Hjälp! Vilken kabel ska jag använda? (Xonar Essence STX + Soundbar)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Vilken kabel ska jag använda? (Xonar Essence STX + Soundbar)

Ska koppla ihop min dator till en soundbar. Ljudkortet jag använder är ett ASUS Xonar Essence STX som har anslutningarna S/PDIF Koaxial eller Toslink samt 2 x RCA. Specifikationer finns här.

Soundbaren är en Yamaha YAS-203, som kan ses här. Samma anslutningar finns tillgängliga på den som på mitt ljudkort.

Enligt vad jag läst så används DAC:en på ljudkortet endast om man använder RCA-ingångarna. Då är isåfall frågan: vill jag göra det? Eller är det bättre att låta soundbaren hantera detta? Vad ger bäst ljudkvalité egentligen? Vilken kabeltyp är bäst av dessa 3 egentligen (S/PDIF Koaxial, S/PDIF Toslink eller RCA)?

Jag kan inte sånt här så jag hoppas på lite hjälp från någon som begriper sånt här, och gärna så snabbt som möjligt då soundbaren finns till kampanjpris just nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på S/PDIF Koaxial då det bör ge mest optimal ljudet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

S/PDIF Koaxial i första hand, RCA i andra och Toslink i tredje.
Har du ett riktigt bra ljudkort i datorn är de lika bra att utnyttja de

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Då litar jag på er och kör på S/PDIF Koaxial.

Jag ska beställa från Dustin eftersom jag ska köpa högtalaren därifrån, men jag hittar inte något alternativ för koaxial när jag tittar på deras kategorier för kablar. Är det 3.5mm jag är ute efter eller? Kan någon guida mig rätt? Dustins kablar finns här (man kan välja kategori i listan till vänster).

Vore ju lagom surt att få hem allt och inse att man köpt fel kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

S/PDIF Koaxial i första hand, RCA i andra och Toslink i tredje.
Har du ett riktigt bra ljudkort i datorn är de lika bra att utnyttja de

Föresten, används verkligen ljudkortets DAC om man kör koaxial? Det står i ljudkortets specifikationer att det är en digital utgång, så är det inte bara den analoga RCA-utgången som faktiskt skulle använda ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Koaxial är i stort sett en RCA-sladd men den brukar vara lite tjockare och specad till 75 ohm istället för 45(?) som dom tunna. Koaxial är också en digital signal så om du kör på det så utnyttjar du inte DAC:en i ditt ljudkort som jag tror är bättre än den i ljudlimpan.
Jag personligen hade kört på RCA-kontakterna om jag hade haft ett ordentligt ljudkort och till det ett par lite mer kvalitativa RCA-kablar än vanliga lakritssnören.

Permalänk
Medlem

@Mortac: De är bara en vanlig RCA kabel som behövs. Det är gränssnittet de använder som gör de så bra över vanlig RCA.
Har du en massa andra strömförande i närheten av den så skadar de inte om de är en avskärmad kabel du använder.
Inte en nödvändighet, men du kan undvika störningar från andra kablar när du kör med en skärmad en.
Själv kör jag bara med oskärmade kablar och de fungerar bra, men känns svårt att rekommendera de till folk eftersom risken är ganska hög att du får in en massa bris om den ligger bland andra kablar, speciellt 230v kablar.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@Mortac: Det du säger är ju sant om man tänker efter? Men ska du köra med mer än stereo? ISF kan du ju köra med RCA portarna direkt från ljudkortet.
Kanske skulle förtydliga min förra post, kör ljud ut med RCA analogt från min dator, men de som är skrivet om störningar stämmer oavsett hur du skickar signalen i en kopparkabel. Är bara optiskt som inte påverkas av magnetfält.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet av kablarna!

Om jag ska köra mer än stereo? Soundbaren är ett 2.1-system. Den är länkad i första posten. Ljudkortet är också begränsat till stereo.

Så... humm... jaha, men då antar jag att det är bättre att köra med RCA-kontakterna trots allt då? Jag tror som ni andra att DAC:en i ljudkortet är bättre. Invecklade grejer det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Är bara optiskt som inte påverkas av magnetfält.

Koaxial är betydligt mer resistant än RCA dock, även om optisk är helt oberörd. En analog signal som försvagas tappar de svagaste delarna medan en digital som försvagas måste ner hela vägen från 100% styrka (1) till 0% (0) för att påverka ljudet i slutändan, så i praktiken är skillnaden mellan koaxialt och optiskt ljud inte överdrivet stor, framför allt inte om man jämför med analoga signaler.

Jag är själv stark förespråkare av att skicka digital signal och låta förstärkarens D/A göra jobbet, men är du osäker kan du alltid köpa en RCA av hyfsad kvalitet och köra den koaxialt och analogt efter varandra och jämföra för att välja det du tycker låter bäst i slutändan. Sedan går det alltid att dela på sladden om det råkar vara koaxialt som låter bäst och du inte gillar lösa ändar.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju inte skitlätt det här. Måste lägga min beställning idag hursomheslt eftersom kampanjen gäller tills imorn och jag är bortrest då.

Jag tror jag kör på RCA eftersom jag tror på mitt ljudkort. Önskar man hade ett klart svar på detta, men jag antar att man inte kan veta utan att prova sig fram.

Någon som känner till en butik som säljer billiga kablar? Skulle behöva sköldade RCA-kablar på 4-5 meter, helst vita. Har en väldigt begränsat budget just nu så vill helst inte betala mer än 150-200 kr inkl. frakt om ens det. Om man nu kan hitta hyfsad kvalité till det priset. En dyrare kabel får jag köpa i framtiden isåfall.

Permalänk
Medlem

discatonce.se är löjligt billiga på kablar, men jag vet inte riktigt vad de ha har för kvalitet på RCA, har bara beställt digitala kablar där tidigare... Men de har 5 meters skärmade RCA för 47kr, så det kanske är billigt nog att testa?

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/ljudkablar/...

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min soundbar, men har inte köpt någon kabel ännu. Det jag gör för tillfället är att köra HDMI från datorn till TV:n och sedan Toslink från TV:n till soundbaren (eftersom en sådan följde med soundbaren). Det här gör att jag får både TV- och datorljud med bara en koppling mellan varje enhet.

Nu tycker jag ljudet verkar bra, men det kan ju vara mina öron som är otränade. Bör det här, ljudmässigt sett, vara en dålig lösning? Antar att det beror på TV:n, så TV:n ifråga finns här. Tekniska specifikationer finns att tillgå under bilden, om det är till någon hjälp.

Bör jag teoretiskt sett fortfarande skaffa mig en RCA-kabel för bättre ljudkvalité?

Permalänk
Medlem

Det borde vara sounbdarens DAC som omvandlar ljudet och allt fram tills dess borde vara digitalt och därmed inte förlora något. Det viktiga är att du tycker att det låter bra i slutändan ändå Har du möjlighet att låna en RCA av någon kan du ju alltid testa utan att lägga ut pengar.