du gör ett snitt på alla tester, då AMD korten presterar lågt i några enstaka titlar på grund av TWIMTBP-programmet som lägger mycket fiffel bakom specifik kod/API/drivers. Detta slår ut stort i procent på ett snittvärde du tittar på och därför tittar jag alltid på alla spelen separat för att få en uppfattningen och vilka dessa spel är och varför prestandan är som den är. Project CARS är ett av dom spelen t.ex som jag personligen ger blanka fan i. Vem bryr sig dessutom så länge bägge korten presterar 50-60fps i alla titlar vilket dom gör.

Köp vad du vill men diskutera inte ditt svammel eller lägg ord i min mun här inne mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Men det är ju dubbel gpu

Från Sweclockers recension av kortet när det släpptes;

"Världens snabbaste grafikkort"

Och det gäller fortfarande, sannolikt blir det avsatt av Nvidias och AMDs kommande Fury X2 och dubbla GM200 dyker upp nu i höst.

Brutalt kort som stått sig bra.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tack för ditt svar, du visar klart och tydligt vad och hur en fanboy är.

Enligt vad jag kan se i alla tester som gjorts så är Nvidias GTX 980 (överklockat) kort bättre än AMD Fury därmed är priset också satt utifrån det. Och att du skriver hur det springer förbi är klart och tydligt ett påstående utifrån dina åsikter som grundas på något som många kallar för fans.

Kommer inte lägga mer energi på ditt tjafsande... men så att alla vet så får man vad man betalar för.
Betalar man mer så utgår jag ifrån att man får mer i de flesta fall och i detta fall så är det fortfarande så vare sig man gillar AMD, Intel eller Nvidia o.s.v.

Jag håller med dig om att det är ett bra kampanjpris för man får mycket för pengarna men att kortet du beskriver skulle springa om stämmer inte.

Tack för tipsen.

Lite OT:
Båda två borde ta och skippa fanboy snacket. Det blir lite för mycket. Hur som helst, som jag skrivit i en annan tråd, så tror jag spelplanen kommer jämna ut sig rätt rejält inom en snar framtid. I mitt fall, (kan naturligtvis bara tala för mig själv) så bryr jag mig inte speciellt mycket om Nvidia i dagsläget får lite fler fps i DX11 titlar. Det är liksom inte spännande över huvud taget. Det som är intressant däremot (i mitt tycke) är naturligtvis hur korten kommer prestera i DX12 titlar, och det vet vi rätt lite om än så länge.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tack för ditt svar ....

läs om.. läs rätt.
Olika spel är olika bra för olika kort med olika dator konfigurationer.

Varsågod, direkt från sweclockers tester.
http://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-blac...

Och du kom ihåg vad jag skrev nu "Olika spel är olika bra för olika kort med olika dator konfigurationer."

Sedan ser du också på Guru3ds tester att de INTE visar hur ett överklockat 980 kort går gentemot Fury... de har bara med ett oklockat GTX 980.. och ja Fury är inte bättre än GTX 980 eller GTX980Ti det syns klart och tydligt på alla tester även de tester som finns här på SWECLOCKERS.com.

Gury3ds slutsats.

