Behöver hjälp med val av mikrofon/er för inspelning av akustisk gitarr + sång

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med val av mikrofon/er för inspelning av akustisk gitarr + sång

Tjena!

Jag är en glad amatör(!) som länge haft ambitionen att få bättre kvalitet på mina inspelningar som hittills enbart bestått av inspelningar från mobiler osv (läs dålig kvalitet).

Det Jag har införskaffat mig hittills är:

Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2
Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x

Det jag saknar nu är ju då självklart mikrofon/er. Jag är helt lost här måste jag säga, så jag vänder mig hit.

Efter mycket YouTube:ande så ser jag att en hel det bara använder sig av en mikrofon med gott resultat, istället för två, så det kanske räcker?
Jag tänker dock att 2 st mer riktade (säger man så?) mikrofoner vore bättre för att minska att det "blöder" ljud från mikrofonerna och att det även blir lättare i efterbehandlingen då man har två olika spår?

De mikrofoner jag främst funderat på (mer eller mindre bestämt mig för kanske, om ingen här säger tvärt nej! haha) är:

Gitarrmikrofon: Shure SM57
Sångmikrofon: Shure SM58

Dessa verkar vara klassiker som än håller måttet? Är det ens någon större skillnad på dem, förutom pop-filtret på SM58 t.ex.?
Skulle dessa fungera som en bra kombination eller finns det bättre alternativ i samma prisklass (ca 2-3000 kr)?

Vad mer kan ni tipsa om när jag ändå är i farten? Speciella stativ, kablar, pop-filter, programvara osv?

tl;dr: Jag vill spela in Akustisk gitarr + sång och behöver tips på mikrofon/er för ca 2-3000 kr. Även lite tips om kringutrustning uppskattas. Ljudkort och hörlurar har jag redan. Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast

Ska du spela in är det bättre att köra olika tagningar för olika spår ändå så att det läcker ljud är inget problem i praktiken.Det blir oändligt mycket lättare att hantera i längden om du bara spelar eller bara sjunger. På så sätt kan du fokusera på spelandet eller sången och slipper sätta båda perfekt på en tagning vilket nästan aldrig händer.

Däremot kan man roa sig med att ha två mikrofoner till gitarren. Rikta en mot hålet och en mot halsen så får du lite olika klang att mixa ihop till ett bättre ljud.

Shure SM58 är lite av en branschstandard när det kommer till sångmikrofoner på scen. Fast de används inte direkt i studio. Den är känd för att ge bra ljud och vara extremt stryktålig. I en studio brukar du generellt använda kondensatormikrofoner och inte dynamiska mikrofoner som Shure SM58. Kondensatormikrofoner är betydligt känsligare, både när det gäller ljudupptagning och stryktålighet. De har alltså bättre frekvens- och transientrespons men tål inte att slängas runt på en scen. Så ska du bara sitta hemma och spela är det smidigare med en kondensatormikrofon. Rode NT-1A är rätt populär och prisvärd. Annars finns en uppsjö av Kinesiska märken för runt 1000 kr styck som brukar vara ok. Glöm för allt i världen inte shock mount och popskydd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det blev en SM57 ändå, till gitarren till att börja med i alla fall och antagligen någon annan mikrofon senare Men tror att jag redan stött på problem Har dock inte hunnit testa så mycket än.

Har ingen "riktig" mjukvara än så jag spelade in via Audacity, men ljudnivån blev så fruktansvärt låg?

Jag kopplade in mikrofonen i Ljudkortet, slog på fantommatning och höjde gain på ljudkortet (till max) men det blev ändå väldigt låg ljudnivå på inspelningarna? Med mastervolymen inställd på "normalt (runt 15%)" för resten av datorn så är ljudnivån bra i alla andra program osv. Men för att få samma ljudnivå på inspelningarna så krävs det att jag höjer mastervolymen till ca 80 %, vilket resulterar i att ljudet blir skithögt i alla andra program. Ska det va så?

Jag testade att förstärka ljudnivån i efterhand i Audacity, så att den skulle låta bra vid min normala 15 % mastervolym, vilket fungerade bra. Men förlorar man inte kvalitet på det?

