NY Seagate 8TB HDD för 246 euro eller 0.3 kronor / GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jo 1500 spänn för 8tb får anses väldigt billigt, men det spelar ju mindre roll om den är kass. Blev lite nojjig då det står så mycket skit om dom överallt. Men som jag greppat det är det för att dom är långsamma och dåliga till raid i nasar, inte att dom är kassa att ha som lagringsdisk i en stationär burk. Nån kanske har bättre koll tänkte jag.

Vart hittar du 8TB för 1500kr ?
Dessa ligger väl på ca 2600kr.

Permalänk
Medlem

Ginza hade nåt 1495 ink frakt erbjudande, eller felmärkta diskar typ en timme förra veckan så jag knep en. Håller på flytta över saker nu och OMG jag ser fram emot den dan då SSD diskar är nog stora/billiga för lagring med.
Har en en liten nas hemma som jag streamar film ifrån men den tar bara smådiskar så tänkte jag sätter en större i datorn som jag kan lagra skit på. Flytta omkring allt tog längre än planerat dock.....
Sen ska jag felsöka hela 8tb disken det lär ju ta några veckor

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den på Webhallen för 2600kr något, verkar bra, men när man för över större mappar 200-300 gig så stannar disken, säger att nu gick de inte föra över. Då stannar även filer som ligger i torrents, är detta något fel eller inbyggt skräp som spökar ? Kan hända efter 10-20min ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Jag köpte den på Webhallen för 2600kr något, verkar bra, men när man för över större mappar 200-300 gig så stannar disken, säger att nu gick de inte föra över. Då stannar även filer som ligger i torrents, är detta något fel eller inbyggt skräp som spökar ? Kan hända efter 10-20min ca.

kan vara att disken inte hinner med (disk overload) p.g.a SMR-tekniken. Man bör nog låta den jobba med en sak i taget inte säker dock.

har 2 stycken och dom är inte jättesnabba direkt haha

Permalänk
Medlem

@swepiz: jag hittade felet , verkar va glapp i USB på min asus g751 bytte uttag och inga problem , den är inte jättesnabb dock kanske 35 megabit mellan diskar. Men filmer även stora filmer på 15 gig startar snabbt så inga problem där.

Har sett att den kör runt 80-90 MB/s nu mellan datorns interna, så kanske för jag förde över mellan 2 externa som den gick långsamt.
Verkar va en bra disk annars, lite ljud när den jobbar hårt, men tror inte det kommer störa, får väl stoppa den i någon låda annars om den klarar värmen.

uppdatering av hastighet
Permalänk

Har en fråga ang dessa diskar, skulle jag våga köra 4st i min synology DS412+?
De kommer gå i deras egna RAID med en disks feltolerans.
De har inget officiellt stöd enligt deras hemsida, men borde ju fungera iaf

Hastigheten är inte det viktigaste då jag kör mer eller mindre allt trådlöst hemma.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Verkar vara skräp.

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Har en fråga ang dessa diskar, skulle jag våga köra 4st i min synology DS412+?
De kommer gå i deras egna RAID med en disks feltolerans.

Well, den frågan kan nog bara du svara på. Vad värderar du ditt data till? Vad kostar det dig att vara utan data under en viss tidsperiod?
Om du inte har något annat datorskydd som inte är beroende av att NASen fungerar hade jag nog svarat nej. Oavsett hårddisktyp.

Permalänk
Medlem

Som jag tolkat dess diskar och deras låga skrivhastighet pga SMR tekniken så lämpar dom sig dåligt för raid. Då en disk pajar om du köpt alla 4 samtidigt är risken stor att en till lägger av då du ska rebuilda raiden. Och det tog dagar för nån reviewer jag läste om.
Sen vet jag inte om dom trivs så bra att gå hela tiden men det vet någon annan bättre, det jag läste innan jag köpte min var att dom är gjorde för cold storage (vad fan nu det betyder). Att lägga över alla filmer och FLACs som man använder lite sporadiskt typ, ska dom jobba med torrents och dylikt kommer du få döpa raiden till "Discoverload AB".

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Sen vet jag inte om dom trivs så bra att gå hela tiden men det vet någon annan bättre, det jag läste innan jag köpte min var att dom är gjorde för cold storage (vad fan nu det betyder).

Tänk typ offline eller arkiverad lagring. Backup eller väldigt sällan åtkommen/ändrad data.
De har ju energisparläge, så de kan säkert vara inkopplad, men "ner-spunnen" drift mesta delen av tiden.