Concluding

The R9 Fury was released completely out of the blue, only two board partners jumped onto the bandwagon and the embargo date was way sooner then expected, hence we had a very hard time securing a sample. For this release, AMD simply didn't take care of arringing samples or even hosted a product briefing, the message was hey .. talk to the AIB partners. For the second biggest GPU release of the year from AMD, this was a surprising behavior to see. Last week was disappointing at many levels from both AIB and AMD side, so albeit three days late we do hope you enjoyed this Fury review. The interesting thing is, I like the air-cooled Fury better then a Fury X. Honestly I did not see that one coming. But it just makes more sense as this product is cheaper, better looking and competing with the GeForce GTX 980 in both price and performance. I do want to make a side-note here though, the GTX 980 overall is offered in factory clocked higher products, the Fury we tested is clocked at reference performance. The Radeon R9 Fury is a nice card that will do its job at WHQD well. For Ultra HD this product still makes sense as well as the performance really isn't that much lower compared to the Fury X. Looking at FCAT frametime analysis, well we see nothing that worries us. Very good results there. Overall ASUS has a terrific offering with the new Dirtect CU III cooler, the Fiji GPU is a big graphics processor though and it will run hot. But it all remains okay enough though. Overall we can certainly recommend the Radeon R9 Fury if it fits your budget and brand preference. For 549 USD you do receive a product that remains very capable. Much like the X, the one oversight is HDMI 2.0, well the lack of it. Very nice to see is that ASUS included a DVI connector ! Overall it the ASUS Radeon R9 Fury is a competitive card that is battling the GeForce GTX 980 from Nvidia. For those wondering and in the 2560x1440 arena, we do like to suggest you to look at the R9 390X as well, priced at least a 100 bucks cheaper that product might make a little more sense. So the Fury is a nice release, and we like very much what ASUS has done with the product overall.

Alltså AMD är INTE på något sätt dåliga speciellt inte Fury med HBM minnen. Men de har lite till för att knappa in på Nvidias marknad, tyvärr.

Däremot så tycker jag personligen att 390X i CF är dödande grymt och mest prisvärda korten på marknaden idag som både springer förbi och mer därtill i PRIS m.m.

R390X 8GB x 3990:- x 2 = 7980:-

Mycket styrka för liten peng...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Så det är bättre att jämföra ett oöverklockat Fury med ett överklockat 980 än att jämföra båda korten i stock?

Permalänk
Medlem

Det nya priset känns rimligt, men gör inte kortet superintressant, bara till ett alternativ.
Hämtade billigaste korten, utan referenskylare, från prisjakt.
980 ti - 6390kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291765
Fury - 5190kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3236930
980 - 4990kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858323
390x 3990kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504

Går jag ner 200kr i pris får jag ett 980, som hänger på hyfsat väl, klockar bättre och genererar mindre värme i chassit. Går jag upp 1200kr i pris finns 980ti, som är bättre på alla sätt.

För mig känns det logiska valet som följande:
980ti - max prestanda, strunt i pris
980 - mer prestanda, mindre värme
390x - väldigt mycket prestanda för pengarna

Så enda anledningen för mig att köpa ett Fury skulle vara att prestandan i ett överklockat 980 inte räcker men 980ti är för dyrt. Att då Fury går att hitta mellan 980 och 980 ti i pris, känns ganska naturligt. Med tanke på att AMD-kortet drar mer ström och överlag har sämre drivrutiner (imo), skulle det inte vara orimligt att se samma pris på 980 och Fury.

Är det något kort som står ut, så är det 390x. Prestanda som är jämförbar med 980, till mycket lägre pris.

Men! Jag vill ha AMD kvar (som de flesta andra här?) och hoppas verkligen att Fury kommer ner i pris, så fler kan tänka sig att gå över till det röda laget.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Så det är bättre att jämföra ett oöverklockat Fury med ett överklockat 980 än att jämföra båda korten i stock?

Därför länkade jag till det lite äldre men relevantare testet där de båda är överklockade.
980 kan dock inte utnyttja all sin kraft p.g.a. referenskylaren. Med en tredjepartskylare når det högre frekvenser.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det beror på om man äger något äldre eller tänker byta till ett begagnat (980) kort och överklocka istället för att köpa nytt.
(GTX 980 är ett äldre kort så det kanske man ska ha i åtanke också.)

Så hurvida man köper nytt eller begagnat påverkar vilka metoder som är relevanta för att mäta prestandaskillnader?
Hur tänkte du där?

Skrivet av RaBlack:

Köper man nytt så ÄR denna kampanj som trådskaparen visar MYCKET PRISVÄRD man får ett lite snabbare kort "out off the box".

https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms

Ehm ok?