Ska utforska mer imorgon men tips uppskattas alltid!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 09tomlin:

Det blev en SM57 ändå, till gitarren till att börja med i alla fall och antagligen någon annan mikrofon senare Men tror att jag redan stött på problem Har dock inte hunnit testa så mycket än.

Har ingen "riktig" mjukvara än så jag spelade in via Audacity, men ljudnivån blev så fruktansvärt låg?

Jag kopplade in mikrofonen i Ljudkortet, slog på fantommatning och höjde gain på ljudkortet (till max) men det blev ändå väldigt låg ljudnivå på inspelningarna? Med mastervolymen inställd på "normalt (runt 15%)" för resten av datorn så är ljudnivån bra i alla andra program osv. Men för att få samma ljudnivå på inspelningarna så krävs det att jag höjer mastervolymen till ca 80 %, vilket resulterar i att ljudet blir skithögt i alla andra program. Ska det va så?

Jag testade att förstärka ljudnivån i efterhand i Audacity, så att den skulle låta bra vid min normala 15 % mastervolym, vilket fungerade bra. Men förlorar man inte kvalitet på det?

Ska utforska mer imorgon men tips uppskattas alltid!

Det kan vara så enkelt att ditt ljudkort inte orkar driva mikrofonen ordentligt. Preamparna i USB-ljudkort är ofta lite i det klenaste laget och och SM57 är en relativt tungdriven mikrofon. Du kan nog behöva köpa en lös mikrofonförstärkare eller eventuellt ett litet mixerbord med bättre förstärkare än ljudkortet. Om ditt ljudkort kan matas med extern ström är det en bra början att testa det. Vissa ger lite högre effekt då.

Fanotmmatningen har du ingen nytta av på en dynamisk mikrofon.

Du ska inte justera volymen med mastervolymen på datorn. Den ska sitta på någon normal lyssningsnivå. Justera ljudvolymerna internt i programmet du spelar in i och med ljudkortet. Höj i första hand på ljudkortet och i andra hand i programmet men börjar du förstärka i programmet tappar du som du säger ljudkvalité. Är det fortfarande lågt så behöver du som sagt en förstärkare till mikrofonen. Kanske skulle nämnt det i första inlägget också. Kondensatormikrofoner är mer lättdrivna.

Använd inte Audacity för att spela in. Det är ett trevligt program så länge man har ett ljudspår att hålla ordning på. Skaffa dig en DAW istället. Det finns mängder att välja mellan men de flesta kostar mycket pengar. Ett tips kan vara att titta på Reaper (http://www.reaper.fm/) som är väldigt billigt och dessutom får du en fullversion gratis i två månader för att testa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kan vara så enkelt att ditt ljudkort inte orkar driva mikrofonen ordentligt. Preamparna i USB-ljudkort är ofta lite i det klenaste laget och och SM57 är en relativt tungdriven mikrofon. Du kan nog behöva köpa en lös mikrofonförstärkare eller eventuellt ett litet mixerbord med bättre förstärkare än ljudkortet. Om ditt ljudkort kan matas med extern ström är det en bra början att testa det. Vissa ger lite högre effekt då.

Fanotmmatningen har du ingen nytta av på en dynamisk mikrofon.

Du ska inte justera volymen med mastervolymen på datorn. Den ska sitta på någon normal lyssningsnivå. Justera ljudvolymerna internt i programmet du spelar in i och med ljudkortet. Höj i första hand på ljudkortet och i andra hand i programmet men börjar du förstärka i programmet tappar du som du säger ljudkvalité. Är det fortfarande lågt så behöver du som sagt en förstärkare till mikrofonen. Kanske skulle nämnt det i första inlägget också. Kondensatormikrofoner är mer lättdrivna.

Använd inte Audacity för att spela in. Det är ett trevligt program så länge man har ett ljudspår att hålla ordning på. Skaffa dig en DAW istället. Det finns mängder att välja mellan men de flesta kostar mycket pengar. Ett tips kan vara att titta på Reaper (http://www.reaper.fm/) som är väldigt billigt och dessutom får du en fullversion gratis i två månader för att testa.