Tex lagra filmer/backup eller annat som sällan används fungerar, men du får räkna med att det tar lång tid att skriva dem. Sen när de väl ligger där så går det relativt snabbt att använda dem. Torrenter eller nerladdning, spel, eller annan aktiv drift är de inte gjorda för och riskerar få problem, fort.

Skrivet av Mikaelmannen:

Som jag tolkat dess diskar och deras låga skrivhastighet pga SMR tekniken så lämpar dom sig dåligt för raid. Då en disk pajar om du köpt alla 4 samtidigt är risken stor att en till lägger av då du ska rebuilda raiden. Och det tog dagar för nån reviewer jag läste om.

RAID hade jag nog endast använt dem som RAID 1, ur ren säkerhetssynpunkt.

Men glöm RAID 0 eller någon prestanda tänk. RAID 5 är verkligen inte pålitligt för dessa och även RAID 6 är på gränsen. 3 Paritets RAID kanske går, men som du nämner så lär du definitivt mista nån disk när återbyggnad sker.
Dock är det betydligt bättre ur slitage synpunkt om man bara synkar mellan diskar istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Verkar som HGST hann före

http://arstechnica.com/information-technology/2015/12/hgst-re...

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt eller är det dessutom 10TB med PMR!?!?
Detta är ju mycket intressant, eftersom man då slipper SMRs nackdelar med långsam skrivning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Läser jag rätt eller är det dessutom 10TB med PMR!?!?
Detta är ju mycket intressant, eftersom man då slipper SMRs nackdelar med långsam skrivning...

Nej det är SMR.
"Western Digital unveils world’s first 10TB hard drive: Helium-filled, shingled recording"

£600 sedan är ju frågan kommer Heliumet att läcka ut så småningom ?
Med den prislappen känns den långt ifrån prisvärd.. ca 7700kr.

Frågan är ju vad konsument disken från Seagate kommer kosta.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Nej det är SMR.
"Western Digital unveils world’s first 10TB hard drive: Helium-filled, shingled recording"

Fast Ars-artikeln handlar ju om en disk från HGST:

Skrivet av artikeln:

The platters themselves are impressive, too: instead of using shingled magnetic recording (SMR) to boost areal density, these platters use conventional perpendicular magnetic recording (PMR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Fast Ars-artikeln handlar ju om en disk från HGST:

@Alpha77
Exakt det detta är vad jag läste också.

SMR tekniken intresserar inte mig, alls. För mycket nackdelar och jag vill inte ens tänka på hur recovery blir när spåren ligger så illa och nära.

Just att HGST har fått till 7 skivor och PMR till 10TB gör det mycket intressant. 7200 RPM är väl lite overkill dock :p, men om det håller så är den intressant som större lagring för tex RAID (då den är 24/7 riggad, något Seagates och andra SMR aldrig har eller troligen kommer vara). Du kan ju titta på folk som har satt Seagates 8TB i RAID, och det första alla säger är... "det är den inte gjord för", som ursäkt när den kraschar titt som tätt.

Så all heder till HGST om de lyckas göra en äkta 10TB, som man kan använda. För 8TB single, vs xxTB+ i RAID, vilket ger dig mest utrymme? Enkelt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Fast Ars-artikeln handlar ju om en disk från HGST:

Handlar om samma disk, Hitachi Global Storage Technologies är numera en del av Western Digital.

Citat:

Western Digital’s HGST has announced the world’s first 10-terabyte hard drive: the helium-filled Ultrastar He10.
- September 10, 2014

Citatet var härifrån.

Har för mig den där disken (HGST Ultrastar He10) har funnits 1år redan?
Men man var tvungen att special beställa direkt från tillverkaren.
Men den kanske finns hos återförsäljare nu ?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Handlar om samma disk, Hitachi Global Storage Technologies är numera en del av Western Digital.

Ajustdetja. Men det är olika diskar. HGST Ha10, som använder SMR, har funnits på marknaden i nästan ett år. Disken i Ars-artikeln är He10, som är en heliumfylld disk med PMR och som inte finns tillgänglig hos återförsäljare än.

Permalänk
Medlem

För er som kör med RAID, det finns tydligen en Seagate 8TB disk för RAID.
Inget jag sett förut, men har inte heller letat efter.

Seagate 8000GB (8TB) 7200rpm SATA-III 6Gbps HDD w. 256MB Cache (ST8000NE0001) Enterprise NAS HDD
Our Price: $771.65
http://www.techbuy.com.au/p/398520/HDD_INTERNAL_SATA-II_DRIVE...