Permalänk
Medlem

Grymt prisvärt kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fick mitt ASUS Fury Strix idag, om någon vill ha några benchmarks gjorda eller bara har frågor, så ställ dem här så svarar jag om jag kan.

Halloj aeig

Kan du köra lite 3dmarks? samt unigine heaven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Kan tolkas olika men jag utgår från att man förstår tanken bakom detta.

Priserna för nya (Ej begagnade) GTX 980 ligger billigast på 4990:- med OC beteckning "out of the box"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858323

http://cdon.se/hemelektronik/inno3d-nvidia-geforce-gtx-980-oc...

Skulle vara intressant att se en jämförelse på dessa två kort då båda har 3 fläktar samt hur mycket de klarar av att överklockas.

Du använde en väldigt konstig jämförelse som jag frågade om. Sedan börjar du diskutera begagnatmarknaden och priser. Vad är det jag behöver "förstå tanken" med?

Permalänk
Medlem

Ska lägga mig i ert fanboyande..

ägde ett r9 290x och bytte mot 780 ti och ångrar inte det en sekund, tystare och bättre drivrutiner samt bättre stöd för äldre titlar!

visst r9 290x presterade bättre i benchmarks och så men när de kom till spelupplevelse så var 780 ti det stabilare kortet när de gällde framedrops och dylikt tack vare välarbetade drivisar och de kan ni inte förneka även hur hårda fanboys ni är, sen ska vi ju inte prata om temperaturena mitt r9 290x som var ett asus matrix platinum uppnådde och hur högljudda fläktarna var!

R9 Fury är dock lätt de bästa köpet om man väljer mellan den och 980 alla dagar i veckan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

På vilket sätt då? Enligt tester på internet så är den inte det alla dagar i veckan, bara någon dag i veckan.

http://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-blac...

https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms

GTX 980 kostar mindre och Fury springer inte förbi den än.

Skrivet av Oliver91:

Ska lägga mig i ert fanboyande..

ägde ett r9 290x och bytte mot 780 ti och ångrar inte det en sekund, tystare och bättre drivrutiner samt bättre stöd för äldre titlar!

visst r9 290x presterade bättre i benchmarks och så men när de kom till spelupplevelse så var 780 ti det stabilare kortet när de gällde framedrops och dylikt tack vare välarbetade drivisar och de kan ni inte förneka även hur hårda fanboys ni är, sen ska vi ju inte prata om temperaturena mitt r9 290x som var ett asus matrix platinum uppnådde och hur högljudda fläktarna var!

R9 Fury är dock lätt de bästa köpet om man väljer mellan den och 980 alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

Halloj aeig

Kan du köra lite 3dmarks? samt unigine heaven?

Tja,

Absolut, jag postar upp 3D Mark 11 och Heaven i eftermiddag.

Är galet nöjd med kortet, kan rekommendera Köp, tyst, kraftfullt och svalt, det har infriat alla mina förväntningar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

På vilket sätt då? Enligt tester på internet så är den inte det alla dagar i veckan, bara någon dag i veckan.

http://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-blac...

https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms

GTX 980 kostar mindre och Fury springer inte förbi den än.

ett häftigt kort som presterar bra om man villl ta klivet upp till 4k?

Fury ÄR ett snabbare kort MEN amd har inte pengarna som nvidia har att fixa drivrutinerna så de blir perfekta så jag lovar att om något år är Fury snabbare än GTX 980 men tills dess är GTX 980 snabbare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Du behöver inte förstå någonting.
Förstå vad du vill hur du vill.

980 är ett bra och klockvänligt kort men äldre än Fury.
Fury är ett intressant kort då den har HBM minnen, men den är inte så klockvänlig samt drar mer ström.
R9 Fury är dessutom dyrare än GTX 980.
Dessa kort är ganska likvärdiga och vad man väljer är ändå upp till var och en i slutändan.
Om du är mer intresserad av ny teknik så köp Fury. Har du bra erfarenheter av AMDs drivrutiner så köp Fury. Känner du att du får ett bättre andrahandsvärde med AMDs kort så köp Fury. Gör hur du vill men det kan vara bra att veta att det finns andra alternativ också.

