Överdrivet högljutt R9 290.

Permalänk
Medlem

Överdrivet högljutt R9 290.

Hej, jag har ett litet problem med mitt grafikkort.

Det hela började efter att jag installerade Win10. Alltså till problemet: fläkten på grafikkortet varvar upp onödigt mycket, ibland störande när man kollar film. Det känns som att det inte kan vara så pass krävande att kolla en film. Grafikkortet i fråga är ett referens R9 290, jag vet att denna kylare är bland de sämsta någonsin, men när jag körde Win8.1 verkade inte problemet uppstå.

Jag bestämde mig för att damma ur datorn ordentligt, men det hjälpte inte. Har dock inte testat några nya drivrutiner eftersom att jag redan är på den nyaste. Min fråga är alltså: är det möjligt att detta beror på drivrutiner? Finns det något annat som jag glömt och kan testa?

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Ladda hem MSI Afterburner, kolla temp och styr fläkten själv.

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Ladda hem MSI Afterburner, kolla temp och styr fläkten själv.

Du akn även styra upp så att du får en kurva så att fläktarna går i ett viss hastighet tills du når ett viss temp.
Om detta funkar inte så skulle jag om instalera alla drivers och köra en clean install efter att ha kört driver sweeper-

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Ladda hem MSI Afterburner, kolla temp och styr fläkten själv.

Skrivet av King_Carlos:

Du akn även styra upp så att du får en kurva så att fläktarna går i ett viss hastighet tills du når ett viss temp.
Om detta funkar inte så skulle jag om instalera alla drivers och köra en clean install efter att ha kört driver sweeper-

Tror jag hittade problemet, av någon anledning körde kortet i 947 MHz även medan jag kollar film, så jag körde ner frekvensen lite i Afterburner och nu ligger den på 300 MHz som den borde i 2D. Den blev lite tystare, men ändå mera högljudd än tidigare. Kortet går upp i 90 grader och hålls där. Skulle vilja byta kylpasta, men då bryts garantin. Får väl lov att köpa någon slags eftermarknadskylare.

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem
Skrivet av _J_K_92_:

Skulle vilja byta kylpasta, men då bryts garantin. Får väl lov att köpa någon slags eftermarknadskylare.

Du vill inte byta kylpasta för garantin men du har inget problem med att byta kylare?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av _J_K_92_:

Tror jag hittade problemet, av någon anledning körde kortet i 947 MHz även medan jag kollar film, så jag körde ner frekvensen lite i Afterburner och nu ligger den på 300 MHz som den borde i 2D. Den blev lite tystare, men ändå mera högljudd än tidigare. Kortet går upp i 90 grader och hålls där. Skulle vilja byta kylpasta, men då bryts garantin. Får väl lov att köpa någon slags eftermarknadskylare.

Om kortet går upp i 90 grader vid filmtittande så hade jag nog nyttjat den där garantin.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara ett problem med dem här kortena, att dem kör på för fullt under video playback. Det går dock kanske fixa genom bios mod, men då rycker garantin också.