Permalänk
Medlem

Problem med BIOS.

Hej, jag har för tillfället en projektdator att leka med. Men den verkar ha några problem. För det första fungerar inte USB i BIOS, vilket jag tror beror på en dålig flash.

Problemet är hur jag skall flasha om BIOS, jag har ju ingen usb. Jag har heller ingen floppy. Jag har försökt flasha med AMI flash tool och med en CD, men inte lyckats.

CD är väl det närmaste jag kommit, då jag fått den att boota, men det går inte att hitta afudos på disken, fast jag är helt säker på att det finns där. Så nu undrar jag om någon kan vägleda mig hur man skapar en fungerande CD för att flasha BIOS.

Specs: MSI X58 PRO-E, Intel Xeon X5650

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Inaktiv

Jag blir lite yr i skallen när jag läser det du skrivit.
Du har problem med en projektor, men du skriver inte vad för sorts problem i din text?I rubriken så skriver du att det är problem med bios. Hur har du kommit fram till att en flashning av bios skall avhjälpa problemet?

Du säger att det inte fungerar med USB i bios. Sen skriver du att du inte kan flasha om bios för du inte har någon usb. Har du inget usb-minne eller är portarna trasiga? Ska bara vara att lägga in filen man ska flasha på ett usb-minne eller bränna filen på en skiva och sedan välja det som källa när man uppdaterar bios.

Permalänk
Medlem

Håller med att det var rörigt skrivet. Har du testat olika USB-minnen i olika USB-portar? Låter rätt galet att alla USB-portar skulle vara sönder. Har du formaterat USB-minnet på rätt sätt? NTFS-formaterade minnen fungerar inte alltid utan det brukar vara bäst att köra med FAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Jag blir lite yr i skallen när jag läser det du skrivit.
Du har problem med en projektor, men du skriver inte vad för sorts problem i din text?I rubriken så skriver du att det är problem med bios. Hur har du kommit fram till att en flashning av bios skall avhjälpa problemet?

Du säger att det inte fungerar med USB i bios. Sen skriver du att du inte kan flasha om bios för du inte har någon usb. Har du inget usb-minne eller är portarna trasiga? Ska bara vara att lägga in filen man ska flasha på ett usb-minne eller bränna filen på en skiva och sedan välja det som källa när man uppdaterar bios.

Skrivet av Cr0wN:

Håller med att det var rörigt skrivet. Har du testat olika USB-minnen i olika USB-portar? Låter rätt galet att alla USB-portar skulle vara sönder. Har du formaterat USB-minnet på rätt sätt? NTFS-formaterade minnen fungerar inte alltid utan det brukar vara bäst att köra med FAT.

Problemet löst, fick BIOS flashat i Ubuntu. Ursäkta om det lät rörigt, det enda jag ville ha var en bootbar CD skiva som jag skulle flasha om BIOS med. Ja alla USB är trasiga i BIOS men inte i operativsystemet, det verkade inte bero på en dålig flash. Brädan är bara trasig antar jag.

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290