Fast nu handlade frågan om jämförelsen du gjorde. Inte korten i sig. Jag förstår inte varför du blandar in det.

Permalänk
Avstängd

Är det denna fråga du undrade över som du citerade?

Du Citerar ett svar från mig till TS. Inte från mig till dig eller till alla. Jag svarade på hans sätt att svara mig på och hur man kan tänka ifall man vill köpa ett kort som idag INTE springer förbi GTX980 (OC). Som dessutom INTE är billigare idag. Vad undrar du över?

Från ett DirectX12 perspektiv så skulle jag också föredra Fury över Nvidias GTX 980 men inte annars.

Skrivet av fufuheo:

Så det är bättre att jämföra ett oöverklockat Fury med ett överklockat 980 än att jämföra båda korten i stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Är det denna fråga du undrade över som du citerade?

Du Citerar ett svar från mig till TS. Inte från mig till dig eller till alla. Jag svarade på hans sätt att svara mig på och hur man kan tänka ifall man vill köpa ett kort som idag INTE springer förbi GTX980 (OC). Som dessutom INTE är billigare idag. Vad undrar du över?

Från ett DirectX12 perspektiv så skulle jag också föredra Fury över Nvidias GTX 980 men inte annars.

Jag påpekade att du använde en dålig jämförelse. Oavsett om den var riktad till Alla, TS eller mig, så bör du fortfarande kunna förklara hur den jämförelsen är relevant för diskussionen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aeig:

Tja,

Absolut, jag postar upp 3D Mark 11 och Heaven i eftermiddag.

Är galet nöjd med kortet, kan rekommendera Köp, tyst, kraftfullt och svalt, det har infriat alla mina förväntningar.

MVH

Om jag får mitt EVGA 980 Ti Hybrid idag så kan vi jämföra lite.

Känns som att denna tråden fullkomligt spårade ur pga. vissa känslosamma personer, ingen nämnd, ingen glömd.

Fiji och GM200 har två olika filosofier när det kommer till vad framtidens PC-spel kommer kräva. Fiji satsar mer på pixlar (4K), MSAA och skuggeffekter medan GM200 är mer orienterad mot mer polygoner och tessellering, mer komplex 3D-grafik så att säga. Sås

Detta är ju också en väldigt bra förklaring till varför det kan vara så olika prestanda i olika spel och varför Fiji tar in så dramatiskt i 4K. Vissa spel är Fiji bättre än GM200 och i andra spel är GM200 bättre än Fiji. Summa summarum så kan man säga att GM200 är mer allround för dagens spel och är därför också den generella vinnaren.

Den andra aspekten som har diskuterats tidigare är ju att Maxwell är väldigt energieffektivt, imponerande energieffektivt. Det är inget fel på Fiji, Fiji är också imponerande energieffektivt problemet är bara att nVidia fullkomligt slagit huvudet på spiken med Maxwell. Detta gör att på ett entusiastforum som Swec. så blir vi gärna lite mer imponerade av det mer överklocksvänliga kortet än det som inte klockar så bra.

För min egen del så valde jag ett GTX 980 Ti enbart på grund av överklockningsvänligheten. Fury X och GTX 980 Ti ligger nära varanda i benchmarks till dess man börjar överklocka. Då sticker GTX 980 Ti fullkomligt ifrån. Tyvärr. Som gammal stolt ATi ägare så är det sorgligt att se hur AMD går på knäna och blir utmanövrerade av nVidia gång efter annan. Jag tror t.ex. inte att GTX 980 Ti skulle vara så nära i prestanda av Titan X men Fury X tvingade nVidia att göra som dom gjorde.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Jag vet inte om du inte läste vad jag skrev, men kan ta det igen. Personligen (dvs jag) skulle jag (återigen jag alltså) inte köpa ett AMD kort. Men det är för att jag (du hänger med ?) vill dels ha det snabbaste kortet på marknaden, dels kunna använda mig av G-sync.