Jo det verkar som så att mitt ljudkort är i klenaste laget. Jag funderar på att lämna tillbaka SM57:an till förmån för (förmodligen) SE Electronics X1, vad tros om det? Den borde mitt ljudkort (Focusrite 2i2 som sagt) klara av eller? Den mikrofonen skulle jag i så fall kunna använda till både sång och gitarr dessutom.

Det jag oroar mig lite är att den kommer "släppa" in för mycket bakgrundsljud, men det kanske inte är så farligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kan vara så enkelt att ditt ljudkort inte orkar driva mikrofonen ordentligt. Preamparna i USB-ljudkort är ofta lite i det klenaste laget och och SM57 är en relativt tungdriven mikrofon. Du kan nog behöva köpa en lös mikrofonförstärkare eller eventuellt ett litet mixerbord med bättre förstärkare än ljudkortet. Om ditt ljudkort kan matas med extern ström är det en bra början att testa det. Vissa ger lite högre effekt då.

Fanotmmatningen har du ingen nytta av på en dynamisk mikrofon.

Du ska inte justera volymen med mastervolymen på datorn. Den ska sitta på någon normal lyssningsnivå. Justera ljudvolymerna internt i programmet du spelar in i och med ljudkortet. Höj i första hand på ljudkortet och i andra hand i programmet men börjar du förstärka i programmet tappar du som du säger ljudkvalité. Är det fortfarande lågt så behöver du som sagt en förstärkare till mikrofonen. Kanske skulle nämnt det i första inlägget också. Kondensatormikrofoner är mer lättdrivna.

Använd inte Audacity för att spela in. Det är ett trevligt program så länge man har ett ljudspår att hålla ordning på. Skaffa dig en DAW istället. Det finns mängder att välja mellan men de flesta kostar mycket pengar. Ett tips kan vara att titta på Reaper (http://www.reaper.fm/) som är väldigt billigt och dessutom får du en fullversion gratis i två månader för att testa.

Hann inte skriva ordentligt igår så ger det ett nytt försök nu!

Det optimala, och det jag vill, är att kunna ha en mikrofon till sång och en till gitarr samtidigt. Ska testa mikrofonen lite till idag/imorgon och se hur det fungerar. Kanske behålla SM57:an till sång (men ljudkortet är väl för klent för det med?)? Och köpa till en kondensatormikrofon, t.ex. SE Electronics X1 till gitarren?

Men det är antagligen så att mitt ljudkort är för klent då jag måste dra upp gain till max för att ens få till en svag inspelning? Hur blir det då om man dessutom kopplar in ytterligare en mikrofon? Eller de kanske inte delar på samma "styrka", typ som en parallell-koppling? Ni får ursäkta min okunskap haha!

Som ni kanske förstått så vill jag komma undan så billigt som möjligt men med hyfsad ljudkvalitet. Det är endast ämnat för privat bruk för rent nöjes skull, men har man ändå lagt ned lite pengar på ljudkort osv så vill man ju att det ska låta bättre än inspelningarna från min Galaxy S6 eller Nikon D600 Liksom

Audacity använde jag bara för att "komma igång" och för att jag inte känner till så många andra program. Men tackar för tipset, laddar ned Reaper nu!

Bifogar en bild på min bostad, samt ca en veckas gamla mätvärden om det kan vara av hjälp (tänker mest på min oro för bakgrundsbrus).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hittade ett bra inlägg på ett forum: https://www.gearslutz.com/board/11054045-post6.html

Håller ni med om det h*n skriver? Jag tycker nog ändå att alternativ 2 verkar vettigast, då jag slipper köpa separata pre-amps eller köpa nytt ljudkort. Så jag tänker såhär:

Lämna tillbaka SM57 och istället köpa en kondensatormikrofon, förmodligen en SE Electronics seX1 som inte behöver så mycket gain som SM57 kräver?

Edit: Jag måste vrida upp gain till nästan max för att ens höra något av ljudinspelningarna. I det foruminlägget jag länkade till så menade h*n ju att just SM57 har svag output och att den inte är en bra kombination med 2i2.

Jag kan nästan ingenting om det rent tekniska så jag bifogar en bild med specifikationer för ljudkort respektive mikrofon

Lade till lite info.
Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C