Amd har inte ett "vassare" kort än Nvidia, och priset är irrelevant.

Personligen har jag alltid valt AMD därför att...(du hänger med? ) dom alltid har varit astronomiskt överlägsna gröningarna när det gäller DP- applikationer och är det fortfarande. Amd ÄR ett "vassare" kort än Nvidia, och även priset är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det nya priset känns rimligt, men gör inte kortet superintressant, bara till ett alternativ.
Hämtade billigaste korten, utan referenskylare, från prisjakt.
980 ti - 6390kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291765
Fury - 5190kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3236930
980 - 4990kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858323
390x 3990kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504

Går jag ner 200kr i pris får jag ett 980, som hänger på hyfsat väl, klockar bättre och genererar mindre värme i chassit. Går jag upp 1200kr i pris finns 980ti, som är bättre på alla sätt.

För mig känns det logiska valet som följande:
980ti - max prestanda, strunt i pris
980 - mer prestanda, mindre värme
390x - väldigt mycket prestanda för pengarna

Så enda anledningen för mig att köpa ett Fury skulle vara att prestandan i ett överklockat 980 inte räcker men 980ti är för dyrt. Att då Fury går att hitta mellan 980 och 980 ti i pris, känns ganska naturligt. Med tanke på att AMD-kortet drar mer ström och överlag har sämre drivrutiner (imo), skulle det inte vara orimligt att se samma pris på 980 och Fury.

Är det något kort som står ut, så är det 390x. Prestanda som är jämförbar med 980, till mycket lägre pris.

Men! Jag vill ha AMD kvar (som de flesta andra här?) och hoppas verkligen att Fury kommer ner i pris, så fler kan tänka sig att gå över till det röda laget.

Skicka en bild där du har ett Galax/KFA2 kort i din rigg...

Nej precis... det har du inte. Det är inte ett kort jag skulle vilja jämföra med Asus Fury.
Med tanke på kvalité som Asus står för så är en mycket mer logisk jämförelse att jämföra Asus Fury med ett Asus GTX 980 ti.

Dvs 5190 kr vs 7230 kr.

Hoppsan. Skillnaden är visst över 2000 kronor.

En annan jämförelse kan vara mot EVGAs version som går på 6990 kr.
Det kan jag gå med på då EVGA är bra med.

Sen billigaste 980 som är gjord av lite bättre tillverkare är Gigabyte som ligger på 5220 kr.

Mkt mera rimliga jämförelser enl mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Dagens tack går till RaBlack, personen som masspostar och citerar alla i hela tråden och predikar att GTX 980 är ett snabbare eller bättre grafikkort. Vi kanske ska ringa pressen så han får en plats där också.

Falsk propaganda är vad det är, eller kvalificerat skitsnack! GTX 980 är ett långsammare grafikkort och jag länkade ett bra test som uppvisar det. Techpowerup visar samma sak med betydligt fler titlar testade.

Personen i fråga snackar om överklockade grafikkort också vilket inte hör till diskussionsämnet överhuvudtaget.

Du kan sköta resten av dina predikningar i PM till dom du vill sälja nvidia-kort till. Patetiskt hur du håller på. Moderator bevakar numera tråden.

Detta är Radeon delen och handlar om ett Radeon kort med ett test som uppvisar det som är påstått

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 2good4you:

Dagens tack går till RaBlack, personen som masspostar och citerar alla i hela tråden och predikar att GTX 980 är ett snabbare eller bättre grafikkort. Vi kanske ska ringa pressen så han får en plats där också.

Falsk propaganda är vad det är, eller kvalificerat skitsnack! GTX 980 är ett långsammare grafikkort och jag länkade ett bra test som uppvisar det. Techpowerup visar samma sak med betydligt fler titlar testade.

Personen i fråga snackar om överklockade grafikkort också vilket inte hör till diskussionsämnet överhuvudtaget.

Du kan sköta resten av dina predikningar i PM till dom du vill sälja nvidia-kort till. Patetiskt hur du håller på. Moderator bevakar numera tråden.

Detta är Radeon delen och handlar om ett Radeon kort med ett test som uppvisar det som är påstått

Fast det är lite löjligt att påstå att överklockning inte är en faktor i sammanhanget. Vi hänger trots allt på ett överklockningsforum, iaf usprungligen, det finns till och med i titeln. Jag tror att det är många som tar in överklockning som en faktor i sina komponent köp, bland annat undertecknad. Vi överklockar processorer, vi överklockar grafikkort och numera också skärmar.

Jag anser att överklockning är en faktor som skall diskuteras i sammanhanget men skall korten jämföras så skall det göras utan överklockning då det är en osäkerhetsfaktor, vilket gör att man inte kan göra en vetenskapligt säker jämförelse.

Sen angånde Fury (icke X) och GTX 980 så är korten snarare jämbördiga än att det finns en klar vinnare.

Citat:

The R9 Fury outperforms the GeForce GTX 980 by 1.1 frames per second overall. That's essentially a tie, folks. Since we're talking about an FPS average here, this result is more about potential than it is about delivered performance. In that respect, these two cards are evenly matched. Most folks would stop there and draw conclusions, but we can go deeper by using a better metric of smooth animation, the 99th-percentile frame time, as we've demonstrated on the preceding pages. When we consider this method of measuring performance, the picture changes.

Dold text

Tittar vi däremot in på hur jämnt korten levererar bildrutor så vinner GTX 980. Detta kan givetvis ha med mognaden av drivrutiner att göra snarare än arkitekturella begränsningar.

Citat:

We saw substantially smoother gaming across our suite of eight test scenarios out of the GeForce GTX 980 than we did from the Radeon R9 Fury. This outcome will be nothing new for those folks who have been paying attention. Nvidia has led in this department for some time now. I continue to believe this gap is probably not etched into the silicon of today's Radeons. Most likely, AMD could improve its performance with a round of targeted driver software optimizations focused on consistent frame delivery. Will it happen? Tough to say, but hope springs eternal.

Dold text

Sås.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fast det är lite löjligt att påstå att överklockning inte är en faktor i sammanhanget. Vi hänger trots allt på ett överklockningsforum, iaf usprungligen, det finns till och med i titeln. Jag tror att det är många som tar in överklockning som en faktor i sina komponent köp, bland annat undertecknad. Vi överklockar processorer, vi överklockar grafikkort och numera också skärmar.

Jag anser att överklockning är en faktor som skall diskuteras i sammanhanget men skall korten jämföras så skall det göras utan överklockning då det är en osäkerhetsfaktor, vilket gör att man inte kan göra en vetenskapligt säker jämförelse.

Sen angånde Fury (icke X) och GTX 980 så är korten snarare jämbördiga än att det finns en klar vinnare.

Dold text

Tittar vi däremot in på hur jämnt korten levererar bildrutor så vinner GTX 980. Detta kan givetvis ha med mognaden av drivrutiner att göra snarare än arkitekturella begränsningar.

Dold text

Sås.

Men för de allra flesta spelar det ingen roll eftersom de inte överklockar själva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men för de allra flesta spelar det ingen roll eftersom de inte överklockar själva.

Som jag skriver i föregående inlägg så tror jag visst att det har betydelse för de personer som hänger på det här forumet. För kreti och pleti nej, men för oss; ja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Från Sweclockers recension av kortet när det släpptes;

"Världens snabbaste grafikkort"

Och det gäller fortfarande, sannolikt blir det avsatt av Nvidias och AMDs kommande Fury X2 och dubbla GM200 dyker upp nu i höst.

Brutalt kort som stått sig bra.

Ja det är ett grafikkort med dubbla gpus